اگر آرزوی داشتن ناخن‌های بلند و طبیعی را دارید اما شکنندگی ناخن‌ها مانع از رسیدن به این آرزو می‌شود نگران نباشید. لازم نیست حتما سراغ ناخن‌های مصنوعی و کاشت ناخن بروید، خود این کارها ممکن است سلامت و زیبایی ناخن شما را به خطر بیندازد. گاهی مشکل در نداشتن رژیک غذایی سالم و کامل است که مانع از رسیدن ریزمغذی‌های مفید به بدن شما می‌شود. این ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین‌ها و روغن‌های مفید نقش مهمی در سلامت و زیبایی ناخن ها دارند و کمبود آن‌ها علت اصلی ضعف و شکنندگی در بافت ناخن به شمار می‌رود. بنابراین اگر ناخن‌های شکننده و نازک دارید این ویتامین‌ها و مکمل‌ها را برای سلامت و زیبایی ناخن در رژیم غذایی خود بگنجانید.

اثر تغذیه و ویتامین‌ها در سلامت و زیبایی ناخن

باید در نظر داشته باشید که مقاومت ناخن‌های شما تا حد زیادی ریشه در ژن‌های شما دارد و هر ناخنی بسته به ژن‌های تشکیل دهنده آن مقاومت مشخصی دارد اما گاهی سوء تغذیه می‌تواند این شرایط را بدتر کند و به شکننده‌تر شدن ناخن‌ها منجر شود. زمانی که از کمبود ریزمغذی‌های خاصی رنج می‌برید اولین نشانه‌های این کمبود را قبل از هرجای دیگری در ناخن‌های خود مشاهده می‌کنید مثلا نقاط سفیدی که گاهی روی ناخن ایجاد می‌شود نشانه کمبود روی است و یا کم شدن رشد ناخن نشانه فقر آهن است. اما اگر احساس می‌کنید ناخن‌های شما نسبت به قبل شکننده‌تر شده است دقت داشته باشید که شکنندگی ناخن می‌تواند ناشی از کمبود برخی ویتامین‌ها باشد و برای جبران آن می‌توانید ویتامین‌ها را به صورت مستقیم از مواد غذایی طبیعی که از آن ویتامین غنی هستند به دست آورید و یا اگر به هر دلیلی امکان مصرف آن مواد غذایی را ندارید از مکمل‌ها به شکل قرص و دارو طبق تجویز پزشک بهره ببرید. این ویتامین‌ها تنها برای سلامت و زیبایی ناخن شما نیستند و می‌توانند اثر مثبتی روی پوست و مو و ارگان‌های دیگر هم داشته باشند.

ویتامین برای سلامت و زیبایی ناخن ه

اثر کمبود ویتامین روی ناخن، پوست و مو

کارشناسان پوست و زیبایی معتقدند هرگاه شاهد پوسته پوسته شدن ناخن‌ها و شکستن آن‌ها بودید به معنای آن است که دچار سوء تغذیه شده‌اید. این علایم ممکن معمولا با خشکی پوست و ضعیف شدن موها نیز همراه است و همزمان رخ می‌دهد و اعلام می‌کند که شما به برخی از ریزمغذی‌ها نیاز دارید. البته قرار نیست بلافاصله پس از مصرف مکمل‌ها شاهد بهبود وضعیت ناخن‌های خود باشید. بیشتر بیماران پس از دوماه مصرف تغییرات قابل توجهی را مشاهده می‌کنند به طور کلی یک تا سه ماه مصرف مکمل‌ها برای بهبودی کامل ناخن‌ها ضروری است بنابراین لازم است که در دوره درمان صبور باشید و آن را ادامه دهید. البته همیشه استفاده از غذاهای طبیعی و سالم در اولویت است چون در این حالت، احتمال دریافت اضافی ویتامین و عوارض ناشی از آن به حداقل می‌رسد. این رویه و تغییر در عادات تغذیه‌ای قرار نیست تنها یک تا سه ماه ادامه پیدا کند و گار می‌خواهید سلامت و زیبای ناخن خود را حفظ کنید لازم است که همیشه تغذیه درست و سالمی داشته باشید. ۵ ویتامینی که کمبود آن منجر به شکننده و نازک شدن ناخن‌های شما می‌شوند به شرح زیر هستند:

