چرب شدن موها از مشکلات شایع و دردسرساز است که گاهی تلاش برای رفع آن می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، شما موهایتان را می‌شویید تا تمیز شوند و چربی آن‌ها از بین برود اما همین شستشو باعث چرب شدن بیشتر آن در روزهای آتی می‌شود. نه طبیعت با شما شوخی ندارد، وقتی چربی طبیعی کف سر به طور کامل از بین برود پوست شما برای جبران رطوبت از دست رفته چربی بیشتری ترشح می‌کند و این چرخه ادامه دارد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که در این دور باطل و مشکل‌ساز گرفتار شده‌اید نگران نباشید، شما می‌توانید موهایتان را طوری تربیت کنید که کمتر چرب شوند. در این مقاله ما یک برنامه پنج روزه برای شما ترتیب داده‌ایم که با رعایت آن می‌توانید از چرب شدن موها جلوگیری کنید.

این برنامه یک برنامه ساده پنج روزه است که به شستشوی موها در روز اول آغاز شده و مجددا با شستشوی موها در روز پنجم پایان می‌یابد یعنی شما هر ۴ روز یک بار موهای خود را می‌شویید و در روزهای دیگر از روش‌های دیگری برای از بین بردن چربی موها استفاده می‌کنید. رعایت این برنامه شاید در چند هفته اول کمی مشکل به نظر برسد اما به تدریج با عادت کردن موها به این برنامه، چربی آن‌ها کمتر شده و شما می‌توانید در طول هفته موهایی زیبا و تمیز داشته باشید.

روز اول: شستشوی صحیح مو برای جلوگیری از چرب شدن موها

روز اول این برنامه با شستشوی موها آغاز می‌شود. اما نحوه شستشو و انتخاب شامپو در این مورد اهمیت زیادی دارد. کارشناسان زیبایی می‌گویند شامپوهای شفاف گزینه مناسب‌تری نسبت به شامپوهای مات هستند چون شامپوهای مات سبک‌ترند و کمتر موها را سنگین می‌کنند. می‌توانید از شامپویی استفاده کنید که عبارت clarifying یعنی پاک کننده روی آن درج شده باشد اما آن را بیش از یک بار در هفته به کار نبرید چون این شامپوها قدرت پاک کنندگی بالایی دارند و استفاده مکرر از آن‌ها چربی طبیعی کف سر را از بین می‌برد. پس از شامپو زدن موها و آبکشی آن‌ها از نرم کننده مو هم استفاده کنید اما نرم کننده را تنها در قسمت پایین موها (گوش‌ها به پایین) استفاده کنید چون اگر نرم کننده به کف سر و ریشه موها برخورد کند نه تنها موها سنگین‌تر می‌شوند بلکه چرب شدن موها نیز سریع‌تر از قبل اتفاق می‌افتد.

جلوگیری از چرب شدن موها

روز دوم: استفاده از شامپوی خشک برای خنثی کردن چربی موها

اگر موهای شما خیلی چرب است از روز بعد از شستشو احساس می‌کنید که کف سر چرب شده است و موها نیز به تدریج در حال چرب شدن هستند. در حالت عادی در چنین شرایطی موهای خود را می‌شویید اما اکنون شما برنامه خاصی دارید و نباید این کار را انجام دهید. به جای شستن مجدد مو شما باید از شامپوی خشک استفاده کنید. حتی اگر موهایتان هنوز چندان چرب هم نشده باشد این کار را انجام دهید چون در جلوگیری از چرب شدن موها در روزهای آینده نقش مهمی دارد. حتی اگر موهایتان به شدت چرب است می‌توانید همان روز اول از شامپوی خشک بلافاصله پس از شستن موها و سشوار کشیدن آن‌ها استفاده کنید تا دوام سشوار شما هم بیشتر شود چون چنین موهایی چند ساعت پس از شستشو مجددا چربی ترشح می‌کنند و استفاده از شامپوی خشک می‌تواند این چربی را پیش از رسیدن به ساقه مو خنثی کند. همچنین اگر اهل ورزش هستید هنگام ورزش کردن حتما از هدبند استفاده کنید تا چربی و عرق به سمت موها سرازیر نشود و موها نیاز به شستشو نداشته باشند. اگر به شامپوی خشک دسترسی ندارید می‌توانید از پودر بچه یا همان پودر تالک یا جوش شیرین برای این منظور استفاده کنید.

