برس کشیدن موها یکی از مراحل مهم در مراقبت مو است، برس کشیدن نه تنها باعث مرتب شدن موها می‌شود بلکه با پخش کردن چربی طبیعی کف سر روی موها باعث درخشش و زیبایی بیشتر آن‌ها می‌شود. البته اگر برس کشیدن موها را درست انجام ندهید نه تنها این کار فایده‌ای برای موهای شما نخواهد داشت بلکه ممکن است باعث آسیب ناخواسته به موهای خود نیز بشوید و با مشکلاتی مثل ریزش مو، موخوره و … هم مواجه شوید. برس کشیدن موها ترفندهای خاصی دارد و رعایت این نکات و ترفندها می‌تواند به زیبایی و سلامت بیشتر موهای شما کمک کند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز نکات مهمی را برای برس کشیدن موها بیان خواهیم کرد و در ادامه نیز با روش صحیح به کار بردن سنجاق مویی و ترفندهایی جالب برای استفاده از آن آشنا خواهید شد.

برس کشیدن موها را از نوک آن‌ها شروع کنید

بیشتر خانم‌ها عادت دارند موهای خود را از ریشه به سمت نوک برس بزنند. زمانی که گرهی روی موها وجود ندارد این کار امکان پذیر است اما وقتی موهای شما گره خورده و در هم پیچیده شده است نباید این کار را انجام دهید. برس کشیدن موها از بالا به پایین در این حالت باعث جمع شدن گره‌ها در قسمت پایین مو می‌شود و این گره دیگر به سادگی قابل باز شدن نخواهد بود. کارشناسان توصیه می‌کنند برس کشیدن موها را از نوک آن‌ها شروع کنید و به تدریج کمی بالاتر بروید. به این ترتیب پس از مدتی همه گره‌های مو باز شده و موهای شما صاف و مرتب خواهند شد.

روش صحیح برس کشیدن موها

برس موی مناسب انتخاب کنید

همان طور که می‌دانید موها انواع مختلف دارند و از نظر جنس و بافت کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. هر نوع مو نیاز به برس متفاوتی دارد و اگر از برس مناسب موهای خود استفاده نکنید ممکن است به آن‌ها آسیب برسانید. در مقالات قبلی مجله قرمز با انواع برس مو آشنا شدید و دانستید که کدام نوع برس برای کدام نوع و جنس مو مناسب‌تر است پس در اولین گام این مقاله را مطالعه کنید و انواع برس‌ها را بشناسید و سعی کنید برسی تهیه کنید که مناسب موهای خود شما طراحی شده باشد.

روش صحیح برس کشیدن موها

مراقب موهای خیس و مرطوب باشید

موهای خیس و مرطوب بسیار ضعیف‌تر و شکننده‌تر از موهای خشک هستند و بسیار مهم است که از برس کشیدن موهای خیس و مرطوب اجتناب کرده و قبل از این کار آن‌ها را خشک کنید. پس از شستن موها، با یک حوله میکرو فیبر رطوبت موها را بگیرید طوری که دیگر از آن‌ها آب نچکد. حوله میکرو فیبر الیاف ریز و ظریفی دارد که باعث آسیب به ساقه مو نمی‌شود و آن‌ها را وز نمی‌کند. در گام بعد با یک شانه دندانه درشت موها را از نوک شانه کنید و همه گره‌های آن را باز کنید. سپس موها را سشوار بکشید تا به حالت نیمه خشک درآیند، در این حالت می‌توانید برس کشیدن موها را شروع کنید و تا خشک شدن کامل موها آن را ادامه دهید. کارشناسان توصیه می‌کنند موها را قبل از حمام شانه بزنید، شانه زدن موها قبل از حمام از گره خوردن زیاد آن‌ها در طول شستشو جلوگیری می‌کند.

روش صحیح برس کشیدن موها

با موهای فر درست رفتار کنید

موهای فر حساس هستند و هرچه بیشتر با آن‌ها سرو کله بزنید بیشتر دچار دردسرهایی مثل گره خوردن موها و وز شدن آن‌ها خواهید شد. مشاهدات نشان داده که برس کشیدن موها در حالت فر باعث وز شدن آن‌ها می‌شود و به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند از یک شانه و برس دندانه درشت برای باز کردن گره‌های موهای فر استفاده کنید، به این ترتیب هم گره موهای شما به راحتی باز خواهد شد و هم حالت فر موهای شما از بین نخواهد رفت و فرها باز و جدا نخواهند شد.

