دستکش یکی از اکسسوری‌های ضروری زمستانی است و خرید دستکش به خصوص دستکش چرم کار ساده‌ای نیست و احتمال این که دستکش اندازه نباشد، دوام خوبی نداشته باشد یا به حد کافی گرم نباشد همیشه وجود دارد. برخی از اکسسوری‌های زمستانی ارزش هزینه کردن را دارند و دستکش به خصوص دستکش چرم هم یکی از آن‌ها است یعنی شما می‌توانید تا هر قدر که بودجه شما اجازه می‌دهد برای خرید دستکش هزینه کنید چون مستقیما از آن سود خواهید برد. اگر دستکشی که انتخاب می‌کنید کیفیت و دوام کافی نداشته باشد یا جنس آن مناسب نباشد هزینه شما به هدر رفته است پس لازم است قبل از خرید دستکش اطلاعات کافی درباره این اکسسوری ضروری زمستانی داشته باشید و بهترین دستکش چرم را برای زمستان امسال تهیه کنید.

از برندهایی خرید کنید که نیم سایز هم ارائه می‌دهند

یکی از مشکلات جدی در خرید دستکش چرم اندازه بودن آن است. دستکش‌های چرم به دلیل نداشتن خاصیت کشسانی با دستکش‌های بافتنی متفاوت هستند و حتما باید دستکشی که می‌خرید کاملا اندازه شما باشد تا در آن احساس راحتی کنید. از ظاهر دستکش که نمی‌توان به اندازه بودن آن پی برد و اگر دستکش شما تنگ باشد یا انگشتان شما داخل آن را پر نکند شما خرید درست و موفقی نداشته‌اید. اگر دستکش چرم کیفیت ساخت خوبی داشته باشد پس از یک یا دو هفته دستکش به دلیل خاصیت فرمگیری چرم تا حدودی اندازه دست شما می‌شود اما اگر کیفیت چرم مناسب نباشد حالت شل و آویزان روی دست پیدا می‌کند. شما بباید در لحظه خرید دقت و توجه زیادی روی اندازه بودن دستکش داشته باشید و دستکشی بخرید که دقیقا اندازه دست شما باشد یا کیفیت چرم آن طوری باشد که فرم دست را به خود بگیرد. گاهی یک سایز فاصله زیادی ایجاد می‌کند و لازم است که بین دو سایز هم سایزهای وجود داشته باشد تا اندازه دست شما شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از برندهایی خرید کنید نیم سایز و حتی یک چهارم سایز را هم در سایزبندی محصولات خود دارند.

راهنمای خرید دستکش

حداقل دو جفت بخرید تا جایگزین کنید

هر چیزی که از الیاف و مواد طبیعی تهیه شده باشد به مرور زمان و با استفاده مکرر کهنه می‌شود. چرم و الیاف کشمیر و پشم هم در این دسته هستند و اگر مکرر و بدون استراحت مورد استفاده قرار بگیرند عمر آن‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین اگر دستکش چرم یا پشمی تهیه کرده‌اید لازم است برای افزایش عمر دستکش، آن را یک روز درمیان استفاده کنید تا بافت چرم و پشم قابلیت بازسازی داشته باشد و بتواند فرم خود را به دست آورد. اگر یک جفت دستکش داشته باشید نمی‌توانید این اصل را رعایت کنید مگر این که یک روز درمیان دستکش به دست نکنید پس توصیه می‌شود که هنگام خرید دستکش به خصوص دستکش چرم اگر دستکشی باکیفیت و اندازه و مناسب خودتان پیدا کردید حداقل دو جفت از آن خریداری کنید تا بتوانید با جایگزین کردن آن‌ها عمر دستکش‌ها را افزایش دهید. فراموش نکنید که این کار تنوع استایل شما را نیز بالا می‌برد.

خرید دستکش را متناسب با شرایط آب و هوایی انجام دهید

یک دستکش مناسب باید آستر مناسبی هم داشته باشد که معمولا از جنس پشم، کشمیر یا خز است. داشتن یا نداشتن آستر و نوع و جنس آن نقش مهمی در میزان گرم کردن دستکش دارد به طور مثال اگر دستکشی آستر نداشته باشد تا زمانی که دمای هوا بالای صفر درجه سانتیگراد باشد مناسب است. دستکش‌هایی که آستر از جنس کشمیر دارند را می‌توانید تا دمای ۹ درجه زیر صفر هم بپوشید و دستکش‌های با آستر خز برا دمای پایین‌تر از این هم مناسب هستند و دستان شما را به خوبی گرم نگه می‌دارند. پس قبل از خرید دستکش لازم است که شرایط آب و هوایی منطقه سکونت خود و زمانی را که بیرون از منزل هستید در نظر داشته باشید و جنس و ضخامت و نوع آستر دستکش را بر اساس آن انتخاب کنید. مثلا اگر هر روز هفت صبح از منزل خارج می‌شوید باید دمای آن زمان را در یک روز زمستانی در نظر داشته باشید و خرید خود را متناسب با آن انجام دهید.

راهنمای خرید دستکش

جنس دستکش و آستر آن را به خوبی بشناسید

دستکش‌های چرمی که قیمت پایین‌تری دارند معمولا آستری از جنس پلی‌استر یا ترکیبی از پلی‌استر و پشم گوسفند دارند. این آسترها دوام بیشتری نسبت به آسترهای کشمیر و یا پشم خالص دارند. تست‌های کیفیت دستکش و آستر آن معمولا با ماندگاری و دوام دستکش کاری ندارند و ظرافت و کیفیت ساخت آن را می‌سنجند و قیمت را بر اساس آن تعیین می‌کنند. پس لازم است بدانید که دستکش‌های با آستر خالص پشم یا کشمیر پس از دو فصل استفاده خراب می‌شوند و آستر آن‌ها از بین می‌رود اما میزان گرم کردن آن‌ها نسبت به ترکیب پلی‌استر و پشم بیشتر است در حالی که آسترهای ترکیب پلی‌استر و پشم دوام بالاتری دارند ولی دستان شما را به اندازه کافی گرم نمی‌کنند. پس باید در خرید دستکش این موارد را مد نظر داشته باشید تا انتخاب درستی انجام دهید.

راهنمای خرید دستکش

از برندی خرید کنید که در تولید چرم مهارت و دقت دارد

لازم است بدانید که هر چرمی لزوما گران و باکیفیت نیست و صرفا جنس چرم نمی‌تواند دلیل دوام و کیفیت دستکش باشد چون فرآیند فراوری و تهیه چرم و دوخت آن در این میان نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر دستکش چرم قیمت بالایی داشته باشد به معنای آن است که چرم آن از بهترین کیفیت تهیه و دوخته شده است. اما هر گرانی به معنای کیفیت و دوام بیشتر نیست بلکه برندی که شما دستکش چرم را از آن انتخاب می‌کنید نیز اهمیت زیادی دارد. برخی از برندها به تولید چرم‌های عالی و بادوام شهرت دارند و طبیعتا دستکشی که ساخت این برند باشد نیز کیفیت خوبی خواهد داشت و ارزش پولی را که می‌پردازید دارد. پس بهتر است برای خرید یک جفت دستکش چرم اصل و باکیفیت از برند معروف سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید مدت طولانی از آن استفاده کرده و دستان خود را گرم و نرم نگه دارید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: GQ (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)