راز زیبایی زنان کشورهای مختلف چیست؟ آیا این زیبایی ریشه در مواد آرایشی و محصولات زیبایی مختلفی دارند که آن‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند یا این که ذاتی و ژنتیکی است و یا به سبک زندگی مردم آن‌ها مرتبط است؟ اگرچه در سال‌های اخیر روش‌های مراقبت پوست به سبک کره و ژاپن بیش از هر منطقه دیگری مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است اما این روزها توجه جهانیان به کشورهای جنوب و جنوب غرب آسیا به ویژه هندوستان، پاکستان و کشورهای خاورمیانه معطوف شده است و مردم به دنبال کشف راز زیبایی زنان این کشورها هستند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما شما را با راز زیبایی زنان هندوستان و خاورمیانه که ریشه‌ای باستانی هم دارند آشنا می‌کنیم و به شما می‌گوییم که این زنان از چه مواد و روش‌های طبیعی برای زیبایی پوست و موی خود استفاده می‌کنند.

رازها و روش‌های زیبایی در خاورمیانه، هندوستان و کشورهای جنوب آسیا به صورت یک رسم و سنت از مادر به دختر منتقل می‌شود. استفاده از مواد طبیعی و در دسترس اساس این روش‌ها را تشکیل می‌دهد و مواد شیمیایی و آرایشی مرسوم در کشورهای غربی در سنت این کشورها جایی ندارند. اگرچه نفوذ فرهنگ غرب باعث توسعه استفاده از مواد آرایشی در کشورهای خاورمیانه شده و این کشورها را به بزرگ‌ترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی تبدیل کرده است اما مردم خاورمیانه و هندوستان به خصوص مهاجرانی که در کشورهای غربی زندگی می‌کنند در صدد احیای این سنت‌ها هستند. کرین بهاتی متخصص آرایش اهل هندوستان که آرایشگر چهره‌های معروفی مثل الساندرا آمبروزیو هم بوده است یکی از این افراد است. او می‌گوید “من در نوجوانی دوست داشتم از لوازم آرایشی مختلفی که دوستانم استفاده می‌کردند داشته باشم اما مادرم همیشه من را تشویق می‌کرد تا از مواد طبیعی موجود در منزل برای این کار استفاده کنم. حال که من به یک متخصص آرایش تبدیل شده‌ام می‌دانم که راز زیبایی زنان هند و خاورمیانه در مواد برگرفته از طبیعت است و مثل یک چرخه کامل به طبیعت بازمی‌گردد.” بهاتی در ادامه راز زیبایی زنان هند و خاورمیانه را که ریشه در سنت‌ها و طبیعت دارند بیان می‌کند.

راز زیبایی زنان هندوستان و خاورمیانه

گلاب، راز زیبایی زنان خاور میانه

بهاتی می‌گوید: “من همیشه یک ظرف کوچک گلاب در کیف لوازم آرایشی خود و مجموعه لوازم آرایشی حرفه‌ای خودم دارم و از آن برای آرایش مشتریانم و خودم استفاده می‌کنم.” گلاب یک تونر طبیعی است که پوست را یکدست و شفاف کرده و اسیدیته آن را متعادل می‌کند. شما می‌توانید از گلاب به صورت اسپری استفاده کنید و یا با پنبه آن را روی همه قسمت‌های صورت بمالید. گلاب نه تنها به عنوان یک تونر عالی عمل می‌کند بلکه اثر روشن کنندگی هم دارد و باعث نرم شدن و درخشان شدن پوست می‌شود و علاوه بر این بوی خوبی هم دارد. در گذشته در کشورهای خاورمیانه و هندوستان فقط شاهزاده‌ها و ملکه‌ها می‌توانستند از گلاب برای شادابی و زیبایی پوست خود استفاده کنند چون در آن زمان این ماده در دسترس همه نبود و ماده‌ای گران قیمت به شمار می‌رفت. اما امروزه گلاب در دسترس همه قرار دارد و یک ماده ارزان، طبیعی و بی‌ضرر به شمار می‌رود و شما هم می‌توانید از گلاب به عنوان یک تونر طبیعی با اثر شاداب کنندگی و روشن کنندگی و التیام بخشی فراوان استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که گلاب را حتما در یخچال نگهداری کنید تا اثر التیام بخشی آن از دست نرود.

راز زیبایی زنان هندوستان و خاورمیانه

استفاده از زردچوبه برای زیبایی

زردچوبه یکی از مواد طبیعی و شناخته شده برای زیبایی است که در کشورهای خاورمیانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهاتی می‌گوید ماسک زردچوبه یکی از سنت‌های زیبایی در هند و پاکستان است که به آن آپتان یا اوپتان گفته می‌شود و بخشی از مراسم عروسی سنتی این مناطق به شمار می‌رود. در این مراسم عروس پیش از آن که به خانه بخت برود از این ماسک استفاده می‌کند. این ماسک توسط نزدیک‌ترین زن خانواده روی صورت و بدن او مالیده می‌شود که اثر روشن کننده، پاک کننده و شفاف کننده دارد. فرمول ماسک زردچوبه که در هندوستان و پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد به این صورت است:

  • دو قاشق غذاخوری آرد نخودچی
  • یک پینچ زردچوبه
  • یک پینچ پوب صندل پدر شده
  • دو قاشق غذاخوری گلاب
  • دو قاشق غذاخوری شیر

همه این مواد را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی خمیری به ست آید سپس آن را کاملا یکدست روی صورت بمالید و صبر کنید تا خشک شود (معمولا خشک شدن این ماسک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد) سپس آن را با آب ولرم آبکشی کنید.

