اگر به ترکیب برخی از عطرهایی که به طور روزمره استفاده می‌کنید نگاهی بیندازید نام‌هایی مثل پاتچولی و بنزوئین در میان رایحه‌های به کار رفته در آن به چشم می‌خورد. این مواد طبیعی ویژگی‌هایی خاصی دارند و با رایحه دلپذیر و دوست داشتنی خود عطرها را به ترکیباتی دلنشین و جذاب تبدیل می‌کنند. اما کدام ویژگی‌ها باعث شده است پاتچولی و بنزوئین در عطرها تا این حد پرمصرف باشند؟ این دو ماده چه نوع رایحه‌ای دارند و چگونه به دست می‌آیند؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز پاسخ این سوال‌ها را خواهید یافت و با پاتچولی و بنزوئین این دو عصاره طبیعی خوشبو و تعدادی از معروف‌ترین عطرهایی که این رایحه‌ها را در خود دارند آشنا خواهید شد.

رایحه پاتچولی و کاربرد آن در عطرها

پاتچولی را به عنوان یک رایحه غلیظ و شیرین که نوت‌هایی خاکی در خود دارد می‌شناسیم. این رایحه از نوعی گیاه به همین نام به دست می‌آید که از خانواده نعناع است اما گل‌هایی صورتی و سفید دارد. پاتچولی در اصل در شبه جزیره هند می‌روید که رایحه‌ای بسیار قوی دارد و از دوران باستان برای ساخت عطر و دور کردن حشرات و آفت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. عصاره این گیاه به کمک تقطیر از برگ‌های آن استخراج می‌شود و علاوه بر عطرسازی کاربرد گیاهی هم دارد چون اثر آن در مبارزه با افسردگی، از بین بردن عفونت و کاهش درد ثابت شده است. یک حقیقت جالب درباره پاتچولی این است که اولین بار توسط ناپلئون بناپارت به اروپا آورده شد، او در سفر خود به کشمیر چند شال معطر با رایحه پاتچولی به فرانسه آورد و فرانسویان برای اولین بار توانستند رایحه دلپذیر این گیاه را استشمام کنند. در دهه ۶۰ و ۷۰ که به دوران هیپی گری هم معروف است گیاه پاتچولی بدنام شد چون میان هیپی‌ها بسیار محبوب بود اما آنان از فرمول‌های مصنوعی بی‌کیفیت این رایحه استفاده می‌کردند. حقیقت جالب دیگر درباره رایحه پاتچولی این است که عصاره این گیاه با گذشت زمان کیفیت بهتری پیدا می‌کند.

پاتچولی و بنزوئین

عطرهای معروف حاوی رایحه پاتچولی

به دلیل رایحه قوی و پایدار این گیاه، امروزه پاتچولی در بسیاری از عطرهای مدرن به عنوان نوت پایه به کار می‌رود. پاتچولی رایحه‌ای شیرین، خاکی و تند دارد که البته کیفیت آن تا حد زیادی بستگی به شرایط کاشت، برداشت، فرآوری گیاه، تقطیر آن و مهارت پرورش دهنده آن دارد. این رایحه به خوبی با رایحه‌هایی مثل چوب صندل، چوب سدر، اسطوخودوس، رز، خس خس و لادن ترکیب می‌شود و هم در عطرهای مردانه و هم عطرهای زنانه کاربرد دارد. در ادامه پنج نمونه از معروف‌ترین عطرهای حاوی رایحه پاتچولی را خواهید شناخت:

اودوپرفیوم زنانه Tom Ford White Patchouli: این عطر که در سال ۲۰۰۸ معرفی شده است رایحه‌ای مدرن و کلاسیک دارد که ترکیبی از رایحه پاتچولی و گیاهان دیگر است. نوت آغازین این عطر، رایحه ترنج است که با رایحه‌های رز و یاسمن کامل می‌شود. رایحه پایانی این عطر هم از پاتچولی و نوت‌های چوبی تشکیل شده است.

پاتچولی و بنزوئین

اودوتویلت مردانه Dior Homme: این عطر ترکیبی از رایحه‌های چوبی، گل و مشک است که برای آقایان رمانتیک و سطح بالا و دارای اعتماد به نفس بهترین انتخاب است. این عطر کلاسیک است اما در عین حال حالتی مدرن دارد. طراح این عطر اولیویه پولژ بوده است که آن را از ترکیب عنبر، خس خس، پاتچولی و چرم ساخته است تا حسی مردانه به وجود آورد.

پاتچولی و بنزوئین

اودوپرفیوم زنانه Armani Si: این عطر که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد ترکیبی دلپذیر از شکوه، قدرت و روح مستقل است که همزمان هم نرم و لطیف و هم قوی و تند است. خود جورجیو آرمانی معتقد است این عطر برای زنان خاص و سطح بالا طراحی شده است و بزرگداشتی از زنانگی است که توسط این طراح معروف ارائه شده است.

پاتچولی و بنزوئین

اودوتویلت زنانه Chanel Coco Mademoiselle: این عطر از برند شانل رایحه‌ای شرقی دارد که در سال ۲۰۰۲ معرفی شده است و ترکیبی زنانه از رایحه پرتقال و گرپ فروت و ترنج رایحه آغازین آن را تشکیل می‌دهد. رایحه میانی آن هم از عطر گل‌هایی مثل رز، یاسمن ایتالیایی و لیچی (نوع گیاه چینی) تشکیل شده و نوت‌های نهایی آن نیز ترکیبی از پاتچولی، وانیل و مشک سفید است.

