نگهداری از لباس ها یکی از فاکتورهای مهم در افزایش عمر لباس است و اگر از لباس‌های خود یا خانواده خود درست مراقبت نکنید هزینه این عدم دقت را باید با خرید لباس‌های نو بپردازید. بنابراین برای صرفه جویی در هزینه‌های خانواده هم که شده بای نگهداری از لباس ها را با دقت و توجه خاصی انجام دهید و لباس‌های خودتان و کودکانتان را برای مدت بیشتری نو و سالم نگه دارید. ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چند اصل مهم را در نگهداری از لباس به خصوص لباس کودکان و نوجوانان بیان خواهیم کرد که با رعایت آن‌ها می‌توانید عمر پوشاک را افزایش داده و هزینه‌های خود را کاهش دهید.

نکات مهم در نگهداری از لباس

اولین اصل در نگهداری از لباس : قضیه را پیچیده نکنید

شاید مرتب کردن لباس‌های خود شما بر اساس اصولی که برای خودتان تعریف کرده‌اید امکان پذیر باشد اما فراموش نکنید که کودکان شما شاید درک درستی از این اصول پیچیده نداشته باشند بنابراین هنگام مرتب کردن کمد لباس کودکان خود سعی کنید قضیه را پیچیده نکنید و سعی کنید با اصول ساده که برای کودکان شما قابل فهم باشد این کار را انجام دهید تا بتوانید این مسئولیت را به آن‌ها بسپارید و مجبور نباشید خودتان کار مرتب کردن لباس‌های آن‌ها را انجام دهید.

  • از سطل‌ها و سبدهای مخصوص برای لباس‌های کودکان استفاده کنید: خوشبختانه سطل‌ها و سبدهایی جذاب و مخصوص برای لباس‌های کودکان در بازار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما اگر به این وسایل دسترسی ندارید می‌توانید سطل‌ها و سبدهای ساده را با تصاویری که برای کودکان آشنا باشد برچسب بزنید تا کار مرتب کردن لباس برای آن‌ها ساده‌تر و جذاب‌تر شود.
  • تعداد چوب لباسی‌ها را به حداقل برسانید: کودکان با دستان کوچک خود به راحتی نمی‌توانند لباس‌ها را در چوب لباسی قرار دهند و از طرف دیگر تا کردن لباس‌ها هم برای آن‌ها ساده نیست و این به معنای لباس‌های به هم ریخته بیشتر است. بنابراین سعی کنید از کمترین تعداد چوب لباسی استفاده کنید و لباس‌ها را طوری انتخاب و مرتب کنید که نیازی به تا کردن به خصوص تا کردن تخصصی نداشته باشند.
  • کت‌ها، شال‌ها و کیف‌ها را از پشت در آویزان کنید: لباس‌هایی که زود به زود استفاده می‌شوند باید در دسترس باشند، به همین دلیل لازم است تعدادی قلاب آویز لباس تهیه کنید و پشت در اتاق یا درب کمد نصب کنید و لباس‌هایی مثل مانتو و مقنعه مدرسه و کیف‌ها را از آن‌ها آویزان کنید تا کودک شما مجبور نباشد هر روز وقت زیادی را صرف مرتب کردن لباس‌های روزمره خود کند.
  • جواهرات را از قلاب‌های ظریف آویزان کنید: برای کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان که از اکسسوری‌های مثل جواهرات بدلی و … استفاده می‌کنند بهتر است یک صفحه سوراخ‌دار تهیه کنید و در قسمت داخل کمد نصب کنید تا بتوانند جواهرات خود مثل دستبند و گردنبند و گوشواره را در آن قرار دهند و از خطر گره خوردن و گیر کردن و گم شدن جواهرات در امان باشند.
  • از یک روبان بلند برای جمع کردن اکسسوری‌های مو کمک بگیرید: یک روبان بلند را از درب کمد آویزان کنید تا کودکان بتوانند اکسسوری‌های مو مثل گیره و سنجاق و کش را به آن متصل کنند. به این ترتیب دیگر لازم نیست وقت زیادی را صرف گشتن به دنبال این اکسسوری‌ها کنند.
  • لباس‌های ورزشی را در ساک ورزشی نگهداری کنید: لباس‌های ورزشی کودکان را بلافاصله پس از شستن و خشک کردن در ساک ورزشی آن‌ها قرار دهید. به این ترتیب آن‌ها می‌دانند که کجا باید دنبال لباس‌های ورزشی خود بگردند و لازم نیست برای رفتن به باشگاه و کلاس ورزش کمد لباس‌های خود را زیر و رو کنند.
  • لباس‌های مجلسی را در محلی جدا نگهداری کنید: لباس‌های مهمانی کودکان و نوجوانان بهتر است در محلی جدا مثل یک جعبه یا جالباسی مخصوص قرار بگیرد. به این ترتیب این لباس‌ها با لباس‌های معمولی و روزمره اشتباه نخواهند شد و مجموعه لباس‌های کودکان، مرتب‌تر و جمع و جورتر به نظر خواهد رسید بدون آن که نیازی به استفاده از چوب لباسی‌های اضافی باشد.
  • جوراب‌ها را همیشه جفت کنید: یکی از مشکلات رایج کودکان (و البته بزرگسالان) گم کردن یک لنگه جوراب است. پس سعی کنید از همین ابتدا به کودکان خود یاد دهید که جوراب‌ها را همیشه به صورت جفت نگهداری کنند تا دیگر مجبور نباشند به دنبال لنگه گم شده جوراب‌های خود بگردند.
  • یک جعبه مشخص برای لباس‌های غیرقابل پوشیدن داشته باشید: کودکان در حال رشد هستند و لباس‌هایی که امروز اندازه آن‌ها است ممکن است چند ماه دیگر برایشان خیلی کوتاه یا خیلی تنگ شده باشد و قابل پوشیدن نباشد. برای این منظور یک جعبه مخصوص تهیه کنید و به آن‌ها یاد دهید لباس‌هایی را که به تنشان کوچک شده در آن قرار دهند تا با لباس‌های دیگر آن‌ها اشتباه نشود. این لباس‌ها را در صورت قابل استفاده بودن می‌توانید به خیریه بدهید و یا به چیزهای قابل استفاده دیگری تبدیل کنید.

