حتما پیش آمده است که پس از خرید محصول جدید آرایشی یا مراقبت پوست مثلا ضدآفتاب، کرم‌پودر یا مرطوب کننده دچار مشکلات پوستی شده‌اید و در این شرایط نمی‌توانید تشخیص دهید کدام محصولی که استفاده می‌کنید در ایجاد عارضه موثر بود است یا مشکل از جای دیگری است و به لوازمی که استفاده می‌کنید مربوط نمی‌شود. تشخیص این مساله نیاز به شناخت کافی و آشنایی با روش صحیح انجام آن دارد تا با یک آزمایش کوچک مضر بودن لوازم مورد استفاده خود را تشخیص دهید. در ادامه مقاله نیز از یکی از باورهای رایج در دنیای آرایش پرده برمی‌داریم. آیا این که گفته می‌شود بالم لب شما را به خود معتاد می‌کند درست است؟

تشخیص علت مشکلات پوستی

شروع استفاده از یک وسیله آرایشی جدید یا یک محصول مراقبت پوست که تازه به بازار آمده است می‌تواند هیجان انگیز باشد اما اگر پند روز پس از استفاده دچار التهاب و مشکلات پوستی شوید چطور؟ همه خوشحالی ناشی از این هیجان به سرعت از بین می‌رود و جای خود را به نگرانی و سردرگمی می‌دهد. آیا این وسیله باعث خراب شدن پوستم شده است؟ آیا با وجود هزینه زیادی که برای آن پرداخته‌ام باید آن را کنار بگذارم یا این که عوامل دیگری باعث مشکلات پوستی ام شده‌اند و این محصولات بی‌تقصیرند؟ سوالاتی از این دست در این شراط در ذهن شما شکل می‌گیرد که پاسخی برایشان پیدا نمی‌کنید. اما ما یک راهکار موثر برای شما ارئه می‌کنیم تا بتوانید به سوالات خود پاسخ دهید و تصمیم درستی بگیرید.

وسایل آرایشی و مشکلات پوستی

کدام وسیله آرایشی یا مراقبتی باعث مشکلات پوستی شما شده است؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که نباید استفاده از چند محصول جدید را همزمان شروع کنید چون در این شرایط پیدا کردن مقصر اصلی ساده نیست و زمان زیادی را باید صرف این کار کنید. در هر صورت بهتر است برنامه منظمی برای مراقبت پوست خود داشته باشید و اگر قصد اضافه کردن محصولات جدید به این برنامه دارید هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید. چیزی که باعث مشکلات پوستی ناشی از محصولات خاص می‌شود خود محصول نیست بلکه ترکیباتی است که در آن وجود دارد، در این مرحله شما باید به یک کارآگاه ماهر تبدیل شوید، به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز استفاده از هرگونه محصول آرایشی و بهداشتی را ترک کنید و سپس محصول جدید را که به آن مشکوک هستید امتحان کنید. علت این کار این است که حدود دو هفته طول می‌کشد تا آثار جانبی یک محصول روی پوست مشخص شود. اگر چند محصول را همزمان استفاده کرده‌اید باید یک پروسه دوهفته‌ای دیگر را برای هرکدام در نظر بگیرید. پس از هر دوره اگر آسیبی مشاهده شد می‌توانید بگویید که کدام محصول باعث این مشکل بوده است. اگر نمی‌خواهید این آزمایش را روی پوست صورت انجام دهید قسمت داخلی آرنج در صورتی که کاملا تمیز باشد و چیز دیگری روی آن استفاده نشود بهترین محل برای آزمایش است.

برای پیشگیری از چنین اتفاقات و مشکلات پوستی بهتر است هنگام خرید محصولات جدید به ترکیبات آن دقت کنید و محصولاتی را انتخاب کنید که ساختار آن نزدیک به ساختار بدن شما باشند، مثلا پاک کننده‌ای که pH متعادل و خنثی داشته باشد و مرطوب کننده حاوی هیالورونیک اسید و سرامید.

وسایل آرایشی و مشکلات پوستی

آیا بالم لب اعتیادآور است؟

یکی دیگر از سوالاتی که درباره استفاده از لوازم آرایشی و مراقبتی به کرات مطرح می‌شود مربوط به بالم لب است. بالم لب وسیله‌ای است که به مرطوب نگه داشتن لب‌ها کمک می‌کند و استفاده از آن به خصوص در فصل سرما ضروری است. بسیاری از افرد در طول زندگی خود از بالم لب استفاده نکرده‌اند و مشکلی در مورد لب‌های خود نداشته‌اند اما وقتی استفاده از این محصول را آغاز کرده‌اند دچار خشکی لب شده‌اند و مجبور شده‌اند بارها در روز بالم لب بزنند تا مانع از پوسته پوسته شدن لب‌های خود شوند. علت این مساله چیست؟ آیا واقعا بالم لب اعتیاد آور است؟ آیا نباید از این محصول استفاده کنیم؟

پاسخ تقریبا منفی است. مساله این است که ترکیب انواع این محصول با هم فرق دارند و در برخی از بالم‌ها ترکیباتی وجود دارند که باعث تحریک و خشک شدن لب‌ها می‌شوند و شما مجبورید مجددا از آن استفاده کنید تا لب‌هایتان مرطوب شود در نتیجه رفته رفته مشکل جدی‌تر می‌شود. پس اولین راه حل این است که قبل از خرید بالم لب حتما ترکیبات روی آن را بخوانید و محصولی را که حاوی عطر، کافور، منتول یا اسید سالیسیلیک است انتخاب نکنید چون این ترکیبات روی لب اثر منفی دارند و باعث ضعیف شدن و پوسته پوسته شدن آن می‌شوند.

بالم لب و مشکلات پوستی

مشکل دوم زمانی رخ می‌دهد که شما مکررا از بالم لبی که حاوی مواد مسدود کننده رطوبت هستند استفاده کنید. این مواد که وازلین یکی از آن‌ها است روی پوست لب یک مانع ایجاد می‌کند که مانع از تبخیر رطوبت طبیعی آن می‌شود و به خودی خود خاصیت مرطوب کنندگی ندارد اما اگر زیاد استفاده شود بافت لب به آن عادت می‌کند و تنبل می‌شود و این بافت دیگر رطوبت تولید نمی‌کند و خشک‌تر از قبل می‌شود. در نتیجه شما مجبورید مکرر از بالم لب خود استفاده کنید و این تصور به وجود می‌آید که لب‌ها به بالم عادت کرده‌اند. البته این به آن معنا نیست که شما هرگز نباید از این نوع بالم لب یا وازلین استفاده کنید بلکه استفاده گاه به گاه و به مقدار کم هیچ ضرری برای لب‌های شما نخواهد داشت و مشکلات پوستی خاصی ایجاد نخواهد کرد.

پس کدام بالم لب مناسب است؟ کارشناسان پوست و زیبایی می‌گویند شما باید از بالمی استفاده کنید که حاوی لانولین باشد که حالت نیمه مسدود کننده دارد و در عین آبرسانی و ایجاد مانع، بافت لب را نیز تنبل نمی‌کند. اما اگر بالم لب خوب و باکیفیتی هم پیدا کردید به معنای این نیست که همیشه و به دفعات زیاد باید از آن استفاده کنید. زمانی بالم لب بزنید که واقعا به آن احتیاج دارید و احساس خشکی در لب‌های خود می‌کنید تا لب‌هایی سالم، مرطوب و درخشان داشته باشید.

لوازم آرایشی و مشکلات پوستی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)