رپورتاژ آگهی


سالیان زیادی است که مردم برای افزایش وزن یا کاهش وزن خود از انواع رژیم غذایی استفاده می‌کنند. اما این روزها می‌دانیم که استفاده از رژیم غذایی تنها برای کاهش یا افزایش وزن نیست. از آن برای کنترل و کاهش بیماری‌های زیادی مانند قند و چاقی مفرط استفاده می‌شود.

مهم‌ترین انواع رژیم های غذایی

در هر حال هدف شما از داشتن رژیم غذایی هرچیزی که باشد، باید حتما با متخصص تغذیه در این مورد صحبت کنید.

در این مطلب قرار است. چند مورد از مهم‌ترین رژیم‌های غذایی که طی چند سال اخیر به یک ترند تبدیل شده‌اند را به شما معرفی کنیم.

رژیم کانادایی

یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های عذایی که برای کاهش وزن بسیار سریع استفاده می‌شود، رژیم کانادایی است. این رژیم شوک شدیدی به بدن وارد کرده و بدن را مجبور به کم کردن وزن می‌کند.

البته این رژیم به درد استفاده طولانی مدت نمی‌خورد و نهایتا دوره استفاده از آن ۱۵ روزه خواهد بود. اما می‌توان یک ماه استراحت کرد و دوباره ۱۵ روز دیگر این رژیم را گرفت.

این رژیم به شما اجازه می‌دهد در طول روز تنها ۵۰۰ الی ۸۰۰ کالری مصرف کرده تمامی مواد زنجیره غذایی برای مصرف در آن مجاز هستند.

مشکل این رژیم این است که در روزهای اول بسیار احساس گرسنگی و گیجی می‌کنید. اما به مرور زمان و در روز‌های ۵ و ۶ رژیم این احساس کاهش پیدا کرده و در روزهای آخر بدن احساس سبکی زیادی هم خواهد کرد.

دلیل عمده موفقیت و محبوبیت این رژیم مربوط به کوتاه بودن دوره رژیم و نتیجه سریعی است که فرد از آن دریافت می‌کند.

اگر قصد گرفتن رژیمی برای تثبیت وزن و یا کاهش وزن یکی دو کیلویی به صورت سریع دارید، این رژیم برای شما مناسب است.

باید بدانید که رژیم کانادایی چنان شوکی به سیستم متاوبلیسم شما وارد می‌کند که طبق نظر پزشکان شما در دو سال یک‌بار بیشتر نباید این رژیم را بگیرید، البته اگر بتوانید دور اول رژیم را تمام کنید.

رژیم کتوژنیک

بعید است به دنبال معروف ترین رژیم های غذایی در دنیا باشید و اسم رژیم کتوژنتیک را نشنیده باشید. طبق گفته های Amy Richter, RD متخصص تغذیه و همچنین مقاله Rudy Mawer در مجله سلامت healthline.com رژیم کتو سال‌ها برای درمان صرع استفاده می‌شد، اما بعدها مشخص شد که این رژیم فواید زیادی برای کاهش وزن به‌خصوص کاهش وزن سریع دارد. اساس رژیم کتو شاید در نظر اول خیلی منطقی به‌نظر نیاید، چون در آن مصرف کربوهیدرات بسیار کم و مصرف چربی بالا است.

مصرف مقدار زیاد چربی باعث می‌شود بدن از چربی به جای کربوهیدرات برای تأمین انرژی استفاده کند. علاوه بر اینکه این غذاها بسیار سیرکننده هستند.در واقع این رژیم بر پایه مصرف چربی بالا، پروتئین متوسط و کربوهیدارت کم بنا شده و کاهش وزن سریعی را به همراه دارد. در این رژیم چربی‌های مضر فرد با کمترین فشار و بدون این که فرد احساس گرسنگی کند، سوزانده می‌شوند.

نحوه عملکرد این رژیم به این صورت است که بدن موارد مورد نیاز خود را از پروتئین و چربی که مصرف می‌کنید تامین کرده و آن را تبدیل به کالری می‌کند.

در واقع مصرف کربوهیدرات آنقدر کم است که شب نشده همه آن آب می‌شود. پس اگر عاشق مصرف خوراکی‌هایی مانند نان، برنج، شیرینی و… هستید، بهتر است برای گرفتن این رژیم کمی بیشتر فکر کنید.

رژیم کتوژنیک باید به کمک دکتر تغذیه تنظیم شده و باتوجه به نوع نیاز شما یکی از چند نوع آن برای شما در نظر گرفته شود.

این رژیم دارای چند نوع ژیم استاندارد (SKD)، رژیم دوره‌ای (CKD)، رژیم هدفمند (TKD) و رژیم با پروتئین بالا است.

این رژیم جزو رژیم‌های درمانی هم به حساب می‌آید زیرا برای بیمارانی که دارای بیماری قند، صرع، تخمدان پلی کیستیک و… هستند نیز استفاده می‌شود.

