شلوارهای جین همیشه بر اساس فرم استاندارد اندام طراحی می‌شوند و به صورت آماده به فروش می‌رسند بنابراین همیشه ان احتمال وجود دارد که شلوار در قسمتی از بدن اندازه نباشد و یا بلند یا کوتاه باشد. تا کردن شلوار جین یکی از روش‌های سریع و معمول برای اندازه کردن شلواری است که پاچه‌های بلندی دارد اما گاهی می‌توان شلوار بلند را آزاد گذاشت تا به صورت جمع شده بالای کفش قرار بگیرد. هر یک از این روش‌ها مزایا و شرایط خاص خود را دارد. اما تا کردن شلوار جین یا جمع کردن آن بالای بوت، کدام درست است؟ شما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به پاسخ این سوال می‌رسید و با روش‌های مختلف این کار و شرایط هر کدام از آن‌ها آشنا می‌شوید.

مزایای تا کردن شلوار جین

شاید فکر کنید تا کردن شلوار جین چه لزومی دارد و چرا باید این کار را انجام داد. مزایای تا کردن شلوار جین از دو جهت قابل توجه است که به زیبایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها مربوط می‌شود:

زیبایی: اگر پاهای بلندی داشته باشید ایجاد خطوط افقی روی پاها می‌تواند خط پاها را بشکند و در اندام شما تعادل برقرار کنید که این کار به سادگی با تا کردن لبه‌های شلوار جین و به اصطلاح رول کردن آن ممکن می‌شود. این کار می‌تواند ظاهر زیباتر و کامل‌تری از کفش‌های شما به نمایش بگذارد و به این ترتیب کفش شما زیر شلوار مخفی نخواهد شد. علاوه بر این موارد، رول کردن شلوار لایه داخلی شلوار شما را به نمایش می‌گذارد که اگر شلوار گران و زیبایی داشته باشید این کار نمای بهتر و کامل‌تری از شلوار شما به نمایش می‌گذارد.

صرفه جویی در هزینه‌ها: اگر لبه‌های شلوار جین را تا نکنید مجبور هستید آن را به خیاط بدهید تا برایتان اندازه و کوتاه کند و همان طور که می‌دانید این کار هزینه دارد و شما با رول کردن شلوار جین از پرداختن هزینه‌های اضافی به خیاط معاف می‌شوید.

تا کردن شلوار جین یا جمع کردن

کوتاه کردن لبه شلوار

تا کردن شلوار جین ریسک‌های خاص خود را دارد مثلا ممکن است این تا باز شود و ظاهر شما نامرتب و شلخته به نظر برسد. هیچ کس عمدا شلواری بلندتر از قد خود نمی‌خرد اما شلوارهای جین به مرور زمان تغییر فرم می‌دهند و ممکن است بلندتر و گشادتر شوند بنابراین تا کردن شلوار جین همیشه یک انتخاب ایده‌آل نیست و گاهی اوقات بهتر است شلوار جین بلند را به خیاط بدهید تا برایتان کوتاه کند. اما شلوارهای جین بر اثر شستشو جمع و کوتاه می‌شوند پس دقت داشته باشید که کوتاه کردن را بیش از حد لزوم انجام ندهید. جین‌های خام و شسته نشده با اولین شستشو ۵ تا ۱۰ درصد از طول آن‌ها کاسته می‌شود پس لازم است بین ۷ تا ۸ سانتیمتر برای کوتاه شدن پاچه شلوار بر اثر شستشو در نظر بگیرید و بعد کوتاه کردن را انجام دهید.

کدام شلوارها را می‌توان کوتاه کرد؟ شلوارهای جین دمپاگشاد را به سادگی نمی‌توان تا کرد بنابراین کوتاه کردن گزینه مناسب‌تری برای این نوع شلوار است. البته اگر شلوار باکیفیتی دارید که می‌خواهید برای مدت طولانی بپوشید بهتر است لبه‌های آن را تا کنید و بعدا برای کوتاه کردن یا نکردن آن تصمیم بگیرید.

شلوار کوتاه شده را چطور بپوشیم؟ هر نوع کفشی را می‌توان با شلوار جینی که کوتاه شده پوشید از کفش رسمی گرفته تا کتانی. اما به طور کلی لباس‌های رسمی‌تر با جین کوتاه شده هماهنگی بیشتری دارند چون ظاهر تمیزتر و مرتب‌تری دارند. اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهند بلندتر و لاغرتر به نظر برسند لبه‌های شلوار خود را تا نکنید، کوتاه کردن شلوار بلند گزینه بهتری برای آقایان قدکوتاه و چاق است. افراد مسن هم بهتر است لبه‌های شلوار خود را کوتاه کنند تا جدی‌تر و رسمی‌تر به نظر برسند.

