اگر از شما بپرسند حتما از گل‌ها و گیاهان و میوه‌ها و ترکیبات مرسوم دیگر نام می‌برسد اما در دنیایی که همه ترکیبات مورد استفاده در عطرها شناخته شده و با هم ترکیب شده و در ساخت هزاران هزار عطر متنوع مورد استفاده قرار گرفته‌اند کارشناسان عطر به دنبال موادی جدید با رایحه‌های خاص هستند. این مواد معطر عجیب در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند از گیاهان و مواد غذایی گرفته تا چیزهایی عجیب‌تر مثل باروت و DNA انسان. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با چند نمونه از مواد معطر عجیب و غیرمعمولی که در ساخت عطرها کاربرد دارند آشنا خواهید شد و عطرهای عجیب و خاصی را که این رایحه‌ها را در خود دارند خواهید شناخت.

پاپ کورن

پاپ کورن یکی از تنقلات محبوب برای همه رده‌های سنی است و خوردن آن هنگام تماشای فیلم به یک عات جالب و مرسوم تبدیل شده است. پاپ کورن از بو دادن ذرت به همراه کمی روغن روی حرارت به دست می‌آید و پاپ کورن تازه‌ای که با کره روی حرارت به دست آمده و هنوز داغ است رایحه بسیار مطبوعی دارد که مورد علاقه بیشتر مردم است، عطرسازان نیز چون نسبت به این علاقه آگاه هستند تصمیم گرفتند این رایحه دلپذیر را در ساخت عطرهای خود به کار ببرند. معروف‌ترین عطری که این رایحه را در خود دارد عطر Miss Dior Cherie از برند دیور است. این عطر ترکیبی قوی از رایحه پاپ کورن را در خود دارد که با رایحه توت فرنگی وحشی و نارنگی همراه شده و پس از آن رایحه شکلات و بادام شور را می‌توانید در آن احساس کنید. این عطر برای کسانی طراحی شده است که رایحه پاپ کورن رایحه مورد علاقه آن‌ها است و می‌خواهند به جای بو کردن یک ظرف پاپ کورن داغ، عطر آن را همیشه همراه داشته باشند.

مواد معطر عجیب و غیرمعمولی

کاکتوس

همان طور که می‌دانید کاکتوس نوعی گیاه بیابانی است و در مناطق کم آب می‌روید چون می‌تواند مقدار زیادی آب را در خود ذخیر کند. این که کاکتوس به عنوان یک ترکیب معطر در عطرسازی به کار برود چندان عجیب نیست چون کاکتوس یک گیاه است که گل می‌دهد. اما آیا شما می‌دانید گل کاکتوس چه بویی دارد؟ کمتر کسی جسارت این را دارد که به این گیاه با خارهای بزرگ و تیزش نزدیک شود و رایحه گل‌های زیبای آن را استشمام کند از طرف دیگر گل‌های کاکتوس تنها یک روز عمر می‌کنند و پیدا کردن آن‌ها اصلا ساده نیست. اما برند The  Desert Queen در تولید عطر مخصوص خود با همین نام توانسته است رایحه گل کاکتوس را مورد استفاده قرار دهد. این رایحه به عنوان یکی از مواد معطر عجیب و کمیاب، بوی بسیار خاص و مطبوعی دارد و قطعا ارزش امتحان کردن را دارد. اگر شما هم دوست دارید عطر کمیاب کاکتوس را استشمام کنید بهتر است عطر آن را تهیه و مورد استفاده قرار دهید.

مواد معطر عجیب و غیرمعمولی

پنیر آبی

اصولا پنیر چیزی نیست که بوی خوبی بدهد اما عطرسازان این ماده عجیب و غیرعادی را نیز در کارهای خود مورد استفاده قرار داده‌اند. نگران نباشید رایحه پنیر در هر عطری وجود ندارد و تنها یک عطر با این ویژگی در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است. برند Stalton در این زمان تصمیم گرفت که یک عطر برای عاشقان پنیر بسازد. البته هر چیزی جای خود را دارد و پنیر هم بهتر است در صبحانه مورد استفاده قرار بگیرد نه عطرها، اما جالب است که تولید کنندگان عطر همه اقشار را مخاطب محصولات خود قرار می‌دهند پس شما با هر نوع سلیقه بویایی و علاقه به رایحه‌های غیرمعمول هم می‌توانید عطری مناسب خودتان پیدا کنید.

