در این مطلب، به بررسی داروی آموکسی سیلین ، که نام تجاری آن  Moxatag است، پرداخته می‌شود. ابتدا به معرفی این دارو و اطلاعات مهم درباره ی آن می‌پردازیم و سپس نحوه ی مصرف و عوارض جانبی آموکسی سیلین را بیان می‌نمائیم.

معرفی دارو

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک از نوع پنی سیلین است که با باکتری ها مبارزه می کند. این دارو برای درمان انواع مختلفی از عفونت ها که به وسیله‌ی باکتری ها ایجاد می‌شود- مانند التهاب لوزه ها، برونشیت، ذات الریه، سوزاک و عفونت های گوش، بینی، گلو، پوست یا مجاری ادراری- استفاده می‌گردد.

آموکسی سیلین گاهی اوقات به همراه یک آنتی بیوتیک دیگر به نام کلاریترومایسین (clarithromycin) یا Biaxin استفاده می‌شود تا زخم معده‌ی ناشی از عفونت Helicobacter pylori را برطرف نماید. این ترکیب دارویی، گاهی اوقات به همراه یک کاهش دهنده‌ی اسید معده به نام لانزوپرازول (lansoprazole) استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که برند ها و مدل های مختلفی از آموکسی سیلین در بازار وجود دارد.

اطلاعات مهم درباره آموکسی سیلین

– اگر نسبت به آموکسی سیلین یا هر گونه آنتی بیوتیک از نوع پنی سیلین (مانند آمپی سیلین (Omnipen، Principen)، دیکلوگزاسیلین (Dycill، Dynapen)، اگزاسیلین (Bactocill)، پنی سیلین (Beepen-VK, Ledercillin VK, Pen-V, Pen-Vee K, Pfizerpen, V-Cillin K, Veetids و غیره) حساسیت دارید، این دارو را مصرف نکنید.

– اگر نسبت به سفالوسپورین ها (مانند Omnicef, Cefzil, Ceftin, Keflex) حساسیت دارید، قبل از مصرف آموکسی سیلین با دکتر خود مشورت نمائید. همچنین در صورتی که آسم، بیماری کبدی یا کلیوی، اختلالات خونریزی یا انعقاد خون، مونونوکلئوسس یا مونو (mononucleosis) یا هر گونه حساسیت دیگر دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

– آموکسی سیلین باعث می‌شود قرص های ضد بارداری تاثیر کم تری داشته باشند. بهتر است در طول دوره‌ی مصرف این دارو، از روش های جلوگیری از بارداری غیر هورمونی استفاده کنید.

– این دارو را در دوره ای که برای شما تجویز شده است به طور کامل مصرف کنید؛ علائم شما ممکن است قبل از این که عفونت به طور کامل از بدنتان خارج شده باشد، بهبود پیدا کنند. بنابراین حتی بعد از بهبود علائمتان، تا دوره ای که دکتر مصرف این دارو را برای شما تجویز کرده، آن را استفاده کنید تا عفونت به طور کامل از بدنتان خارج شود.

– این دارو، برای درمان عفونت های ویروسی (مانند سرما خوردگی یا آنفولانزا) مفید نیست.

– آموکسی سیلین را با فرد دیگری قسمت نکنید؛ حتی اگر علائمی کاملا شبیه علائم شما داشته باشد.

– دارو های آنتی بیوتیک ممکن است باعث اسهال شوند که احتمال دارد نشانه ای از یک عفونت جدید باشد. اگر اسهال بسیار رقیق یا اسهال خونی دارید، مصرف این دارو را متوقف نموده و به دکتر خود اطلاع دهید. از دارو های ضد اسهال، بدون تجویز دکتر، خودداری کنید.

نکاتی در مورد آموکسی سیلین

نکات مهمی که قبل از مصرف آموکسی سیلین باید رعایت کرد

اگر نسبت به هر نوع آنتی بیوتیک از نوع پنی سیلین (مانندampicillin, dicloxacillin, oxacillin, penicillin, or ticarcillin) حساسیت دارید، بهتر است آموکسی سیلین را مصرف نکنید.

