داروی نور اپی‌نفرین یکی از داروهایی است که در درمان فشار خون پایین (هایپو تنشن) که به خاطر بعضی مشکلات بدن و یا انجام عمل جراحی امکان وقوع دارد، کاربرد دارد. این دارو معمولاً در زمان انجام عمل CPR (احیاء قلبی – ریوی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیسم اثر این دارو شبیه آدرنالین است. این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکرشده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی و بررسی نکات کلیدی، ویژگی‌ها و عوارض جانبی این دارو می‌پردازیم.

 

اطلاعات مهم مربوط به داروی نور اپی‌نفرین

در صورتی که فرد مصرف کننده این دارو دچار عوارض جدی‌ای نظیر احساس سرما در هر نقطه از بدن فرد، آبی شدن لب‌ها و ناخن‌ها، ایجاد مشکلاتی در تنفس، وجود مشکلاتی در دفع ادرار و یا عدم توانایی در دفع ادرار، ایجاد تغییرات پوستی در محلی که این دارو تزریق شده است، افت ضربان قلب، بی حسی یا ضعف بدنی، سردرد شدید یا ایجاد مشکلاتی در بینایی، وجود مشکلاتی در گفتار یا تعادل در انجام حرکت بدن مواجه شد لازم است که به در اولین فرصت به پزشک و یا مراقب سلامت خود در این زمینه اطلاع دهد.

اگر علائم بیماری بهبود نیافته یا شدت و عود پیدا کردند نیاز است که هرچه زودتر به پزشک در مورد قطع یا ادامه درمان دارویی اطلاع داده شده و با ایشان در مورد موارد زیر مشورت‌های لازم صورت گیرد.

داروی نور اپی‌نفرین

 

نکاتی که باید  قبل از استفاده از این دارو  بدانید

اگر موارد زیر را دارید، نیاز است قبل از مصرف این دارو به پزشک خود در این زمینه اطلاع دهید:
  • فشار خون بالا (هایپر تنشن)؛
  • ابتلای به بیماری دیابت؛
  • بیماری عروق کرونر.
  • وجود مشکلاتی در گردش خون فرد
  • ابتلای رگ‌های بدن به بیماری واریس؛
  • فعالیت بیش از حد غده تیروئید یا
  • آسم یا آلرژی سولفیت.

اگر فرد مصرف کننده این دارو باردار است و یا کودک شیرخوار خود را با شیر تغذیه می‌کند، نیاز است که در این زمینه به پزشک خود اطلاع دهد.

در مواقع اورژانسی ممکن است به پزشک و یا مراقب سلامت خود نتوانید در مورد باردار بودن و یا تغذیه نوزاد خود با شیر مادر اطلاع دهید، از این باید به پزشک معالج خود در زمینه استفاده از این دارو اطلاع دهید و مطمئن شوید که از مصرف این دارو توسط شما آگاه و مطلع است.

 

روش مصرف داروی نور اپی‌نفرین

روش مصرف این دارو از طریق تزریق وریدی است که معمولاً این عمل توسط کادر پزشکی اعم از پرستار و یا حتی مراقب سلامت می‌تواند صورت بگیرد.

این دارو تا زمانی که ضرورت داشته باشد می‌تواند مصرف شود و این زمان حتی می‌تواند چندین روز و در چندین نوبت باشد.

با توجه به حساس بودن مصرف این دارو و همچنین احتمال ایجاد عوارض جدی در فرد مصرف کننده نیاز است که تنفس، ضربان قلب و دیگر علائم حیاتی فرد در طول تزریق دارو و دریافت داروی اپی نفرین به طور مستمر مورد پایش قرار گیرد.

در صورت احساس درد و سوزش پوست، احساس سردی در بدن یا وجود مشکلاتی در پوست یا عروق محل تزریق دارو و یا اگر دارو به طور تصادفی از ورید خارج شد، چون داروی نور اپی نفرین می‌تواند به پوست یا بافت‌های اطراف محل تزریق آسیب برساند، لازم است که به پرستار یا مراقب سلامت برای احتیاط در مصرف و تزریق این دارو اطلاع دهید.

این دارو را در دمای اتاق، دور از رطوبت، گرما، و نور آفتاب نگهداری کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

از آنجا که غالباً این دارو به وسیله یک فرد آموزش دیده و متبحر در شرایط ضروری تزریق می‌شود، به احتمال زیاد فرد مصرف این دارو را فراموش نخواهد کرد و از این رو نیاز به تزریق دوز جبرانی نخواهد بود.

اگر  فرد از این دارو بیش از حد مصرف کند، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد این دارو ممکن است شامل کند بودن ضربان قلب ، سردرد شدید، تعریق، استفراغ، افزایش حساسیت به نور، رنگ پریده بودن پوست و درد ضربان دار قفسه سینه باشد.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

دستورالعمل پزشک خود را در مورد هرگونه محدودیت در مورد مصرف غذا، نوشیدنی یا فعالیت را در نظر گرفته و به آن عمل کنید.

 

عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی نور اپی‌نفرین

اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند : راش پوستی یا کهیر ( با یا بدون تب یا درد مفاصل ) ؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • درد، سوزش، تغییر رنگ یا وجود تغییراتی در پوست در صورت تزریق.
  • بی حسی، ضعف یا احساس سرما ناگهانی در بدن فرد مصرف کننده این دارو
  • ضربان قلب کندیا نامنظم.
  • ابی بودن لب‌ها یا ناخن‌های فرد مصرف کننده این دارو، لکه دار شدن پوست؛
  • کم بودن و یا زیاد بودن غیر معمولی مقادیر دفعی ادرار؛
  • وجود مشکلاتی در تنفس؛
  • وجود مشکلاتی در بینایی، وجود مشکلاتی در گفتار یا تعادل در حرکات بدن فرد؛ یا
  • سردرد شدید، تاری دید، ضربان داشتن گردن یا گوش فرد.

سردرد شدید

این موارد،  یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد  دیگری  ممکن است رخ  دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت  مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

 

چه داروهایی مصرف داروی نور اپی‌نفرین را تحت تاثیر قرار می دهند؟

به پزشک خود در مورد تمام داروهای فعلی خود چه داروهایی که شروع یا متوقف کرده‌اید، به‌ویژه موارد زیر اطلاع دهید:

  • مصرف داروهای ضد افسردگی؛
  • مصرف داروهای رمان کننده بیماری فشار خون؛ یا
  • مصرف یک داروی مهار کننده MAO مانند ایزوکاروبوکسازید، لاینزولید، فرم تزریقی متیلن آبی، فنلزین، رساگیلین، سلژیلین، ترانیل سیپرومین و …

این لیست کاملی از تداخلات ایجاد شده با داروی نور اپی‌نفرین نیست و بسیاری از داروهای دیگر می‌توانند با این دارو تداخل  ایجاد کنند. این داروها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی است. فهرستی از تمام داروهای خود را به هر ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی که به شما ارائه دهید.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودکان نگه داری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد.

منبع: drugs.com

این مقاله به‌طور اختصاصی توسط امین ظهورتبار از گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.