فرآیند شیک‌پوش شدن شما شما تنها با خرید لباس و ترکیب کردن آن با لباس‌های دیگر کامل نمی‌شود بلکه گاهی لازم است لباس‌ها اندازه شوند یا تغییرات دیگری در آن‌ها صورت بگیرد. مراقبت از لباس هم مجموعه کارهایی است که برای نگهداری از لباس و افزایش عمر آن انجام می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. اما کارشناسان خیاطی و مد چه توصیه‌هایی در این زمینه برای ما دارند؟ میشل چری یکی از کارشناسان خیاطی خبره در منهتن است که کار خیاطی و استایل ستارگان مشهوری را در این شهر انجام می‌دهد. در این مقاله هفت کاری را معرفی می‌کنیم که کارشناسان خیاطی توصیه می‌کنند نباید با لباس‌های خود انجام دهید.

خرید لباسی که در قسمت حلقه آستین و ران نیاز به اندازه شدن دارد

توصیه های کارشناسان خیاطی

کمتر پیش می‌آید که لباسی در همه قسمت‌ها اندازه بدن شما باشد و معمولا لازم است قسمت‌هایی از لباس تغییر کند مثلا آستین‌ها کوتاه‌تر شود، جای دکمه‌ها عوض شود، پاچه شلوار کوتاه شود، کمر شلوار جین جابجا شود و یا تعدادی دکمه به انتهای مانتو اضافه شود. همه این تغییرات به سادگی امکان پذیر هستند اما برخی از تغییرات را نمی‌توان با خیاطی انجام داد از جمله تغییر در حلقه آستین لباس و تغییر در قسمت ران شلوار. پس هنگام انتخاب لباس حتما باید دقت کنید که این دو قسمت کاملا اندازه باشد چون اگر حلقه آستین لباس تنگ یا گشاد باشد قابل تغییر نیست و یا اگر شلواری که انتخاب کرده‌اید در قسمت کمر و باسن اندازه است اما در ران‌ها گشاد است آن را نخرید. اما اگر چاق هستید شلوار باید در قسمت باسن اندازه باشد.

استفاده از لایی دو طرفه برای دوخت و تمیزکاری لبه لباس‌ها

گاهی ممکن است لبه لباس‌های شما اعم از شلوار، مانتو یا پیراهن شکافته شود و یا نیاز به کوتاه شدن و تا شدن داشته باشد و شما به جای دوختن آن تصمیم بگیرید از لایی دوطرفه برای چسباندن پارچه به هم استفاده کنید. کارشناسان خیاطی به هیچ عنوان این کار را توصیه نمی‌کنند چون چسب موجود در اثر شستشو پخش می‌شود و در قسمت مشخصی از لباس دیده خواهد پس اگر این کار در واقع لباس خود را خراب کرده‌اید در حالی که یک بخیه ساده می‌توانست این مشکل را حل کند. در برخی از لباس‌های ارزان قیمت دوخت لبه‌ها به این روش انجام می‌شود که لازم است دقت کنید و از خرید چنین لباس‌هایی خودداری کنید.

بخارشو کردن لباس‌هایی که سنگ‌دوزی و منجوق دوزی دارند

توصیه های کارشناسان خیاطی

شستن لباس‌هایی که روی خود تزئینات مختلفی مثل سنگ دوزی، منجوق دوزی و مروارید دوزی یا چسب کاری دارند ساده نیست و معمولا باید در خشکشویی تمیز شوند. اما استفاده از بخارشو ممکن است وسوسه کننده باشد و تصور کنید یک تماس ساده مشکلی را ایجاد نخواهد کرد اما حقیقت این است که مشکل ایجاد خواهد شد. چون بیشتر سنگ‌ها و منجوق‌ها رنگ آمیزی شده هستند و تماس بخار باعث جدا شدن رنگ آن‌ها و خراب شدن لباس شما خواهد شد. پس در این موارد بهتر است به خشکشویی یا به یک کارشناسان متخصص در این موارد مراجعه کنید.

