یکی از اصول اولیه شیکپوشی آشنایی با انواع لباس و اصطلاحات و کلمات مرتبط با آن است. هر کسی که ادعای خوش‌لباسی دارد باید بتواند انواع مختلف لباس را بشناسد و ویژگی‌های هرکدام را به درستی شرح دهد تا هم دانش و اطلاعات بالای خود را نشان دهد و هم بتواند انتخاب درست و دقیقی داشته باشد مثلا اگر قصد خرید لباس پیلی برای خودتان داشته باشید اما فرق بین پیلی دوطرفه و پیلی آکاردئونی را ندانید قطعا ادعای شما در مورد شیکپوشی و خوش سلیقگی زیر سوال خواهد رفت. به همین دلیل در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز قصد داریم شما را با انواع لباس پیلی بیشتر آشنا کنیم و توضیح دهیم که با داشتن هر نوع و فرم اندام زنانه کدام مدل‌های لباس پیلی برای شما مناسب خواهند بود.

انواع پیلی در لباس‌های زنانه

پیلی به مجموعه‌ای از تا خوردگی در لباس گفته می‌شود که به عنوان یکی از ترفندهای دوخت لباس جلوه زیبایی به آن می‌دهد. پیلی‌ها معمولا در لباس‌های زنانه به کار می‌روند اما در موارد محدودی در لباس مردانه هم کاربرد دارند. پیلی انواع مختلفی دارد که بسته به جنس پارچه و فرم دوخت و برش آن می‌تواند متفاوت باشد. پیلی‌ها معمولا با حرارت و فشرده‌سازی و یا با اتو روی پارچه ایجاد می‌شوند که بر این اساس می‌توان آن‌ها را به هفت دسته کلی تقسیم کرد.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

پیلی آکاردئونی

فرم آکاردئون را در ذهنتان مجسم کنید، پیلی آکاردئونی هم چیزی شبیه به آن است. پیلی آکاردئونی باریک است و در سرتاسر پارچه عرض یکسانی دارد و به هم نمی رسند. این نوع پیلی معمولا با حرارت روی سطح پارچه تثبیت می‌شود که به راحتی از بین نمی‌رود. پیلی آکاردئونی معمولا روی پارچه‌های توری و متالیک استفاده می‌شود و در دامن‌های زنانه بیشترین کاربرد را دارد، اگر پیلی آکاردئونی روی پارچه متالیک پیاده شود به آن پیلی تابان هم گفته می‌شود.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

پیلی اریب

برای شناخت دقیق پیلی اریب ابتدا باید اریب پارچه را بشناسید. پارچه از تار (نخ‌های عمودی) و از پود (نخ‌های افقی) تشکیل شده است که طول و عرض آن را مشخص می‌کنند، حال اگر یک قطر برای این طول و عرض رسم کنید به این جهت اریب یا بایاس پارچه گفته می‌شود، اریب پارچه خاصیت کشسانی بیشتری نسبت به طول و عرض آن دارد. پیلی اریب هم به پیلی گفته می‌شود که به طور قطری روی لباس شکل بگیرد. این پیلی‌ها فشرده نمی‌شوند و با حالتی نرم و آویزان می‌ایستند و در بخش‌های مختلف لباس از جمله رافل دوزی کاربرد دارند.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

پیلی یک طرفه

پیلی یک طرفه تا حد زیادی شبیه به پیلی آکاردئونی است اما تفاوت آن در این است که در نوع یک طرفه عرض پیلی‌ها روی هم می‌افتند و لایه‌ای ضخیم‌تر ایجاد می‌کنند که برای پارچه‌های بسیار ظریف و نازک مناسب است. این نوع پیلی بیشتر در لباس‌های مجلسی و یقه پیراهن مخصوص تاکسیدو کاربرد دارد.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

پیلی دو طرفه

اگر پارچه طوری تا شود که یک سطح صاف سه لایی روی آن تشکیل شود به آن پیلی دوطرفه گفته می‌شود. پیلی دوطرفه در واقع ترکیبی از دو پیله یک طرفه در جهت معکوس یکدیگر است که می‌تواند به صورت تکی یا چندتایی در لباس‌ها به کار رود. بیشتری کاربرد پیلی دوطرفه در پشت پیراهن‌های مردانه است و به صورت ترکیبی در دامن‌ها و لباس‌های مجلسی هم به کار می‌رود.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

گوده

گوده در زبان فرانسوی به معنای فضای خالی استوانه‌ای شکل است و در اصطلاح خیاطی به نوعی پیلی گفته می‌شود که فرمی لوله‌ای دارد و حالتی روان و نرم روی پارچه به وجود می‌آورد. بیشترین کاربرد گوده در دامن زنانه است و طراحان لباس از آن برای ایجاد استایل ماهی در دامن لباس استفاده می‌کنند که در قسمت بالا تنگ است و به طور ناگهانی گشاد می‌شود.