راز زیبایی زنان هندوستان و خاورمیانه

روغن‌های گیاهی راز زیبایی زنان هند و خاورمیانه

بهاتی می‌گوید “من در کودکی از روغن‌ها متنفرم بودم اما امروز به خوبی ارزش آن‌ها را می‌دانم و از مادرم بسیار ممنونم که مرا با این مواد طبیعی موثر آشنا کرد و آن‌ها را به بخشی از مراقبت پوست روزمره من تبدیل کرد. یکی از بهترین روغن‌ها برای پوست و مو روغن نارگیل است که در گذشته به سادگی پیدا نمی‌شد اما امروزه همه جا در دسترس است. مادرم هر هفته یک بار یک قاشق روغن نارگیل روی دستانش قرار می‌داد و با مالیدن آن‌ها به هم آن را گرم و اماده می‌کرد سپس آن را روی موهای من می‌مالید و موهایم را شانه می زد. سپس من باید یک ساعت زیر آفتاب می‌نشستم تا روغن نارگیل به خوبی جذب موهایم شود. نتیجه این شد که اکنون موهایی ضخیم، بلند و براق دارم.”

راز زیبایی زنان هندوستان و خاورمیانه

روغن پرمصرف بعدی روغن دانه خردل است که استفاده از آن تا اندازه‌ای چالش برانگیز است چون این روغن به دلیل اروئیک اسید بالایی که دارد خرید و فروش آن به عنوان روغن خوراکی در سال ۲۰۱۲ توسط FDA ممنوع اعلام شد. اما استفاده از این روغن برای درخشش و زیبایی مو داستان متفاوتی دارد. روغن دانه خردل رشد موها را افزایش داده و باعث نرمی و درخشش آن‌ها می‌شود. بهاتی می‌گوید “این روغن سرشار از سلنیوم است که یک آنتی اکسیدان قوی برای مراقبت از سلول‌ها است، علاوه بر آن این روغن حاوی امگا۳، پروتئین و مواد مغذی دیگری است که باعث تقویت مو می‌شوند. البته روغن دانه خردل بوی خوبی ندارد و بهتر است قبل از استفاده این نکته را مد نظر داشته باشید.”

راز زیبایی زنان هندوستان و خاورمیانه

لیمو و آثار آن در زیبایی و مراقبت پوست

بهاتی به خاطر می‌آورد که مادرش در گذشته یک لیمو از درخت پشت خانه آن‌ها می‌کنده و آن را به دو نیم می‌کرده و آن را روی صورت خود می‌مالیده است. سپس پوست لیمو را به عنوان لایه بردار صورت به کار می‌برده است. بسیاری از زنان در کشورهای آسیای غربی و جنوبی از لیمو به عنوان یک ماده مهم برای زیبایی پوست استفاده می‌کنند و راز زیبایی زنان این مناطق هم همین لیمو و آثار آن است. لیمو یک روشن کننده طبیعی است که می‌تواند پوست را به خوبی لایه برداری کرده و جوش‌های سرسیاه روی آن را از بین ببرد.

راز زیبایی زنان هندوستان و خاورمیانه

حنا، راز زیبایی زنان هند و خاور میانه

حنا در کشورهای خاورمیانه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و جایگاه خاصی در مراسم سنتی این مناطق دارد. حنا هنوز هم در کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تزئین دست و پای عروس و مهمانان عروسی و به خصوص برای رنگ کردن و تقویت موها نیز کاربرد دارد. کاربرد حنا به عنوان رنگ مو برخلاف رنگ‌های شیمیایی هیچ آسیب دائمی روی موها ندارد اما می‌توان باعث خشک شدن موها شود به همین دلیل توصیه می‌شود پس از به کار بردن حنا از ماسک روغن نارگیل استفاده کنید. حنا باعث حجیم شدن موها و تقویت ساقه مو و درخشان شدن آن می‌شود و می‌تواند بهترین درمان طبیعی برای مقابله با شوره سر باشد.

راز زیبایی زنان هندوستان و خاورمیانه

عطرهای شرقی، خاورمیانه و هندوستان مهد عطرسازی جهان

اگر با تاریخچه عطر و ادکلن آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که هندوستان و خاورمیانه مهد عطرسازی در جهان بوده‌اند و حتی امروز هم مواد اولیه مورد استفاده برای برندهای معروف عطر در این کشورها تولید می‌شود. زنان این کشورها نیز از قدرت یک رایحه خوب برای زیبایی و جذابیت خود آگاهی کامل دارند و از مواد طبیعی و روغن‌های گیاهی معطر برای خوشبو کردن بدن و موهای خود استفاده می‌کنند.

راز زیبایی زنان هندوستان و خاورمیانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)