روش‌های جالب برای استفاده از سنجاق مویی

سنجاق مویی یک ابزار کوچک اما بسیار مهم در آرایش مو است که هدف اصلی در استفاده از آن نگهداشتن مو در جای خود است. این سنجاق‌ها سه نوع هستند، نوع اول که به عنوان سنجاق مویی معمولی می‌شناسیم فرم ساده‌ای دارد و یک طرف آن کوتاه‌تر از طرف دیگر است و طرف کوتاه آن ناهمواری‌هایی روی خود دارد. نوع دوم سنجاق مویی که کمتر استفاده می‌شود بلندتر است و روی آن ناهمواری وجود ندارد. نوع سوم نیز نوع U شکل است که برای نگه داشتن موهای سنگین در شینیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار آشنا در هر منزلی یافت می‌شود اما اگر به شما بگوییم که تا کنون از سنجاق مویی اشتباه استفاده می‌کرده‌اید چه فکری خواهید کرد؟ در این بخش از مقاله هم روش درست استفاده از سنجاق مویی معمولی یا یاد می‌گیرید و هم با ترفندهایی جالب برای استفاده از این ابزار آشنا خواهید شد.

روش صحیح برس کشیدن موها

ابتدا روش درست استفاده از سنجاق مویی را یاد بگیرید: همان طور که گفتیم بیشتر افراد روش درست استفاده از سنجاق مویی را نمی‌دانند و از آن اشتباه استفاده می‌کنند. سنجاق مویی یک طرف کوتاه و یک طرف بلند دارد که طرف کوتاه آن ناهموار بوده و نوک آن به سمت بالا جهت گرفته است، طرف دیگر سنجاق صاف است و زاویه ندارد. شما باید هنگام استفاده از سنجاق طرف ناهموار آن را به سمت پایین و روی کف سر قرار دهید تا طرف صاف آن به سمت بیرون باشد. به این ترتیب دیگر نیازی به باز کردن دهانه سنجاق هم نیست و با زاویه دهانه، به راحتی موها داخل آن می‌روند.

از سنجاق مویی برای کشیدن خط چشم استفاده کنید: سنجاق مویی روی نوک خود یک زاویه تند دارد و شما می‌توانید از این زاویه برای کشیدن نوک خط چشم (که دشوارترین قسمت آن است) استفاده کنید. ابتدا خط چشم را روی نوک سنجاق بزنید و سنجاق را روی گوشه چشم فشار دهید. سپس مانند تصویر زیر خط چشم را کامل کرده و اشکالات احتمالی را برطرف کنید.

روش صحیح برس کشیدن موها

از سر خوردن سنجاق مویی پیشگیری کنید: هرچند سنجاق مویی زائده‌هایی دارد که از سر خوردن آن پیشگیری می‌کنند اما گاهی این مقدار اصطکاک برای نگه داشتن موها به خصوص موهای لخت و سنگین کافی نیست. برای افزیش این چسبندگی و اصطکاک بهتر است قبل از سنجاق زدن، کمی اسپری مو روی سنجاق بزنید و چسبندگی آن را افزایش دهید سپس سنجاق را روی موها بزنید. به این ترتیب می‌توانید از محکم بودن سنجاق و مدل موی خود مطمئن باشید.

همچنین سنجاق مویی می‌تواند ابزاری مناسب برای چسباندن مژه مصنوعی باشد: چسباندن مژه مصنوعی کار دشواری است چون شما باید مقدار کمی چسب را روی یک سطح باریک بزنید بدون آن که کثیف کاری کنید و دستانتان چسبناک شود. سنجاق مویی نوک باریکی دارد که می‌تواند در این کار به شما کمک کند. سنجاق مویی را داخل چسب مژه فرو ببرید و به داخل سطح مژه مصنوعی بمالید سپس آن را روی پلک بچسبانید.

با سنجاق مویی فرم‌های هنرمندانه بسازید: روش ساده و کلاسیک برای سنجاق زدن این است که یک سنجاق را روی محل دلخواه بزنید و موها را نگه دارید. اما گاهی می‌توان از این وسیله استفاده‌های مختلفی کرد و آن را به یک اکسسوری خاص و زیبا برای تزئین موها تبدیل کرد. کافی است کمی خلاقیت به خرج بدهید و فرم‌هایی مثل مثلث، مربع، ضربدر و حتی استخوان ماهی مانند تصویر زیر بسازید.

روش صحیح برس کشیدن موها

سنجاق مویی مناسب بخرید: شاید فکر کنید کیفیت در این ابزار ساده اهمیتی ندارد اما سنجاق مویی با کیفیت باید شرایط خاصی داشته باشد، این سنجاق باید به اندازه کافی محکم باشد اما نه آنقدر محکم که موها نتوانند داخل آن بروند. علاوه بر این باید نوک  زاویه‌های سنجاق را بررسی کنید تا زائده و تیزی که باعث گیر کردن موها و خراشیدن کف سر شود روی آن وجود نداشته باشد. سنجاق مویی معمولا مشکی است و روی موهای تیره به چشم نمی‌آید اما اگر موهای روشن داشته باشید بهتر است از سنجاق قهوه‌ای روشن و طلایی استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)