کاشت ناخن اکرلیک هرچند نتیجه زیبایی دارد اما دشوار است و به ابزارها و مواد تخصصی نیاز دارد. مشکل جدی دیگر در این مورد، پاک کردن ناخن اکرلیک است که به سادگی انجام نمی‌شود و باید از ترفندهای خاصی برای این کار استفاده شود. ناخن‌های اکرلیک را تا ابد نمی‌توان نگه داشت و باید در مرحله‌ای آن‌ها را پاک کنید تا بافت طبیعی ناخن فرم طبیعی و قابلیت تنفس داشته باشد. با روش‌های معمول پاک کردن لاک نمی‌توان این ناخن‌ها را پاک کرد و از بین برد و باید از ترفندهایی استفاده کنید. در این مقاله که آخرین بخش از سری مقالات کاشت ناخن اکرلیک است با ترفندهای پاک کردن ناخن اکرلیک آشنا می‌شوید و در ادامه حقایقی جالب درباره رشد ناخن‌ها را خواهید خواند.

روش پاک کردن ناخن اکرلیک

اگر ناخن‌های اکرلیک را ترمیم نکنید پس از گذشت سه ماه رشد می‌کنند و از محدوده صفحه ناخن خارج می‌شوند که البته در این مدت ناخن‌های شما ظاهر زیبایی نخواهند داشت و این روش به دلیل احتمال شکستن و آسیب دیدن بافت اکرلیک چندان توصیه نمی‌شود. پس اگر اقدام به کاشت ناخن اکرلیک کرده‌اید بسیار مهم است که بدانید چطور باید بافت اکرلیک را از روی ناخن‌های خود جدا کنید بدون آن که آسیبی به بافت طبیعی ناخن‌های خود بزنید. برای پاک کردن ناخن اکرلیک ،شما به ابزارهای زیر نیاز دارید:

روش پاک کردن ناخن اکرلیک

۱- برش دهنده تیپ ناخن

۲- سوهان ناخن با درجه ۱۵۰ و ۱۸۰

۳- بافر ناخن با درجه ۲۸۰

۴- سوهان صفحه‌ای

۵- پدهای پنبه‌ای ده عدد

۶- میله‌های چوبی

۷- فویل آلومینیومی برش خورده ده عدد

۸- روغن کوتیکول

۹- استون با غلظت بالا به مقدار کافی

زمانی که تصمیم گرفتید نسبت به پاک کردن ناخن‌های اکرلیک اقدام کنید ابزارهای فوق را تهیه کنید و طبق مراحل زیر عمل کنید.

۱- ابتدا باید بافت اکرلیک را از ناخن‌ها تا حد ممکن جدا کنید. به این منظور برش دهنده تیپ ناخن را طوری بگیرید که تیغه آن به سمت شما باشد سپس مرحله به مرحله بلندی ناخن اکرلیک را کوتاه کنید، در یک مرحله همه بافت اکرلیک را کوتاه نکنید چون باعث ترک خوردن بافت ناخن خواهد شد. نوک انگشتان را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا تکه‌های اکرلیک به اطراف پراکنده نشود.

روش پاک کردن ناخن اکرلیک

۲- پس از این که ناخن‌ها را به اندازه کافی کوتاه کردید باید بافت اکرلیک روی صفحه ناخن را با سوهان زدن تا حد ممکن بردارید. برای این کار از سوهان با درجه ۱۵۰ که زبرترین نوع سوهان ناخن است استفاده کنید. این نوع سوهان همه لاک و تاپ کوت و کار ناخنی را که روی آن انجام شده است پاک کرده و کار پاک کردن ناخن اکرلیک را ساده‌تر می‌کند. این کار را تا جایی ادامه دهید که به بافت طبیعی ناخن نزیک شوید اما مراقب باشید که بافت ناخن را سوهان نزنید چون در این صورت ناخن‌ها نازک شده و آسیب می‌بینند.

۳- حال پدهای پنبه‌ای را با مقدار مناسبی محلول استون خیس کنید و دور انگشتان خود مانند تصویر بپیچید. توجه کنید که در این کار نمی‌توان از پاک کننده‌های غیراستونی استفاده کرد و حتما باید از استون با خلوص بالا استفاده شود.

روش پاک کردن ناخن اکرلیک

۴- پس از پیچیدن پد حاوی استون دور ناخن یک قطعه فویل آلومینیومی آماده کنید و دور این پد بپیچید تا آن را در این حالت نگه دارد.

