بسیاری از مردم دوست دارند همه عطرها را بشناسند و با رایحه خاص و متفاوت هر کدام آشنا شوند. این سرگرمی و تفریح با عطر یکی از سرگرمی‌های شناخته شده در جهان است که افراد دارای حس بویایی قوی به آن علاقه خاصی دارند و حتی هزینه‌های زیادی را نیز برای صرف می‌کنند. اگر شما هم جزو علاقمندان به تفریح با عطر هستید می‌توانید این تفریح را دنبال کنید و حتی به آن به چشم یک حرفه و تخصص نیز نگاه کنید. شاید فکر کنید وارد شدن در این راه هزینه زیادی نیاز دارد و با قیمت‌های سرسام آور عطرهای اورجینال نمی‌توان این کار را انجام داد. اما راه‌هایی هست که با کمک آن‌ها می‌توان تفریح با عطر را کم هزینه‌تر انجام داد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز در مورد تفریح با عطر مطالبی را بیان خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چطور همه عطرها را بشناسید بدون آن که هزینه زیادی را برای خرید این محصولات صرف کنید.

واقعیت این است که همه حواس پنجگانه ما به التذاذ و تفریح  و تقویت نیاز دارند مثلا ما برای سرگرم کردن و التذاذ حس شنوایی، به موسیقی گوش می‌دهیم، برای التذاذ حس بینایی به تصاویر و فیلم‌های زیبا نگاه می‌کنیم و برای التذاذ و راضی کردن حس بویایی نیز به بوییدن عطر نیاز داریم. حس بویایی حس بسیار پیچیده‌ای است و عملکرد آن با حواس دیگر تا حد زیادی متفاوت است مثلا این حس خیلی زود به بوهای قدیمی عادت می‌کند و آن‌ها را تشخیص نمی‌دهد. از طرف دیگر حس بویایی با حافظه ارتباط تنگاتنگی دارد و برخی از رایحه‌ها می‌توانند شما را با خاطرات خاصی که در گذشته داشته‌اید پیوند دهند. به همین دلیل تفریح با عطر می‌تواند یک تفریح لذت بخش و راضی کننده باشد که در ادامه به روش‌های انجام این تفریح با هزینه کمتر خواهیم پرداخت. با رعایت این نکات و ترفندها شما می‌توانید با صرف کمترین هزینه، بوها و رایحه‌های مختلف را بشناسید، حس بویایی خود را تقویت کرده و به یک متخصص و کارشناس عطر تبدیل شوید.

برای تفریح با عطر می‌توانید فقط امتحان کنید

لازم به ذکر نیست که برای آشنا شدن با یک عطر با بو و رایحه جدید لازم نیست حتما آن عطر را بخرید. شما می‌توانید به یک فروشگاه عطر مراجعه کنید و از فروشنده بخواهید تا عطر مورد نظر شما را به شما نشان داده و معرفی کند. در صورت نیاز می‌توانید از وی یک سمپل رایگان درخواست کنید. البته این روزها بیشتر فروشگاه‌های عطر سمپل‌های رایگان را تنها در صورت خرید عطر به شما هدیه می‌کنند اما باز هم راه‌های مختلفی برای تست کردن عطرها در فروشگاه وجود دارد مثلا شما می‌توانید از تسترهایی که در فروشگاه قرار دارد استفاده کنید یا از نمونه‌های کاغذی استفاده کنید. هنگام بوییدن یک عطر جدید سعی کنید روی حس و رایحه‌ای که از عطر دریافت می‌کنید تمرکز داشته باشید نه این که فقط به دوست داشتن یا دوست نداشتن آن رایحه فکر کنید.

تفریح با عطر

برای خرید کردن عجله نداشته باشید

بیشتر افراد وقتی احساس می‌کنند که عطر خوب و مناسبی برای استفاده در اختیار ندارند نسبت به خرید کردن اقدام می‌کنند اما شما به عنوان کسی که تفریح با عطر از سرگرمی‌های او است و علاقمند است به یک کارشناس عطر تبدیل شود نباید چنین برنامه‌ای برای خودتان داشته باشید. در واقع این مورد مهم‌ترین چیزی است که باید همیشه مد نظر داشته باشید و برای انتخاب عطر و آشنایی با انواع مختلف آن‌ها وقت و انرژی کافی صرف کنید. اگر تعریف عطر خاصی را شنیده اید لازم نیست فورا برای خرید آن عطر اقدام کنید بلکه می‌توانید به فروشگاه عطر مراجعه کرده و آن عطر را تست کنید. پس از آن در صورت تمایل و داشتن بودجه کافی می‌توانید نمونه‌های کوچک‌تر و حتی تستر آن عطر را تهیه کرده و به مجموعه عطر خود اضافه کنید.

