داروی هسپان (Hespan) یا هتاستارچ (Hetastarch) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت تزریق می شود؟ عوارض جانبی داروی هسپان یا هتاستارچ چیست؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی هتاستارچ (Hetastarch که با نام عمومی هسپان (Hespan) و هکستند (Hextend) نیز شناخته می‌شود، باعث افزایش میزان پلاسمای خون، که در اثر خونریزی یا جراحات شدید میزان آن کم شده، می‌شود. پلاسما برای به گردش در آوردن سلول‌های قرمز خون که اکسیژن را به سراسر بدن می‌رسانند، می‌باشد.

هسپان برای درمان یا پیشگیری از هیپوولمی (کاهش میزان پلاسما در خون، که به آن شوک هم گفته می‌شود) که ممکن است در اثر آسیب‌های شدید، عمل جراحی، از دست دادن خون زیاد، سوختگی یا سایر آسیب‌ها به وجود آمده باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد.  

اطلاعات مهم درباره داروی هسپان یا هتاستارچ

اگر شما دچار اختلالات خونریزی یا انعقادی خون، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی، یا مشکلات ادراری که در اثر هیپوولمی (کاهش میزان پلاسمای خون) به وجود نیامده هستید، نباید از داروی هسپان یا هتاستارچ استفاده کنید.

داروی هسپان ممکن است باعث ایجاد آسیب در کلیه‌های شما شود. در صورتی که هر یک از این علائم که مربوط به آسیب‌های کلیوی هستند را دارید، بلافاصله به دکتر بگویید:

التهاب، افزایش وزن سریع، خستگی غیر طبیعی، حالت تهوع، استفراغ، احساس تنگی نفس، ادرار به رنگ قرمز یا صورتی، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، ادرار کم یا عدم ادرار؛

داروی هسپان یا هتاستارچ باعث افزایش میزان پلاسمای خون، که در اثر خونریزی یا جراحات شدید میزان آن کم شده، می‌شود

نکات مهمی که قبل از تزریق هسپان (هتاستارچ) باید رعایت کرد

 در صورتی که نسبت به هسپان حساسیت دارید و یا موارد زیر را دارید، نباید از این دارو استفاده کنید:

–       اختلالات انعقادی خون یا خونریزی؛

–       بیماری کلیوی؛

–       نارسایی احتقانی قلب؛

–       مشکلات ادراری که در اثر هیپوولمی (کاهش میزان پلاسمای خون) به وجود نیامده باشد؛

اگر موارد زیر را دارید، قبل از مصرف هسپان در صورت امکان به دکتر اطلاع بدهید:

–       بیماری کبدی؛

–       سابقه‌ی بیماری‌های قلبی؛

–       حساسیت نسبت به ذرت؛

تزریق در دوران بارداری یا شیردهی

هنوز مشخص نشده که آیا مصرف این دارو برای جنین ایجاد مشکل می‌کند یا خیر؛ در دوره مصرف این دارو اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکترتان اطلاع بدهید؛

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا هتاستارچ به درون شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد آسیب در نوزاد می‌شود یا خیر؛ اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکترتان اطلاع بدهید.

در شرایط اضطراری، این امکان وجود ندارد که در مورد وضعیت سلامت خودتان، یا اینکه آیا باردار هستید و آیا در دوران شیردهی هستید یا خیر، به دکترها توضیح بدهید. اما به دکتری که برای بارداری پیش ایشان مراجعه می‌کنید، حتماً بگویید که در حال استفاده از داروی هسپان هستید.

هسپان یا هتاستارچ توسط پزشک یا پرستار به درون رگ تزریق می‌شود.

نحوه تزریق

هسپان یا هتاستارچ توسط پزشک یا پرستار به درون رگ تزریق می‌شود.

هنگامی که در حال تزریق هسپان به بدن شما هستند، وضعیت تنفس، فشار خون، میزان اکسیژن، عملکرد کلیه، و سایر علائم حیاتی به دقت تحت نظر گرفته می‌شود. در دوره درمان، خون شما نیز روزی یک بار مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر یا پرستار اطلاع دهید:

–       خس خس کردن یا بریده بریده نفس کشیدن، تنفس سریع، تعریق یا اضطراب؛

–       احساس سبکی در سر، احساس اینکه ممکن است هر لحظه بیفتید؛

–       نبض ضعیف، تنفس آهسته؛

–       درد سینه، تب، لرز، سرفه؛

–       به راحتی کبود شدن، خونریزی غیر طبیعی، یا هر گونه خونریزی که متوقف نشود؛

عوارض جانبی نادر ولی بسیار جدی، در اثر مصرف داروی هسپان یا هتاستارچ عبارت است از:

–       سردرد شدید، مشکلات گفتاری یا بینایی، تغییرات روحی؛

–       افتادگی پلک‌ها، احساس نداشتن در صورت، لرزش، مشکلات در بلعیدن؛

–       واکنش‌های پوستی شدید مانند: تب، گلو درد، تورم صورت یا زبان، سوزش چشم‌ها، درد پوست که به دنبال آن جوش‌های پوستی قرمز یا ارغوانی رنگ‌پدیدار شوند و به خصوص در صورت یا قسمت بالای بدن گسترش پیدا کنند و باعث ایجاد تاول یا پوسته‌پوسته شدن شوند؛

یادآوری می‌شود که داروی هسپان می‌تواند به عملکرد کلیه‌ی شما آسیب وارد کند. اگر هر کدام از این علائم مربوط به آسیب‌های کلیوی را دارید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

 التهاب، افزایش وزن سریع، خستگی غیر طبیعی، حالت تهوع، استفراغ، احساس تنگی نفس، ادرار به رنگ قرمز یا صورتی، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، ادرار کم یا عدم ادرار؛

سردرد خفیف، از عوارض جانبی شایع پس از تزریق داروی هسپان به بیمار می‌باشد.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف این دارو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

–       خارش خفیف یا جوش پوستی؛

–       سر درد خفیف؛

–       درد عضلانی؛

–       تورم غدد، علائم آنفولانزای خفیف؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر اطلاع بدهید.  

تاثیر داروهای دیگر بر هسپان یا هتاستارچ – تداخل های دارویی

بسیاری از دارو ها ممکن است با هسپان تداخل داشته باشند. اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی. در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، به دکتر بگویید.

همواره در مورد صحت اطلاعاتی که در این مطلب برای شما گرد آورده‌ایم، با دکترتان صحبت کنید که آیا در مورد شما نیز صدق می‌کند یا خیر؛ زیرا این اطلاعات، عمومی هستند و ممکن است برای برخی افراد صدق نکند.

دوست گرامی، اگر دارویی مد نظر شماست و دوست دارید در مورد آن اطلاعات موثق و کامل داشته باشید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات کامل در مورد آن را در سایت مجله قرمز قرار بدهیم.

 ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com