مشرق زمین از روزگاران دور مهد عطرسازی بوده است و عطرهای شرقی اولین عطرهایی هستند که توسط بشر ساخته شده و به نقاط دیگر کره زمین راه پیدا کرده‌اند. عطرهایی که امروزه تحت عنوان عطرهای شرقی می‌شناسیم در مشرق زمین تولید نشده‌اند اما مواد و ترکیباتی که در آن‌ها به کار رفته است اصالتی شرقی دارد. اما به طور کلی کدام عطرها، شرقی هستند؟ وجود کدام ترکیبات در عطر آن را در دسته عطرهای شرقی قرار می‌دهد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به ویژگی‌های عطرهای شرقی خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که رایحه‌های پراستفاده در این عطرها کدام هستند.

ویژگی‌های عطرهای شرقی

عطرهای شرقی عطرهایی با رایحه تند و جسورانه هستند و بویی احساسی، رمزآلود و قوی دارند که به راحتی نمی‌توان آن را فراموش کرد یا به آن بی‌اعتنایی کرد. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که عطرهای شرقی بهترین گزینه برای استفاده در مهمانی‌ها به خصوص مهمانی‌های شبانه باشند. عطرهای شرقی رایحه‌ای ادویه‌ای دارند چون از ادویه‌های معطر در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود و این کار قدمتی بیش از چندین هزار سال دارد. ادویه‌های شرقی از زمان‌های بسیار دور در خاورمیانه و هندوستان تولید شده و به نقاط مختلف جهان فرستاده می‌شدند و از این رو عطرهایی که این ادویه‌ها را در خود دارند نام عطر شرقی به خود گرفتند. عطرهای شرقی به یک دسته بزرگ و کلی از عطرها اطلاق می‌شود و این دسته نیز برای خود زیرمجموعه‌های متعددی دارد مثلا عطرهای شرقی گل، عطرهای ملایم شرقی، عطرهای چوبی شرقی و … که این دسته بندی بر اساس ترکیبات موجود در عطر مشخص می‌شود. در ادامه تعدادی از پراستفاده‌ترین رایحه‌ها و ادویه‌های شرقی را که در ترکیبات عطر شرقی کاربرد دارند به شما بررسی می‌کنیم و نمونه‌هایی از معروف‌ترین عطرهای حاوی این رایحه را که در دسته عطرهای شرقی قرار می‌گیرند معرفی خواهیم کرد. البته موارد معرفی شده در این مقاله تمام رایحه‌های موسوم به رایحه شرقی نیستند و موارد دیگری هم وجود دارند که در مقالات بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

عطرهای شرقی و ویژگی‌های خاص آن‌ها،

دارچین رایحه پراستفاده در عطرهای شرقی

همه شما حتما با دارچین آشنایی دارید و طعم دلپذیر و رایحه قوی آن را در خوراکی‌ها و شیرینی‌های مختلف تجربه کرده‌اید. دارچین از ادویه‌های پراستفاده در صنعت مواد غذایی است که در عطرسازی هم کاربرد بسیاری دارد. رایحه دارچین رایحه‌ای شیرین و احساسی است که بسیاری از افراد به آن علاقه دارند و با استشمام آن انرژی و آرامش دریافت می‌کنند و احساس می‌کنند که جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند. رایحه دارچین قابلیت ترکیب بالایی با رایحه‌های دیگر دارد و به خصوص همراه با رایحه‌های مرکبات ترکیبی دلپذیر به وجود می‌آورد. یک حقیقت جالب در مورد رایحه دارچین این است که شما می‌توانید عطر دارچین مرود علاقه خود را به راحتی در منزل بسازید و در حال حاضر بسیاری از مردم این کار را انجام می‌دهند. یک نمونه عالی از عطرهای حاوی رایحه دارچین اودوتویلت مردانه Made by Measure از برند گوچی است. این عطر که در سال ۲۰۱۲ تولید شده است در دسته عطرهای ادویه‌ای شرقی قرار می‌گیرد و بهترین انتخاب برای آقایانی است که می‌خواهند بهترین باشند و همه را به سوی خود جذب کنند.

عطرهای شرقی و ویژگی‌های خاص آن‌ها،

 

میخک

بیشتر مردم تصور می‌کنند میخک نوعی ادویه معطر است چون رایحه‌ای بسیار تند و قوی دارد اما در واقع میخک یا همان Clove به گلبرگ‌های خشک شده گل میخک گفته می‌شود که هم در صنایع غذایی و هم در عطرسازی استفاده فراوانی دارد. جالب است بدانید که میخک اثر ضددرد دارد و به همین دلیل در پزشکی و دندانپزشکی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر صورت میخک با رایحه قوی و تندی که دارد در عطرهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمونه شاخص آن اودوتویلت مردانه آرمانی است. این عطر که در سال ۲۰۱۳ تولید شده است در دسته عطرهای شرقی مرکبات آروماتیک قرار می‌گیرد و رایحه تروتازه مرکباتی آن از عطر ترنج و پرتقال ماندارین ناشی می‌شود. اما رایحه اصلی این عطر که رایحه‌ای ادویه‌ای است از عطر گل زنبق همراه با رایحه میخک ایجاد شده و حالت مردانه و گرم آن با رایحه اوکموس و چوب صندل و پاتچولی کامل شده است.

