جالب و خواندنی


ارتودنسی دندان

اگر دندان‌های شلخته و نامرتبی دارید، بعید نیست بیشتر اوقات، پس از دیدن آن‌ها در آیینه، اعتماد به نفس‌تان را از دست داده باشید. دندان، مهم‌ترین نقش را در زیبایی صورت ایفا می‌کند و اگر ظاهری نامنظم داشته باشد، این زیبایی را تأثیر قرار می‌دهد. درمان ارتودنسی، قدیمی‌ترین و بهترین روش برای اصلاح دندان‌ها و ایجاد چهره‌ای دلنشین و زیباست. شاید فکر کنید این یک درمان هزینه‌بَر با پروسه‌ای طولانی است و به زحمت و هزینه‌اش نمی‌ارزد؛ اما اگر درباره اثربخشی و مزایای آن شناخت داشته باشید، بعید نیست نظرتان به کلی تغییر کند.

در صورتی که مردد هستید و اصلا نمی‌دانید که درمان مناسب برای دندان‌هایتان چه درمانی است، بد نیست اطلاعاتی کلی در مورد ارتودنسی داشته باشید؛ بنابراین مطالعه‌ی مطالب پیش رو قبل از مراجعه به متخصص دندانپزشکی خالی از لطف نخواهد بود. در این مقاله هر آنچه که درباره روش درمانی Orthodontic بدانید را توضیح داده‌ایم؛ پس همراه ما بمانید و اطلاعات خود را در مورد این روش درمانی مؤثر بالا ببرید.

ارتودنسی دندان چیست؟

همه چیز درباره روش درمانی اردتونسی

فرض می‌کنیم دندان‌های خودتان یا فرزندان‌تان نامرتب است و فارغ از هزینه‌ها و طول درمانی به دنبال بهترین روش اصلاح دندان هستید. اگر یک روش برای سروسامان دادن به آن وجود داشته باشد، بی‌شک روش درمانی ارتودنسی است. این روش درمانی، موقعیت دندان‌ها را در جای درست قرار می‌دهد؛ همچنین، وضعیت سلامت فک، لثه و دندان را بهبود می‌بخشد و با اصلاح طرح لبخند اعتماد به نفس را به چهره‌ی شما هدیه می‌دهد.

برای اینکه به درستی با روش درمانی مذکور آشنا شوید، پاراگراف بعدی را مطالعه نمایید و اگر می‌خواهید در مورد سن مناسب برای اردتونسی، مزایا و انواع آن و همچنین نکاتی در تشخیص درمان ارتودنسی بدانید، تا انتهای مقاله همچنان همراه ما بمانید.

ارتودنسی چیست

اردتودنسی یک روش درمانی کاربردی و مؤثر است که با اِعمال فشار بسیار خفیف، دندان‌ها را حرکت داده و به نوعی ناهنجاری‌های فک و دندان را اصلاح می‌کند. این روش درمانی مختص به اصلاح موقعیت دندان‌ها است که در نهایت به بهبود سلامت فک و دهان و به اصلاح فرم صورت هم منجر می‌شود؛ بنابراین، می‌توان گفت که این درمان نه تنها طرح لبخند را بهبود می‌دهد و به زیبایی آن کمک می‌کند، بلکه با ایجاد دندان‌هایی منظم و یک‌دست، از بروز عفونت‌های دهانی و پوسیدگی‌های دندانی نیز جلوگیری می‌نماید؛ البته، مزایای این درمان موثر به این ها ختم نشده و شامل موارد متنوع دیگری است که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

مزایای درمان Orthodontic

در حال حاضر، روش کارآمد، رایج و پرطرفدار برای درمان دندان‌های نامنظم روش درمانی ارتودنسی است. هرچند این پروسه طولانی بوده و از ۶ ماه تا ۳ سال متغیر است، اما هر روز با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود؛ به عبارتی، مزایایی که این روش درمانی دارد به اصطلاح بر طولانی بودن زمان درمان و حتی بالا بودن هزینه‌ی آن می‌چربد و بسیاری از مردم البته به تشخیص پزشک متخصص به انجام روش درمان Orthodontic روی می‌آورند. در ادامه، برخی از مزایای آن را بیان کرده‌ایم.

