خرید کفش مردانه یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین انتخاب‌هایی است که آقایان شیک پوش چند وقت یک بار با آن مواجه می‌شوند. خرید کفشی که کاملا اندازه پای شما باشد، مناسب نیازها و استایل شما طراحی شده باشد و دوام و کیفیت عالی داشته باشد کار ساده‌ای نیست و نیاز به در نظر گرفتن فاکتورهای زیادی دارد. اما خرید کفش مردانه هم مثل خرید هر نوع کفش و لباس و اکسسوری دیگری اصول و قواعد خاص خود را دارد و شما می‌توانید با در نظر گرفتن چند فاکتور ساده خرید کفش مردانه خود را با موفقیت انجام دهید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما راهنمای خرید کفش مردانه را در چهار گام ساده برای شما بیان کرده‌ایم. در ادامه نیز شما با روش صحیح واکس زدن و برق انداختن کفش چرم مردانه در شش گام آشنا خواهید شد.

گام اول در خرید کفش مردانه ، مشخص کردن سایز پا

کفشی که اندازه پای شما نباشد هیچ ارزشی ندارد پس واضح است که مهم‌ترین گام برای خرید کفش مردانه پیدا کردن سایز پای شما است. اگر از سایز پای خود مطمئن هستید می‌توانید این گام را رد کنید اما اگر در این مورد تردید دارید می‌توانید این اندازه گیری را در منزل انجام دهید. ابتدا جورابی را که همیشه می‌پوشید به پا کنید، سپس یک کاغذ سفید را روی زمین قرار دهید و پای خود را روی آن بگذارید. با یک خودکار دور پای خود را خط بکشید و خطوط دور آن را مشخص کنید. حال یک خط کش بردارید و بلندترین خط ممکن را روی طول شکل پای خود بکشید. اندازه این خط را به سانتی‌متر مشخص کنید و از جدول زیر سایز کفش خود را پیدا کنید.

راهنمای خرید کفش مردانه

گام دوم در خرید کفش مردانه ، مشخص کردن نوع کفش

نوع کفش توسط فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود مثل جنس، استایل و رنگ که در ادامه به این موارد بیشتر خواهیم پرداخت.

جنس کفش: یک کفش استاندارد رسمی مردانه هم رویه و هم زیره‌ای از جنس چرم دارد. اما کفش رسمی مناسب محیط کار رویه چرم و زیره لاستیکی دارد. جنس پارچه هم معمولا در کفش‌های راحتی و روزمره کاربرد دارد و مواد پلاستیکی و لاستیک هم در کفش‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استایل کفش: کفش‌های مردانه مدل‌های مختلفی دارند مثل مدل آکسفورد که رسمی‌ترین نوع کفش است یا مدل براگ که حالت نیمه رسمی دارد که آشنایی با این مدل‌ها و کاربرد هر یک از آن‌ها می‌تواند بهترین راهنما برای خرید کفش مردانه باشد.

رنگ کفش: کفش‌های مردانه تنوع رنگ زیادی ندارند و معمولا در رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای تیره یا روشن، زرشکی، آبی تیره و برخی از رنگ‌های روشن مثل سفید و … تولید می‌شوند و هرچه رنگ انتخابی شما تیره‌تر و کلاسیک‌تر باشد کفش هم رسمی‌تر است.

راهنمای خرید کفش مردانه

گام سوم در خرید کفش مردانه ، مشخص کردن محل خرید

پس از مشخص کردن سایز و نوع کفشی که می‌خواهید تهیه کنید نوبت به انتخاب یک محل مناسب برای خرید کفش مردانه خواهد رسید. شما می‌توانید کفش خود را از فروشگاه‌های موجود در سطح شهر، مغازه‌های کفش فروشی و حتی فروشگاه‌های آنلاین تهیه کنید (در صورت اطمینان از سایزی که می‌خواهید بخرید) و یا می‌توانید سفارش دوخت کفش مورد نظر خود را به یک کفاش ماهر بدهید تا آن را مناسب پای شما و به صورت سفارشی آماده کند.

گام چهارم در خرید کفش مردانه ، رفتن به خرید

برای اقدام به خرید شما باید هدف خود را دقیقا مشخص کرده باشید و بدانید که چه نوع کفشی و در چه سایزی می‌خواهید و این نوع کفش را از کجا می‌توان تهیه کرد. در این شرایط کار شما بسیار ساده تر و در مدت کوتاه‌تری انجام خواهد شد و خریدی بسیار موفق خواهید داشت.

راهنمای خرید کفش مردانه

واکس زدن کفش در شش گام ساده

یکی از نشانه‌های شیک پوشی و استایل سطح بالا در آقایان، پوشیدن کفش‌های واکس زده و براق است. واکس زدن کفش در طول عمر و دوام کفش هم تاثیر چشمگیری دارد و کفش چرمی که واکس کامل و زیبایی داشته باشد نه تنها استایل شما را زیباتر و جذاب‌تر نشان خواهد داد بلکه عمر طولانی‌تری هم خواهد داشت. خروج از منزل با یک جفت کفش کثیف و واکس نخوره یکی از اشتباهات شیک پوشی مردانه است که هیچ کس نباید مرتکب شود، بنابراین هر آقای شیک پوشی باید روش درست واکس زدن کفش را بداند و بتواند آن را در منزل انجام دهد تا هم با این کار دوام کفش‌های چرم باارزش خود را افزایش دهد و هم استایلی مرتب و تمیز و جذاب داشته باشد. واکس زدن روش و اصول خاص خود را دارد و انجام صحیح آن نیازمند رعایت نکاتی است که در ادامه در شش گام آن‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

