انتخاب رنگ مو همیشه یکی از دغدغه‌‌های مهم خانم‌ها بوده است که به عوامل متعددی مثل سلیقه، رنگ چشم و از همه مهم‌تر رنگ پوست بستگی دارد. این که تصمیم بگیرید موهای خود را مشکی، قهوه‌ای، قرمز، بلوند یا به رنگ‌های دیگر درآورید بدون در نظر گرفتن تن رنگ پوست شما یک تصمیم کورکورانه است چون رنگ موی شما در مجاورت مستقیم رنگ پوست قرار دارد و تاثیر چشمگیری روی جلوه آن خواهد داشت. به همین دلیل است که رنگ موی خاصی به شما می‌آید و با رنگ دیگری پوست شما کدر و مرده به نظر می‌رسد. اما کدام رنگ مو بهترین جلوه را روی پوست شما خواهد داشت؟ در این مقاله از مجله قرمز پاسخ این سوال را پیدا کنید و بهترین رنگ مو را برای رنگ پوستتان انتخاب کنید.

تشخیص ته رنگ پوست

اولین گام برای انتخاب بهترین رنگ مو این است که رنگ پوست خود و ته رنگ آن را بشناسید. به طور کلی سه دسته ته رنگ پوست وجود دارد، ته رنگ سر، ته رنگ گرم و ته رنگ خنثی. تشخیص این که شما در کدام دسته قرار می‌گیرید ممکن است کمی پیچیده باشد اما ترفندهای خاصی برای این کار وجود دارد:

به دنبال رنگ‌ها بگردید: به پوست خود به دقت نگاه کنید، چه رنگ‌هایی می‌بینید؟ پوست‌هایی که ته رنگ سرد دارند رنگ‌های صورتی و زیتونی در خود دارند اما پوست‌هایی که ته رنگ گرم دارند معمولا متمایل به زرد و طلایی هستند. اما اگر ترکیبی از هر دو دسته را در پوست خود مشاهده می‌کنید احتمالا پوست شما خنثی است.

کمک گرفتن از سلبریتی‌ها: البته قرار نیست سراغ آن‌ها بروید، فقط کافی است نگاهی به سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف مد و فشن و سینما بیندازید و ببینید کدام یک از آن‌ها رنگ پوست و رنگ چشم مشابه شما دارند. به این ترتیب می‌توانید رنگ مو و رنگ لباسی را که آن‌ها انتخاب می‌کنند و در آن زیبا و جذاب به نظر می‌رسند الگوی خود قرار دهید.

مشاهده کردن رگ‌های مچ دست: قدیمی‌ترین روش تشخیص ته رنگ پوست مشاهده رنگ‌هایی است که در مچ دست خود مشاهد می‌کنید. رگ‌های این ناحیه معمولا به رنگ بنفش، آبی، قرمز و سبز هستند که اطلاعات خوبی را در این مورد به ما می‌دهند. اگر رگ‌های شما آبی یا بنفش است به احتمال زیاد ته رنگ پوست شما سرد است اما اگر رنگ سبز را مشاهده می‌کنید ته رنگ گرم دارید.

مشاهده رنگ چشم: رنگ چشم هم می‌تواند راهنمای شما در تشخیص ته رنگ پوست باشد. به چشمان خود به دقت نگاه کنید اگر رگه‌های طلایی و زرد مشاهده می‌کنید احتمالا ته رنگ پوست شما گرم است اما اگر رگه‌های سبز و آبی در رنگ چشم شما مشاهده می‌شود به احتمال زیاد پوست شما سرد است. البته این قانون ممکن است در مورد همه به خصوص کسانی که چشمان قهوه‌ای تیره دارند صادق نباشد.

انتخاب رنگ مو بر اساس رنگ پوست

حال که ته رنگ پوست خود را شناختید باید رنگ مو را متناسب با آن انتخاب کنید. برای این کار یک قانون کلی و اساسی وجود دارد و آن انتخاب رنگ متضاد است یعنی اگر ته رنگ پوست شما سرد است رنگ‌های گرم را برای رنگ موی خود انتخاب کنید و برعکس. درجه اهمیت این قانون برای رنگ‌های مختلف پوست و مو متفاوت است اما به خاطر داشتن آن می‌تواند یک راهنمای مناسب برای شما باشد. اگر هم پوست خنثی دارید خوش شانس هستید چون هر دو دسته رنگ گرم و سرد مو به شما می‌آیند.

بلوند سرد

بهترین رنگ مو برای رنگ پوست

رنگ‌هایی که در دسته بلوند سرد قرار می‌گیرند عبارتند از پلاتینی، یخی، نقره‌ای، شنی، بژ و رزگلد. این رنگ‌ها برای خانم‌هایی مناسب هستند که پوست خیلی روشن با ته رنگ قرمز دارند چون این سردی رنگ می‌تواند تن قرمز پوست را خنثی کند. اگر چشمان آبی یا خاکستری هم دارید بهتر است سراغ بلوندهای خاکستری و سرد بروید.