اصلاح طرح لبخند و فرم صورت و افزایش اعتماد به نفس

ارتودنسی درمانی است که پس از اتمام آن، چهره‌ی شما تغییر می‌کند. یعنی اینکه دیگر از شلوغی و یا فاصله‌دار بودن دندان‌ها که صورت‌تان را زشت نشان می‌داد، خبری نخواهد بود. این درمان کارآمد، طرح لبخندی بی‌نظیر و زیبا به شما هدیه می‌دهد؛ بنابراین، گذشته از دیگر مزایا، فقط همین یک مورد نقش بسیار زیادی در افزایش اعتماد به نفس و بهبود ارتباطات شخص خواهد داشت.

بهبود سخن گفتن

دندان‌های کج و نامنظم گذشته از شلخته نشان دادن صورت، تکلم افراد را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ برای نمونه، اگر دندان‌های جلویی بیش از اندازه فاصله داشته باشند، در هنگام سخن گفتن صدایی مثل صدای سوت ایجاد می‌کنند. چنین وضعیتی برای افراد بسیار آزار دهنده است. پس از اتمام درمان Orthodontic، این مشکل و ناهنجاری رفع می‌شود. حل ناهنجاری مذکور به خودی خود موجب افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه بهبود ارتباطات اجتماعی فرد خواهد شد.

تسهیل در تمیز کردن دندان

یکی دیگر از مزایای ارتودنسی، کمک به تسهیل پاکسازی دهان و دندان است؛ در واقع، با وجود دندان‌های شلخته و روی هم رفته، عملاً مسواک زدن و تمیز کردن دندان به دشواری انجام خواهد شد؛ از این رو، ممکن است به مرور، موجب بروز بیماری‌های لثه و عفونت‌های دندانی شود. پس از انجام درمان Orthodontic به راحتی می‌توان دندان‌ها را تمیز کرده و این موضوع مانع بروز بیماری‌های مربوط به لثه می‌شود.

کاهش پوسیدگی‌های دندانی

با وجود دندان‌های کج و روی هم رفته، نه تنها مسواک زدن با دشواری انجام می‌شود، بلکه مانع از تمیز کردن کامل دندان می‌شوند. به‌صورتی که ممکن است حتی پس از مسواک زدن هم مواد غذایی بین دندان‌ها باقی بماند. این مسئله به مرور موجب ایجاد پوسیدگی و از دست رفتن دندان‌ها می‌شود که در صورت انجام درمان Orthodontic این مشکل رفع می‌شود.

کمک به گوارش بهتر غذا

اگر دندان‌ها شلخته و نامنظم باشد جویدن غذا را برای بیمار دشوار می‌کند. بر همین اساس، ممکن است به تدریج، مشکلات گوارشی برای بیمار ایجاد شود؛ پس اگر درمان اردتونسی را انجام دهید، نه فقط به اصلاح لبخند و زیبایی صورت‌تان منجر می‌شود، بلکه عملکرد دستگاه گوارشی را هم بهبود می‌بخشد.

درمانی مناسب برای دندان‌هایی که در موقعیت اشتباه قرار گرفته یا نهفته‌اند

زمانی که دندان‌ها در دهان به صورت نرمال قرار نگرفته باشند، از رشد کردن دندان‌های جدید هم جلوگیری می‌کنند؛ برای مثال، ممکن است بزرگی بیش از حد دندان‌ها باعث به وجود آمدن دندان نهفته شود. دندان‌های نهفته مشکلات جدی از جمله عفونت، درد، تشکیل کیست دندانی، تحلیل ریشه دندان‌های مجاور، تضعیف استخوان و بسیاری موارد دیگر را برای بیمار به وجود خواهد آورد.

مانع از آسیب دیدن لحظه‌ای دندان‌ها

در هنگام بروز حوادث غیرمنتظره همچون سوانح رانندگی، برخورد با اشیاء و مواردی از این قبیل، دندان‌های شلخته و نامنظم بیشتر از دندان‌های مرتب و یکدست آسیب‌پذیر هستند. اگر با آینده‌نگری نسبت به انجام درمان ارتودنسی اقدام کنید، از آسیب دیدن احتمالی دندان‌ها هنگام بروز حوادث غیرمنتظره جلوگیری خواهید کرد.

ارتودنسی دندان چیست؟

چه دندان‌هایی باید ارتودنسی شوند

بسیاری از افراد پس از اینکه عکس قبل و بعد ارتودنسی دندان را مشاهده می‌کنند و زیبایی دندان‌هایی که با این روش درمان شده را می‌بینند، به انجام این کار ترغیب می‌شوند؛ اما سوال اینجاست که چه دندانی مناسب ارتودنسی است؛ آیا هر نوع ناهنجاری و عدم توازن دندانی را باید با همین روش رفع کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال مطمئناً مراجعه به متخصص دندانپزشکی بهترین کار است؛ اما اگر خودتان می‌خواهید به صورت کلی به این نتیجه برسید که آیا این درمان برای من مناسب است یا خیر، چند نکته تجربی که در زیر آورده شده را باید مد نظر قرار دهید.