جلوگیری از چرب شدن موها

روز سوم: حالت دادن معمولی برای جلوگیری از چرب شدن موها

از روز سوم ممکن است موهای شما چرب و کثیف به نظر برسد اما باید در مقابل وسوسه شستن موها مقاومت به خرج دهید و برنامه خود را برای جلوگیری از چرب شدن موها ادامه دهید. در روز سوم هیچ کاری با موهای خود نداشته باشید چون موهایتان هنوز ان قدر کثیف نشده است که ظاهر زیبایی نداشته باشد. در این شرایط بهتر است یک مدل مو برای خودتان انتخاب کنید که ژولیده اما زیبا باشد و موها را حجیم نشان دهد طوری که کثیف بودن آن‌ها مشخص نباشد. می‌توانید کمی قسمت جلوی موها را پوش دهید سپس آن را در عقب جمع کرده و با کش به صورت شینیون ببندید. سعی کنید حتما موها را ببندید چون باز گذاشتن موها نه تنها باعث می‌شود موهای چرب و کثیف روی صورت شما بریزد و کثیفی را به پوست منتقل کند بلکه وسوسه دست کردن در موهای باز هم قابل مقاومت نیست و با این کار هم موهای شما چرب‌تر می‌شود و هم دستان شما کثیف‌تر و این کثیفی مستقیما به صورت و پوست انتقال می‌یابد که عوارضی مثل آکنه و التهاب پوستی را به دنبال دارد. پس اگر می‌خواهید از چرب شدن موها جلوگیری کنید تا حد ممکن از دست زدن به موها به خصوص کف سر اجتناب کنید.

جلوگیری از چرب شدن موها

روز چهارم: آبکشی موها یا سرکه سیب

در روز چهارم دیگر موهای شما کاملا کثیف شده است اما هنوز نوبت شستشو و شامپو زدن موها فرا نرسیده است! اما می‌توانید با روش‌های دیگری غیر از شامپوی معمولی و شامپوی خشک چربی موها را از بین ببرید. کمی سرکه سیب تهیه کنید و ان را روی ریشه موها بریزید و ماساژ دهید سپس با آب ولرم (نه آب گرم یا داغ) موها را آبکشی کنید. همان طور که می‌دانید سرکه سیب یک ماده ارگانیک و اسیدی است که باعث متعادل شدن pH کف سر می‌شود و تا حدی چربی آن را متعادل می‌کند بدون آن که پوشش طبیعی سطح ساقه مو را از بین ببرد. برخلافت صور عموم این ماده طبیعی آن قدر ملایم است که حتی تاثیری روی رنگ مو هم ندارد و اگر موهای رنگ شده دارید با خیال راحت می‌توانید آن را روی موهای خود بزنید.

جلوگیری از چرب شدن موها

روز پنجم: نوبت بعدی شستشو برای جلوگیری از چرب شدن موها

بالاخره انتظار به سر رسید و شما امروز می‌توانید موهای خود را با شامپو بشویید. از یک شامپوی معمولی برای این کار استفاده کنید و آب ولرم برای آبکشی موها استفاده کنید چون آب داغ باعث خشک شدن موها می‌شود و غدد چربی تحریک می‌شوند تا چربی بیشتری ترشح کنند. پس از این کار، برنامه خود را به همین روال ادامه دهید و چند نکته را هم مد نظر داشته باشید از جمله این که تا حد ممکن به موهای خود دست نزنید، از محصولات حالت دهنده مو در کمترین میزان ممکن استفاده کنید، تنها یک محصول مثل موس برای شما کافی است که بهتر است قبل از سشوار کشیدن روی موهای مرطوب زده شود. موها را طوری حالت دهید که به کف سر نچسبند تا چربی کف سر کمتر به ساقه مو انتقال پیدا کند. این برنامه را به مدت چند هفته ادامه دهید تا زمانی که تغییر محسوسی در میزان چرب شدن موها مشاهده کنید، در این زمان می‌توانید برنامه را از پنج روز به چهار روز کاهش دهید و موهایی زیباتر و سالم‌تر داشته باشید.

جلوگیری از چرب شدن موها

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)