داروی مونته لوکاست یکی از داروهای موثری است که برای کنترل اثر لکوترین ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوکوترین ها که در هنگام استنشاق موارد آلرژنی مثل گرده‌های گل یا گیاهان یا برگ آنها و… مواد شیمیایی هستند که با اثر خود باعث ایجاد ورم در بدن و به خصوص در ناحیه ریه فرد استنشاق کننده و همچنین انقباض و سفت شدن ماهیچه اطراف مجاری هوایی می‌شود که مجموعه این عامل می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مثل تنگی نفس و آسم شود که سلامتی فرد را در معرض خطرات بالقوه‌ای قرار می‌دهد. لذا اثر این داروی در پیشگیری از بروز حملات آسم در افراد بزرگسال و همچنین افرادی با سن بزرگتر از یک سال است. جدای از این از اثر این دارو برای پیشگیری از بروز برونکواسپاسم که در اثر انجام تمرینات ورزشی ممکن است اتفاق بیفتد در افراد بزرگ سال و کودکانی که حداقل ۶ سال سن دارند، کاربرد دارد. داروی مونته لوکاست گزینه‌ی مناسبی برای درمان آلرژی در طول سال است که در معمولاً در طول سال افراد به آن مبتلا می‌شوند. البته افرادی می‌توانند این دارو را بدین منظور استفاده کنند که حداقل ۶ ماه سن داشته باشند. در مقام مقایسه برای درمان آلرژی فصلی باید افرادی این دارو را مصرف کنند که حاقل ۲ سال سن داشته باشند. جدای از مواردی که در بالا نام برده شد این دارو دارای کاربرد خوبی در پیشگیری از بروز انسداد برونش ( باریک شدن گذرگاه‌های هوا در ریه‌ها) است که ممکن است در اثر انجام تمرینات ورزشی در بزرگسالان و نوجوانانی که حداقل ۱۵ سال سن دارند و در حال حاضر برای درمان دیگر مشکلات بدی خود این دارو را مصرف نمی‌کنند، مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. اگر فرد در گذشته از این دارو برای پیشگیری از بروز آسم یا علائم آلرژی استفاده کرده، نباید از یک دوز اضافی از این دارو برای درمان خرابی برونش که در اثر انجام تمرینات ورزشی بروز می‌یابد، استفاده کند. همچنین از این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی، چگونگی کارکرد و نکات کلیدی در حین مصرف این دارو می‌پردازیم.

 

اطلاعات مهم مربوط به داروی مونته لوکاست

به یاد داشته باشید با توجه به حساسیت کودکان از مصرف بدون تجویز پزشک این دارو در کودکان خودداری کنید.

در مورد مصرف این دارو به توصیه و راهنمایی‌های پزشک و دیگر اعضای تیم درمان و اطلاعات مندرج شده ر راهنمایی این دارو دقت کنید و این توصیه‌ها را به کار بندید و همچنین در مورد آلرژی و حساسیت، بیماری‌هایی که به آن مبتلا هستید و تمام داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

نکاتی   که باید  قبل از استفاده از داروی مونته لوکاست  بدانید

در صورتی که فرد مصرف کننده این دارو،  نباید این دارو را مصرف کند.
در این موارد برای اینکه مطمئن شوید،  مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:
  • آسم و یا سابقه واکنش آلرژیک شدید بعد از مصرف داروی آسپیرین.

این دارو ممکن است حاوی اسید آمینه ضروری؛ فنیل آلانین باشد. با توجه به اینکه در بدن بیماران مبتلا به فنیل کتونوری این ترکیب تجزیه نشده و باعث بروز مشکلاتی در بدن فرد می‌شود، در صورت ابتلای به عارضه فنیل کتونوری (PKU) لازم است که فرد بیمار قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود در مورد استفاده از این دارو مشورت کند.

مشخص نیست که این دارو به یک جنین به دنیا نیامده آسیب برساند یا نه . اگر باردار یا در حین درمان، باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید و بدون اطلاع پزشک آن دارو را مصرف نکنید.
معلوم نیست که این دارو می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار  آسیب برساند یا نه. پس توصیه می‌شود که برای مصرف این دارو همزمان با تغذیه کودک شیرخوار خود، به پزشک معالج خود اطلاع دهید و  بدون اطلاع ایشان این دارو را مصرف نکنید.

نحوه مصرف داروی مونته لوکاست

داروی مونته لوکاست  را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید.  راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما  را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج،  تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.

اگر این دارو برای پیشگیری از آسم یا علائم آلرژی مصرف شود نحوه مصرف به صورت یک بار در روز است. در مقابل اگر از این دارو برای درمان انسداد برونکش های فرد که در اثر تمرینات ورزشی استفاده شود، حداقل ۲ ساعت قبل از ورزش، باید یک دوز از این دارو مصرف شده و حداقل ۲۴ ساعت دیگر دوزی دیگری از این دارو مصرف نشود. در این زمینه لازم است که هوشیار بوده و فرد توصیه و تجویزهای پزشک معالج خود را سرلوحه عمل قرار دهد.

