مهم‌ترین رویداد سالانه مد جهان هفته گذشته آغاز شد و برندها و طراحان نیویورکی در هفته مد نیویورک به معرفی و نمایش طرح‌ها و لباس‌های خود برای بهار و تابستان سال ۲۰۱۸ پرداختند و در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی هفته مد نیویورک و نمایش‌هایی که در آن برگزار شد، سبک طراحان و ایده‌ها و ابتکار آنان بپردازیم. تعداد برندهایی که در هفته مد نیویورک نمایش برگزار می‌کنند بسیار زیاد است و طبیعی است که امکان بررسی همه آن‌ها وجود ندارد و به همین دلیل ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز تنها به بررسی برندهای معروف‌تر و شناخته‌ شده‌تر پرداخته‌ایم.

کارولینا اررا Carolina Herrera

کارولینا هررا هفته مد نیویورک

کارولینا اررا  قبل از نمایش بهاری امسال خود اذعان کرد: “این روزها فشن وضعیت پیچیده‌ای دارد و شما باید به کاری که می‌کنید واقعا ایمان داشته باشید و من معتقدم زنان باید در زندگی خود باشکوه به نظر برسند” . او این عقیده خود را با نمایش لباس‌های خانمانه اما ساده و با جشنواره‌ای از رنگ‌ها به نمود رساند. نمایش مد برند کارولینا اررا که در باغ مجسمه‌های موزه هنرهای مدرن در هفته مد نیویورک و در فضایی آزاد برگزار می‌شد مجموعه‌ای زیبا از رنگ‌های  شاد و درخشان بود، زرد تند، صوررتی و بنفش. امسال مانند سال‌های گذشته تنها سلیقه شخصی کارولینا در این لباس‌ها منعکس نشده بود، او اخیرا از مشورت وس گوردن هم در طراحی‌های خود بهره می‌برد و تفاوت طرز نگرش دو نسل مختلف در کنار هم در این لباس‌ها مشهود بود. شلوارهای فاق بلند و گشاد، لباس‌هایی با دکمه‌های رنگین کمانی و بلوزهای یقه هفت منجوق دوزی شده نمونه‌هایی بودند که کاملا ظریف و زنانه بودند اما به نظر نمی‌رسید بتوان در آن‌ها فعال و آزاد بود.

ویکتوریا بکهام Victoria Beckham

ویکتوریا بکهام هفته مد نیویورک

ویکتوریا بکهام که در سال‌های اخیر توانسته است چهره‌ای حرفه‌ای و متخصص از خود در دنیای مد به نمایش بگذارد امسال هم در هفته مد نیویورک خوش درخشید و توانست سبک و معنای جدیدی از پوشش زنان امروز به نمایش بگذارد. سبک ویکتوریا بکهام همیشه چیزی بین سبک خانمانه و مینیمال بوده است و از مزایای هردو سبک در طراحی‌های خود بهره برده است. رنگ‌ها نمودی قوی در مجموعه بهار و تابستان امسال ویکتوریا داشتند و حضور صورتی، یاسی و آبی معدنی در کنار رنگ‌های تند مثل قرمز بسیار جذاب و چشمگیر بودند. طرح لباس‌ها نیز نشان از قدرت داشت و همان طور که خود نیز در پشت صحنه نمایش اعلام کرد در این مجموعه قصد داشته است قدرت‌های بسیار زنان را به نمایش بگذارد و نشان دهد که ظرافت هم می‌تواند با قدرت همراه باشد. پیراهن‌های سایزبزرگ همراه با دامن‌های توری، شلوارهای گشاد و کت‌های بزرگ با شلوار تنگ نمونه‌هایی بود که در این مجموعه ظرافت و زنانگی را در کنار قدرت  و شجاعت به نمایش گذاشتند.

کالوین کلاین Calvin Klein

کالوین کلاین هفته مد نیویورک

رف سیمونز با کار خود در چند برند از جمله دیور نشان داد که دنیای مد با نابغه جدیدی طرف است و اکنون هم که کار مدیریت طراحی برند کالوین کلاین را بر عهده گرفته است به نمایش نبوغ خود ادامه می‌دهد. او عصاره فرهنگ آمریکایی را در دو مجموعه اخیر خود در کالوین کلاین به نمایش گذاشته و در این مورد از هیچ گونه ریسکی ابا ندارد. در هفته مد نیویورک بهار و تابستان ۲۰۱۸ ” سینمای وحشت هالیوود” منبع الهام سیمونز بود و ترکیبی از رویای آمریکایی و کابوس آمریکایی را در کنار هم به نمایش گذاشته بود، یعنی لباس‌هایی پرچم وار و رنگارنگ در کنار دکور سالن نمایش که با عناصری وحشت افرین مثل تبر تزئین شده بودند تا همزمان حس ترس و زیبایی را در مخاطر زنده کند و همزمان به فانی بودن این زیبایی‌ها اشاره کند. طراحی و استایل لباس‌ها نیز تا حد زیادی نظر مخاطبان را به خود جلب کرد و سبک چند رنگ و دامن‌های الهام گرفته از دهه پنجاه میلادی اگرچه تا حدی خالی به نظر می‌رسید اما می‌تواند استانداردهای جدیدی را تعریف کند.

الکساندر ونگ Alexander Wang

الکساندر ونگ هفته مد نیویورک

الکساندر ونگ امسال هم در هفته مد نیویورک و در نمایش مد برند شخصی خود روی فشن خیابانی که تخصص اوست تاکید داشت. این نمایش به معنای واقعی کلمه در یک خیابان عمومی برگزار شد و مدل‌ها از یک اتوبوس پیاده شده و در طول خیابان حرکت کردند. این نمایش که Focused نام گرفته بود و تنها پنج دققه به طول انجامید و توسط نیروهای امنیتی حفاظت می‌شد در انتها به یک مهمانی بزرگ تبدیل شد. سبک ونگ در این مجموعه مخصوص خود بود، همان سبک خیابانی با رنگ‌های تیره اما درخشان و استایل راحت و شیک مدل‌ها در حالی که گویی واقعا در خیابان‌ها در حال رفت و آمد هستند اما همچنان در سطحی بالا و دور از دسترس عموم قرار دارند.

