برند فرانسوی نارس Nars  یکی از مطرح‌ترین و باکیفیت‌ترین برندهای لوازم آرایشی است که توسط هنرمند و عکاس معروف فرانسوا نارس Francois Nars در سال ۱۹۹۴ به ثبت رسیده است. فرانسوا نارس در سال ۱۹۵۹ در جنوب فرانسه به دنیا آمد و از کودکی تحت تاثیر مادرش، علاقه خود را به فشن نشان داد تا این که در سال ۱۹۸۴ پس از اتمام تحصیلاتش به نیویورک رفت و به خاطر سبک مدرنی که در کارش داشت به سرعت به موفقیت رسید و در چاپ و انتشار چندین مجله مد مثل Vogue  و Elle  با چهره‌های سرشناس همکاری داشت. در این مقاله می‌خواهیم نکات و ایده‌های جالب آرایشی را از برند نارس و موسس آن فرانسوا نارس بیان کنیم.

تاسیس برند نارس

فرانسوا نارس پس از همکاری با مارک جیکوبز طراح لباس سرشناس آمریکایی به شهرت فراوانی رسید. آرایشی که او روی مدل‌های مشهور مثل نائومی کمپل انجام داد با استقبال زیادی همراه شد چون او توانسته بود با آرایش به این چهره‌ها شخصیت و هویت ببخشد. اما فرانسوا نارس از شرایط کاری خود و انتخاب‌های محدودی که داشت راضی نبود و همین مساله او را ترغیب کرد که کار مستقل خود را شروع کند و برند لوازم آرایشی مستقل خود را تاسیس کند. او برند نارس را در سال ۱۹۹۴ ثبت کرد و کار تبلیغات را از سال ۱۹۹۶ با عکاسی‌های خودش آغاز کرد. اولین مجموعه وی تنها ۱۲ رنگ از یک رژ لب را شامل می‌شد اما به تدریج او مجموعه خود را گسترش داد و اکنون ده‌ها نوع لوازم آرایشی متنوع با بالاترین کیفیت در برند نارس تولید و به سراسر جهان عرضه می‌شود. این برند فروشگاه‌های مخصوص خود را در شهرهای مختلف جهان دارا است و این فروشگاه‌ها نیز مانند بسته بندی محصولات نارس، طراحی متفاوت و ساده‌ای دارند

ایده گرفتن از همه چیز و همه جا

فرانسوا نارس به عنوان یک کارشناس آرایش و عکاس سابق که اکنون مدیریت یک برند بزرگ را به عهده دارد از ایده گرفتن درباره لوازم آرایشی می‌گوید. او می‌گوید “من درباره نیازهای زنان فکر می‌کنم. این که چه چیزهایی آن‌ها را زیباتر می‌کند و چه چیزهایی باعث می‌شود آن‌ها احساس زیبایی داشته باشند. این فرمول کاری من است. واضح است که همه به دنبال محصولات باکیفیت هستند اما این بخش به شیمیدانان ما مربوط می‌شود و بخش ایده گرفتن به عهده من است. من از هرچیزی ممکن است ایده بگیرم، از یک نقاشی تا یک رهگذر در خیابان.”

فرانسوا نارس

ارتباط کاربر و محصول

در محصولات نارس هرچیزی هویت خاص خود را دارد مثلا به جای نامگذاری رنگ‌ها به روال مرسوم یعنی صورتی و قرمز و … از نام فیلم‌ها، موسیقی‌ها و عناصر فرهنگ عامه استفاده می‌شود تا مردم بتوانند ارتباط شخصی و نزدیکی با محصولات برقرار کنند. پشت ایده بسته بندی و فرم همه محصولات آرایشی نیز یک ایده وجود دارد، اما در محصولات طراحی شده توسط فرانسوا نارس این مساله چیزی فراتر از ایده و بیشتر شبیه یک داستان است، داستانی که به شخصی شدن محصول و ارتباط نزدیک کاربرد با آن کمک می‌کند.

تازگی و به روز بودن

محصولات نارس تنها محدود به یک قشر خاص از جامعه نیست و همه دختران و زنانی که عاشق آرایش هستند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. محصولات این برند کلاسیک و در عین حال مدرن هستند اما در کنار این ویژگی‌ها نوعی جسارت هم در طراحی محصولات وجود دارد که استانداردها را بالاتر برده است و کمک کرده تا همه سلیقه‌ها پوشش داده شده و به هم نزدیک شوند. فرانسوا نارس می‌گوید یک برند آرایشی شاید در حال حاضر موفق باشد اما درباره ده سال بعد آن چیزی نمی‌دانیم. سلیقه‌ها و شرایط زندگی در حال تغییر هستند و ممکن است ده سال دیگر یک فونداسیون ساده، نیاز خانم‌ها نباشد. اما چیزی که همیشه ثابت می‌ماند و به روز است هویت نوگرای یک برند است.

لوازم آرایشی فرانسوا نارس

داشتن حق انتخاب

فرانسوا نارس می‌گوید: “در دهه‌های قبل تنها یک چهره مشخص به عنوان استاندارد زیبایی تعریف می‌شد مثلا در دهه ۱۹۳۰ ابروی نازک با لب‌های تیره زیبا تلقی می‌شد، در دهه ۱۹۴۰ مژه مصنوعی  و رژ لب قرمز استاندارد شمرده می‌شد اما امروز شرایط متفاوت است. امروز در عصر آزادی انتخاب زندگی می‌کنیم و شما حق این را دارید که اصلا آرایش نکنید یا همه لوازم آرایشی را با هم استفاده کنید.

 فرانسوا نارس: “زنان امروز از این که به آنان نمی‌گوییم چه کنند و حق انتخاب خود را دارند راضی‌ترند، آن‌ها حق انتخاب می‌خواهند و به دنبال چیزی هستند که برایشان مناسب باشد.”

اگر چیزی را دوست ندارید آن را انجام ندهید

“زمانی که جنوب فرانسه را ترک می‌‌کردم با خودم گفتم این هدف زنگی من است و برای رسیدن به آن هر هزینه‌ای را خواهم پرداخت. من به دنبال این بودم که خودم را بشناسم و با کسانی کار کنم که شبیه خودم هستند.” او درباره سلیقه آرایش زنان فرانسوی می‌گوید ” سبک آرایش در فرانسه با بقیه دنیا بسیار متفاوت هستند. زنان فرانسوی معتقدند آرایش باید بسیار ملایم باشد، کانتورهای سنگین و کرم‌پودر زیاد در واقع آن‌ها را می‌ترساند و از نظر آنان این چیزها تنها برای تئاتر و نمایش مناسب هستند و در واقعیت کاربردی ندارند. آرایش معمول در فرانسه به یک رژ لب و کمی ریمل محدود می‌شود و به ندرت از فونداسیون سنگین و پوشاننده استفاده می‌شود.”

یخ، راز آرایشی از زبان فرانسوا نارس

و در نهایت یک راز آرایشی از زبان معروف‌ترین کارشناس آرایش: “پس از استفاده از فونداسیون یک قطعه یخ روی پوستتان بگذارید. این کار باعث می‌شود روزنه‌های پوست کوچک شود و حالت سرخی زیبایی روی صورت ایجاد شود و پوست شما صاف و طبیعی به نظر برسد. این کار باعث می‌شود کرم پودر خمیری نشود و بهتر روی پوست بنشیند و دوام بیشتری هم داشته باشد.”

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Bydie (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)