ما سالانه هزینه زیادی را صرف خرید لباس می‌کنیم، هزینه‌ای که بخش اعظم آن ضروری است اما بخشی از آن قابل چشم پوشی است. البته کاهش هزینه پوشاک به معنای بدتیپ شدن شما یا پوشیدن لباس‌های ارزان و کهنه نیست بلکه شما می‌توانید با ترفندهایی هوشمندانه مانند همیشه لباس بخرید و بپوشید اما پول کمتری برای خرید پوشاک پرداخت کنید. هزینه پوشاک تنها مربوط به خرید آن نیست و تعمیر و نگهداری و شستن لباس هم هزینه‌هایی دارد که سالانه مبلغ قابل توجهی را شامل می‌شود. پس چطور می‌توانیم این هزینه‌ها را کاهش دهیم؟ در این مقاله ترفندهایی برای کاهش هزینه پوشاک معرفی می‌کنیم بدون آن که مجبور باشید لباس‌های ارزان و بد بپوشید.

کمی خارج از فصل خرید کنید

بیشتر فروشنده‌ها و توزیع کنندگان لباس هر دو هفته یکبار لباس‌های مدل جدید وارد فروشگاه و مغازه خود می‌کنند (که گاهی این زمان کمتر هم هست) پس برای ارائه کردن لباس‌های جدید به فضای بیشتری در فروشگاه خود نیاز دارند و مجبورند لباس‌های قبلی خود را هر چه سریع‌تر بفروشند تا این فضا را ایجاد کنند. به همین دلیل فروشندگان مجبورند لباس‌هایی را که چند هفته از ورود آن‌ها گذشته است با قیمت کمتری بفروشند چون در غیر این صورت هزینه‌های انبارداری به آن‌ها زیان مالی می‌رساند. علت تخفیف‌های آخر هر فصل که در بیشتر فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید همین است و کلاهبرداری و گران فروشی در کار نیست پس شما می‌توانید برای کم کردن هزینه‌های خرید پوشاک خود لباس‌ها را چند هفته تا حداکثر دو سه ماه پس از فصل آن بخرید تا قیمت کمتری پرداخت کنید. مثلا پالتو را در اسفند یا فروردین و لباس شنا را در شهریور و مهر خریداری کنید.

لباس‌های پایه بهتر و باکیفیت‌تر انتخاب کنید

وقتی نوبت به خرید لباس‌های اصلی شما مثل مانتو، کت و شلوار، پیراهن و شلوار رسمی زنانه می‌رسد شما با انتخاب‌های متعددی روبرو هستید، لباس‌هایی که به نظر شبیه هم می‌آیند اما در بازه‌های قیمت گسترده‌ای از چند ده هزارتومان تا چند صدهزارتومان قرار گرفته‌اند. علت این تفاوت قیمت در چیست؟ اگر بحث کلاس و پرستیژ خاص برخی برندها مطرح نباشد هر چه کیفیت محصولی بهتر باشد قیمت آن هم بالاتر است. پس لباسی که تقریبا هر روز سال می‌پوشید باید بهترین کیفیت را داشته باشد تا پس از چند ماه خراب و کهنه نشود و شما مجبور به خرید مجدد نشوید. این روش در درازمدت باعث کاهش هزینه پوشاک به میزان قابل توجه خواهد شد.

کاهش هزینه پوشاک

تحت تاثیر حراجی‌ها و تخفیف‌ها قرار نگیرید

حتما با فروش ویژه نوروز، تخفیف چهارشنبه سوری، جشنواره شب یلدا و اصطلاحاتی از این قبیل که برخی فروشگاه‌های آنلاین و معمولی به کار می‌برند و تخفیف‌های قابل توجهی را در آن‌ها ارائه می‌دهند مواجه شده‌اید. این تخفیف‌ها به خودی خود بد نیستند و گاهی می‌توان چیزهای بسیار خوبی را با قیمت مناسب در آن‌ها یافت اما مساله اینجاست که این تخفیفه‌ها گاهی باعث می‌شود چیزهایی بخرید که نیاز ندارید. این فروشگاه‌ها از نوعی روانشناسی مشتری بهره می‌برند که آن‌ها را ترغیب به خرید می‌کند و از این طریق کالاها را به سرعت به فروش رسانده و سود می‌برند. چیزهای ارزان مجانی نیستند و بابت آن‌ها پول پرداخت می‌شود، پولی که می‌توان برای خرید لباس‌ها و اجناس ضروری‌تر به کار رود.