برای اطمینان از این که مصرف آموکسی سیلین برای شما خطری در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • آسم؛
  • بیماری کبدی یا کلیوی؛
  • مونونوکلئوسس یا مونو (mononucleosis)؛
  • سابقه ی اسهال در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها؛
  • حساسیت های دارویی یا غذایی (خصوصاً نسبت به یک آنتی بیوتیک از نوع سفالوسپورین مانند Omnicef, Cefzil, Ceftin, Keflex)

به نظر نمی‌رسد که آموکسی سیلین برای جنین خطر زا باشد. در هر حال، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باید کاهش تاثیر داروهای ضد بارداری شود. بهتر است در طول دوره‌ی مصرف این دارو، از روش های جلوگیری از بارداری غیر هورمونی استفاده کنید.

این دارو می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد شود. اگر در دوران شیردهی هستید، به دکتر خود اطلاع دهید.

قرص جویدنی آموکسی سیلین ممکن است حاوی فنیل آلانین باشد. اگر شما phenylketonuria دارید، قبل از مصرف این دارو با دکتر خود مشورت نمائید.

نحوه مصرف

آموکسی سیلین را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید.

این دارو را سر ساعت معینی در هر روز مصرف کنید.

برند تجاری آموکسی سیلین که Moxatag  نام دارد، بهتر است همراه غذا یا تا ۱ ساعت بعد از غذا مصرف شود. البته بعضی از انواع این دارو وجود دارد که می‌تواند به همراه غذا یا بدون آن مصرف شود. اطلاعات مربوط به قرص خود را بخوانید تا متوجه شوید که آیا این نوع باید به همراه غذا و یا بدون آن مصرف شود.

قرص جویدنی آن را قبل از اینکه قورت بدهید، به طور کامل بجوید.

در طول دوره‌ی مصرف این دارو، ممکن است نیاز داشته باشید تا به طور منظم آزمایش خون بدهید. عملکرد کبد و کلیه‌ی شما نیز ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور قرار دهید. مایع آموکسی سیلین را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید اما آن را از یخ زدگی مصون نگه دارید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، آموکسی سیلین را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو عبارتند از:

پریشانی، تغییرات رفتاری، بثورات پوستی، ادرار کمتر از میزان معمول، تشنج.

عوارض جانبی آموکسی سیلین

عوارض جانبی آموکسی سیلین

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر هر گونه از علائم زیر را داشتید، به دکتر خود اطلاع دهید:

– اسهال بسیار رقیق یا اسهال خونی؛

– تب، تورم لثه ها، زخم های دهانی دردناک، درد در هنگام قورت دادن، زخم های پوستی، علائم سرما خوردگی یا آنفولانزا، سرفه، مشکلات تنفسی؛

– تورم غدد، جوش یا خارش، درد مفاصل، احساس مریض بودن به طور کلی؛

– چهره‌ی رنگ پریده یا زرد، زرد شدن چشم ها، ادرار به رنگ تیره، تب، پریشانی یا ضعف؛

– مور مور شدن، بی حس شدن، درد، ضعف عضلات؛

– کبودی با کم ترین ضربه، خونریزی غیر طبیعی (از بینی، دهان، واژن یا مقعد)، لکه های کوچک به رنگ قرمز یا ارغوانی زیر پوست؛

– واکنش های پوستی شدید شامل تب، گلو درد، التهاب صورت یا دهان، قرمز شدن چشمان، درد پوست که به همراه جوش های پوستی به رنگ قرمز یا ارغوانی باشد و در طول زمان گسترده تر شوند (به خصوص در صورت و نیمه‌ی بالایی بدن) که باعث تاول زدن و پوسته پوسته شدن شوند.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی آموکسی سیلین عبارت است از:

  • معده درد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال؛
  • خارش یا ترشحات واژن؛
  • سردرد؛
  • تیره یا متورم شدن زبان؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، فوراً به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر آموکسی سیلین – تداخل های دارویی

دارو های دیگری نیز ممکن است با آموکسی سیلین تداخل داشته باشند. مثلا بعضی از دارو های با نسخه یا بدون نسخه، ویتامین ها و دارو های گیاهی. در مورد هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، به اطرافیان نزدیک خود خبر دهید.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : drugs.com

  • اگر این مطلب برای شما خواننده‌ی گرامی مفید بود، پیشنهاد می‌شود به قسمت معرفی دارو ها در زیرشاخه‌ی سلامت مراجعه کنید.