داشتن یک فونداسیون مناسب پایه و اساس هر آرایش زیبا و بی‌نقص است. اما پیدا کردن یک  فونداسیون مناسب نیازمند آزمون و خطای مکرر است. اولین نکته در انتخاب انواع فونداسیون این است که شما باید میزان پوشش مناسب برای فونداسیون و کرم پودر خود را مشخص کنید. آیا ترجیح می‌دهید مردم بگویند ” چه پوست زیبایی داری” یا بگویند “چه آرایش زیبایی داری”. نکته دوم پیدا کردن فرمول مناسب برای پوست شما است. ابتدا نوع پوست خود را مشخص کنید سپس از میان انواع فونداسیون یکی را انتخاب کنید.

کرم ب‌ب مایع یا کرمی

انواع فونداسیون برای انواع پوست

اصطلاح ب‌ب مخفف Blemish Beauty Balm است و همان طور که از نامش برمی‌آید برای زیبایی پوست‌های مستعد جوش طراحی شده است. این نوع کرم برای پوست‌های چرب و مختلط مناسب است و افراد بالغی که پوست خشکی دارند بهتر است از این نوع کرم استفاده نکنند. اگر جزو افرادی هستید که آرایش زیاد جزو برنامه روزمره شما نیست و ترجیح می‌دهید آرایش ملایم و طبیعی داشته باشید این کرم بهترین انتخاب برای شما است. البته کرم ب‌ب پوشانندگی کمی دارد و سبک است در نتیجه مشکلاتی مثل جوش و لک را به طور کامل پوشش نخواهد داد. این کرم حاوی مرطوب کننده، پرایمر آرایشی، ضدآفتاب، فونداسیون و ترکیبات ضدجوش است که می‌توان آن را به تنهایی یا به عنوان پایه آرایش کامل هم مورد استفاده قرار داد.

کرم سی‌سی مایع یا کرمی

اصطلاح سی‌سی مخفف عبارت Color Corrector است و همان طور که از نام این کرم برمی‌آید برای پوست‌هایی که دچار لک‌های رنگی و تیره هستند بهترین انتخاب است. این کرم بافت سبکی دارد و آن را برای هر نوع پوستی می‌توان مورد استفاده قرار داد. مشابه کرم‌های ب‌ب کرم سی‌سی نیز حاوی مواد محافظ در مقابل آفتاب، مرطوب کننده و مواد پوشاننده است. این کرم را می‌توان برای پوشاندن لکه‌های پوستی و ناهمواری‌های پوست به تنهایی یا به عنوان پایه آرایش کامل نیز مورد استفاده قرار داد.

مرطوب کننده رنگی

انواع فونداسیون برای انواع پوست

ایین مرطوب کننده‌ها تا حد زیادی شبیه به کرم ب‌ب هستند اما معمولا حاوی ترکیبات ضدجوش نیستند. این کرم‌ها در واقع ترکیبی از یک مرطوب کننده ساده و ترکیبات رنگی و ضدآفتاب هستند. این نوع کرم برای همه انواع پوست مناسب است، اگر پوست خشکی دارید می‌توانید از یک لایه مرطوب کننده ساده هم زیر آن استفاده کنید اما اگر پوست چربی دارید بهتر است انواع بدون چربی این کرم‌های مرطوب کننده رنگی را به کار ببرید. این کرم‌ها سبک هستند و می‌توان آن را به تنهایی به عنوان کرم روزانه استفاده کرد یا اینکه برای داشتن ظاهری درخشان‌تر در زیر آن از یک لایه پرایمر آرایشی استفاده کرد.

فونداسیون مایع بدون پوشانندگی

انواع فونداسیون برای انواع پوست

اگر شما جزو افرادی هستید که پوست بی‌نقصی دارند و یا خال و ویژگی خاصی روی صورت خود دارید که نمی‌خواهید با آرایش پوشیده شود این فونداسیون مخصوص شما است. در واقع این کرم و فونداسیون تنها حالتی یک دست به پوست می‌دهد و بی‌رنگی آن را از بین می‌برد. این فونداسیون‌ها معمولا سبک هستند و برای استفاده از آن‌ها باید از یک لایه پرایمر آرایشی در زیر و یک لایه پودر خشک تثبیت کننده در روی آن برای دوام بهتر و بیشتر استفاده کرد.

فونداسیون مایع نیمه مات یکی از پرکاربردترین انواع فونداسیون

انواع فونداسیون برای انواع پوست

این فونداسیون‌ها حالتی بین کرم پودر مات و نیمه مات را دارند و برای بیشتر انواع پوست مناسب هستند. به خصوص افرادی که پوست خشک یا معمولی دارند با استفاده از این فونداسیون می‌توانند پوست خود را درخشان‌تر و شاداب‌تر نشان دهند اما افرادی که پوست چرب دارند بهتر است از این نوع استفاده نکنند. این کرم پودرها پوشانندگی کم یا متوسط دارند و قبل از استفاده از آن باید پوست پاکسازی و با پرایمر آرایشی آماده سازی شود سپس با یک برس مناسب روی پوست زده شده و با پودر تثبیت شود.

فونداسیون مایع یا پودری مات

این نوع از کرم پودر و فونداسیون برای پوست‌های چرب و دارای جوش که به آرایشی با ماندگار بالا نیاز دارند و ترجیح می‌دهند پوستشان خشک و مات به نظر برسد تا چرب و براق بودن و ناهمواری‌های آن مشخص نشود و در تصاویر زیباتر دیده شود مناسب است. این انواع فونداسیون پوشانندگی کاملی دارند و برای استفاده از آن ابتدا از یک پرایمر آرایشی مناسب استفاده کنید سپس با برس آرایشی تخت یا پد اشکی آن را روی صورت بزنید. این نوع کرم به سرعت روی پوست می‌نشیند و با استفاده از پودر تثبیت کننده می‌توان دوام آن را بیشتر هم کرد.

فونداسیون چرب مایع یا کرمی

انواع فونداسیون برای انواع پوست

اگر پوست خشکی دارید و نمی‌خواهید صورتتان خشک و مات به نظر برسد و یا پوست معمولی دارید و می‌خواهید درخشش اضافی روی صورتتان داشته باشید و شاداب و باطراوت به نظر برسید این نوع از فونداسیون مناسب شما است. این انواع فونداسیون پوشانندگی کم و متوسط دارند و می‌توان آن را بدون پرایمر آرایشی هم استفاده کرد. اما اگر از ترکیبات پودر مثل رژگونه پودری روی آن استفاده شود حالت مناسبی نخواهد داشت و بهتر است از ترکیبات مایع و کرمی همراه آن استفاده کنید.

فونداسیون معدنی پودری

انواع فونداسیون برای انواع پوست

برای افرادی که پوست حساس و مستعد آکنه دارند یا پوستشان بسیار چرب است این نوع از فونداسیون بهترین انتخاب است. این فونداسیون‌ها بسته به نوع و روش استفاده می‌توانند از پوشش کم تا کامل را روی پوست داشته باشند. اگر این فونداسیون را با برس‌های آرایشی بزرگ استفاده کنید بهتر است .ابتدا با یک لایه نازک شروع کنید سپس چند دقیقه صبر کنید تا محصول جذب پوست شود و یک لایه دیگر به آن اضافه کنید. این کار را ادامه دهید تا به پوشش دلخواه برسید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)