داروی متی مازول از جمله دارهایی است که برای پیشگیری از تولید بیش از حد هورمون تیروئید و کاهش علائم بیماری پر کاری تیروئید یا همان هایپر تیروئیدیسم مصرف می‌شود. از دیگر کاربردهای این دارو مصرف آن قبل از جراحی تیروئید یا درمان با کمک ید رادیواکتیو است. همچنین از این دارو ممکن است برای اهدافی غیر از مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر شده، استفاده شود. در این مقاله به معرفی، چگونگی کارکرد و نکات کلیدی در حین مصرف این داروی موثر خواهیم پرداخت.

اطلاعات مهم مربوط به داروی متی مازول

در صورت که فرد مصرف کنده این دارو در دوران شیردهی باشد، در هنگام مصرف این دارو نباید کودک خود را با شیر مادر تغذیه کند.

داروی متی مازول

نکاتی   که باید  قبل از استفاده از داروی متی مازول  بدانید

در صورت حساسیت یا ابتلای به موارد زیر نباید از این دارو استفاده کنید:
  • اگر فرد باردار و یا در دوران شیردهی قرار دارد.
در این موارد برای اینکه مطمئن شوید،  مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:
  • ابتلای به بیماری‌های کبدی؛
  • بروز یک اختلال خونی یا
  • وجود ضعف در سیستم ایمنی.
مشخص نیست که این دارو به یک جنین به دنیا نیامده آسیب برساند یا نه . اگر باردار یا در حین درمان، باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید و بدون اطلاع پزشک آن دارو را مصرف نکنید. همچنین از آنجا که معلوم نیست که این دارو می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار  آسیب برساند یا نه. پس توصیه می‌شود که برای مصرف این دارو همزمان با تغذیه کودک شیرخوار خود، به پزشک معالج خود اطلاع دهید و  بدون اطلاع ایشان این دارو را مصرف نکنید.
لازم به یاد آوری است که با توجه به مخاطراتی که می‌تواند مصرف این دارو در کودکان ایجاد کند از مصرف بدون تجویز پزشک متخصص این دارو در کودکان خودداری نمائید.

روش مصرف داروی متی مازول

داروی متی مازول   را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید.  راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما  را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج،  تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. طریقه مصرف این دارو به صورت هر ۸ ساعت یکی است و بیمار نیاز است تا برای دست یابی به نتیجه مناسب به صورتی غیر منظم این دارو را مصرف کند.
بروز تغییراتی در وزن به خصوص در کودکان مصرف کننده این دارو یکی از عوارض است. پس در صورت هرگونه بروز تغییر وزن در فرد مصرف کننده این دارو نیاز است که در این زمینه به پزشک معالج اطلاع داده شود. همچنین از آنجا که دوز مصرفی این دارو بستگی به وزن فرد مصرف کننده دارد، با توجه به تغییرات نیاز است که دوز مصرفی نیز در صورت تغییر وزن اصلاح شود.
مصرف ای دارو می‌تواند باعث کاهش در میزان گلبول‌های سپید خون و همچنین پلاکت‌های خونی شود. این کار می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی و همچنین بالا رفتن خطر ابتلا به خونریزی در بدن شود. برای پیشگیری از این منظور باید به طور منظم ازمایش های پزشکی انجام شده و در صورت امکان تدبیری برای پیشگیری از موارد فوق در نظر گرفته شود.
حتی اگر فرد احساس بهبودی زودرس کرده و احساس کند که دیگر دچار پر کاری تیروئید نیست، برای درمان مؤثر بیماری باید مصرف این دارو را به طور منظم و در تمام طول مدت تجویز شده توسط پزشک معالج مصرف کند و از قطع مصرف خودسرانه که می‌تواند باعث بازگشت علائم هایپر تیروئیدیسم شود، خودداری کند.
اگر عمل جراحی باید انجام دهید در این زمینه باید به پزشک تجویز کننده این دارو اطلاع دهید. در صورت در پیش بودن عمل جراحی، ممکن است نیاز باشد با تجویز پزشک برای مدت کوتاهی مصرف این دارو قطع گردد.
داروی متی مازول  را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و  گرما  نگهداری کنید.
داروی متی مازول

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

در صورت مشاهده علائم مسمومیت، با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای درمان مسمومیت، تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد این دارو شامل تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، سردرد، درد مفاصل، تب، خارش، تورم یا رنگ پریدگی پوست و بالا رفتن شانس کبود شدن یا خونریزی در بدن باشد.

در هنگام مصرف این دارو  باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

با توجه به اینکه این دارو ممکن است باعث تضعیف سیستم ایمنی و بروز عفونت در بدن فرد مصرف کننده شود، از قرار گرفتن در مجاورت افراد بیمار خودداری کرده و هرگونه بروز عفونت در بدن خود را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

 

عوارض جانبی داروی متی مازول

اگر شما نشانه‌هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. اگر عوارض خطرناک و جدی مانند موارد زیر را مشاهده کردید،  لازم است سریعا مصرف این دارو را قطع کرده و فورا به پزشک خود  در این باره اطلاع دهید:

  • ضعف ناگهانی یا احساس بیماری در بدن فرد مصرف کننده این دارو ، تب، لرز، گلودرد، بروز علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا.
  • بروز زخمی دردناک در دهان، درد هنگام بلع غذا، تورم و یا قرمزی لثه‌ها یا
  • رنگ پریدگی پوست، بروز کبودی ویا خونریزی غیرمعمول در بدن فرد مصرف کننده این دارو.

همچنین اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تورم غدد گردن یا فک فرد مصرف کننده این دارو. یا
  • علائم بروز مشکلات کبدی در بدن فرد مصرف کننده این دارو مانند حالت تهوع، درد معده، خارش، خستگی، از بین رفتن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زردی پوست یا چشم).

عوارض جانبی شایع این دارو شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع، استفراغ،  ناراحتی معده؛
  • سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی.
  • بی حسی یا احساس سوزش؛
  • بثورات، خارش، تغییر رنگ پوست.
  • درد ماهیچه یا مفاصل؛
  • ریزش مو؛ یا
  • کاهش حس چشایی.
این فهرست یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

چه داروهایی متی مازول  را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

با پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده اید ، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:

  • دیگوکسین، دیجیتال، تئوفیلین؛
  • مصرف یک داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین، جانتوون. یا
  • مصرف یک داروی بتا بلاکر مانند آتنولول، کارودیلول، لیباتالول، مترو پرولول، نادولول، پروپرانولول، سومالول و ….
ممکن است داروهای دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. به پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع دهید. این داروها شامل داروهای تجویزی یا داروهای مصرفی بدون نسخه، ویتامین‌ها، و محصولات گیاهی است. هرگز یک داروی جدید را بدون اطلاع به پزشک خود، شروع نکنید.

منبع: drugs.com این مقاله به‌طور اختصاصی توسط امین ظهورتبار از گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.