  • ظاهر دندان: بارزترین نشانه برای اینکه چه دندان‌های باید ارتودنسی شوند، توجه به ظاهر دندان‌هاست. مسلماً دندان‌های نامرتب، نامتوازن، کج و به هم ریخته با این روش درمانی اصلاح خواهند شد.
  • فاصله دندانی: دندان‌های فاصله‌دار، باعث ایجاد اختلال در عملکرد بایت و فک می‌شود. به همین دلیل، بهترین روش درمانی برای این وضعیت، درمان Orthodontic است.
  • نوک زبانی حرف زدن: یکی از علائمی که در فرد احساس ناخوشایند ایجاد می‌کند و موجب کاهش اعتماد به نفس می‌شود، نوک زبانی حرف زدن است. این وضعیت به دلیل نامنظم بودن دندان‌ها اتفاق می‌افتد و راه درمان آن Orthodontic است.
  • دردهای مربوط به فک: گاهی، افراد به دلیل انحرافی که در فک آنها وجود دارد، به طور مداوم درد در مفاصل و حتی سردرد را احساس می‌کنند. این وضعیت را می‌توان به کمک Orthodontic درمان کرد.

موارد فوق‌الذکر نشانه‌ها و علائمی هستند که می‌توانند در تشخیص اینکه چه دندان‌هایی باید ارتودنسی شوند به شما کمک کنند. گاهی هم می‌توانید از طریق پیگیری مراحل ارتودنسی دندان با عکس و مشاهده‌ وضعیت سایر دندان‌ها و مقایسه با دندان‌های خودتان، به این نتیجه برسید که آیا باید برای درمان Orthodontic اقدام کنید یا خیر.

ارتودنسی دندان چیست؟

سن مناسب برای درمان Orthodontic

بسیاری از افراد با این دید که سن آن‌ها برای درمان ارتودنسی زیاد است، از این کار منصرف می‌شوند. درست است که بهترین سن برای درمان اتودنسی سنین کودکی است اما افراد بزرگسال هم می‌توانند این درمان را انجام دهند. در سنین کودکی اجزای مختلف دهان هنوز در حال رشد است بنابراین مراحل درمانی برای دندانپزشک بسیار آسان‌تر و خود درمان هم به صورت کامل و موثرتر انجام می‌شود.

این موضوع که درمان ارتودنسی در کودکان تأثیر بیشتری دارد این به معنی نیست که پس از گذشت دوران کودکی دیگر نتوانید دندان‌های خود را ارتودنسی کنید. خوشبختانه در سنین بالاتر هم امکان انجام این درمان وجود دارد و شما می‌توانید در خصوص هرکدام از موارد ارتودنسی بزرگسالان و ارتودنسی کودکان با پزشک معالج اطلاعات بیشتری کسب کنید و مشورت‌های لازم را دریافت نمایید.

انواع ارتودنسی

وجود انواع و اقسام ارتودنسی باعث شده که برای تصمیم گرفتن در مورد شکل درمان و انتخاب بهترین نوع، باید به دندان‌پزشکان متخصص ماهر و با تجربه مراجعه نمایید؛ زیرا تنها پزشک معالج می‌تواند تشخیص دهد که کدام نوع درمان برای بیمار بهتر است. در ادامه برخی از انواع ارتودنسی را نام برده‌ایم. پزشک معالج بسته به نیاز و شرایط بیمار مورد را مناسب را انتخاب می‌کند.

  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی ثابت فلزی یا سرامیکی
  • ارتودنسی لینگوال یا از پشت دندان‌ها

کلام آخر

ارتودنسی یک درمان کامل، اصولی و ریشه‌ای است که مشکلات و ناهنجاری‌های دندانی را به صورت موثر درمان می‌کند. پس اگر نیاز به چنین درمانی دارید، نگران پروسه‌ طولانی آن نباشید و هزینه‌ آن را بگذارید به حساب نتیجه‌ی خوبی که در آخر می‌گیرید؛ پس همین حالا از بهترین متخصص دندانپزشکی آتن، این درمان مناسب و راهکار اصولی را برای دندان‌های نامنظم خود یا فرزندان‌تان شروع کنید.شما در کلینیک ندانپزشکی آتن میتوانید از شرایط پرداخت اقساط استفاده کنید.