۱. بیوتین یک ویتامین ضروری برای سلامت و زیبایی ناخن

موثرترین ویتامین در سلامت ناخن بیوتین یا همان ویتامین B7 است که تحت عنوان ویتامین H هم شناخته می‌شود. اهمیت این ویتامین روی زیبایی پوست و مو و ناخن به حدی است که کارشناسان نام قرص بیوتین را “قرص زیبایی” گذاشته‌اند، مصرف این قرص رشد ناخن‌ها را افزایش می‌دهد و ضخامت آن‌ها را بیشتر می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در مجله نیویورک تایمز به چاپ رسیده است مشخص شده است که بیماران با مصرف قرص بیوتین به مدت چند هفته شاهد رشد بیشتر و مقاومت بیشتر ناخن‌های خود بوده‌اند. تاثیر این ویتامین در سلامت پوست و مو و ناخن در حدی است که مقداری از آن به برخی از محصولات مراقبت پوست و مو اضافه می‌شود اما بیوتین زمانی بیشترین تاثیر و جذب را دارد که به صورت خوراکی مصرف شود.

ویتامین برای سلامت و زیبایی ناخن ه

۲. ویتامین C و فواید آن برای ناخن

همان طور که قبلا هم شنیده‌اید و خوانده‌اید ویتامین C نقش مهمی در تولید و ترشح کلاژن در پوست دارد. کلاژن یک پروتئین طبیعی است که باعث افزایش مقاومت و حالت کشسانی در پوست می‌شود اما فواید آن تنها محدود به پوست نیست، مقاومت و سلامت ناخن نیز تا حد زیادی وابسته به پروتئین کلاژن است. ویتامین C را می‌توانید با مصرف میوه‌ها و سبزیجات به مقدار کافی دریافت کنید اما اگر مقادیر بیشتری نیاز دارید استفاده از قرص‌ها و مکمل‌ها نیز ایده خوبی است چون مقدار اضافی آن از کلیه‌ها دفع می‌شود.

ویتامین برای سلامت و زیبایی ناخن ه

۳. مصرف روغن انگور فرنگی سیاه

انگور فرنگی سیاه نوعی میوه بومی کشورهای مرکزی و شمالی اروپا و شمال آسیا است و روغن آن از گیاه این میوه گرفته می‌شود. این روغن حاوی پروتئین‌های مفیدی است که از ضعیف شدن بافت ناخن جلوگیری می‌کند و اگر ناخن‌های شما ضعیف و شکننده شده است می‌توانید با مصرف این روغن سلامت و زیبای ناخن ها را به آن‌ها بازگردانید . تحقیقات نشان داده است که مصرف این روغن به مدت ۶ تا ۸ هفته اثری چشمگیر و دائمی روی ناخن‌های شما خواهد داشت.

ویتامین برای سلامت و زیبایی ناخن ه

۴. امینواسیدهای شاخه‌دار

گاهی مشکل ناخن‌های شما ناشی از ضعف در بافت‌های سازنده ناخن است که به آن ماتریس ناخن هم می‌گویند. ماتریس ناخن تنها بافت زنده ناخن است که در زیر پوست پایین آن قرار دارد و وظیفه آن ساختن بافت ناخن است. وقتی این بافت ضعیف شود ناخنی هم که می‌سازد نازک و ضعیف خواهد بود. مصرف آمینواسیدهای شاخه‌دار می‌تواند با تامین پروتئین‌های مورد نیاز، بافت ماتریس ناخن را بازسازی کند و در نتیجه ناخن‌ها پس از چند هفته قوی و محکم خواهند شد. البته این مکمل را حتما با توصیه و تجویز پزشک مصرف کنید.

ویتامین برای سلامت و زیبایی ناخن ه

۵. روغن کریل و فواید آن برای سلامت و زیبایی ناخن

کریل نوعی سخت‌پوست ریز است که در اقیانوس‌ها زندگی می‌کند و منبع غذایی نهنگ‌ها به شمار می‌رود. روغنی که از این موجود زنده گرفته می‌شود حاوی ریزمغذی‌هایی از جمله امگا۳، بیوتین، روی و همه مواد مفیدی است که برای تقویت ناخن‌های خود نیاز دارید. بنابراین اگر چند هفته این روغن را به عنوان مکمل غذایی خود مصرف کنید شاهد قوی‌تر شدن و محکم شدن و بازکشت سلامت و زیبای ناخن خود خواهید بود.

ویتامین برای سلامت و زیبایی ناخن ه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)