اگر در مراقبت از پوست تازه‌کار باشید احتمالا اسم اسید برایتان کمی ترسناک است چون آن را ماده‌ای سوزاننده و خطرناک تصور می‌کنید به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید این تصور قوی‌تر است. اما اسیدهای مفید برای پوست ترکیباتی قوی و موثر هستند که در درمان اختلالات پوستی مختلف مثل لکه، چروک سطحی، خشکی، جای جوش و موارد دیگر کاربرد دارند. اسیدهای مفید برای پوست انواع مختلفی دارند که هر نوع آن برای مشکل خاصی مناسب است و باید به روش درست و در زمان مناسبی استفاده شود تا تاثیر خود را نشان دهد، در غیر این صورت نه تنها موثر نخواهد بود بلکه ممکن است اثر معکوس هم داشته باشد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با اسیدهای مفید برای پوست آشنا می شوید و خواهید دید که در هر دهه سنی کدام اسیدها را باید برای درمان پوسه به کار ببرید.

با گذشت زمان و افزایش سن بدن ما تغییر می‌کند و این تغییرات در پوست ما بیش از هر جای دیگری نمایان می‌شود بنابراین ما در هر دوره‌ای با مشکلات پوستی جدیدی مواجه می‌شویم و به مراقبت‌های متفاوتی هم نیاز پیدا می‌کنیم. پس لازم است که در هر دوره برنامه مراقبت پوست خود را به روز کرده و با شرایط جدید خود تطبیق دهید. استفاده از اسیدها هم به عنوان بخشی از برنامه ضروری مراقبت از پوست باید با گذشت زمان تغییر کنند و با شرایط جدید تطبیق یابند. به طور مثال اسیدهایی که شما برای درمان پوست خود در بیست سالگی به کار می‌برید با اسیدهایی که در چهل سالگی نیاز دارید متفاوت است. مفیدترین اسیدهای مورد نیاز پوست در هر دوره را در ادامه این مقاله بخوانید.

اسیدهای مفید برای پوست در بیست سالگی

رایج‌ترین مشکل پوستی که بیشتر افراد در دهه بیست زندگی خود از آن شکایت دارند آکنه است. این آکنه می‌تواند ازدوران نوجوانی آغاز شده و در دهه بیست هم ادامه داشته باشد یا این که زمان آغاز آن میانه دهه بیست زندگی باشد که به عنوان آکنه بزرگسالی شناخته می‌شود. این تصور که تنها نوجوانان به آکنه مبتلا می‌شوند کاملا غلط است و غلط‌تر از آن این است که برای درمان آکنه حتما باید از داروهای قوی ضدجوش استفاده کنید. این نوع داروها روی بیشتر انواع آکنه اثر درمانی ندارند و با خشک کردن پوست و از بین بردن چربی طبیعی آن باعث بدتر شدن شرایط جوش هم می‌شوند. اما اسیدها چنین اثری ندارند، اسیدهایی که برای درمان آکنه و عوارض ناشی از آن مفید هستند عبارتند از:

  • اسید سالیسیلیک: این اسید مفید باعث خشک شدن جوش می‌شود و اثر ضدباکتری هم دارد. اسید سالیسیلیک به عنوان یک لایه بردار قوی و موثر پوست آسیب دیده و تغییر رنگ داده را از بین می‌برد و وضعیت ظاهری پوست را بهبود می‌بخشد. این اسید در غلظت‌های بالا برای پیلینگ شیمیایی در کلینیک هم می‌تواند به کار رود و آکنه‌های شدید را بهبود دهد.
  • اسید آزلاییک: اگر از قرمزی پوست ناشی از رزاسه و آکنه رنج می‌برید اسید آزلاییک می‌تواند نجات دهنده شما باشد. این اسید اثر تسکین دهنده و التیام بخش دارد و می‌تواند لکه‌های پوستی را نیز درمان کند. این اسید را برخلاف اسید سالیسیلیک در دوران بارداری هم می‌توان استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد.