برای کاهش هزینه پوشاک لباس‌ها را خشکشویی نکنید

گفتیم که هزینه پوشاک تنها مربوط به خرید آن نیست و نگهداری پوشاک هم هزینه‌ای برای خود دارد که گاهی این هزینه بالاتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. اگر شما جزو افرادی هستید که بیشتر لباس‌های خود را هرچند هفته یکبار به خشکشویی می‌دهند بهتر است در این کار تجدید نظر کنید. اگر هم عادت دارید لباس‌هایی بخرید که برچسب “فقط خشکشویی” روی آن نوشته شده است باید بدانید که شما در واقع قیمتی بالاتر از آن چه که روی لباس زده شده است پرداخت می‌کنید و مجبورید هر چند وقت یک بار این هزینه را برای خشکشویی کردن لباس بپردازید. پس ترجیحا لباس‌هایی بخرید که نیاز به خشکشویی نداشته باشند و شستن لباس را در منزل و با ماشین یا دست انجام دهید.

به برچسب مراقبتی لباس توجه کنید

گفتیم که خشکشویی نکردن و پرهیز از خریدن لباس‌هایی که تنها با خشکشویی تمیز می‌شوند یک راه موثر در کاهش هزینه پوشاک است اما شما می‌توانید یک گام فراتر بردارید و از لباس‌هایی که دارید درست و بادقت مراقبت کنید. مراقبت صحیح از لباس عمر آن را افزایش می‌دهد و شما کمتر به خرید پوشاک نیاز پیدا خواهید کرد و به این شکل پول کمتری برای خرید پوشاک خواهید پرداخت. اولین گام برای این کار توجه به برچسب مراقبتی روی لباس است که معمولا در قسمت داخلی دوخت لباس قرار دارد. این برچسب را به دقت بخوانید و هنگام شستن، اتو کردن و خشک کردن بر اساس این توضیحات عمل کنید.

کاهش هزینه پوشاک

برای تخفیف گرفتن چانه بزنید

حتما پیش آمده است که در یک فروشگاه به لباسی برخورده‌اید که از هر نظر بهترین انتخاب برای شما است اما قیمت آن کمی از آن چه که شما برنامه‌ریزی کرده‌اید بیشتر است. در این شرایط شما می‌توانید چانه بزنید و تخفیف بگیرید. گاهی لباسی از هر نظر کامل است اما تنها یک ایراد کوچک دارد مثلا دکمه آن افتاده است یا یک لکه کوچک روی خود دارد. این موارد می‌تواند بهترین بهانه برای تخفیف گرفتن باشد آن هم تخفیفی قابل توجه مثلا بالای ۲۰ درصد که راه مناسبی برای کاهش هزینه پوشاک است و بعدا خودتان می‌توانید آن ایراد را در منزل برطرف کنید.

روش‌های جایگزین خرید معمولی را هم امتحان کنید

خرید از عمده فروشی‌ها یک راه ساده برای خرید پوشاک ارزان‌تر است اما همیشه ممکن نیست. یک راه ساده برای کاهش هزینه پوشاک روش تعویض لباس با دوستان است. یک مهمانی کوچک با دوستان خود بگیرید و از آن‌ها بخواهید لباس‌هایی را که دیگر استفاده نمی‌کنند با خود بیاورند و هرکس لباس مورد نیاز خود را بردارد. توجه به تخفیف‌ها و جشنواره‌های فروشگاه‌های آنلاین و معمولی هم یک روش مناسب برای خرید لباس‌های خوب اما ارزان است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه ترفندهای شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)