حتما بارها شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهی شیک پوش و خوش تیپ باشی قوانین مد را رعایت کن. اما آیا این گفته صحت دارد؟ واضح است که قوانین مد در استایل مردانه جایگاه خاصی دارند و لباسی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با موقعیت و شرایط انتخاب شده باشد اما می‌توان با شکستن قوانین مد و نادیده گرفتن آن‌ها نیز شیک پوش شد و به استایل و تیپ شخصی رسید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که چطور با شکستن قوانین مد استایل شخصی و اختصاصی خودو را بسازید و به عنوان یک فرد خاص و شیک پوش شناخته شوید.

اثر کتانی قرمز

اشتباه نکنید، منظور ما این نیست که شما باید کتانی قرمز بپوشید. اثر کتانی قرمز یک پدیده روانشناسی است که توسط مجله تحقیقات مشتری دانشگاه هاروارد معرفی شده است و به معنای شکستن قوانین و پیروی نکردن از عرف است و کسی که چنین کاری انجام می‌دهد از فرستادن سیگنال‌های قدرت به اطرافیان خود، اجتناب می‌کند. اجازه دهید با مثالی این بحث را روشن‌تر کنیم، دو استاد دانشگاه برای تدریس در کلاسی معرفی شده‌اند یکی از این دو همان لباسی را پوشیده است که همه ما انتظار داریم یعنی کت و شلوار و دیگری یک تیشرت ساده به تن دارد و ریش‌های نامرتبی روی صورت. دانشجویان اعلام کردند که درس استاد دوم را بهتر فهمیده‌اند و احترام بیشتری برای او قائل بوده‌اند. اما چرا؟ چون اون همان چیزی را پوشیده است که خودش انتخاب کرده است و به قوانین کاری نداشته است.

با شکستن قوانین مد استایل و تیپ شخصی خود را پیدا کنید

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که کارمندان یک بوتیک لوکس در میلان مشتریان با لباس‌های ورزشی را به مشتریانی که لباس رسمی به تن دارند ترجیح می‌دهند چون احساس می‌کنند کسانی که لباس راحت به تن دارند اعتماد به نفس بالاتری دارند و می‌دانند که چطور باید پول خود را خرج کنند. احتمالا با این بحث، شگفت زده شده‌اید و همه عقاید شما در مورد رعایت قوانین مد زیر سوال رفته است. البته این به معنای آن نیست که قوانین مد ارزش رعایت کردن را ندارند بلکه شما باید بدانید که چطور و به چه شکل آن‌ها را دور بزنید تا استایل شخصی و قدرتمند خود را داشته باشید. در ادامه در این مورد توضیحات کامل‌تری به شما ارائه خواهیم داد.

شناخت قوانین مد

قبل از آن که نسبت به شکستن قوانین مد اقدام کنید ابتدا باید بدانید که قانون مد چیست و اصولا تا زمانی که اصول و پایه‌های مد را نشناسید نمی‌توانید آن‌ها را زیر چا بگذارید پس در اولین گام سعی کنید با اصول شیک پوشی که در مقالات مختلف مجله قرمز بیان کرده‌ایم آشنا شوید. سر ریچارد برانسون چهره موفق و معروف انگلیسی به طور عمد بسیاری از سنت‌های لباس پوشیدن را زیر پا گذاشت و زیردستان خود را نیز تشویق کرد تا همین کار را انجام دهند. او در توئیتر بارها نسبت به اجزای لباس‌های رسمی مردانه مثل کراوات و … اعتراض کرده است و معتقد است که این سنت‌ها بسیار قدیمی آزاردهنده شده‌اند و باید کنار گذاشته شوند. او می‌گوید تنها لباس‌های بیزنسی برای مردان مناسب هستند و با این حال قوانین مربوط به آن‌ها را نیز زیر پا می‌گذارد. واضح است که این اعتقادات برای همه مشاغل صدق نمی‌کند به طور مثال فرض کنید پلیس و نیروی انتظامی قوانین مربوط به لباس‌های خود را زیر پا بگذارند. در این صورت چه خواهد شد؟

با شکستن قوانین مد استایل و تیپ شخصی خود را پیدا کنید

شناخت موقعیت

وقتی نوبت به زیر پا گذاشتن قوانین لباس پوشیدن می‌رسد آقایان باید در نظر داشته باشند که در چه موقعیتی خواهند بود و چه کسانی قرار است آن‌ها را ببینند و آیا این کار موقعیت شغلی آن‌ها را متزلزل خواهد کرد یا خیر. استاد دانشگاهی را که مثال زدیم به خاطر می‌آورید؟ دانشجویانی که او را در کلاس مشاهده می‌کردند این قدرت را نداشتند که موقعیت شغلی او را به خطر بیندازند بنابراین کار استاد دانشگاه کاملا بی‌خطر بود اما شما بسته به شغلی که دارید ممکن است چنین شرایطی نداشته باشد. مثلا یک دستیار وکیل که به دنبال ترفیع موقعیت خود است نمی‌تواند با بلوز یقه هفت و شلوار جین در دادگاه حاضر شود. با این حال باز هم می‌توان تغییرات کوچکی در قالب‌های سنتی به وجود آورد مثلا همان دستیار وکیل می‌تواند یکی از دکمه‌های پیراهن خود را باز بگذارد و یا کتی به تن کند که نسبتا اسپورت است.

