گیاهان از گذشته‌های دور نقش مهمی در زندگی انسان‌ها داشته‌اند و نوع بشر از گیاهان مختلف برای رفع نیازهای خوراکی، دارویی و حتی زیبایی استفاده می‌کرده است. گیاهان مختلفی وجود دارند که آثار ثابت شده‌ای در زیبایی و سلامت پوست دارند و درمان گیاهی انواع مشکلات پوست با آن‌ها امکان پذیر است بدون آن که عارضه‌ای روی بدن و پوست داشته باشند. البته استفاده از این گیاهان، شرایط خاصی دارد و شما باید بدانید که نوع گیاهی چه اثری در بهبود شرایط پوست دارد و چطور باید در درمان گیاهی مورد استفاده قرار گیرد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما شما را با پنج نمونه از مفیدترین گیاهان دارویی برای پوست و زیبایی آشنا می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را در باغچه یا گلدان خانه خود بکارید و از آن‌ها برای درمان گیاهی مشکلات پوستی خود استفاده کنید. البته فراموش نکنید که هر گونه درمانی گیاهی خودسرانه روی پوست می‌تواند مشکلات و عوارضی در پی داشته باشد و بهتر است قبل از هر کاری در این مورد با یک متخصص مشورت کنید.

درمان گیاهی در مراقبت پوست

آلوئه ورا یک درمان گیاهی موثر

آلوئه ورا یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان در درمان پوست و رفع مشکلات زیبایی است که از گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آلوئه ورا نوعی گیاه بیابانی است و برگ‌هایی بلند و ضخیم دارد که پر از نوع ژل بیرنگ هستند و همین ژل می‌تواند درمان کننده بسیاری از مشکلات زیبایی باشد. آلوئه ورا حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که اثر التیام بخش روی پوست دارد و ژل آن در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود مخصوصا ژل‌هایی که افترسان که برای التیام پوست پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به کار می‌روند.

البته التیام بخشی تنها یکی از خواص آلوئه ورا است و اگر شما جزو افرادی هستید که به آکنه مقاوم به درمان مبتلا هستید می‌توانید از این نوع درمان گیاهی بهره ببرید. کافی است ژل درون برگ آلوئه ورا را روی پوست خود بمالید و تاثیر آن را در پاکسازی پوست مشاهده کنید. همچنین آلوئه ورا می‌تواند التهاب و حساسیت پوستی را برطرف کند پس اگر شما جزو افرادی هستید که هر بار با استفاده از پاک کننده آرایش دچار قرمزی و التهاب پوست می‌شوید کافی است چند قطره از ژل آلوئه ورا را روی پنبه بریزید و با آن آرایش خود را پاک کند. گیاه آلوئه ورا یکی از گیاهان مقاوم است که نیاز به آب زیادی ندارد و به همین دلیل به سادگی می‌توان آن را در باغچه منزل کاشت و از خواص شگفت انگیز آن بهره برد.

درمان گیاهی در مراقبت پوست

گیاه آقطی یا انگور کولی

آقطی یکی از انواع گیاهان دارویی کمتر شناخته شده است که با نام علمی Sambucus هم شناخته می‌شود و در لاتین به آن elderflower می‌گویند. آقطی گونه‌های مختلفی دارد که همه آن‌های گل‌های ریز و زیبایی می‌دهند و برخی از آن‌ها میوه‌های کوچکی شبیه به انگور هم تولید می‌کنند. این گیاه دارویی میان عطارها و پزشکان سنتی بسیار محبوب است و از گذشته برای درمان گیاهی برخی بیماری‌ها به کار می‌رفته است. خاصیت اصلی آقطی در مراقبت و زیبایی پوست است. روغن آقطی به عنوان نوعی مرهم برای تسکین پوست به کار می‌رود که اثر درمانی فوق العاده‌ای روی التهاب پوستی و جوش‌های ریز و قرمز دارد. این عصاره می‌تواند جای زخم ناشی از جوش را نیز از بین ببرد و پوست شما را روز به روز صاف‌تر و یکدست‌تر کند. آقطی حاوی مقادیر زیادی مواد آنتی اکسیدانی است که اثر ضدپیری هم دارند و برای کسانی که به دنبال روش‌های بی‌ضرر برای جوان شدن هستند بهترین انتخاب است. شما می‌توانید بذر این گیاه را در باغچه منزل خود بکارید و از گیاه آن برای زیباتر شدن پوست خود استفاده کنید.

