عینک آفتابی از اکسسوری‌های کاربردی مهم است که در ارتقاء تیپ و استایل هم نقش مهمی دارد و همه به یک عینک آفتابی مناسب نیاز دارند. در انتخاب یک عینک آفتابی مناسب عوامل زیادی دخیل هستند مثل درجه حفاظت مقابل اشعه‌های خورشید، دوام، قدرت دید، اندازه و فرم عینک و تناسب آن با فرم سر و صورت که بیشتر مواقع از آن‌ها غافل هستیم. پس اگر قصد انتخاب و خرید یک عینک آفتابی مناسب برای خودتان دارید در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز اصول این کار را بشناسید تا انتخابی درست داشته باشید.

انتخاب عینک آفتابی مناسب برای محافظت از چشم

اولویت با سلامت چشمان شماست: اگر چشمان شما مدت زیادی بدون حفاظت در مقابل اشعه‌های خورشید قرار بگیرند سلامت آن‌ها به خطر می‌افتد و احتمال آسیب‌های جدی مثل سوختگی، آب مروارید و سرطان چشم وجود دارد.

درجه حفاظت شیشه‌های عینک را در نظر بگیرید: اگر می‌خواهید عینک آفتابی، چشمان شما را در مقابل این اشعه‌های مضر محافظت کند. عینک آفتابی مناسب و استاندارد عینکی است که ۹۹ رصد از اشعه UVB و ۹۵ درصد از اشعه UVA را انعکاس دهد. پوشش خود عینک را هم در نظر بگیرید، توجه کنید که چه مقدار از نور خورشید می‌تواند از بالا و کناره‌های عینک به چشمان شما برسد. مورد استفاده عینک آفتابی را هم مشخص کنید، آیا آن را برای ورزش می‌خواهید یا استفاده روزمره؟ عینک آفتابی مخصوص ورزش باید ایمن و محکم و کاملا فیت صورت باشد و یا عینک مخصوص شنا، غواصی و ماهیگیری باید پولاریزه باشد تا حفاظت بیشتر مقابل خورشید داشته باشد.

عینک‌های آفتابی زینتی و کم دوام نخرید: اگر روی عینک آفتابی کلمه زینتی “Cosmetic” درج شده باشد به معنی آن است که این عینک شما را مقابل نور خورشید حفاظت نخواهد کرد. عینکی تهیه کنید که در مقابل خط و خش مقاوم باشد چون وقتی پول زیادی برای آن می‌پردازید توقع دارید که مدت زیادی بتوانید از آن استفاده کنید. البته در بیشتر مدل‌ها می‌توان لنز خط خورده را تعویض کرد.

عینک آفتابی مناسب

انتخاب استایل عینک آفتابی

سایز عینک را در نظر بگیرید: عینک‌های آفتابی فرم و سایز متنوعی دارند که بسته به فرم سر و صورت شما نوع خاصی از آن برای شما مناسب است. مثلا اگر شما صورت گردی دارید فریم عینک زاویه دار برای شما مناسب‌تر است و صورت شما را متعادل‌تر نشان می‌دهد و اگر صورت مربعی و مستطیلی دارید فرم‌های گرد و منحنی مناسب شماست. در هر صورت عینک‌های آفتابی بر اساس فرم و سایز به چند دسته تقسیم می‌شوند که مدل‌های خلبانی، استکانی، اورسایز و … مدل‌های شناخته شده و محبوب میان آن‌ها هستند.

عینک را متناسب با فرم صورت انتخاب کنید: فرم عینک آفتابی مناسب برای شما بر اساس فرم سر و صورت شما تعیین می‌شود:

  • برای صورتی بیضی شکل می‌توان از هر نوع عینکی استفاده کرد اما بهتر است از فریم‌های خیلی نازک یا خیلی ضخیم اجتناب شود و عینکی انتخاب نکنی که عرض آن از عرض صورت شما بیشتر باشد.
  • برای صورت مربعی عینکی مناسب است که خطوط زاویه‌دار چهره را متعادل کند و بهتر است از عینک‌های گرد و بیضی شکل استفاده شود که فریم چندان ضخیمی هم نداشته باشد. عینک آفتابی مناسب برای صورت مربعی باید عرض زیادی داشته باشد و زاویه‌دار نباشد.
  • اگر صورت شما گرد است عینکی انتخاب کنید که زاویه داشته باشد تا چهره شما را متعادل کند و بهتر است از عینک‌هایی با فریم ضخیم استفاده کنید.
  • اگر صورت شما کشیده‌تر از حد معمول است یک عینک آفتابی چندضلعی مثل مستطیل انتخاب مناسبی برای شماست.
  • اگر صورت شما مسطح است و گونه‌های برجسته‌ای ندارید بهتر است از عینک‌های تیره استفاده کنید تا به چهره خود عمق بدهید.