با شکستن قوانین مد استایل و تیپ شخصی خود را پیدا کنید

موضع قدرت

هر چه جایگاه شما در محیط شغلی بالاتر باشد دست شما نیز برای شکستن قوانین بازتر است. اگر شما مدیرعامل یک شرکت هستید هیچ کس نمی‌تواند شما را به خاطر پوشیدن لباس‌هایی خارج از قابل سنتی و پذیرفته شده، بازخواست کند چون شما در موضع قدرت قرار دارید. همچنین اگر در شغل خود به رتبه های بالا رسیده باشید مثلا بهترین بازاریاب منطقه باشید و موفقیت شرکت شما مدیون مهارت‌های شما در طراحی و ایده پردازی باشد باز هم دست شما در انتخاب لباس بازتر خواهد شد. نمونه بارز یکی از این افراد که در موضع قدرت قرار دارد مارک زاکربرگ است، او همیشه لباس‌هایی شبیه به هم به تن می‌کند که فقط برای راحتی او هستند و هیچ تناسبی با فرم‌های سنتی و پذیرفته شده رسمی ندارند. البته حتی زاکربرگ نیز موقعیت شناس خوبی است و سال گذشته زمانی که برای ارائه توضیحات در سنای آمریکا حاضر شد لباس‌هایی کاملا رسمی و مطابق عرف به تن داشت.

با شکستن قوانین مد استایل و تیپ شخصی خود را پیدا کنید

نیت و تعمد

این مورد در عین ساده بودن بسیار مهم نیز هست. زیر پا گذاشتن قوانین و اصول لباس پوشیدن باید طوری باشد که همه بدانند شما به طور عمد و با نیت قبلی این کار را انجام داده‌اید نه این که به نظر برسد شما از روی تنبلی و شلختگی هر چیزی را که دم دستان بوده است پوشیده‌اید و سر هم کرده‌اید. پس شورشی که انجام می‌دهید باید آگاهانه باشد و صرف پوشیدن لباس‌های ناهماهنگ و غیراصولی نمی‌تواند استایل شخصی شما باشد چون مردم متوجه این تفاوت خواهند شد. در تحقیقی مشخص شده است که وقتی آقایی به یک مراسم کاملا رسمی (که پاپیون لازمه آن است) دعوت می‌شود اما به جای پاپیون کراوات قرمز می‌بندد تنها زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد و اعتبار کسب می‌کند که اعلام کند کار او به دلیل ناآگاهی از قوانین نبوده است بلکه به طور عمد این انتخاب را انجام داده است.

شورش در زمان مناسب

شکستن قوانین به ریسک پذیری نیاز دارد و شما قبل از این کار باید از خودتان بپرسید که آیا شکستن این قانون مد ارزشش را دارد؟ بیشتر مواقع پاسخ منفی است. شما باید بدانید که چه زمانی برای زیر پا گذاشتن این قوانین و اصول، زمان مناسبی است. از حس جمعی کمک بگیرید، اگر شرکت شما در شرایط مالی خوبی قرار ندارد و صحبت از کاهش بودجه و تعدیل نیرو است زمان مناسبی برای شکستن اصول و قوانین شیک پوشی نیست. گاهی رئیس شما به دنبال بهانه ای برای اخراج شما است و شما نباید این خطر را به جان بخرید. این شرایط همیشه قابل پیش بینی نیستند و می‌توان گفت شورش کردن همیشه با خطر همراه است.

تمرین شما را ماهرتر می‌کند

کسب هر مهارتی به تمرین نیاز دارد و تمرین است که شما را ماهر و زبردست می‌کند. تا زمانی که مهارت کافی در شیک پوشی و رعایت قوانین مد نداشته باشید شکستن آن‌ها هم کار ساده‌ای نخواهد بود. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که شکستن اصول مد لزوما به معنای پوشیدن لباس‌های غیررسمی در موقعیت‌های رسمی نیست بلکه گاهی با رسمی‌تر شدن هم می‌توان قوانین را زیر پا گذاشت. مثلا اگر به یک مهمانی در کافی شاپ دعوت شده‌اید و می‌دانید که همه دوستان شما قرار است جین و کتانی بپوشند شما می‌توانید با پوشیدن کت اسپورت و کفش چینو، متفاوت ظاهر شوید و خوش تیپ‌ترین فرد در میان جمع باشید. اما فراموش نکنید که زیاده روی در هیچ کاری به نفع شما نیست پس تمرین کنید، اصول مد را یاد بگیرید و هر زمانی که شرایط مهیا بود به روش خودتان عمل کنید و استایل خاص خودتان را داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی و پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)