اسکار دلا رنتا  Oscar de la Renta

اسکار دلارنتا هفته مد نیویورک

لارا کیم و فرناندو گارسیا دو طراح حال حاضر برند اسکار دلارنتا امسال در هفته مد نیویورک نه تنها مجموعه جدیدی را معرفی کردند بلکه لوگوی جدیدی از برند را نیز به نمایش گذاشتند. این لوگو از دستخط شخصی اسکار دلارنتای فقید اقتباس شده است و در واقع ادای احترامی است به کارها و تلاش‌های این هنرمند و برند شخصی او. اما پس از ان قسمت دشوار ماجرا شروع می‌شود یعنی طراحان باید بتوانند با وفاداری به سبک اصیل برند چیزهایی نو و خلاقانه بیافرینند. این زوج در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۱۸ خود به این هدف نایل شدند و با ترکیب چیزهایی مثل پیراهن سفید، شلوار جین و لباس ورزشی با تم هنری و گلدوزی‌های جذاب مجموعه‌ای درخشان و بسیار بهتر نسبت به سال گذشته ارائه دادند. به نظر می‌رسد آنان با مجموعه جدید خود و سفیرهای جدیدی که برای برند انتخاب کرده‌اند (الی فنینگ و اما واتسون) به دنبال مخاطبان و مشتریان جوان‌تر هستند و سعی در جلب رضایت این قشر دارند.

تام فورد Tom Ford

تام فورد هفته مد نیوبورک

سبک تام فورد را می‌توان در  دو کله خلاصه کرد، باشکوه و جذاب. تام فورد بارها ثابت کرده است که یک هنرمند نابغه است و جزو معدود طراحانی است که فراز و فرود خاصی در طرح‌های وی مشاهده نمی‌شود و هرگز تکراری هم نمی‌شود. هفته مد نیویورک امسال با نمایش مد برند تام فورد افتتاح شد و باز هم نشان داد که او هرگز به کم هم راضی نمی‌شود و همیشه به دنبال بهترین‌ها است. صحنه نمایش با رنگ سفید و نورهای بنفش زیبایی تزئین شده بود و مدل‌ها در لباس‌هایی نزدیک به همین رنگ بندی وارد شدند. جیجی حدید افتتاح کننده نمایش بود و با یک لباس صورتی باشکوه با آستین‌های متالیک وارد صحنه شد. لباس‌های خوش دوخت این مجموعه ترکیبی از قدرت استایل ورزشکاری و جذابیت و شکوه زنانگی بودند و در رنگ‌های مونث و متالیک مثل صورتی، نقره‌ای، بنفش و … در آن‌ها بیش از بقیه به چشم می‌خوردند. تام فور معتقد است در زیبایی محدودیتی وجود ندارد و هرچیزی را که در آن احساس جذابیت می‌کنید بپوشید، در این صورت شما جذاب هستید.

رالف لورن  Ralph Lauren  و هفته مد نیویورک

رالف لورن هفته مد نیویورک

یکی از نمایش‌هایی که همه ساله بیشترین تماشاچی را در هفته مد نیویورک دارد نمایش مد برند رالف لورن است. رالف لورن به معنای واقعی کلمه منعکس کننده فرهنگ خاص آمریکاییان است، رالف لورن با یک ابداع جالب امسال نمایش مد خود را در کنار مجموعه اتومبیل‌های لوکس شخصی خود برگزار کرد و استایل لباس‌ها نیز از این مجموعه جدا نبودند، لباس‌ها از سبک مسابقات اتومبیل رانی الهام گرفته شده بودند و این استایل ورزشی با استایل شهری امریکایی مثل کت و پالتو و بارانی و … ترکیب شده و مجموعه‌ای جذاب به وجود آورده بود. این استایل شهری با استایل سطح بالا مثل لباس‌های شب زیبا همراه شده بود که زیبایی را در کنار سبک خاص رالف لورن و فرهنگی شهری آمریکایی به نمایش گذاشته بود.

مارک جیکوبز Marc Jacobs

مارک جیکوبز هفته مد نیویورک

مارک جیکوبز طراح نامدار نیویورکی در نمایش مد بهار و تابستان ۲۰۱۸ خود در هفته مد نیویورک مجموعه‌ای از اغراق را به نمایش گذاشت. همه چیز در این لباس‌ها در اغراق شده‌ترین حالت خود قرار داشت از تناسبات و ترکیب بندی گرفته تا رنگ‌ها و طرح‌ها. این نمایش مد که با موسیقی زیبایی از آلفردو کاتالانی به نام La Wally همراه شده بود بویی از خداحافظی با خودداشت اما مارک جیکوبز این شایعات را تکذیب کرد و گذفت هیچ کنایه یا پیام خداحافظی در انتخاب این موزیک وجود ندارد و هدف از آن بازنمایی فرهنگ قرن هجدهم فرانسه بوده است که لباس‌های این نمایش از آن الهام گرفته شده بودند. هرچند جیکوبز بیان کرد سبک لباس‌ها اشاره به زمان و مکان خاصی ندارد و تا حدودی ورژن به روز شده استایل هیپ هاپ است، جایی که فشن در حالت اغراق شده خود قرار دارد و تضاد و تناقض را در همه قسمت‌ها می‌توان دید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WWD (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)