ای دارو، اثری دیرپا برای از بین بردن علائم و علل ایجاد آسم است ولی در صورت حملات آسم اثری سریع العمل و فوری ندارد. از این رو اگر فرد با حملات آسم روبرو شد می‌تواند از اسپری‌های استنشاقی استفاده کنید. در صورت پیشامدهای غیر مترقبه‌ای که با دارو تسکین داده نمی‌شود بهتر ست به پزشک و یا اورژانس پزشکی مراجعه نمایید.

 

داروی مونته لوکاست

فرد مصرف کننده باید این دارو را همراه با یک لیوان آب مصرف کند.

فرم جویدنی این دارو باعث قبل مصرف کاملا جویده شود.

این دارو را می‌توان مستقیماً و یا در ترکیب با مواد غذایی و یا شیر خشک مخلوط و مصرف کرد. برای مصرف بهتر می‌توان مایعاتی را قبل و یا بعد از مصرف این دارو نوشید.

این دارو را باید سریعاً بعد از باز کردن مصرف کنید و باقیمانده آن را برای استفاده‌های بعدی ذخیره نکنید.

با توجه به اینکه تا بهبودی کامل بعد از مصرف این دارو، ممکن است چندین هفته طول بکشد لازم است که بیمار این دارو را طبق تجویز پزشک معالج مصرف کند. جدای از این اگر بعد از زمان تجویز علائم ناشی از بیماری بهبود نیافتند لازم است که بیمار در این مورد به پزشک معالج خود اطلاع دهد.

جدای از مصرف این دارو، اگر فرد برای درمان و کنترل علائم آسم و تنگی نفس و اختلالات مشابه دارو از داروی دیگری مصرف می‌کند لازم است از قطع مصرف ناگهانی این دارو بدون مشورت با پزشک خود خودداری کند، از این شاید لازم باشد قبل از قطع مصرف این دارو، کم کم مصرف دوز مصرف را پایین آورد و به صفر برساند.

با توجه به اینکه معمولاً این دارو همراه با دیگر داروها برای درمان آسم استفاده می‌شود لازم است که مصرف این دارو و دیگر داروهای درمانی تحت نظر پزشک باشد و فرد مصرف کننده از تغییر خودسرانه در دوز مصرفی این دارو و دیگر داروها خودداری کند. ممکن است بعد از مصرف این دارو علائم بیماری آسم بهبود زودرسی داشته باشد، این امر دلیل بر درمان قطعی نیست و باید مصرف دارو طبق تجویز پزشک تا زمان درمان قطعی ادامه یابد.

داروی مونته لوکاست را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور آفتاب نگهداری کنید. دانه‌های گرانولی این دارو را تا زمان مصرف باز نکنید.

 

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

در صورت مشاهده علائم مسمومیت، با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای درمان مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو  باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

فرد مصرف کننده این دارو در هنگام مصرف این دارو از قرار گرفتن در موقعیت‌ها یا فعالیت‌هایی که ممکن است باعث بروز حملات آسم شود، باید خودداری نماید.

اگر علائم بیماری آسم در هنگام مصرف آسپیرین تشدید پیدا کرد ، ضروری است که در حین مصرف داروی مونته لوکاست از مصرف آسپرین یا سایر داروهای خانواده NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی نظیر دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین و یا سلکسیب) خودداری نماید.

 

عوارض جانبی داروی مونته لوکاست

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. همچنین اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بروز غیر معمول تغییراتی در خلق و خو یا رفتار فرد مصرف کننده این دارو؛
  • بثورات پوستی، کبودی، سوزن شدن شدید، بی حسی، درد، ضعف عضلات.
  • وجود درد ، تورم یا التهاب در گوش فرد مصرف کننده. یا
  • واکنش شدید پوستی، تب، گلودرد، بروز تورم در صورت یا زبان، سوزش در چشم، درد پوست و به دنبال آن بثورات پوستی قرمز یا بنفش که گسترش یافته (خصوصاً در صورت یا بدن فوقانی) و باعث ایجاد تاول و پوست پوست شدن می‌شود.

نگاهی به داروی مونته لوکاست

عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است:

  • بروز درد در ناحیه معده، اسهال؛
  • بروز تب یا دیگر علائم مربوط به بیماری آنفلوانزا؛
  • بروز علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، وجود درد در ناحیه سینوس‌ها، سرفه، گلودرد.
  • سردرد؛ یا
  • خیس شدن تختخواب یا از بین رفتن کنترل مثانه و اختیار در دفع ادرار در کودکان.
این فهرست یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی مونته لوکاست  را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

ممکن است داروهای دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع دهید. این داروها شامل داروهای تجویزی یا داروهای مصرفی بدون نسخه، ویتامین‌ها، و محصولات گیاهی است. هرگز یک داروی جدید را بدون اطلاع به پزشک خود، شروع نکنید.

 

اطلاعات بیشتر در مورد داروی مونته لوکاست

به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودکان نگه داری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد.

منبع: drugs.com

این مقاله به‌طور اختصاصی توسط امین ظهورتبار از گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.