عطرها یکی از پدیده‌های پیچیده ساخت دست بشر هستند و چیزهای عجیب و جالبی درباره آن‌ها وجود دارد که هرکسی از همه حقیقت درباره عطرها آگاه نیست مثلا این که چرا هر عطری روی بدن هر فردی بوی متفاوتی دارد و یا آثار جسمی و روانی عطر چه علتی دارد. در هر حال عطرها نقش مهمی در زندگی روزمره ما بازی می‌کنند و لازم است که با آن‌ها بیشتر آشنا شویم. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چند حقیقت درباره عطرها را که احتمالا تاکنون نشنیده‌اید بیان خواهیم نمود.

۱. زنان حس بویایی قوی‌تری نسبت به مردان دارند

با توجه به این که تعداد گیرنده‌های بویایی در مغز زنان ۵۰ درصد بیشتر از مردان است بنابراین طبیعی است که حس بویایی زنان نسبت به مردان قوی‌تر باشد. پس دفعه بعدی که با همسر خود برای خرید عطر می‌روید این حقیقت جالب را مد نظر داشته باشید.

۲. عطرهای خوشبو شادی‌آور هستند

در آزمایش‌های متعددی که انجام شده است ثابت شده بوییدن یک عطر آشنا، حس لذت و حالتی مثبت را در مغز فرد پدید می‌آورد. در این آزمایش‌ها عطر شیرین وانیل بیشترین واکنش مثبت را به همراه داشت و به عنوان عطر خوشبوی پذیرفته شده عمومی شناخته می‌شود.

۳. هرکسی الگوی خاصی برای تشخیص عطر دارد

یک حقیقت درباره عطرها این است که هرکسی توانایی و تشخیص خاصی را در شناخت آن‌ها دارد که مانند اثر انگشت، خاص است و الگوی شناختی هیچ دو فردی از عطرها شبیه به هم نیست. به همین دلیل است که عطر محبوب دوست شما ممکن است به نظرتان زیادی شیرین و ناخوشایند باشد.

۴. کلمه پرفیوم (عطر) معنای متفاوتی از آنچه که فکر می‌کنید دارد

این کلمه ریشه لاتین دارد و به معنای دود و بخار کامل است که از دیدگاه قدیمی کاملا معنا می‌دهد چون در گذشته عطرها را بخور دادن مواد طبیعی به دست می‌آمدند.

۵. شما با مغز خود بو می‌کنید نه بینی

طبیعتا بینی به عنوان ورودی و گیرنده مولکول‌های عطر عمل می‌کند اما در حقیقت این مغز شماست که کار شناخت این مولکول‌ها را انجام می‌دهد و شما آن را رایحه را حس می‌کنید.

۶. هر رایحه‌ای روی فرد خاصی بوی خاصی دارد

یک حقیقت درباره عطرها این است که رایحه عطر با مواد شیمیایی تولید شده توسط بدن ترکیب می‌شود و بوی خاص خود را می‌سازد و از آن‌جایی که در بدن هر شخصی مواد متفاوتی تولید می‌شود بنابراین هر عطری روی بدن هر شخصی رایحه خاصی دارد.

۷. تعداد رایحه‌هایی که می‌توانید تشخیص دهید

یک حقیقت درباره عطرها این است که تعداد رایحه‌های قابل شناسایی ما نامحدود نیست و مغز انسان حداکثر ده هزار رایحه مختلف را می‌تواند از هم تشخیص دهد.

۸. فرمول عطر، قرن‌هاست که تغییر نکرده است

همان ترکیب آشنای آب یا الکل با اسانس‌های به دست آمده از مواد طبیعی هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد با این تفاوت که در چند دهه اخیر استفاده از اسانس‌های مصنوعی نیز باب شده است.

حقیقت درباره عطرها۹. حس بویایی زود خسته می‌شود

حتما پیش آمده که وارد مغازه گلفروشی شوید و پس از چند دقیقه بوهای تند گل‌ها به شما غلبه کند و پس از خروج از مغازه دیگر هیچ بویی را حس نمی‌کنید. در واقع پس از دوبار نفس کشیدن، گیرنده‌های عطر خاموش می‌شوند و شما دیگر آن بو را حس نمی‌کنید چون مغز تشخیص می‌دهد که این بو بدون خطر است پس لزومی به ادامه استشمام نیست.

