داشتن موهای زیبا به طور قطع شما را جذاب‌تر کرده و باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. اما داشتن موهایی سالم و زیبا در گرو مراقبت صحیح از آن‌ها است و تا زمانی که شما مراقبت از موها را جدی نگیرید نمی‌توانید اطمینان داشته باشید که در آینده‌ای نزدیک موهایی پرپشت و زیبا خواهید داشت. برخی از افراد مراقبت از موها را به طور جدی انجام می‌دهند اما در این کار دچار اشتباهاتی می‌شوند که به موهای آن‌ها صدمه می‌زند و باعث ایجاد موخوره، ریزش مو و ضعیف و شکننده شدن موها می‌شود. اما این کارها کدامند؟ چطور می‌توان از این اشتباهات اجتناب کرد؟ آیا راه‌هایی وجود دارد که بتوان با اجرای آن‌ها در کمترین زمان موهایی زیبا داشت؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز اشتباهات رایج در مراقبت از موها را برخواهیم شمرد و در ادامه به شما خواهیم گفت که برای داشتن موهای زیباتر در کمترین زمان چه کارهایی باید انجام دهید.

اشتباهات رایج در مراقبت از موها

برخی از ما در طول زمان به روش‌های خاصی برای مراقبت از موها عادت کرده‌ایم و هیچ تصوری از تاثیری که این کارها روی موهای ما خواهند داشت نداریم، کارهایی مثل دم اسبی کردن موها، استفاده از محصولات مراقبتی بی‌کیفیت و حتی عوض نکردن شامپو کارهایی هستند که همه ما ممکن است انجام دهیم. اما دقت داشته باشید که انجام مکرر این کارها می‌تواند در درازمدت موها را ضعیف و آسیب پذیر کند. بنابراین کارشناسان آرایشی توصیه می‌کنند که برای داشتن موهایی سالم و زیبا این اشتباهات را در مراقبت از موها مرتکب نشوید:

اشتباهات رایج در مراقبت از موها

بستن موها به صورت دم اسبی: البته دم اسبی کردن موها یکی دو بار در هفته اشکالی ندارد به خصوص اگر این دم اسبی چندان سفت و بالا نباشد. اما وقتی موها را بالای سر و به صورت سفت و محکم دم اسبی می‌کنید و این کار را مکرر و طولانی مدت انجام می‌دهید (به خصوص اگر موهای شما روشن رنگ شده باشند) فشار زیادی به فولیکول‌های مو وارد می‌شود و نوع خاصی از ریزش مو را موجب می‌شوند که به آن Traction Alopecia یا ریزش موی کششی گفته می‌شود که نوعی ریزش  موی موقتی است اما اگر دم اسبی کردن موها را ترک نکنید این ریزش دائمی خواهد شد.

استفاده نکردن از محصولات باکیفیت: بیشتر خانم‌ها هر ماه مبلغ زیادی را برای رفتن به سالن‌های زیبایی، رنگ کردن دکلره کردن، کوتاه کردن، استایل مو و کارهایی مثل کراتینه کردن و … هزینه می‌کنند اما وقتی نوبت به خری محصولات مراقبت مو می‌رسد علاقه چندانی به هزینه کردن ندارند. ترکیبات موجود در محصولاتی که قیمت پایینی دارند ارزان‌تر است و این مواد ارزان، موادی شیمیایی و قوی هستند که ممکن است به موهای شما صدمه بزنند. پس قبل از هر کاری جنس موهای خود را بشناسید و سعی کنید از مواد و محصولات باکیفیت و عالی برای مراقبت از موها استفاده کنید.

اشتباهات رایج در مراقبت از موها

استفاده نکردن از ماسک مو: همه خانم‌ها به استفاده از ماسک صورت علاقه زیادی دارند و برای این کار هزینه‌های زیادی را هم متحمل می‌شوند اما فراموش می‌کنند که موها هم به ماسک نیاز دارند. ترکیبات موجود در بافت مو تا حد زیادی به بافت پوست شباهت دارد و از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است که در پوست نیز به مقدار فراوان وجود دارد. البته ماسک‌های مختلفی برای مو وجود دارند که هر کدام برای جنس خاص مو و عملکرد خاص طراحی شده‌اند اما یک ماسک عالی طبیعی که برای همه انواع مو کاربرد و تاثیر دارد ماسک روغن نارگیل است.

برس کشیدن موها پس از حمام: بسیاری از خانم‌ها پس از حمام موهای خیس و مرطوب خود را برس می‌کشند تا گره آن باز شود. این کار یکی از رایج‌تر اشتباهات در مراقبت از موها است که باعث موخوره و آسیب‌های جدی دیگر به ساقه مو می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند برس کشیدن را قبل از حمام انجام دهید تا گره موها باز شده و بهتر و کامل‌تر شسته شوند. پس از حمام نیز با یک شانه دندانه درشت که به طور خاص برای خوهای خیس طراحی شده است آن‌ها را شانه کنید تا صاف و مرتب شوند.

