آنا وینتر Anna Wintour یکی از شناخته شده‌ترین ژورنالیست‌های دنیای مد و سردبیر مجله ووگ آمریکا است که از سال ۱۹۸۸ این سمت را به عهده دارد. شخصیت جنجالی و سختگیر آنا وینتر و جدیت او در کارش نه تنها مجله ووگ را از سقوط در دهه ۸۰ میلادی نجات داد بلکه خود او را نیز به یکی از آیکون‌های دنیای مد تبدیل کرد. به طور قطع می‌توان گفت وینتر یکی از تاثیرگذارترین افراد در دنیای مد به شمار می‌رود و تصمیماتی که او می‌گیرد باعث می‌شود طراح یا مدلی در جهان شناخته شود یا به فراموشی سپرده شود، او خدمات ارزنده متعددی نیز برای دنیای مد انجام داده است و این صنعت را برای همیشه مدیون خود کرده است. در این مقاله اختصاصی نگاهی داریم به زندگی نامه آنا وینتر و توصیه‌های مد از زبان سردبیر جدی و سختکوش مجله ووگ.

بیوگرافی آنا وینتر

آنا وینتر در سوم نوامبر ۱۹۴۹ در همپستد لندن از پدری انگلیسی و مادری امریکایی به دنیا آمد. پدر او چارلز وینتر سردبیر مجله اونینگ استاندارد بود و مادرش النور خانه‌دار بود. اجداد وینتر از طرف پدری به دوشس‌ها و بارون‌های انگلستان می‌رسند. او یک خواهر و سه برادر داشت که برادر بزرگترش در کودکی بر اثر تصادف رانندگی درگذشت،  برادر کوچکترش پاتریک نیز روزنامه نگار است و در گاردین مشغول به کار است. آنا در مدرسه‌ای در شمال لندن تحصیل کرد و بارها به دلیل شکستن قوانین لباس مدرسه و پوشیدن دامن‌های کوتاه‌تر مواخذه شد و علاقه او به فشن از همین زمان شکل گرفت چون بزرگ شدن در لندن دهه شصت هرکسی را به این موضوع علاقمند می‌کرد. مدل موی خاص آنا که اکنون با آن شناخته می‌شود چیزی است که از ۱۴ سالگی تاکنون آن را حفظ کرده است. پدر آنا اولین شغل او را در پانزده سالگی برایش دست و پا کرد که کار فروشندگی در بوتیک معروف بیبا بود، او همزمان در کلاس‌های طراحی مد هم شرکت کرد اما پس از مدتی آن را رها کرد. در دهه ۷۰ بود که آنا اولین کار ژورنالیستی خود را به عنوان دستیار در مجله هارپرز اند کویین آغاز کرد. پس از مدتی او به نیویورک نقل مکان کرد و در مجله هارپرز بازار نیویورک مشغول به کار شد.

آنا وینتر سربیر مجله ووگ

در سال ۱۹۷۸ او سردبیر بخش مد مجله نیویورک شد و به تدریج توجه بقیه را به خود جلب کرد. در سال ۱۹۸۳ او در مجله ووگ استخدام شد و یک سال بعد با یک روانشناس به نام دیوید شفر ازدواج کرد. در دوره‌ای که مجله ووگ شرایطی بحرانی را سپری می‌کرد تغییر کادر مدیریت بهترین راهی بود که به نظر صاحبان آن مجله آمد. در سال ۱۹۸۸ آنا وینتر به عنوان سردبیر مجله منصوب شد و دوره‌ای جدید در زندگی او آغاز شد. او با مدیریت خاص خود توانست مجله را از سقوط نجات دهد و آن را به دوره اوجی که در زمان دایانا وریلند داشت بازگرداند. از آن زمان تا کنون او سردبیری مجله ووگ را بر عهده دارد و موفقیت‌های بزرگی را کسب کرده است و خدمات مهمی را به دنیای مد عرضه داشته است که کشف استعدادها، توجه به محیط زیست و اختصاص جایزه انجمن منتقدین برای بهترین طراحان آمریکایی از آن جمله است. او در رسانه‌ها نیز بسیار موفق عمل کرده و تصویری خاص و جالب از خود ارائه داده است، در سال ۲۰۰۸ فیلمی به نام “شیطان پرادا می‌پوشد” بر اساس یک رمان پرفروش ساخته شد که این رمان توسط یکی از دستیاران سابق آنا وینتر نوشته شده بود و نقش اصلی این فیلم “میراندا” با اقتباس از شخصیت آنا  وینتر شکل گرفته بود. مستند موفقی نیز با نام The September Issue از زندگی و فعالیت کاری آناوینتر در سال ۲۰۰۹ ساخته شد.