۱۰. حقیقت درباره عطرها : آن‌ها خاطرات را زنده می‌کنند

احتمالا همه این حقیقت را درباره عطرها می‌دانند چون آن را تجربه کرده‌اند. طبق مطالعات انجام شده در آکادمی علوم نیویورک مشخص شده است که بیشتر این خاطرات مرتبط با عطر در ده سال اول زندگی شکل می‌گیرند.

۱۱. می‌توان بوی ترس را حس کرد

تحقیقات نشان داده است که در زمان ترسیدن مواد شیمیایی خاصی همراه با عرق بدن ترشح می‌شوند که قابل تشخیص از طریق بویایی است. احساسات دیگری مثل خوشحالی را نیز می‌تواند با بویایی حس کرد.

۱۲. عطرساز معروف ژان کارل حس بویایی نداشت

ژان کارل (۱۹۶۶-۱۸۹۲)  عطرساز معروف فرانسوی در سال‌های آخر عمرش حس بویایی خود را از دست داده بود اما توانست موفق‌ترین عطرهای خود را در این دوره بسازد.

۱۳. عطرها در شرایط متقاوت هم ممکن است بوی متفاوتی بدهند

عواملی مثل میزان رطوبت هوا، دما، آلودگی و … هم روی کارایی عطر و نحووه استشمام آن تاثیر دارند.

۱۴. شما هربار تنها می‌توانید سه عطر را تست کنید

وقتی برای خرید عطر به فروشگاه می‌روید تنها سه عطر متوالی را می‌توانید بو کنید و پس از آن حس بویایی شما قفل می‌شود.

۱۵. اسپری کردن عطر روی مو، دوام آن را بیشتر می‌کند

این یکی  از نکات مهم در استفاده از عطر است که باعث می‌شود دوام عطر بیشتر باشد چون کف سر و مو چربی بیشتری دارد و این چربی باعث ماندگار رایحه خواهد شد.

۱۶. عطرهای ارزان رایحه شیرین دارند

این مساله دو دلیل دارد: اول این که مواد اولیه برای عطرهای شیرین ارزان‌تر هستند و دوم این که مخاطب عطرهای ارزان جوانان هستند و جوانان و نوجوانان چون قوه بویایی ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان دارند عطرهای شیرین را بهتر و خوشبوتر حس می‌کنند.

۱۷. ترکیبات عطر با همان استانداردهای مواد غذایی سنجیده می‌شود

موادی که در ساخت عطر به کار می‌رود باید استانداردهای خاصی داشته باشد و این استانداردها همان استانداردهای سلامت مواد غذایی هستند.

۱۸. عطرسازها باید بتوانند ۲۵۰ رایحه مختلف را حس کنند

این افراد باید حس بویایی قوی داشته باشند تا بتوانند در کار خود که طراحی و ساخت عطر است موفق باشند. کسانی که بتوانند ۲۵۰ رایحه مختلف را از هم تشخیص دهند در صدر این افراد قرار دارند و در حال حاضر تنها ۵۰ نفر در جهان این توانایی را داراست.

۱۹. کلن‌ها سطح اسیدیته متفاوتی نسبت به عطرها دارند

در مقالات قبلی درباره تفاوت عطر و کلن گفتیم. کلن‌ها مخصوص آقایان هستند چون میزان اسیدیته سطح پوست در آقایان با خانم‌ها متفاوت است و کلن بیشترین هماهنگی را با این ترکیب دارد

۲۰. حس بویایی شما مانند ماهیچه‌های شماست

این به آن معناست که هرچه بیشتر از حس بویایی خود کار بکشید قوی‌تر و حساس‌تر خواهد شد و خواهید توانست تفاوت تعداد عطرهای بیشتری را تشخیص دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: houseofcaress.com (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)