عوض نکردن شامپو در طولانی مدت: عوض نکردن شامپو در مدت چند سال باعث می‌شود که موهای شما کدر و بی‌جان شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند برای داشتن موهای براق، حجیم و زیبا مرتب شامپوی خود را عوض کنید چون موها در طول زمان به شامپو عادت می‌کنند و اگر مکررا از یک شامپو استفاده کنید دیگر تاثیری روی موها نخواهد داشت. داشتن چندین شامپو به طور همزمان می‌تواند ان مشکل را حل کند و شما می‌توانید به طور برنامه ریزی شده از آن‌ها استفاده کنید مثلا یک شامپو برای از بین بردن چربی موها، یک شامپو با خاصیت مرطوب کنندگی، یک شامپو برای موهای رنگ شده و … که هر یک می‌توانند در شرایط مناسب مورد استفاده قرار بگیرند.

اشتباهات رایج در مراقبت از موها

ترفندهای ساده برای مراقبت از موها و زیبایی بیشتر آن‌ها

چطور می‌توان موها را در کمترین زمان حجیم کرد؟ راه از بین بردن الکتریسیته ساکن آزاردهنده در موها چیست؟ اگر نتیجه رنگ کردن موها دلخواه شما از آب درنیامد چه کاری انجام می‌دهید؟ این‌ها همه سوالاتی هستند که ذهن خانم‌ها را به خود درگیر می‌کنند اما خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که بدون دردسر و در کمترین زمان این مشکلات را حل می‌کنند و باعث می‌شوند که شما موهایی زیبا و خوش حالت داشته باشید.

یک روش سریع برای حجم دادن به موها: اگر موهای شما تخت و بی‌حالت شده است و به نظر می‌رسد که هیچ حجمی ندارد نگران نباشید. برای حجم دادن سریع به موها سرتان را به سمت پایین خم کنید تا همه موها در جهت پایین حالت بگیرند در این حالت با یک اسپری موی معمولی ریشه موها را اسپری کنید و سپس سرتان را برگردانید. می‌توانید تا زمانی که اسپری هنوز کاملا خشک نشده است با انگشتانتان به موها حالت بدهید و حجمی ماندگار روی موهایتان داشته باشید.

از بین بردن الکتریسیته ساکن مو: الکتریسیته ساکن از مشکلات آزاردهنده‌ای است که باعث چسبیدن موها به سر و کم حجم دیده شدن آن‌ها می‌شود. این مشکل معمولا ناشی از کمبود رطوبت در بافت مو است و به روش‌های مختلفی می‌توان آن را از  بین برد مثلا می‌توانید دستانتان را مرطوب کرده و روی موها بکشید و موقتا این مشکل را حل کنید. اما اگر به دنبال یه روش دائمی‌تر هستید کمی اسپری مو روی برس موهای خود اسپری کنید و موها را با آن برس بکشید.

اشتباهات رایج در مراقبت از موها

تصحیح رنگ موها در سریع‌ترین زمان ممکن: اگر قصد داشته‌اید موهای خود را تیره کنید اما نتیجه این کار از چیزی که انتظار داشته‌اید تیره‌تر شده‌است با یک روش سریع و ساده می‌توانید موها را روشن‌تر کنید. برای این کار به جای شامپو از کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید و با آن موها را بشویید. خواهید دید که مقداری از رنگ مو شسته شده و موهای شما یک تا دو درجه روشن‌تر شده است.

از بین بردن وز موها: اگر موهای شما به هر دلیلی وز شده است و شما در شرایطی قرار دارید که به سرم‌های ضد وز و محصولات مراقبتی دیگر دسترسی ندارید نگران نباشید، شما می‌توانید با استفاده از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین مواد مثل لوسیون دست این مشکل را حل کنید. مقداری از لوسیون را روی کف دست خود بریزید و به هم بمالید (توجه داشته باشید که این لوسیون نباید بیش از حد چرب و قوی باشد چون موهای شما را چرب نشان خواهد داد) و کف دست‌ها را به آرامی روی موها بکشید تا وز آن‌ها از بین برود.

اشتباهات رایج در مراقبت از موها

مراقبت از موها  پس از ورزش و باشگاه: برای این که موهای شما پس از ورزش چرب و خیس عرق نشود می‌توانید از یک روش ساده کمک بگیرید. قبل از رفتن به باشگاه و ورزش کردن کمی شامپوی  خشک یا پودر بچه را روی برس موی خود بریزید و موها را با آن برس بکشید. این پودر و شامپو چربی و عرق موها را حین ورزش کردن جذب کرده و باعث می‌شود که موهای شما تمیز و زیبا به نظر برسند.

مخفی کردن نقاط خالی مو: اگر به هر دلیلی حجم موهای شما کم شده است و فرق موها عریض شده است و یا نقاط خالی در اطراف سر شما مشاهده می‌شود می‌توانید با یک ترفند ساده این نقاط خالی را بپوشانید. برای این کار شما می‌توانید از پودرهای فیبردار مخصوص استفاده کنید و یا با کمی سایه تیره رنگ این این نواحی خالی را پر کنید تا موهای شما پرپشت به نظر برسند.

اشتباهات رایج در مراقبت از موها

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)