خشکشویی، کاری که کارشناسان خیاطی انجام زیاد آن را توصیه نمی‌کنند

ممکن است روی برچسب  لباس شما نوشته شده باشد که تنها با خشکشویی قابل تمیز شدن است اما این به آن معنا نیست که هر وقت دلتان خواست می‌توانید آن را به خشکشویی بدهید. با هر بار خشکشویی کردن لباس در واقع بخشی از آن می‌میرد، مانند گربه‌ای که یکی از نه جان خود را از دست داده است. موادی که در خشکشویی به کار می‌رود موادی شیمیایی و مضر هستند و به بافت لباس در درازمدت آسیب می‌رسانند. بسیاری از لباس‌هایی که تصور می‌شود تنها باید خشکشویی شوند در منزل هم قابل شستشو هستند مثل ابریشم و پشم که می‌توان آن‌ها را با رعایت نکات ایمنی و مراقبت صحیح با دست و با آب سرد و شامپو شست و تمیز کرد.

آویزان کردن اشتباه لباس‌ها در کمد لباس

کارشناسان خیاطی و مد

هر لباسی باید به روش خاصی در چوب لباسی آویزان شود و این که بخواهید همه لباس‌ها را از شانه در چوب لباسی قرار دهید و آویزان کنید کار اشتباهی است که به مرور زمان باعث خراب شدن و دفرمه شدن لباس‌های شما خواهد شد. بیشتر لباس‌های مجلسی در قسمت زیر بغل خود حلقه‌هایی نواری دارند که برای زیبایی آن‌جا قرار نگرفته‌اند بلکه محلی هستند که شما باید لباس را از آن‌جا در چوب لباسی قرار دهید تا تغییر شکل ندهند. لباس‌های پشمی هم نباید از شانه در چوب لباسی قرار بگیرند بلکه باید تا شوند  و روی میله پایینی آن انداخته شوند. برای کت و شلوار هم باید از چوب لباسی‌هایی که در قسمت شانه پد دارند استفاده کنید تا تغییر شکل ندهند. برای شلوارها هم لازم نیست از آن گیره‌های کذایی استفاده کنید چون خط کمر شلوار را خراب خواهند کرد، به جای این کار دو یا سه چوب لباسی را کنار هم قرار دهید و شلوار را روی آن تا کنید.

اقدام به رنگ کردن لباس‌ها در منزل

همه ما لباس‌هایی داریم که به مرور زمان رنگ خود را از دست داده‌ند یا این که تکراری شده‌اند و تصمیم گرفته‌ایم با رنگ کردن مجدد آن را به لباسی جدید تبدیل کنیم. کارشناسان خیاطی توصیه می‌کنند این کار را انجام ندهید مگر این که لباس‌هایی ابلق و رنگ به رنگ بخواهید. در غیر این صورت بهتر است آن را به یک متخصص رنگرزی بسپارید تا به صورت کامل و حرفه‌ای انجام شود که در این صورت هم توصیه می‌شود با لباس‌های محبوب و گرانقیمت خود این کار را نکنید چون تغییر بافت می‌دهند و دیگر مانند روز اول کیفیت خوبی نخواهند داشت.

اندازه گرفتن اندازه‌های بدن به تنهایی و با متر نواری

توصیه های کارشناسان خیاطی و مد

حتما در مقالات آنلاین متعددی خوانده‌اید که چطور باید ابعاد بدن خود را اندازه بگیرید تا سایز بدن خود را پیدا کنید و لباس زیبایی را که در فروشگاه اینترنتی دیده‌اید بخرید. باید بگوییم مهم نیست چقدر حرفه‌ای باشید، شما نمی‌توانید این کار را به تنهایی انجام دهید و انتظار داشته باشید نتیجه درست باشد چون هربار که بدن حرکت می‌کند ابعاد آن هم تغییر می‌کند پس حتما این کار را با همراهی یک دوست انجام دهید یا با مراجعه به کارشناسان خیاطی از آنان بخواهید به طور حرفه‌ای و دقیق اندازه‌های بدن شما را بگیرند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک‌پوشی و مراقبت لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: pureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)