اسیدهای مفید برای پوست کدامند؟

اسیدهای مفید برای پوست در سی سالگی

بسیاری از خانم‌ها اولین نشانه‌های پیری را در این دهه مشاهده می‌کنند که به صورت چروک‌های سطحی و لکه و رنگدانه ناشی از عوامل محیطی خود را نشان می‌دهد. برای غلبه بر این شرایط و از بین بردن عوارض ناشی از آن استفاده از اسیدهای زیر در این دهه از زندگی بیشتر توصیه می‌شود:

  • اسید رتینوئیک: اسید رتینوئیک نوعی اسید طبیعی است که از ویتامین A استخراج می‌شود و در واقع شکلی ناپایدارتر از این ویتامین است. این اسید به عنوان یک ماده ضدپیری قوی و موثر شناخته می‌شود که می‌تواند فرآیند بازسازی سلول‌های پوستی را سرعت ببخشد، تولید کلاژن را در لایه‌های زیرین پوست افزایش دهد، روزنه‌های پوستی را کوچک‌تر کند و لایه برداری سطح پوست را تسریع کند.همه این کارها توسط یک ماده انجام می‌شود و نتیجه آن یکدست شدن و صاف شدن سطح پوست است. البته استفاده از این ماده در مراحل اولیه ممکن است عوارضی مثل قرمزی و پوسته ریزی روی صورت داشته باشد که با ادامه مصرف برطرف خواهد شد.
  • اسید گلایسولیک: این اسید بهترین اثر را در لایه برداری پوست دارد و می‌تواند روزنه‌های پوست را کوچک‌تر کرده و لکه‌های پوستی و حتی جای جوش و چین و چروک‌ها را هم از بین ببرد. این اسید ملایم است و مانند اسید رتینوئیک اثر تهاجمی و قوی ندارد بنابراین بهترین گزینه برای کسانی است که به تازگی درمان جوانسازی پوست خود را آغاز کرده‌اند و به سرعت جای خود را در برنامه مراقبتی پوست شما باز خواهد کرد.

اسیدهای مفید برای پوست کدامند؟

اسیدهای مفید برای پوست در چهل سالگی

در دهه چهل زندگی قرا گرفتن در معرض آلودگی‌های محیطی بیش از هر زمان دیگری روی پوست وعارضی برجای می‌گذارد، به خصوص کسانی که پوست حساسی دارند این عوارض را بیشتر نشان خواهند داد بنابراین استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در سطح پوست بهترین گزینه در این دوره است. اسیدهای زیر با اثر آنتی‌اکسیدانی می‌توانند در چهل سالگی به شما کمک کنند:

  • اسید لاکتیک: اسید لاکتیک یا همان اسیدی که در شیر و لبنیات وجود دارد ملایم و موثر است پس برای کسانی که پوست خیلی حساسی دارند هم قابل استفاده است. این ماده با کمترین اثر تحریک کنندگی، پوست را لایه برداری کرده و روشن‌تر می‌کند و چروک‌های سطحی را به خوبی از بین می‌برد. این اسید به صورت پدهای آماده حاوی ماده موثر نیز در بازار موجود است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • اسید آسکوربیک: این اسید شکل مصنوعی ویتامین C است که اثر آنتی‌اکسیدانی آن برای همه شناخته شده است. اسید آسکوربیک پوست را روشن و شفاف کرده و تولید کلاژن را در آن افزایش می‌دهد. البته بهتر است هم اسید آسکوربیک و هم اسید لاکتیک را با توصیه و تجویز پزشک مصرف کنید تا از عوارض احتمالی در امان باشید.

اسیدهای مفید برای پوست کدامند؟

اسیدهای مفید برای پوست در پنجاه سالگی و پس از آن

در دهه پنجاه و پس از آن تغییرات بزرگی در بدن زنان رخ می‌دهد و نمود این تغییرات را می‌توان روی پوست بیش از هر قسمت دیگری مشاهده کرد، در این دوره فرآیند بازسازی سلول‌های پوست کندتر شده و پوست خاصیت کشسانی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد و خشک‌تر می‌شود. با حساس‌تر شدن پوست، عمیق‌تر شدن چروک‌های به وجود آمده و همچنین لکه‌های پوستی جدید، شما بیش از هر زمان دیگری به درمان پوست نیاز پیدا می‌کنید. بهترین اسید برای استفاده در پنجاه سالگی و پس از آن اسید هیالورونیک است:

  • اسید هیالورونیک: این اسید خاصیت آبرسانی قوی دارد که می‌تواند به پوست حجم بدهد. این اسید را می‌توان به عنوان سرم یا کرم مرطوب کننده روزمره و یا به صورت تزریقی و فیلر در چروک‌های پوستی هم به کار برد. اسید هیالورونیک می‌تواند پوست شما را بازسازی کند و با استفاده از آن متوجه تغییر محسوس در چروک‌های پوستی و عوارض ناشی از افزایش سن خواهید شد.

اسیدهای مفید برای پوست کدامند؟

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)