مواد معطر عجیب و غیرمعمولی

DNA انسان

فرض کنید کسی به شما بگوید: “چه بوی خوبی می‌دهی؟ چه عطری استفاده کرده‌ای؟” و شما در جواب بگویید: “DNA خودم”. نه این یک دیالوگ از یک فیلم ترسناک نیست، برند ECO Health and Beauty همان طور که از نامش پیداست در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب برای محیط زیست فعالیت دارد و در این مورد به موفقیت‌های مهمی دست یافته است. عطرهای این برند فاقد هر کونه مواد شیمیایی مضر از جمله الکل هستند و هیچ آسیبی به شما یا به محیط زیست وارد نمی‌کنند. اما این برند یک برنامه جدید به تولید خود اضافه کرده است و با DNA مشتریان خود عطر تولید می‌کند. در این برنامه، شما DNA خود را به این کارخانه می‌فرستید و این ماده به عطر اضافه شده و آن را به عطری خاص و منحصر به فرد تبدیل می‌کند. در واقع این عطر هیچ مشابهی ندارد و شما تنها نمونه آن را در اختیار دارید که کپی هم نخواهد شد. در حال حاضر این کمپانی عطرهایی را با DNA افراد مشهور تولید می‌کند که می‌تواند برای طرفداران آن‌ها بهترین هدیه باشد. پس از این به بعد اگر بخواهید بوی کسی را بدهید که دوستش دارید کافی است کمی از عطر خاص او را استفاده کنید، عجیب اما واقعی!

مواد معطر عجیب و غیرمعمولی

عطر کتاب نو، یکی از مواد معطر عجیب

کتاب بهترین دوست ما است اما این دوست دانا و مفید بسیار خوشبو هم هست. خیلی‌ها عطر کتاب نو را بسیار دوست دارند چون ترکیب بوی کاغذ و جوهر آن، حسی از طراوات و تازگی را در خود دارد که در هیچ کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی پیدا نمی‌شود. حال عطر سازانی که به دنبال مواد معطر عجیب هستند این مورد را نیز از نظر دور نداشته‌اند و عطر کتاب تازه را با روش‌های جدید علمی استخراج کرده و در عطرسازی مورد استفاده قرار داده‌اند. کتاب بهترین هدیه است اما عطری که بوی کتاب بدهد نیز هدیه‌ای خاص و جذاب است. برند Paper Passion در اقدامی جالب عطر کتاب را در ساخت یک عطر خاص به کار برده و جعبه و بطری عطر را نیز به شکل یک کتاب کوچک و زیبا طراحی کرده است که می‌تواند بهترین هدیه و انتخاب برای علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی باشد.

مواد معطر عجیب و غیرمعمولی

کاپ کیک شکلاتی

ما همیشه قرار نیست بوی گل و گیاه بدهیم، خوراکی‌ها از گذشته در ساخت عطر و مواد معطر مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند البته بیشتر این خوراکی‌ها مواد خام و طبیعی مثل میوه و شکلات و قهوه و چیزهایی از این دست بوده‌اند و وعده‌های غذایی آماده تاکنون مورد استفاده عطرسازان قرار نگرفته‌اند که علت آن را می‌توان نداشتن تکنولوژی برای استخراج عطر این مواد عنوان کرد. اما عطرسازان در سال‌های اخیر با دستیابی به فن آوری‌های جدید توانسته‌اند رایحه هر نوع ماده‌ای را استخراج و ذخیره کنند. یکی از این ترکیب‌های استخراج شده که در ساخت عطر مورد استفاده قرار گرفته و موفق هم بوده است کاپ کیک شکلاتی است، کاپ کیک شکلاتی بوی خاص و دلپذیری دارد که حال و هوای شیرینی فروشی‌ها را در ذهن تداعی می‌کند و استفاده از عطر آن می‌تواند این حس خوب را به شما و اطرافیان شما منتقل کند. عطر Pulse از برند بیانسه با استفاده از همین رایحه ساخته شده و حس خاص و جذابی دارد.

مواد معطر عجیب و غیرمعمولی

باروت، یکی از مواد معطر عجیب

باروت، ماده‌ای که از گذشته در جنگ‌ها برای انفجار و شلیک به دشمن به کار می‌رفته است نماد ویژگی‌های مردانه خالص است و چه ماده‌ای جذاب‌تر و بهتر از باروت برای انتقال حس مردانگی و ابرقهرمانی در عطرهای مردانه؟ البته باروت رایحه‌ای خاص و متفاوت دارد که در دسته مواد معطر عجیب قرار می‌گیرد تنها محدود به آقایان نیست و در عطرهای مشترک بین خانم‌ها و آقایان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمونه شاخص آن عطر Love از برند MCMC است.

مواد معطر عجیب و غیرمعمولی

این مواد معطر عجیب که در این مقاله معرفی شد تنها مواد عجیب مورد استفاده در عطرها نیستند، برند لیدی گاگا جزو برندهایی است که علاقه خاصی برای استفاده از مواد عجیب در عطرهای خود دارد، موادی که هیچ عطرسازی جسارت به کار بردن آن‌ها را ندارد مثل خون انسان! به خاطر داشته باشید که این مواد عجیب برای همه مناسب نیستند و اگر شما جزو افرادی هستید که مواد و ترکیبات کلاسیک و تست شده را ترجیح می‌دهید قبل از انتخاب هر عطر، ترکیبات روی آن را به دقت بخوانید تا از انتخاب خود پشیمان نشوید.

مواد معطر عجیب و غیرمعمولی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)