وانیل رایحه خوشبو در عطرهای شرقی

کمتر کسی را می‌توان یافت که بوی وانیل را دوست نداشته باشد، این رایحه دلپذیر هر کسی را به یاد خاطرات خوش کودکی و عطر شیرینی‌های گرم و تازه می‌اندازد. طبق آخرین تحقیقات رایحه وانیل تنها رایحه‌ای است که تقریبا همه آن را دوست دارند و همین دلیل کافی است تا وانیل را به پراستفاده‌ترین ادویه در عطرسازی تبدیل کند. مانند دارچین و میخک، وانیل نیز هم در آشپزی و شیرینی پزی و هم در عطرسازی استفاده دارد اما فرآیند تولید وانیل طبیعی، پروسه‌ای زمان بر و پرهزینه است و به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان عطر از انواع مصنوعی وانیل استفاده می‌کنند. البته کیفیت رایحه مصنوعی وانیل مورد استفاده در برندهای معتبر عطر در حدی است که کمتر کسی می‌تواند تفاوت آن را با وانیل طبیعی تشخیص دهد. یکی از نمونه‌های کلاسیک عطرهای حاوی رایحه وانیل اودوپرفیوم زنانه شالیمار از برند گرلان است که در سال ۲۰۱۱ توسط تیری واسه تولید شده است. این عطر در دسته رایحه گل و مرکبات شرقی قرار می‌گیرد و رایحه‌هایی مثل پرتقال، ترنج، گل سرخآ یاسمن، پاتچولی، خس خس و البته کارامل، وانیل و مشک را در خود دارد.

عطرهای شرقی و ویژگی‌های خاص آن‌ها،

بخورها

استفاده از بخورهای معطر یک روش بسیار قدیمی است که در گذشته در مشرق زمین برای مقاصد مختلف به خصوص مقاصد مذهبی انجام می‌شده است چون مردم در گذشته معتقد بوده اند تنها راه ارتباط با خدایان از طریق بخورهای معطری است که رو به آسمان می‌روند. بعدها کاربرد این بخورها تغییر بافت و بیشتر برای معطر کردن محیط مورد استفاده قرار گرفتند اما امروزه بخورهای معطر راه خود را به صنعت مدرن عطرسازی هم باز کرده‌اند و به عنوان یک نوت عطر در ساخت عطرهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، عطرهایی که رایحه‌ای گرم و آرامش بخش مانند بخورها در خود دارند. یک نمونه شاخص از عطرهای حاوی رایحه بخور، اودوپرفیوم مردانه عود سیاه از برند ورساچی است که در سال ۲۰۱۳ تولید شده است. این عطر یک عطر قوی و انرژی زا است که رایحه‌های مختلفی در خود دارد مثل فلفل سیاه، بهار نارنج، نارنج، هل، زعفران، چوب آگار، پاتچولی و چرم که ترکیبی شرقی، قوی و دلپذیر ایجاد کرده‌اند.

عنبر رایحه محبوب عطرهای شرقی

عنبر رایحه‌ای گرم و دلپذیر دارد که از ترکیبات محبوب و پراستفاده در عطرهای شرقی است و به همین دلیل است که وقتی صحبت از عطرهای شرقی می‌شود قبل از هرچیزی ما به یاد عنبر می‌افتیم. جالب است بدانید که عنبر در واقع یک نوت عطر نیست بلکه نوعی حس از عطر است که در ترکیب با رایحه‌های دیگر حاصل می‌شود. یک نمونه خاص از عطرهای حاوی رایحه عنبر، اودوپرفیوم زنانه برند کلوئه است که رایحه‌ای تروتازه و در عین حال قوی از عنبر دارد. این عطر که در سال ۲۰۰۸ تولید شده است عطری ملایم برای زنان جسور و آزاد است که رایحه‌های گل سرخ، زنبق دره، مگنولیا، چوب سدر و از همه مهم تر رایحه عنبر را در خود دارد.

عطرهای شرقی و ویژگی‌های خاص آن‌ها،

چوب صندل

چوب صندل یک رایحه کلاسیک شرقی است که به دلیل عطر لطیف، شیرین و چوبی خود شهرت دارد و در عطرهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عطر از نوعی درخت با چوب معطر موسوم به درخت صندل گرفته می‌شود که عموما در آسیای شرقی و هندوستان می‌روید. چوب صندل رایحه‌ای قوی دارد و همین مساله باعث شده است که در ساخت عطرهای شاخص و فراموش نشدنی کاربرد زیادی داشته باشد. یک نمونه از این عطرهای شاخص و فراموش نشدنی اودوپرفیوم زنانه کوکو نوار از برند شانل است که در سال ۲۰۱۲ تولید شده است. این عطر رایحه‌های مرکبات مثل گرپ فروت و ترنج را در کنار رایحه گل‌هایی مثل نرگس، سیاسمن و گرانیوم را در خود دارد و رایحه‌های پایه آن را وانیل، مشک سفید، تونکا و چوب صندل تشکیل داده است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)