نکات مهم در نگهداری از لباس

دومین اصل در نگهداری از لباس : مدیریت روزانه

پس از آن که سیستم نگهاری از لباس را به طور کامل برنامه ریزی کردید و نکات مهم را به کودکان خود آموزش دادید در گام بعدی باید به مدیریت روزانه لباس‌ها توجه کنید، لباس‌ها هم مانند هر چیزی دیگری به صورت روزانه نیاز به نگهداری و توجه دارند و باید نگات زیر را در مورد آن‌ها مد نظر داشته باشید.

  • یک محل مشخص برای لباس‌هایی که پوشیده شده‌اند اما کثیف نیستند داشته باشید: هر لباسی پس از یکی دوبار پوشیده شدن ممکن است بوی عرق بگیرد و کمی کثیف شود اما هنوز وقت شستن آن فرا نرسیده باشد. کودکان و حتی بزرگسالان هم معمولا چنین لباس‌هایی را جدا از لباس‌های تمیز خود نگهداری نمی‌کنند اما اگر شما محل خاصی برای لباس‌های پوشیده شده در نظر داشته باشید کار نگهداری از لباس برای شما بسیار ساده‌تر خواهد شد. یک صندلی، جعبه و یا آویز لباس می‌تواند یک محل مناسب برای این لباس‌ها باشد.
  • حتما یک سبد رخت چرک تهیه کنید: اگر فضای کافی در اتاق کودک خود دارید یک سبد مجزای رخت چرک برای او تهیه کنید تا هر لباسی را که کثیف شده و زمان شستن آن فرا رسیده در آن سبد قرار دهد. به این ترتیب هم کودک شما با اصول نگهداری از لباس هم آشنا خواهد شد و هم شما می‌توانید لباس‌های او را جدا بشویید.
  • اول هر هفته لباس‌ها را سازماندهی کنید: مسئولیت دادن به کودکان برای افزایش توانایی‌های اجتماعی آن‌ها در آینده ضروری است اما نظارت هم یک اصل مهم است. پس لازم است هر هفته یک بار کمد لباس‌های کودکتان را بررسی کنید، سبدها را سازماندهی کنید و بدون ایجاد تغییرات اساسی، کمد را مرتب کنید.

نکات مهم در نگهداری از لباس

سومین اصل در نگهداری از لباس : انبار کردن صحیح لباس‌ها

از آن‌جایی که کودکان به سرعت در حال رشد هستند باید به لباس‌های آن‌ها توجه بیشتری داشته باشید و انبار کردن لباس‌های کودکان و نوجوانان را با دقت بیشتری انجام دهید. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم که نکات زیر را رعایت کنید.

  • لباس‌های غیرقابل پوشیدن را کنار بگذارید: لباس‌هایی را که کوچک، کهنه و پاره شده‌اند و به هر دلیلی قابل پوشیدن نیستند از جعبه مورد نظر بردارید و در صورت امکان تعمیر یا بازیافت کنید و یا اگر نو و قابل استفاده هستند بفروشید یا به خیریه بدهید.
  • هر سه تا شش ماه یک بار یا در آغاز هر فصل لباس‌ها را سازماندهی کنید: در آغاز هر فصل لباس‌های مخصوص آن فصل را از انبار بیرون آورید و لباس‌های فصل قبل را انبار کنید.
  • لباس‌ها را در پوشش مناسب بسته بندی کنید: لباس‌هایی را که قرار است انبار کنید در یک پوشش پلاستیکی مخصوص قرار داده و وکیوم کنید تا رطوبت و هوای موجود در بین آن‌ها خالی شود و لباس‌ها در مدتی که در انبار هستند بو نگیرند و آسیب نبینند.
  • همیشه قبل از انبار کردن لباس‌ها از تمیز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید: فراموش نکنید که قبل از انبار کردن لباس‌ها از تمیز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید و هیچ لباسی را که کثیف، بو گرفته و یا لک شده است در کنار دیگر لباس‌ها انبار نکنید چون با این کار لباس‌های تمیز هم کثیف می‌شوند و بو می‌گیرند و این بو و لک به سادگی از بین نمی‌رود.

نکات مهم در نگهداری از لباس

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)