عطرهای کلاسیک و معروف را بشناسید

عطرهایی که شهرت جهانی دارند و سال‌ها به عنوان عطرهای محبوب و پرفروش در میان مردم شناخته می‌شوند از مهم‌ترین مواردی هستند که یک کارشناس عطر باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. مثلا اگر روزی عطر شماره ۵ کوکو شانل را در جایی حس کردید بلافاصله باید بتوانید آن را تشخیص دهید و یا مثلا عطرهای برند تام فورد و دیور که جزو عطرهای جدید اما محبوب و پرطرفدار هستند باید در حافظه بویایی شما وجود داشته باشند در غیر این صورت شما هنوز در ابتدای راه هستید. برای متخصص شدن در این موارد استفاده از سمپل‌ها و اشانتیون‌ها راهی ارزان و کم هزینه است اما در صورت امکان می‌توانید برای خرید یکی از این عطرها پس انداز کرده و آن را به عنوان عطر شخصی خود انتخاب کنید.

تفریح با عطر

بوهای اطراف خود را تشخیص دهید

اگر می‌خواهید بیش از گذشته درباره عطرها بدانید و حس بویایی خود را قوی‌تر کنید سعی کنید نسبت به بوهای اطراف خود حساس‌تر باشید. بوهایی مثل بوی گیاهان معطر، بوی ادویه‌ها مثل دارچین و فلفل، بوی شکلات و میوه‌ها مثل هلو و انبه و چیزهای دیگری که در دسترس شما وجود دارد را حس کنید و به خاطر بسپارید. شناخت این رایحه‌ها به شما در تشخیص عطرها کمک زیادی خواهد کرد چون تقریبا در تمامی عطرها یک یا دو رایحه از این رایحه‌ها وجود دارد. یک راه دیگر برای استفاده از حس بویایی جهت تفریح با عطر این است که وقتی در میان دوستان و آشنایان و حتی غریبه‌ها بوی عطر ناشناسی را استشمام کردید نام عطر را از وی بپرسید و با رایحه آن به خاطر بسپارید. با این کار مجموعه عطرهایی که می‌شناسید روز به روز گسترده‌تر و کامل‌تر خواهند شد.

به جای عطر کامل، سمپل تهیه کنید

حتما از قیمت سرسام آور عطرهای اورجینال در این روزها خبر دارید و می‌دانید که با این شرایط حتی افراد با درآمد متوسط به بالا هم نمی‌توانند بسیاری از عطرهای اصل را تهیه کنند. در این شرایط راه‌های دیگری هم برای استفاده از عطرها وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها تهیه سمپل است. اگرچه بیشتر فروشگاه‌های عطر، سمپل‌ها را به رایگان در اختیار شما قرار نمی‌دهند اما شما می‌توانید با پرداخت مبلغ مناسب (که با توجه به حجم سمپل بسیار کمتر از یک عطر کامل است) آن را خریداری کنید. اگر در جایی مطمئن، تستر عطر با قیمت مناسبی به فروش می‌رسد می‌توانید آن را تهیه کرده و هزینه های تفریح با عطر را تا حد زیادی کاهش دهید.

تفریح با عطر

عطرهایتان را با دوستانتان عوض کنید

واضح است که همه نمی‌توانند همه عطرهای موجود را در اختیار داشته باشند اما اگر دوستانی دارید که مانند شما به تفریح با عطر علاقمند هستند و مجموعه‌ای گسترده از انواع عطر را در اختیار دارند می‌توانید با آن‌ها مشارکت کنید. برای این کار عطرهای خود را با هم عوض کنید مثلا اگر شما عطر ژادور دیور را دارید و می‌خواهید عطر میس دیور را هم امتحان کنید، در مقابل دوست شما این عطر را در اختیار دارد و در عوض عطر ژادور را ندارد می‌توانید عطرهایتان را برای مدت کوتاهی با هم عوض کنید تا تجربه استفاده از هر دو عطر را داشته باشید. با این کار مجموعه عطرهایی که شناخته‌اید و استفاده کرده‌اید روز به روز بیشتر خواهد شد بدون آن که هزینه اضافی برای این کار پرداخت کرده باشید.

عطرهایی بخرید که چندان گران نیستند

عطرهایی وجود دارند که قیمت آن‌ها چندین ده میلیون تومان است و به طور معمول در بازار ایران یافت نمی‌شوند، عطرهایی هم وجود دارند که کمی ارزان‌تر هستند اما برای اکثریت مردم گران محسوب می‌شوند مثل عطرهای برند شانل که قیمتی بالای یک میلیون دارند. اما برندهایی وجود دارند که قیمت عطرهای آن‌ها نسبت به عطرهای کلاسیک، ارزان‌تر است و خرید کردن از آن‌ها به صرفه‌تر است. فراموش نکنید که هر برندی دامنه قیمت مشخصی دارد و وقتی قیمت عطری از این محدوده کمتر باشد باید به اصل بودن آن شک کنید اما عطرهایی که قیمت متوسطی دارند قابل اعتماد هستند و شما می‌توانید با قیمتی مناسب‌تر عطری استاندارد و ماندگار تهیه کنید.

تفریح با عطر

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)