مهم‌ترین انواع رژیم های غذایی

البته هیچ رژیم غذایی بدون عوارض نخواهد بود.

از جمله عوارض این رژیم نیز موارد زیر هستند.

  • ریزش مو
  • بوی بد دهان
  • خستگی بیش از حد
  • تشنگی زیاد
  • افزایش تعریق
  • سردرد
  • اضطراب و لرزش
  • یوبست

رژیم شیر و موز

رژیم غذایی بعدی که قرار است در مورد آن صحبت کنیم، رژیم شیر و موز است. این رژیم هم برای کاهش وزن سریع استفاده شده و در دوره کوتاهی که دارد، وزن شما را کاهش می‌دهد.

ابتدا این رژیم در دهه‌های ۹۰ میلادی برای افرادی که دیابت داشتند، تجویز می‌شد. اما کم کم در بین مردم محبوب شد و اکنون جزو پر طرفدارترین رژیم‌هایی است که در طول ۲ الی ۳ روز می‌توان آن را پیاده کرد.

در این رژیم شما تنها اجازه استفاده از شیر پرچرب و موز دارید. برای ۳ الی ۴ روز تنها چیزهایی است که می‌توانید مصرف کنید. البته می‌توانید کمی آب میوه یا سبزیجات پخته به همراه چای سبز نیز به آن اضافه کنید.

در این رژیم باید در روز حداقل ۴۰ الی ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید و همچنین آب زیادی هم بنوشید. در نظر داشته باشید این رژیم را نمی‌توان برای مدت زمان طولانی استفاده کرد. بهترین زمان استفاده از آن نهایتا ۴ روز است.

رژیم تخم مرغ

تخم مرغ یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مواد غذایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این ماده اینقدر کامل است که در شرایط سخت یک تخم مرغ ۲۴ ساعت نیازهای بدنی شما را تامین می‌کند.

به همین دلیل رژیم تخم مرغ برای کاهش وزن بسیار محبوب است. این رژیم هم جزو رژیم‌هایی است که می‌توانید با مشورت دکتر تغذیه آن را به مدت ۳ روز در برنامه غذایی خود بگنجانید.

اگر این رژیم را به طور درستی اجرا کنید، می‌توانید طی مدت ۳ روزریال ۳ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید.

البته این رژیم اگرچه به رژیم تخم مرغ معروف است، اما تنها تخم مرغ نیست. بلکه شما می‌توانید در طی این رژیم از خوردن گوجه فرنگی، خیار، پیازچه، سبزیجات، کاهو و چای سبز بدون قند و شکر لذت ببرید.

مصرف میوه‌ها در طی این رژیم مانعی ندارد. اما پروتئین می‌تواند شما را تشنه کند. پس تمام مدت در طول رژیم نباید مصرف آب ۲ الی ۳ لیتر به صورت روزانه را فراموش کنید.

در نظر داشته باشید که این رژیم را تنها ۳ روز می‌توانید در برنامه غذایی خود بگنجانید. کسانی که دچار قند خون بالا یا استپ وزنی شده‌اند، این رژیم برایشان مناسب خواهد بود. در کنار این موارد بهتر است به این اشاره کنیم که این رژیم برای کسانی که کلسترول بالا، چربی و کبد چرب دارند، نباید از این رژیم استفاده کنند.

مهم‌ترین انواع رژیم های غذایی

هدف از انواع رژیم های غذایی

استفاده از رژیم‌های غذایی به منظور لاغری بین بیشتر افراد جامعه بسیار محبوب است. اما بهترین روش برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و رسیدن به وزن ایده‌آل، کمک گرفتن از متخصص تغذیه است. یک دکتر تغذیه خوب ابتدا آزمایشات لازم جهت مطمئن بودن از سلامت شما تجویز کرده و سپس باتوجه به شرایط زندگی و بیماری‌های زمینه‌ای که شاید داشته باشید، رژیم غذایی مخصوص و مناسب برای خودتان را طراحی و در اختیار شما می‌گذارد. مزیت دیگر وجود دکتر تغذیه این است که روند پیشرفت کاهش یا افزایش وزن شما مرتب پیگیری خواهد شد.

چگونه یک متخصص تغذیه خوب انتخاب کنم؟

ساده‌ترین راه برای نوبت گیری از بهترین دکتر متخصص تغذیه، سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان دکترتو (doctoreto.com) می‌باشد.

متخصص تغذیه در دکترتو متشکل از بهترین پزشکان تغذیه در شهرهای مختلف از جمله دکتر تغذیه تهران، دکتر تغذیه شیراز، دکتر تغذیه مشهد است. شما می توانید با مراجعه به لیست پزشکان تغذیه یک دکتر تغذیه خوب پیدا کنید و علاوه بر نوبت گیری اینترنتی آدرس و تلفن مطب دکتر تغذیه خود را مشاهده کنید.