پاتچولی و بنزوئین

اودوتویلت مردانه Dior Fahrenheit: این عطر در سال ۱۹۸۸ معرفی شد که یک عطر مشک کلاسیک مردانه و پر از تضادها و ترکیبات نامتعارف اما جذاب است که در عین حال هم گرم و هم سرد، هم قدرتمند و هم ظریف و هم جسورانه و هم لطیف است. رایحه مردانه این عطر از چرم، تنباکو، پاتچولی، عنبر، مشک و خس خس تشکیل شده است که همزمان هم می‌توانید عاشق آن باشید و هم از آن متنفر باشید.

پاتچولی و بنزوئین

رایحه بنزوئین و کاربرد آن در عطرها

بنزوئین یکی از رزین‌های (صمغ) طبیعی پرکاربرد در عطرسازی است که به دلیل قابلیت ترکیب بالا و رایحه شیرین و گرم آن که بویی شبیه به وانیل و کارامل دارد نه فقط در عطرسازی بلکه در صنایع دیگر مثل لوازم آرایشی، مواد غذایی و داروسازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. رایحه بنزوئین علاوه بر خاصیت آرام بخشی خاصیت درمانی، نگهدارنده و طعم دهنده هم دارد و از گذشته‌های دور به دلایل مذهبی و سنتی هم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این رزین از نوعی درخت خاص به همین نام به دست می‌آید و ریشه آن کاملا طبیعی است اما امروزه به صورت مصنوعی هم ساخته می‌شود. یک حقیقت جالب درباره بنزوئین این است که این رزین با ایجاد شکاف در تنه درخت آن (که حداقل باید هفت ساله باشد) به دست می‌آید و این درخت حداقل تا ۱۵ سال می‌تواند رزین طبیعی تولید کند. این رزین از گذشته ارزش بسیار بالایی داشته است و حتی نوستراداموس پیشگوی معروف در کتاب خود چند فرمول خاص با ترکیب این ماده را ذکر کرده است.

پاتچولی و بنزوئین

عطرهای معروف حاوی رایحه بنزوئین

همان طور که گفتیم رایحه بنزوئین بویی شبیه به ترکیب وانیل و کارامل در خود دارد که مورد علاقه بیشتر افراد است بنابراین عطرسازان این ماده را در بسیاری از عطرهای خود مورد استفاده قرار داده‌اند که در ادامه با پنج مورد از معروف‌ترین عطرهای حاوی رایحه بنزوئین آشنا می‌شوید:

اودوپرفیوم Prada Candy: این عطر از برند پرادا که در سال ۲۰۱۱ معرفی شده است ترکیبی از جذابیت و زنانگی را در خود دارد. این عطر ترکیبی غلیظ و تند از نوت‌های مشک و بنزوئین است که شیرینی آن از نوع مدرن و امروزی و بسیار خوشایند است. برای زنان جوانی که شجاعت و جسارت کافی دارند عطر کندی از برند پرادا بهترین انتخاب است.

پاتچولی و بنزوئین

اودوپرفیوم Tom Ford Violet Blonde: این عطر قوی از برند تام فورد دنیایی جدید از ظرافت و زنانگی و شکوه را به روی شما می‌گشاید. این عطر که در سال ۲۰۱۱ معرفی شده است ترکیبی تند و قوی از عصاره زنبق و گل بنفشه با بنزوئین و مشک است و همان طور که خود تام فورد می‌گوید عطر ویولت بلوند روحی کلاسیک و اروپایی دارد و رسمی و سطح بالا است که مانند یک زن زیبا و جذاب شما را لحظه به لحظه به سمت خود جذب می‌کند.

پاتچولی و بنزوئین

اودوتویلت Chanel Allure Homme: این عطر مردانه از برند شانل عطری جذاب با رایحه گرم است که برای استفاده روزمره و استفاده در مهمانی‌ها هم مناسب است و بهترین انتخاب برای آقایان مدرنی است که روحی آزاد و بخشنده دارند. این عطر در سال ۱۹۹۹ توسط ژاک پولژ طراحی و معرفی شد که ترکیبی هماهنگ از زنجبیل، فلفل تند و مشک و بنزوئین است.

پاتچولی و بنزوئین

اودوپرفیوم Lancome Hypnose Senses: این عطر زنانه از برند لانکوم حاوی رایحه گل‌ها است و ملایم بودن و جذابیت آن، آن را به یک عطر ایده آل برای روزهای گرم و آفتابی تابستان تبدیل کرده است. این عطر توسط کرستین ناژل طراحی شده و در سال ۲۰۰۹ معرفی شده است که حاوی رایحه‌های دلپذیری مثل فلفل صورتی، رز، پاتچولی و بنزوئین است.

پاتچولی و بنزوئین

اودوپرفیوم Roberto Cavalli: این عطر در سال ۲۰۱۲ معرفی شده است که با رایحه تند و خاص خود به نشانه و نمادی از زنانگی ایتالیایی تبدیل شده است. اگر جزو خانم‌هایی هستید که دوست ندارید نادیده گرفته شوید از این عطر شرقی حاوی رایحه گل استفاده کنید که رایحه‌هایی مثل گل پرتقال، فلفل صورتی و بنزوئین در خود دارد. بطری این عطر هم بسیار زیبا و شبیه یک اثر هنری است که می‌تواند به یک یادگاری زیبا و ماندگار برای شما یا کسی که آن را به او هدیه می دهید تبدیل شود.

پاتچولی و بنزوئین

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)