گام اول، آماده سازی: در گام اول شما باید وسایل لازم برای واکس زدن را آماده کنید، این وسایل عبارتند از:

  • یک پوشش مناسب برای قرار دادن زیر دست، مثل چند ورق روزنامه
  • قالب مخصوص داخل کفش (از روزنامه مچاله شده هم می‌توانید استفاده کنید)
  • یک فرچه مویی مخصوص واکس
  • پارچه نرم
  • واکس کرمی
  • واکس معمولی

ابتدا محل مناسبی را برای کار واکس زدن انتخاب کنید، سپس زیر دست خود را با روزنامه بپوشانید تا کثیفی کفش‌ها و واکس باعث آلودگی محیط نشود. سپس بند کفش‌ها را خارج کنید تا واکس با آن‌ها تماس نداشته باشد، می‌توانید بندها را بشویید و پس از خشک شدن استفاده کنید. داخل کفش‌ها را با قالب مخصوص (یا روزنامه مچاله شده) پر کنید تا در طول فرآیند واکس زدن کفش‌های شما فرم اصلی خود را از دست ندهند. به خاطر داشته باشید که قالب‌های چوبی مخصوص داخل کفش ضدبو هم هستند و استفاده از آن‌ها در نو و تمیز ماندن کفش‌های شما تاثیر زیادی دارد.

راهنمای خرید کفش مردانه

گام دوم، تمیز کردن: در این مرحله شما باید کفش‌های خود را تمیز کنید، تمیز کردن کفش‌ها قبل از واکس زدن اهمیت زیادی دارد چون اگر کثیفی و آلودگی روی کفش شما وجود داشته باشد همراه با واکس به خورد کفش خواهد رفت. برای این کار فرچه مخصوص را بردارید و با حرکات کوتاه و محکم تمام کفش را از کثیفی و گرد و خاکی که روی آن نشسته است. پاک کنید. سپس یک دستمال نرم را مرطوب کنید و روی همه قسمت‌های کفش بکشید، ده دقیقه صبر کنید تا رطوبت روی کفش خشک شود سپس سراغ گام بعدی بروید. فراموش نکنید که هرگز نباید از شوینده‌ها برای تمیز کردن و شستن کفش چرم خود استفاده کنید چون هر نوع شوینده ای باعث خشک شدن چرم و آسیب به آن خواهد شد.

گام سوم، استفاده از نرم کننده چرم: پس از تمیز کردن کفش‌ها نوبت به استفاده از نرم کننده می‌رسد. این مرحله از آن نظر اهمیت دارد که پس از دستمال کشیدن و مرطوب شدن کفش، چرم آن خشک می‌شود و نیاز به نرم شدن خواهد داشت و اگر این کار را انجام ندهید چرم آسیب دیده و عمر آن کاهش خواهد یافت. این نرم کننده‌ها معمولا به صورت اسپری و محلول‌های مخصوص در بازار موجود هستند و می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده و روی کفش‌های خود بزنید. پس از این کار لازم است که بیست دقیقه صبر کنید تا نرم کننده کاملا روی چرم اثر کند، سپس سراغ گام بعدی بروید.

گام چهارم، پولیش زدن کفش: در این مرحله شما باید از واکس کرمی استفاده کنید، بیشتر افراد تصور می‌کنند واکس کرمی برای براق کردن کفش است اما در واقع این واکس یک مرحله از مراحل کلی واکس زدن است و استفاده از آن باعث تقویت بافت چرم و آماده شدن آن برای جذب واکس اصلی می‌شود. این واکس را با اپلیکاتور مخصوصی که معمولا در سر محصول وجود دارد روی کفش بمالید، فراموش نکنید که مقدار خیلی کمی از آن برای هر کفش کافی است. سپس با یک دستمال تمیز آن را پخش کرده و سطح کفش را پوشش دهید.

گام پنجم، واکس زدن: حال مرحله اصلی واکس زدن کفش آغاز شده است، این همان واکسی است که یک لایه محافظ روی کفش شما به وجود می‌آورد و دوام و زیبایی آن را افزایش می‌دهد.  یک دستمال تمیز را دور دو انکشت اشاره و وسط خود بپیچید و آن را داخل قوطی واکس فرو ببرید. سپس این واکس را با حرکات دورانی کوچک روی همه قسمت‌های کفش خود بزنید. فراموش نکنید که نباید از مقدار زیادی واکس روی کفش خود استفاده کنید چون با چند بار پوشیدن کفش، حالت رگه رگه روی آن ایجاد خواهد شد. پس از این که تمام کفش را با واکس پوشش دادید چند دقیقه صبر کنید تا واکس روی آن اثر کند سپس با فرچه مخصوص، تمام سطح کفش را برس بکشید.

گام ششم، برق انداختن: این مرحله آخرین مرحله واکس زدن است و در واقع راز داشتن کفش‌هایی به براقی آینه در همین فوت آخر کوزه گری است که بیشتر آقایان آن را فراموش می‌کنند. در این گام شما باید مقدار کمی واکس را با یک قطره آب مخلوط کرده و با دستمال روی قسمت پنجه کفش خود بزنید (فقط روی قسمت نوک و پنجه این کار را انجام دهید) و چندین بار آن را تکرار کنید تا نوک کفش شما براق و درخشان شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)