آنا وینتر سربیر مجله ووگ

توصیه‌های مد و رازهای موفقیت از زبان آنا وینتر

شایدی بتوان گفت آنا وینتر داناترین فرد در دنیای مد است چون شکل فعلی این صنعت تا حد زیادی ساخته دست خود اوست پس چیزهایی که او می‌داند حد اعلای دانش است و اگر می‌خواهید شما هم در این دانش سهیم شوید باید توصیه‌های مد و رازهای موفقیت از زبان این چهره شناخته شده و تاثیرگذار را جدی بگیرید.

آنا موضعی سختگیرانه در مورد مد دارد می‌گوید شما یا فشن را می‌شناسید یا نمی‌شناسید بنابراین حد وسطی وجود ندارد:

شما یا فشن را می‌شناسید یا نمی‌شناسید.

آنا وینتر سربیر مجله ووگ

با وجود این که دنیای مد دنیایی شوخ طبع و ظاهرا غیر جدی است اما آنا وینتر همان طور که از شخصیتش برمی‌آید نظری جدی در این مورد دارد و همیشه تلاش می‌کند این نظر را به صریح‌ترین و واضح‌ترین شکل بیان کند:

مهم‌ترین کاری که می‌توانم انجام دهم این است که نظرم را به طور واضح و مشخص بیان کنم.

آنا معتقد است اخراج شدن او در برهه خاصی از زندگی باعث تحولی مثبت در زندگی او شده است که این تحول لازم است برای همه رخ دهد:

من معتقدم همه باید حداقل یک بار اخراج شوند. این اتفاق چیزهای خوب زیادی به من یاد داد.

آنا وینتر سربیر مجله ووگ

او به جدیت و پایداری در کارها اعتقاد خاصی دارد و می‌گوید که برای ساختن اثری ماندگار باید احساسات و تفکر پایداری داشته باشید:

اگر اهل احساسات زودگذر هستید باید بدانید که زود هم فراموش خواهید شد. برای ساختن چیزی ماندگار باید آهسته و با احتیاط حرکت کنید، تنها در این صورت است که ساخته شما باارزش و پویا خواهد بود.

آنا وینتر سربیر مجله ووگ

مصمم بودن و جدی بودن ویژگی اصلی شخصیت آنا است. اما طبق گفته او همیشه هم این طور نیست:

مردم نسبت به افراد مصمم واکنش بهتری دارند و از افراد بلاتکلیف خوششان نمی‌آید. بنابراین حتی زمانی که مردد باشم سعی می کنم خودم را مصمم نشان دهم.

شاید همه تصور کنند آنا دیدگاهی اقتصادی و سودمحور به دنیای مد دارد اما او تنها بر اساس غریزه و ذات مستعد خود تصمیم می‌گیرد:

من علاقه‌ای به تحقیقات بازار ندارم و در مرحله آخر بر اساس غریزه شخصی خودم تصمیم می گیرم.

آنا وینتر سربیر مجله ووگ

آنا از اهمیت آینده نگری در مد آگاه است و معتقد است که نباید در این روند به گذشته نگاه کنیم بلکه باید آینده را شکل دهیم:

فشن هرگز نگاه به گذشته نیست بلکه نگاه به آینده است.

هرچند آنا به عنوان یک فمینیست شناخته نمی‌شود اما نظر خاصی در مورد جایگاه زنان و موقعیت آنان در اجتماع دارد:

این حقیقت که زنان برای جدی گرفته شدن باید شبیه مردان شوند ترسناک و ناخوشایند است.

آنا وینتر سربیر مجله ووگ

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)