پیدا کردن لباس مناسب در میان لباس‌های آماده که کاملا اندازه شما باشد و در تما قسمت‌ها درست روی تن بنشیند کار ساده‌ای نیست. چون لباس‌های آماده بر اساس سایزبندی استاندارد تهیه می‌شوند و اگر اندام شما دقیقا با یکی از این سایزها همشکل باشد فرد بسیار خوش‌شانسی هستید. در این مواقع است که خیاط‌ها می‌توانند به کمک ما بیایند، کار خیاط تنها دوخت لباس بر اساس سفارش نیست بلکه آن‌ها می‌توانند تغییراتی هم در لباس‌های آماده شما ایجاد کنند و آن را به فرم دلخواه شما درآورند. اما کدام تغییرات در لباس‌های آماده امکان‌پذیر است و کدام تغییرات امکان‌پذیر نیست؟

تغییرات ممکن در لباس‌های آماده

 تغییر در خط یقه لباس: اگر به نظر شما خط یقه لباسی که خریده‌اید زیادی باز است یا زیادی بسته است و یا فرم آن با فرم صورت و اندام شما هماهنگی ندارد می‌توانید لباس را به خیاط خود بسپارید تا یقه را به فرم دلخواه شما درآورد. پس اگر لباس شما برایتان ارزش زیادی دارد و نگران نامناسب بودن آن هستید می‌توانید به جای خرید یک لباس دیگر مبلغی کمتر را به یک خیاط ماهر بپردازید تا این تغییر را برای شما انجام دهد، یقه هفت را به یقه گرد تبدیل کند، دکلته شما را بالاتر ببرد و یا لبه‌های برگشته یقه را حذف کند.

اضافه کردن یا جابجا کردن زیپ: زیپ برخی لباس‌های مجلسی در قسمت بغل قرار دارد و برای پوشیدن آن باید لباس را از قسمت پایین بپوشید و این کار ممکن است آرایش و موهای شما را به کلی خراب کند. پس اگر در میان لباس‌های آماده لباس زیبایی را پسندیدید که تنها مشکل آن قرار داشتن زیپ در بغل است هیچ نگران نباشید، لباس را بخرید سپس آن را به خیاط بدهید تا یک زیپ در قسمت پشت آن ایجاد کند تا بتوانید آن را از قسمت بالا بپوشید بدون آن که آسیبی به موها و آرایش شما وارد شود. البته ممکن است برخی افراد با زیپ پشت و سختی بستن آن مشکل داشته باشند و زیپ بغل را ترجیح دهند، در این مورد نیز خیاط می‌تواند مشکل شما را حل کند.

تنگ گردن کمر شلوار جین: یک مشکل رایج میان خانم‌ها اختلاف زیاد بین سایز کمر و دور باسن است که باعث می‌شود هر شلواری که می‌پوشند به خصوص شلوار جین، در قسمت کمر شل و با فاصله بایستد در حالی که در قسمت باسن کاملا فیت و حتی تنگ است. این مشکل نیز با مراجعه به یک خیاط ماهر قابل حل است و لازم نیست شلوار جین را کنار گذاشته و شلوار کشی بپوشید. این کار برای خیاط بسیار ساده است و در یک زمان کوتاه می‌تواند آن را برای شما انجام دهد و کمر شلوار را تنگ و اندازه تن شما کند.

اضافه کردن آستر به لباس ساده: اگر لباس تور یا نازکی دارید که به آن علاقه دارید اما نمی‌توانید آن را بپوشید چون نازک است و پوشش کافی ندارد، یا جنس لباس طوری است که بدن شما را دچار خارش می‌کند می‌توانید به خیاط مراجعه کنید و از او بخواهید که آن را آستردوزی کند. هر فرم لباسی قابلیت آستردوزی را دارد به شرطی که خیلی تنگ و چسبان نباشد چون دیگر اندازه شما نخواهد شد.

تیره کردن رنگ لباس: لباس‌هایی از جنس جین، لینن یا موسلین به سادگی قابلیت رنگ شدن را دارند و می‌توان آن‌ها را یک یا چند درجه تیره‌تر کرد و حتی به مشکی تبدیل کرد، این کار را به مراجعه به مغازه‌های رنگرزی در سطح شهر می‌توانید انجام دهید. پس اگر رنگ لباسی را نمی‌پسندید یا لباس رنگ روشنی دارید که لک شده است می‌توانید به سادگی آن را به یک لباس جدید تبدیل کنید.

تغییرات جزیی در لباس‌های سنگ‌دوزی شده: این مورد کمی جای تردید و بحث دارد اما این امکان وجود دارد که بتوانید لباس‌های آماده نگین‌دوزی و سنگ‌دوزی شده مجلسی خود را کوتاه‌تر کنید اما باید به خیاطی مراجعه کنید که مهارت و تجربه کافی را در کار با لباس‌های سنگ‌دوزی شده داشته باشد چون کار کردن با این تزئینات روی لباس نیاز به دقت و ظرافت در کار دارد. برای اطمینان از این مهارت می‌توانید نمونه‌های کارهای قبلی او را مشاهده کنید.

تغییرات ممکن در لباس‌های آماده

تغییرات غیرممکن در لباس‌های آماده

هرگونه تغییر در ابعاد بیش از ده سانتی‌متر: هدف بیشتر افراد از مراجعه به خیاط برای تغییر لباس‌های آماده تنگ کردن یا گشاد کردن لباس در صورت امکان و یا کوتاه کردن آن است. اما این تغییرات نمی‌تواند به طور نامحدود انجام شود به طور استاندارد نمی‌توان لباسی را بیش از یک سایز کوچک یا کوتاه کرد و در صورت تغییر بیش از ده سانتی‌متر تناسبات لباس به هم ریخته و لباس شما از فرم خواهد افتاد.

جابجا کردن سرشانه‌ها: اگر فکر می‌کنید که می‌توانی اپل‌های مانتوی قدیمی خود را درآورید و آن را دوباره بدون اپل بپوشید کاملا در اشتباه هستید. خارج کردن اپل باعث می‌شود فرم سرشانه و آستین لباس کاملا تغییر کند و آستین لباس آویزان و بدفرم شود که تغییر دادن آن حتی با کمک خیاط هم کار ساده‌ای نیست و نیاز دارد که کل بالاتنه لباس مجددا شکافته و دوخته شود که کار سخت و پرهزینه‌ای است و ارزش انجام دادن ندارد پس بهتر است در لباس‌های اپل دار خود تغییری ندهید.

روشن‌تر کردن رنگ لباس: اگرچه تیره کردن رنگ لباس‌های آماده به جز انواعی که از جنس پلی‌استر و استات و چرم هستند کار ساده‌ای است اما در مقابل روشن کردن رنگ لباس تقریبا غیرممکن است. پس اگر فکر می‌کردید که می‌توانید دامن چرم قهوه‌ای خود را صورتی رنگ کنید بهتر است در تصمیم خود تجدید نظر کنید و به جای رنگ کردن آن به فکر خرید یک دامن جدید باشید.

تغییرات ممکن در لباس‌های آماده

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک‌پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)