۵- مراحل ۳ و ۴ را برای همه ناخن‌ها تکرار کنید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا اکرلیک کاملا در استون حل شود و بافت ناخن مصنوعی شما نرم گردد. در این حالت می‌توانید فیلم ببینید و یا کاری که مربوط به دست نباشد انجام دهید. اما صبر کردن بیش از این زمان ممکن است به بافت ناخن صدمه بزند.

روش پاک کردن ناخن اکرلیک

۶- پس از گذشت ۱۵ دقیقه فویل‌ها را به آرامی باز کنید و با سیخ‌های چوبی بافت نرم شده اکرلیک را از روی ناخن‌ها جدا کنید. این کا را با فشار کم انجام دهید و مراقب باشید که با بافت خود ناخن صدمه‌ای نزنید.

۷- دوباره پد و فویل را دور ناخن بپیچید و ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید. مجددا مراحل ۶ و ۷ را تکرار کنید تا همه بافت اکرلیک روی ناخن پاک شود و از بین برود. سپس فویل و پنبه را باز کرده و دور بیندازید.

روش پاک کردن ناخن اکرلیک

۸- حال با بافر ناخن سطح ناخن‌ها را صیقل دهید تا اگر ذراتی از اکرلیک روی آن‌ها باقی مانده است تمیز شود و کار پاک کردن ناخن اکرلیک به پایان برسد. ناخن‌ها را با سوهان ۱۸۰ درجه سوهان بکشید و به فرم دلخواه (گرد یا مستطیلی یا هر فرم دیگر) درآورید.

۹- دست‌ها را کاملا با آب و صابون بشویید و از روغن کوتیکول روی بافت ناخن و پوست استفاده کرده و ماساژ دهید تا کاملا جذب شود. حداقل یا یک ماه آینده از کاشت مجددا ناخن اکرلیک اجتناب کنید تا بافت ناخن بازسازی و تقویت شود.

حقایقی جالب درباره رشد ناخن‌ها

شاید تعجب کنید که چرا ناخن‌های دوست شما سریع‌تر از ناخن‌های شما رشد می‌کند، سرعت رشد یک ناخن معمولی چقدر است و در چه شرایطی تغییر می‌کند؟ در ادامه حقایقی جالب درباره رشد ناخن‌ها را خواهید خواند. البته تفاوت‌هایی که در این موار مطرح شده است بسیار جزئی هستند که با دستگاه‌های دقیقی اندازه گیری شده‌اند:

  • ناخن‌های نرمال به طور متوسط هر هفته نیم میلیمتر تا ۱.۲ میلیمتر رشد می‌کنند که این سرعت به جنس ناخن‌ها، وراثت و تغذیه شما بستگی دارد.
  • رشد ناخن در کودکان و نوجوانان سریع‌تر است و با افزایش سن سرعت آن کاهش می‌یابد.
  • حتی رشد ناخن در میان انگشتان یک دست هم یکسان نیست به طور مثال ناخن انگشت وسط سریع‌تر و ناخن انگشت شست با سرعت کمتری نسبت به بقیه ناخن‌ها رشد می‌کند که البته این تفاوت چشمگیر نیست.
  • اگر در منطقه گرمسیری زندگی می‌کنید رشد ناخن‌های شما هم سریع‌تر است. حتی در تابستان نسبت به زمستان ناخن‌ها سریع‌تر رشد می‌کنند.
  • حتما این را می‌دانید که ناخن‌های دست سریع‌تر از ناخن‌های پا رشد می‌کنند. سرعت رشد ناخن‌های دست سه تا چهار برابر ناخن‌های پا است.
  • رشد ناخن در روز سریع‌تر از شب و در مردان سریع‌تر از زنان است.
  • در دوران بارداری رشد ناخن‌ها افزایش می‌یابد.
  • اگر چپ دست هستید ناخن‌های دست چپ شما به مقدار جزئی‌تری سریع‌تر رشد می‌کند و اگر راست دست هستید ناخن‌های دست راست شما رشد بیشتری دارد.
  • اگر به علت حادثه‌ای یکی از ناخن‌های خود را از دست بدهید یا ناخن شما بر اثر عفونت بیفتد و کنده شود در صورتی که ماتریس ناخن هنوز زنده باشد آن ناخن پس از چند ماه مجددا رشد خواهد کرد و به اندازه قبلی خود خواهد رسید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: NailBees (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)