درمان گیاهی در مراقبت پوست

چای سبز یا کاملیا سیننسیس

کمتر کسی هست که به سلامتی بدن و زیبایی پوست خود اهمیت بدهد ولی تا کنون از چای سبز استفاده نکرده باشد. چای سبز که نام علمی آن کاملیا سیننسیس است یکی از موثرترین مواد طبیعی در درمان بسیاری از مشکلات پوست و بدن است و از گذشته‌های دور توسط مردم مشرق زمین مورد استفاده قرار می‌گرفته است. چای سبز از همان گیاهی به دست می‌آید که چای معمولی نامیده می‌شود اما فرآوری‌های شیمیایی روی آن انجام نمی‌گیرد و به صورت سبز مصرف می‌شود. چای سبز خواص فراوانی دارد و یک ماده موثر در درمان سرما خوردگی است. اما فواید چای سبز به این محدود نمی‌شود، چای سبز پر از آنتی اکسیدان است و این آنتی اکسیدان اثر فوق العاده‌ای در زیبایی و جوانسازی پوست شما خواهد داشت. شما می‌توانید چای سبز را به صورت خوراکی دم کرده مصرف کنید و یا این که دم کرده آن را برای پاکسازی و شستشوی صورت به کار ببرید. چای سبز خواص ضدالتهاب دارد و نه تنها التهاب و قرمزی پوست را از بین می‌برد بلکه می‌تواند با ضدعفونی کردن پوست آکنه را هم درمان کند. اگر از شوره سر رنج می‌برید برای درمان آن کافی است کمی دم کرده چای سبز را خنک کنید و موهای خود را با آن آبکشید کنید، خواهید دید که شوره سر به کلی از بین رفته و موهایتان براق‌تر و شاداب‌تر شده است. اگر بتوانید بذر چای سبز را پیدا کنید و آب و هوای محیط زندگی شما نیز با گیاه آن هماهنگی داشته باشد به راحتی می‌توانید بوته چای سبز را در باغچه منزل خود بکارید و از خواص فوق العاده این گیاه استفاده کنید.

درمان گیاهی در مراقبت پوست

نارون کوهی یا فندق افسونگر

نارون کوهی یا فندق افسونگر نوعی گیاه وحشی است که در طبیعت می‌روید و شاید شما زیاد با آن آشنا نباشید. اما اگر به دنبال یک درمان گیاهی برای از بین بردن آکنه خود هستید باید بدانید که نارون کوهی یکی از موثرترین گزینه‌های پیش روی شما است. عصاره نارون کوهی در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی ضد آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما خود این داروها و محصولات ضد آکنه ممکن است بیش از حد قوی باشند و روی پوست شما ایجاد التهاب و حساسیت کنند. در مقابل خود نارون کوهی خاصیت التیام بخش عالی دارد و باعث التهاب نمی‌شود، کافی است عصاره این گیاه را با کمی آب لیمو مخلوط کنید و روی پوست بمالید تا آکنه‌ها را به سادگی درمان کنید. این ترکیب نه تنها اثر ضد آکنه دارد بلکه می‌تواند به عنوان یک تونر گیاهی هم مورد استفاده قرار گیرد و سطح پوست را یکدست و اسیدیته متعادل کند. این گیاه در کنار درمان آکنه جای زخم باقی مانده ناشی از آکنه را نیز به تدریج از بین می‌برد و پوست شما را درخشان و زیبا می‌کند.

درمان گیاهی در مراقبت پوست

فرنجمشک یا ملیسا اوفیسینالیس

گیاه فرنجمشک یا روغن لیمو که نام علمی آن ملیسا اوفیسینالیس است بویی کاملا شبیه به بوی لیمو دارد و نه تنها کاشت آن در باغچه منزل شما رایحه‌ای دلپذیر در فضا ایجاد می‌کند بلکه شما می‌توانید از خواص استثنایی این گیاه در درمان گیاهی مشکلات پوست خود هم بهره ببرید. فرنجمشک حاوی فرولیک اسید است که یک اسید طبیعی برای حفاظت از پوست در مقابل انواع آسیب‌ها و بیماری‌ها است و به آن طراوت و زیبایی خاصی می‌دهد. عصاره این گیاه می‌تواند گزش حشرات را به سرعت درمان کند و هرگونه زخم و سوختگی را که در پوست به وجود آمده است تسکین دهد. فقط کافی است کمی از این گیاه را له کنید و عصاره آن را روی محل گزیدگی یا زخم و سوختگی قرار دهید تا اثر کند و پوست را التیام ببخشد.

درمان گیاهی در مراقبت پوست

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)