دستمال کاغذی‌های لوله‌ای یا به اصطلاح کاغذ توالت از لوازم پرکاربرد در هر خانه‌ای هستند. وقتی این دستمال کاغذی تمام می‌شود لوله دستمال کاغذی از آن باقی می‌ماند که به عنوان زباله دور ریخته می‌شود. اما این وسیله دوریختنی و به ظاهر بی‌ارزش می‌تواند ماده خام مهمی برای ساخت وسایل مختلف باشد. پس از این به بعد لوله دستمال کاغذی منزل خود را دور نریزید و سعی کنید آن‌ها را در تعداد زیاد جمع آوری کنید چون ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما آموزش خواهیم داد که چطور با چیزهایی دور ریختنی مثل لوله دستمال کاغذی وسایل تزئینی بسازید و فضای منزل خود را زیباتر کنید.

اگر از دیدگاه زیست محیطی به قضیه نگاه کنیم لوله دستمال کاغذی نباید دور ریخته شود چون این ماده در دسته زباله‌های خشک قرار می‌گیرد و قابل بازیافت است. پس اگر این ماده را دور نریزید و به روش‌های مختلف از آن استفاده کنید با کاهش دادن زباله، کمکی هرچند ناچیز به محیط زیست کرده‌اید.

آثار هنری ساده و زیبا با استفاده از لوله دستمال کاغذی

ساخت گل‌های آویز با استفاده از لوله دستمال کاغذی

یک کاربرد جذاب لوله دستمال کاغذی، استفاده از آن برای ساخت گل‌های کاغذی برجسته برای تزئین دیوارهای منزل است. مزیت اصلی این گل‌ها این است که شما می‌توانید هر چقدر که دوست دارید آن‌ها را بزرگ بسازید و اشکال مختلفی را با آن‌ها به وجود آورید بدون آن که هزینه‌ای برای تهیه  مواد اولیه بپردازید. برای ساخت این گل‌های کاغذی زیبا شما به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

  • هفت تا ده عدد لوله دستمال کاغذی یا لوله حوله کاغذی و یا هر لوله مقوایی دیگر
  • رنگ (برای این کار از هر نوع رنگی می‌توان استفاده کرد)
  • چسب (چسب معمولی یا حرارتی)
  • قیچی یا هر وسیله مناسب دیگر برای برش مقوای ضخیم
  • دو عدد لیوان و میل بافتنی (در صورت نیاز)

ابتدا فضایی از دیوار را که می‌خواهید با گل‌های مقوایی تزئین کنید اندازه بگیرید. به طور مثال اگر با یک دیوار به ابعاد ۱.۵ در یک متر سر و کار دارید احتمالا یک گل به قطر ۵۰ سانتی‌متر و یک گل دیگر به قطر ۳۰ سانتی‌متر نیاز خواهید داشت که البته این موارد کاملا به سلیقه خود شما بستگی دارد. پس از این که درباره ابعاد گل‌های مقوایی مورد نظر خود تصمیم گرفتید کار برش را شرع کنید.

آثار هنری ساده و زیبا با استفاده از لوله دستمال کاغذی

تعداد گلبرگ‌هایی که نیاز دارید به ابعاد گل شما بستگی دارد و از هر لوله دستمال کاغذی متوسط می‌توان ۱۴ تا ۱۶ عدد گلبرگ برش داد. عرض هر گلبرگ نباید بیش از یک تا یک و نیم سانتی‌متر باشد و کمتر از این مقدار هم ممکن است مقاومت کافی نداشته باشد. سعی کنید لوله‌های را طوری برش دهید که نیاز به لوله دستمال کاغذی اضافی نداشته باشید. پس از این که گلبرگ‌های مورد نیاز خود را برش داده و جمع آوری کردید آن‌ها را با دست تا کنید تا شکل گلبرگ به خود بگیرند.

نکته مهم در مورد رنگ کردن گل‌ها این است که شما می‌توانید این کار را قبل از برش دادن گلبرگ‌ها انجام دهید (یعنی لوله‌های دستمال کاغذی را رنگ بزنید) یا این که بعد از برش زدن، تک تک گلبرگ‌ها را رنگ بزنید و یا این که کار رنگ زدن را بعد از چسباندن و کامل کردن گل انجام دهید که این مساله به سلیقه و شرایط شما بستگی دارد. مثلا اگر از چسب محلول در آب استفاده می‌کنید و پایه رنگ شما هم آب است نباید رنگ زدن را برای مرحله آخر بگذارید.

آثار هنری ساده و زیبا با استفاده از لوله دستمال کاغذی

برای رنگ کردن لوله دستمال کاغذی و یا گلبرگ‌های مجزا می‌توانید از دو عدد لیوان و یک میل بافتنی کمک بگیرید. مانند تصویر زیر لیوان‌ها را برعکس قرار دهید و پس از رنگ کردن هر گلبرگ آن را از میل بافتنی عبور دهید تا بدون تماس با سطوح دیگر و کثیف کاری، خشک شود.

آثار هنری ساده و زیبا با استفاده از لوله دستمال کاغذی

پس از خشک شن گلبرگ‌ها می‌توانید کار چسب زدن را آغاز کنید، شما با یک چسب حرارتی یا هر نوع چسب مناسب دیگری می‌توانید این کار را انجام دهید. مقدار کمی از چسب را روی کناره گلبرگ بزنید و دو گلبرگ را به هم بچسبانید. وقتی شش عدد از گلبرگ‌ها را مانند تصویر به هم متصل کردید مرحله اول کار شما به پایان رسیده و پایه گل شما تکمیل شده است.

آثار هنری ساده و زیبا با استفاده از لوله دستمال کاغذی

آثار هنری ساده و زیبا با استفاده از لوله دستمال کاغذی

حال این گل را روی یک سطح صاف که پوشش مناسبی دارد (تا میز کار شما چسبی نشود) قرار دهید. با چسباندن گلبرگ‌های دیگر به کناره‌های گل پایه، گل را بزرگ‌تر کنید طوری که فرم زیبا و متقارنی داشته باشد. بزرگ کردن گل را تا جایی ادامه دهید که قطر آن به قطر مورد نظر شما برسد. حال گل تزئینی زیبای شما آماده است و می‌توانید آن را با یک میخ کوچک ویا چسب و یا نخ به دیوار متصل کنید.

آثار هنری ساده و زیبا با استفاده از لوله دستمال کاغذی

شما می‌توانید از گل‌هایی با ابعاد کوچک‌تر به عنوان آویز و تزئین روی پرده اتاق خود هم استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که لازم نیست همه گلبرگ‌های این گل یگرنگ باشد. شما می‌توانید از رنگ‌های مختلف در کنار هم استفاده کنید و ترکیب‌های زیبا و دلخواه خود را بیافرینید.

آثار هنری ساده و زیبا با استفاده از لوله دستمال کاغذی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fave Crafts (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)