فرم عینک آفتابی مناسب برای فرم صورت

از اندازه بودن عینک مطمئن شوید: هنگام انتخاب عینک آفتابی مناسب آن را روی صورت امتحان کنید و مطمئن شوید که عینک روی سر و صورت شما فشاری وارد نمی‌کند. وزن عینک باید به طور متعادل رو گوش‌ها و بینی تقسیم شود و سطح عینک نباید با ابروها و مژه‌ها تماس داشته باشد. اگر احساس می‌کنید عینک به یک جهت تمایل دارد باید آن را اصلاح و تنظیم کنید. قانون “مژه عقب‌تر از لنز عینک” را نیز فراموش نکنید و دقت کنید که لنز عینک به اندازه کافی بزرگ باشد تا مانع عبور نور خورشید شود.

انتخاب لنز عینک

توجه کنید که رنگ لنز عینک فقط مساله مد و فشن نیست: هرچند انتخاب عینک با رنگ محبوب شما وسوسه کننده است اما باید مسائل دیگری را هم در این مورد در نظر بگرید. برخی رنگ‌های لنز عینک کنتراست را افزایش می‌دهند که دید و تشخص رنگ را تقویت می‌کند اما ممکن است موقع کارهایی مثل رانندگی و تشخیص رنگ‌های تابلوهای راهنمایی رانندگی مشکل‌زا باشد. پس بهتر است رنگ لنز عینک را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید:

  • لنزهای خاکستری شدت نور را کاهش می‌دهند بدون آن که تغییری در رنگ‌ها به وجود آورند.
  • لنزهای قهوه‌ای با فیلتر کردن نورهای آبی برای ورزش‌های زمستانی مناسب هستند اما برای استفاده روزمره و کار در فضای باز نیز انتخاب خوبی هستند.
  • عینک زرد و کهربایی بیشتر نورهای آبی را فیلتر می‌کند و برای ورزش‌های زمستانی و شکارچیان مناسب است چون تشخیص هدف را در آسمان ساده می‌کند اما برای فعالیت‌های دیگری که به تشخیص رنگ نیاز دارد مناسب نیستند.
  • لنزهای قرمز یا نارنجی برای ورزش‌های زمستانی و شکارچیان مناسب هستند و تشخیص هدف در فضای باز را ساده می‌کنند.
  • لنزهای بنفش و صورتی نیز برای شکارچیان مناسب است و تشخیص هدف در فضای سبز را آسان می‌کند.
  • لنز مسی رنگ آبی آسمان را کاملا فیلتر می‌کند و برای گلف بازان مناسب است چون تشخیص توپ را در هوا ساده‌تر می‌کند.
  • لنزهای آبی و سبز نورهای آبی و سبز را تقویت می‌کنند و برای بازیکنان تنیس مناسب هستند چون بهتر می‌توانند توپ تنیس را ببینند.

رنگ لنز عینک آفتابی مناسب

انحراف دید لنز را بررسی کنید: لنز عینک آفتابی را مقابل یک لامپ قلورسنت بگیرید و بالا و پایین ببرید. اگر انجرافی در نورهای عبوری مشاهده نشد آن عینک یک عینک آفتابی مناسب است.

به جنس لنز عینک توجه کنید: اگر لنز عینک شما دچار خط و خش شود دیگر قابل استفاده نیست پس باید به جنس لنز هم توجه کنید:

  • لنزهایی که از پلی اورتان یا NTX ساخته شده باشند سبک، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر خش هستند و وضوح بسیار بالایی دارید اما قیمت آن‌ها گران است.
  • شیشه سنگین و گران است و هنگام ضربه دیدن به صورت تارعنکبوتی ترک می‌خورد.
  • پلی آمید نشکن است و وضوح دید بالایی دارد اما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پلی کربنات به اندازه NTX و پلی اورتان ضدخش نیست اما قیمت مناسب‌تری دارد.
  • اکریلیک ارزان است اما دوام کمتری دارد و وضوح دید بالایی ندارد و در مقابل گرما مقاوم نیست.
  • علاوه بر جنس لنز به پوشش روی لنز هم توجه کنید چون این پوشش در ضدخش بودن و دوام آن موثر است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)