نمد دوزی یکی از هنرهای ساده و پرطرفداری است که با استفاده از آن می‌توان چیزهای مختلفی مثل عروسک، کیف، پاپوش نمدی و چیزهای دیگری را در کمترین زمان و با کمترین هزینه تهیه کرد. به طور مثال اگر قرار است برای جشن تولد یا مراسم دیگری به یک نوزاد هدیه بدهید پاپوش نمدی دست دوز، زیباترین و کم هزینه ترین هدیه است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش دوخت پاپوش نمدی نوزادی را به شما آموزش خواهیم داد. دوخت این پاپوش بسیار ساده و کم هزینه است و به خصوص افرادی که در زمینه دوخت نمد تجربه دارند می‌توانند پاپوش‌های بسیار زیبایی را به این روش تهیه کنند.

وسایل لازم برای دوخت پاپوش نمدی نوزاد

  • یک قطعه نمد به ابعاد ۲۴ در ۳۰ سانتی‌متر (حتما از نمد ظریف و لطیف برای این کار استفاده کنید چون نمدهای ضخیم هم به خوبی فرم نمی‌گیرند و هم ممکن است باعث تحریک پاهای لطیف نوزادان شوند)
  • ۶۰ سانتی‌متر روباریک باریک با عرض نیم تا یک سانت برای استفاده به عنوان بند پاپوش
  • نخ ضخیم مخصوص دوخت نمد
  • کاغذ الگو به مقدار لازم
  • ماژیک پارچه محلول در آب که بعدا بتوان آن را شست
  • سوزن شماره ۸
  • سوزن شماره ۲۲ یا همان سوزن لحاف دوزی
  • آشنایی با خواند الگو و برش و دوخت

آموزش برش و دوخت پاپوش نمدی نوزادی

ابتدا الگوی پاپوش نمدی را از اینجا دانلود کنید، این الگو برای نوزادانی طراحی شده است که طول پای آن‌ها بین ۹ تا ۱۱ سانتی متر است. این فایل پی دی اف را روی کاغذ پرینت بگیرید و یا کاغذ الگو را روی صفحه مانیتور خود قرار داده و با مداد روی خطوط را دنبال کنید. سوزن لحاف دوزی را بردارید و دو قسمتی را که روی الگو با نقطه مشخص شده است سوراخ کنید.

 

حال الگو را از روی کاغذ برش دهید و جدا کنید. هر الگو را دوبار روی پارچه نمدی قرار دهید و دور آن را با ماژیک دورگیری کنید. دو نقطه‌ای را که با سوزن سوراخ کرده بودید هم با ماژیک روی نمد علامت بزنید. حال شما برای هر لنگه از پاپوش نمدی یک قطعه کفی، یک قطعه مربوط به پشت و یک قطعه مربوط به پنجه دارید که باید به هم متصل شوند.

 

الگوی دایره شکلی که با نام ستاره مشخص شده است برش بزنید و طوری روی قطعه مربوط به پنجه قرار دهید که مرکز دایره روی نقطه مشخص شده با ماژیک قرار بگیرد و دور دایره را با ماژیک روی نمد دورگیری کنید. با قطعه دیگر که مربوط به لنگه بعدی پاپوش نمدی است نیز همین کار را انجام هید.

دوخت پاپوش نمدی بسیار ساده و زیبا برای نوزادان

حال سوزن ظریف را نخ کنید و از مرکز این دایره روی نمد، با بخیه‌های شعاعی فرمی شبیه به ستاره را بدوزید. در هر بخیه سعی کنید سوزن را دقیقا از نقطه مشخص شده با ماژیک خارج کنید تا ستاره شما تمیز و متقارن از کار درآید. بین هر بخیه سه میلی‌متر فاصله قرار دهید و این کار را ادامه دهید تا تمام دایره را پر کنید. برای این کار می‌توانید از نخ همرنگ نمد در کنار یک نخ دیگر با رنگ روشن‌تر مثلا سفید استفاده کنید تا کار شما حرفه‌ای به نظر برسد.

دوخت پاپوش نمدی بسیار ساده و زیبا برای نوزادان

دوخت پاپوش نمدی بسیار ساده و زیبا برای نوزادان

این مدل پاپوش نمدی ستاره دار برای نوزادان دختر مناسب است اما اگر نوزاد شما پسر است می‌توانید طرح ماشین را از الگو برش بزنید و به جای ستاره آن را روی نمد بدوزید. از دو عدد دکمه کوچک هم به عنوان چرخ‌های این ماشین استفاده کنید.

 

حال نوبت دوخت قطعات مختلف پاپوش نمدی به همدیگر می‌رسد. اگر با دوخت پارچه‌های نمدی آشنایی دارید در این مورد نیز مشکلی نخواهید داشت اما اگر تازه کار هستید باید به این روش عمل کنید. قبل از هر کاری باید بدانید که نخ مورد استفاده شما بهتر است همرنگ خود نمد باشد. نخ را از سوزن رد کرده و دو انتهای نخ را به هم گره بزنید تا نخ شما دولا و محکم شود. سوزن را از نمد عبور دهید و مانند تصویر روی قسمت جلویی آن یک حلقه ایجاد کنید. سوزن را مجددا از این حلقه عبور دهید تا اولین حلقه تشکیل شود.

دوخت پاپوش نمدی بسیار ساده و زیبا برای نوزادان

دوخت پاپوش نمدی بسیار ساده و زیبا برای نوزادان

سپس با فاصله کمی از کوک اول، کوک دوم را به روش دندان موشی مانند تصویر زیر ادامه دهید و تمام لبه‌های آزاد قسمت پنجه و پشت پاپوش نمدی را به این روش بدوزید و تمیزکاری کنید. پس از این کار می‌توانید قطعات پاپوش نمدی را به هم متصل کنید. ابتدا قطعات را مانند تصویر روی هم سوار کنید و با یک کوک ساده آن‌ها را روی هم محکم کنید. دقت داشته باشید که کمی از قطعه پشت پاپوش روی قطعه مربوط به پنجه قرار خواهد گرفت. پس از سوار کردن قطعات مجددا سوزن را با نخ همرنگ نمد نخ کنید و طبق روش قبلی به دوخت لبه‌ها (که این بار دولایه هستند) بپردازید.

دوخت پاپوش نمدی بسیار ساده و زیبا برای نوزادان دوخت پاپوش نمدی بسیار ساده و زیبا برای نوزادان دوخت پاپوش نمدی بسیار ساده و زیبا برای نوزادان

وقتی کار دوخت به اتمام رسید انتهای نخ را چند بار گره بزنید و محکم کنید تا شل نشود. سپس سوزن ضخیم را با روبان نخ کنید و مانند تصویر یک بند کفش کوچک و دوست داشتنی روی روبان ایجاد کنید و آن را گره بزنید. حال پاپوش نمدی دست دوز شما آماده است و می‌توانید آن را مورد استفاده قرار دهید و یا بسته بندی کرده و به شخص مورد نظرتان هدیه دهید.

دوخت پاپوش نمدی بسیار ساده و زیبا برای نوزادان

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fave Crafts (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)