بلوند گرم

بهترین رنگ مو برای رنگ پوست

رنگ‌هایی که در دسته موی بلوند گرم قرار می‌گیرند عبارتند از طلایی، کارامل، کهربایی، عسلی و تافی. خانم‌هایی که پوست روشن با ته رنگ سرد دارند با این رنگ موها زیباتر می‌شوند چون رنگ‌های بلوند سرد باعث بیرنگ شدن چهره آن‌ها می‌شود. حتی اگر پوست زیتونی هم داشته باشید (که جزو رنگ‌های سرد تیره است) می‌توانید از رنگ موی بلوند گرم استفاده کنید. البته اگر پوست گرم دارید بهتر است از این رنگ‌ها استفاده نکنید و سراغ رنگ‌های سرد بروید.

قرمز سرد

بهترین رنگ مو برای رنگ پوست

رنگ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از قرمز خالص، خرمایی و شرابی. شاید به نظر درست نرسد اما رنگ‌های قرمز سرد بیشتر به خانم‌هایی می‌آیند که رنگ پوست مایل به قرمز دارند پس اگر رنگ پوست شما روشن با لکه‌های قرمز است این رنگ‌ها را انتخاب کنید و پوست خود را درخشان‌تر و زیباتر نشان دهید. اما اگر پوست زیتونی دارید سراغ این رنگ‌ها نروید چون پوستتان سبز به نظر خواهد رسید.

قرمز گرم

بهترین رنگ مو برای رنگ پوست

رنگ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از بلوند توت فرنگی، مسی، کهربایی و حنایی. اگر پوست روشن و خنثی دارید بهترین رنگ مو برای شما رنگ بلوند توت فرنگی است که ته رنگی مایل به قرمز و صورتی دارد و ترکیبی از رنگ‌های قرمز گرم و سرد است. رنگ قرمز گرم برای خانم‌هایی که پوست روشن دارند بهترین انتخاب است اما برای پوست تیره گزینه مناسبی نیست مگر این که با قهوه‌ای همراه شود.

قهوه‌ای سرد

بهترین رنگ مو برای رنگ پوست

رنگ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از شکلاتی تیره، خرمایی تیره، شاه بلوطی و موکا. این دسته رنگ‌ها جزو رنگ‌هایی هستند که تقریبا به همه می‌آیند و فرقی نمی‌کند پوستتان تیره یا روشن باشد. اما رنگ‌های قهوه‌ای سرد روی پوست گرم جلوه زیباتری دارند چون کمک می‌کنند ته رنگ زرد پوست متعادل‌تر شود. علاوه بر این اگر پوست شما تیره باشد این رنگ کمک می‌کند پوستتان روشن‌تر شود به خصوص رنگ موکا که اگری درخشان کننده روی پوست تیره دارد.

قهوه‌ای گرم

بهترین رنگ مو برای رنگ پوست

رنگ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از کارامل، عسلی، قهوه‌ای طلایی، ماهاگونی، دارچینی و کهربایی تیره. اگر پوست متوسطی دارید که نه تیره و نه روشن است کارشناسان زیبایی رنگ‌های قهوه‌ای گرم را به شما توصیه می‌کنند به خصوص اگر رنگ مو با رنگ پوست شما هم متضاد باشد. قهوه‌ای کاراملی برای خانم‌هایی که پوست زیتونی مایل به روشن دارند انتخاب مناسبی است و با ریشه تیره طبیعی مو نیز زیباتر دیده می‌شود.

مشکی سرد

بهترین رنگ مو برای رنگ پوست

رنگ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از  مشکی خالص، اسپرسو، مشکی مایل به آبی و مشکی شیرین بیانی. در دنیای رنگ مو، مشکی تنها یک رنگ نیست و طیف‌های متنوعی دارد. رنگ‌های  مشکی سرد چندان مناسب پوست روشن و سرد نیست اما روی پوست گرم و خنثی یا زیتونی اثر دراماتیکی دارد و پوست را صاف و یکدست نشان می‌دهد.

مشکی گرم

بهترین رنگ مو برای رنگ پوست

رنگ‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از موکای تیره و قهوه‌ای-مشکی. اگر جزو افرادی هستید که پوست سرد دارند و می‌خواهند رنگ‌های تیره را روی موهای خود امتحان کنند رنگ‌های مشکی گرم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. فرقی نمی‌کند پوستتان روشن باشد یا تیره، این رنگ‌ها باعث می‌شوند پوست شما گرم‌تر و زنده‌تر شود.

رنگ‌های فانتزی

بهترین رنگ مو برای رنگ پوست

هر رنگی که جزو رنگ‌های رایج و طبیعی مو نباشد در دسته رنگ‌های فانتزی قرار می گیرد از صورتی و آبی و سبز و … گرفته تا بنفش تیره و روشن. اگر اهل ریسک و تنوع و امتحان چیزهای تازه هستید به شما توصیه می‌کنیم این رنگ‌های زیبا را روی موهای خود امتحان کنید اما قبل از این کار چند نکته را مد نظر داشته باشید مثلا اگر پوست تیره دارید از طیف‌های کمرنگ استفاده نکنید و به جای ان سراغ رنگ‌های اشباع بروید. برای پوست برنزه سراغ تن‌های روشن و تند مثل قرمز و بنفش بروید و اگر پوست روشن دارید از رنگ‌های روشن و پاستل مثل صورتی و آبی آسمانی استفاده کنید. این رنگ‌ها معمولا به صورت نیمه دائم به کار می‌روند و می‌تواند به طور کامل و یا روی بخشی از موها به صورت هایلایت استفاده شوند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)