پیلی معکوس

اگر پیلی دوطرفه را برگردانید شما یک پیلی معکوس خواهید داشت. تفاوت این پیلی با پیلی‌های دیگر در شیبدار بودن آن است یعنی خطوط پیلی با هم موازی نیستند و به همین دلیل این نوع پیلی به صورت مجموعه‌ای در دامن‌های فون برای ایجاد فضا و راحتی بیشتر به کار می‌رود و به صورت تک در پشت دامن‌های راسته و دیگر لباس‌های چاکدار کاربرد دارد.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

پیلی تیغه‌ای

پیلی تیغه‌ای یا چاقویی شناخته شده‌ترین و رایج‌ترین نوع پیلی است که شباهت زیادی به پیلی آکاردئونی و پیلی یک طرف دارد اما تفاوت آن در این است که تیغه‌های پیلی به هم نمی‌رسند و حدود دو سانتی‌متر با هم فاصله دارند. پیلی‌های تیغه‌ای خطوط موازی دارند که با پرس و حرارت روی لباس به وجود می‌آیند.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام خانم‌ها

معمولا این تصور وجود دارد که لباس‌های پیلی مخصوص خانم‌های لاغر و با اندام ظریف هستند و هر کسی نمی‌تواند از این فرم لباس‌ها استفاده کند اما پیلی‌ها انواع مختلفی دارند و هر نوع از آن‌ها می‌تواند برای فرم خاصی از اندام مناسب باشد و یا مناسب نباشد. در ادامه این مقاله می‌خوانید که کدام مدل‌های لباس پیلی برای فرم اندام شما مناسب است و بهتر است از کدام مدل‌های پیلی استفاده نکنید.

اگر ران‌ها و باسن شما چاق است: در این صورت فرم اندام شما گلابی شکل است و باید لباس‌هایی بپوشید که پایین تنه شما را لاغرتر نشان دهد و بیشتر روی بالاتنه تاکید کند. برای این فرم اندام بهتر است از لباس‌های پیلی دار با پیلی معکوس یا یک طرفه استفاده شود، این مدل‌های پیلی پایین‌تنه را به خوبی پوشش می‌دهند و کمک می‌کنند که اندام متعادل‌تر به نظر برسد. در مقابل توصیه می‌شود از پیلی‌های آکاردئونی، تیغه‌ای و پیلی دوطرفه استفاده نکنید چون باعث می‌شوند پایین‌تنه شما عریض‌تر دیده شود.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

اگر شکم بزرگی دارید: در این صورت اندام شما فرم سیبی شکل دارد و باید لباس‌هایی بپوشید که قسمت میانی بدن شما را به خوبی پوشش دهد و روی پایین‌تنه و شانه‌ها تاکید کند. پیلی اریب روی شکم و یا و پیلی‌ یک طرفه روی خط کمری که بالاتر از محل اصلی خود قرار گرفته است بهترین گزینه برای این فرم اندام هستند چون توجه بقیه را به بازوها و پاهای شما جلب می‌کند در مقابل، لباس پیلی داری که پیلی آن از برجستگی روی شکم شروع می‌شود انتخاب مناسبی نیست چون باعث جلب توجه کردن شکم شما می‌شود.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

اگر بالاتنه شما چاق است: برای متعادل کردن اندام بهتر است روی پایین تنه و از کمر به پایین تاکید کنید. برای این کار از لباس‌هایی استفاده کنید که روی کمر خود پیلی دوطرفه یا اریب دارند و کمک می‌کنند تعادل در اندام شما برقرار شود. در مقابل هرگونه لباس راسته یا فون که خط کمر را بپوشاند و یا پیلی روی بالاتنه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چون باعث خواهد شد بالاتنه چاق‌تر به نظر برسد و گزینه مناسبی برای خانم‌هایی که سینه‌های چاقی دارند نمی‌باشد.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

اگر اندام پسرانه دارید: ظرافت‌ها و برجستگی‌های اندام زنانه در فرم بدن شما چندان مشهود نیست و برای تعدیل کردن این فرم اندام باید از لباس‌هایی استفاده کنید که روی خط کمر شما تاکید کند به طور کلی اکثر مدل‌های پیلی روی بالاتنه و پایین تنه برای فرم اندام پسرانه مناسب است به شرطی که کمر باریک به نظر برسد. اما لباس پیلی معکوس همان طور که از نامش پیداست اثر معکوس دارد و باعث لاغرتر و صاف به نظر رسیدن اندام می‌شود پس انتخاب مناسب برای اندام پسرانه نیست.

بهترین لباس پیلی برای فرم اندام شما

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)