مجله ووگ نامی آشنا و قدیمی در صنعت تبلیغات مد و فشن است. این مجله که مجله‌ای آمریکایی در مد و سبک زندگی است بخش‌های مختلفی از جمله مد، فرهنگ، زیبایی و نمایش‌های فشن را پوشش می‌دهد و سالانه میلیون‌ها نفر مخاطب در سراسر جهان آن را مطالعه می‌کنند. این مجله ابتدا به صورت هفته نامه  در سال ۱۸۹۲ به چاپ رسید و بعدها به یک ماهنامه پرفروش تبدیل شد. امروزه مجله ووگ در بیست و دو کشور جهان با نام‌های مختلف مثل ووگ بریتانیا، ووگ ایتالیا، ووگ چین و … به چاپ می‌رسد که نخستین آن ووگ بریتانیا در سال ۱۹۱۶ و جدیدترین آن ووگ لهستان در سال ۲۰۱۸ به چاپ خواهد رسید. در این مقاله بیشتر با مجله ووگ و تاریخچه طولانی آن آشنا خواهیم شد.

سال‌های اولیه مجله ووگ ۱۸۹۲- ۱۹۰۵

در ۱۷ دسامبر سال ۱۸۹۲ یک تاجر آمریکایی به نام آرتور بالدوین ترنر مجله ووگ را بنیانگذاری کرد. این مجله ابتدا یک هفته نامه بود که تنها در آمریکا و با حامیت کریستوفر رایت به چاپ می‌رسید و قیمت آن ده سنت بود (معادل ۲.۶۷ دلار در سال ۲۰۱۶ معادل ۹۰۰۰ تومان). هدف ترنر از این کار گرامی داشتن جنبه شاد و جشن گونه زندگی بود و به سرعت جای خود را در جوامع سطح بالای نیویورکی باز کرد چون این مجله عادات این قشر از اجتماع، سبک زندگی و مهمان‌های اشرافی و  تفریحات روزمره آنان را منعکس می‌کرد. به تدریج همه دوست داشتند مانند آنان زندگی کنند و به عضویت این اجتماع درآیند. در این زمان مجله ووگ بیشتر روی فشن تمرکز داشت و وقایع ورزشی و اجتماعی را نیز در کنار آن برای جلب مخاطبان مذکر انعکاس می‌داد. هرچند در این دوره مجله ووگ محبوب بود اما رشد بسیار کندی داشت و تغییری در شمارگان و تعداد صفحات آن پدید نیامد.

مجله ووگ

مدیریت کنده نست ۱۹۰۵- ۱۹۲۰

کنده مونترو نست Conde Montrose Nast یک سال قبل از مرگ ترنر مجله را خریداری کرد و تغییراتی عمده در آن اعمال کرد و در جهت توسعه آن تلاش نمود. او مجله را به یک مجله تک جنسیتی و نه مخصوص بانوان تبدیل کرد و از دهه ۱۹۱۰ آن را به آن سوی دریاها یعنی اروپا هم فرستاد. تحت مدیریت نست محتوای مجله روی زنان تمرکز پیدا کرد و قیمت و کیفیت آن نیز افزایش یافت در نتیجه شمارگان و سود حاصل از فروش نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد به طوری که در سال ۱۹۱۱ مجله ووگ شهرتی جهانی برای خود دست و پا کرده بود که در حال گسترش هم بود، این مجله مخاطبان سطح بالا را پوشش می‌داد و عروسی‌های مجلل و سلطنتی یکی از موضوعات مورد توجه آن بود. پس از جنگ جهانی اول روسیه تجارت آزاد را در اروپا محدود کرده بود و به همین دلیل نست تصمیم گرفت مجله ووگ بریتانیا را به چاپ برساند تا مشکلات نقل و انتقال برطرف شود، چند سال بعد ووگ فرانسه هم در سال ۱۹۲۰ به چاپ رسید.

مجله ووگ

توسعه مجله ووگ ۱۹۲۰- ۱۹۷۰

در دوره رکود اقتصادی بزرگ در آمریکا و همچنین در طول جنگ جهانی اول تعداد فروش مجله دچار نوسان شدیدی شد و نست تصمیم گرفت فرانک کرانینشیلد را که سردبیر آن زمان مجله ونیتی فیر بود جذب ووگ کند که به توسعه مجله و موفقیت بیشتر ان منجر شد. در سال ۱۹۳۲  ووگ برای اولین بار روی جلد مجله یک عکس تمام رنگی چاپ کرد، این عکس که توسط ادوارد استیشن گرفته شده بود زنانی را در حال بازی با توپ در ساحل نشان می‌داد. از همین زمان بود که تصویرسازی مد رو به افول گذاشت و دیگر جایی برای کارهای نقاشی و تصویرسازی روی جلد مجلات نبود. نست با این تغییرات مجله ووگ را به مجله‌ای موفق تبدیل کرد و تا روز مرگش در سال ۱۹۴۲ فروش آن هرروز افزایش می‌یافت. در دهه ۱۹۶۰ با مدیریت دایانا وریلند مجله ووگ به سوی جنبش‌های برابری خواهی و تاثیر آن در فشن روز گرایش پیدا کرد و کارهای هنرمندان پاپ آرت مثل اندی وارهول و جین هوزلر را منعکس می‌کرد. در سال ۱۹۷۳ بود که مجله ووگ به یک ماهنامه تبدیل شد، تحت مدیریت گریس میرابلا تغییراتی در ووگ حاصل شد تا مخاطبان وسیع‌تری را شامل شود. میرابلا اعلام کرد زمانی که برای سردبیری ووگ برگزیده شد متوجه شد زنان معمولی علاقه‌ای به خواند مجله و خریدن لباس‌هایی که تغییری در زندگی آن‌ها حاصل نمی‌کند ندارند. او در واقع انتخاب شده بود که زنان آزاد و شاغل دهه هفتاد میلادی را به مخاطبان اصلی مجله تبدیل کند. او با اضافه کردن مصاحبه‌ها، پوشش اتفاقات هنری و مقالات علمی و بهداشتی مجله را تغییر داد اما با تغییرات سیاسی دهه ۱۹۸۰ و ریاست جمهوری ریگان این مسائل قابل پذیرش نبود و میرابلا اخراج شد.

مجله ووگ

رهبری آنا وینتور از ۱۹۸۸ تا کنون

در جولای ۱۹۸۸ زمانی که مجله ووگ در حال شکست خوردن از رقیب تازه تاسیس خود مجله ال Elle  بودآنا وینتور به عنوان سردبیر مجله انتخاب شود. او با استایل خاصش که شامل موهای یکدست کوتاه و عینک آفتابی بود به شهرت رسید و جانی تازه به مجله بخشید و آن را با تغییرات زمان تطبیق دار و به مجله‌ای در دسترس‌تر تبدیل کرد. او سعی کرد مخاطبان گسترده‌تری را هدف قرار دهد و مفاهیم ساده‌تر و قابل درک‌تری را در بخش مد مطرح کند و در چرخه هضو و شکل گیری ترندها اعمال نفوذ کند. او تا امروز هم این سمت را بر عهده دارد و توانسته است مجله را در بالاترین جایگاه حفظ کند. اگرچه گفته می‌شود او شخصیت سرد و ظالمی دارد و فیلمی هم در این باره ساخته شده است (Devil Wears Prada) تاثیر کارهای آنا وینتور در معرفی طراحان جدید، تاسیس برندها و تجلیل از طراحان برتر (اختصاص جایزه طراحان برتر سال) دنیای مد را در سه دهه اخیر به کلی تغییر داده است.

مجله ووگ

تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … مجله ووگ

کلمه ووگ در فرانسوی به معنای استایل است. کارولین وبر منتقد کتاب نیویورک تایمز در مقاله‌ای مجله ووگ را تاثیرگذارترین مجله مد جهان نام نهاده است. جمعیتی که به این مجله دسترسی دارند در ایالات متحده یازده میلیون نفر و در سایر کشورها ۱۲.۵ میلیون نفر تخمین زده شده است. آنا وینتور نیز به عنوان یکی از قوی‌ترین زنان جهان در دنیای فشن معرفی شده است. آنا وینتور سعی دارد با مطرح کردن موضوعاتی مثل استانداردهای بدن، برابری‌های جنسیتی، قومی، نژادی و مذهبی و برداشتن این موانع دنیای مد را به سمت افق‌های وسیع‌تر هدایت کند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)