تا کردن شلوار جین

روش‌های مختلف تا کردن شلوار جین

رول کردن شلوار جین به معنای آن است که شما لبه شلوار جین خود را دوبار تا کنید تا حالتی لوله‌ای پیدا کند. هرگز این کار را بیشتر از دوبار انجام ندهید چون لبه‌های شلوار سنگین و آویزان خواهند شد. روش‌های مختلفی برای رول کردن شلوار جین وجود دارد که بر اساس روش تا شدن و طول تا شدن شلوار دسته بندی می‌شوند:

تا کردن به اندازه ۴ تا ۵ سانتی‌متر: این روش از روش‌های قدیمی تا کردن شلوار است که در دهه ۱۹۶۰ رایج بود و برای این کار شما باید ات کردن را در مرحله اول به اندازه ۲ سانتی‌متر و در مرحله دوم به اندازه ۳ سانتی‌متر انجام دهید. این روش برای شلوارهایی مناسب است که کمی بلند و تا حدی تنگ هستند و کیفیت بالایی دارند و شما می‌خواهید این کیفیت را به همه نشان دهید. شلواری را که به این روش تا شده با هر نوع لباسی می‌توان پوشید اما کتانی‌ها یا کفش‌های رسمی که گردن بلندی ندارند و بوت‌های موتورسواری بهترین گزینه برای این کار هستند. این روش برای هر فرم اندام مناسب است اما بیشتر به آقایان جوان توصیه می‌شود.

تا کردن شلوار جین

تا کردن به روش ارتشی: در این روش برای تا کردن شلوار ابتدا کاملا راست بایستید تا شلوار صاف و مرتب شود. لبه شلوار را بگیرید و با دست به سمت داخل جمع کنید سپس به به اندازه ۲ سانتی‌متر به سمت بالا تا کنید. تا کردن را یک بار دیگر انجام دهید تا کار تمام شود. این روش برای شلوارهای تنگ مناسب است و شلوارهای کلاسیک و راحت را نمی‌توان به این شکل تا زد. با شلواری که به روش ارتشی تا شده است می‌توانید بوت‌های چلسی، چوکا و ورزشی بپوشید و لباس‌های همراه با آن را نیز از نوع راحت و معمولی انتخاب کنید. آقایانی که برای پوشیدن شلوار جین تنگ به حد کافی لاغر هستند می‌توانند از این روش استفاده کنند.

تا کردن شلوار جین

تا کردن بیش از ۸ سانتی‌متر: این روش از استایل کارگری اقتباس شده است و اگر دوست دارید چنین استایلی داشته باشید می‌تانید لبه شلوار جین را به مقدار زیاد تا کنید. این روش برخلاف روش‌های دیگر می‌تواند با یک تای شلوار هم انجام شود چون به اندازه کافی بلند است و احتمال سنگین شدن و آویزان شدن در آن وجود ندارد. این روش برای شلوارهایی مناسب است که به اندازه کافی تنگ هستند و همراه با آن‌ها بهتر است از لباس‌های راحت و معمولی مثل کتانی‌های مدل قدیمی استفاده شود. آقایان لاغر، قدبلند و جوان می‌توانند این روش را برای تا کردن شلوار جین خود به کار ببرند.

تا کردن شلوار جین

جمع کردن شلوار بالای بوت و کفش

جمع کردن شلوار بالای بوت و کفش مردانه به معنای آزاد گذاشتن لبه شلوار است طوری که به شکلی مرتب و زیبا روی کفش شما قرار بگیرد و روی زمین کشیده نشود. این روش بهترین گزینه برای پوشیدن شلوار جین خیلی تنگ با بوت ساق کوتاه مردانه است که حالتی مدرن دارد. اگر شلوار جین شما خیلی تنگ است و در قسمت مچ هم تنگ‌تر از قسمت‌های دیگر است می‌توانید این روش را به کار ببرید. البته اگر شلوار شما رنگ پس می‌دهد بهتر است سراغ تا کردن بروید تا کفش‌های شما رنگ نگیرد. این روش با استایل شهری معمولی مثل کت جین و هودی همخوانی دارد. آقایان لاغر و قدبلندی که در دهه ۲۰ زندگی خود هستند می‌توانند شلوار جین خود را بالای کفش جمع کنند و شیک و جذاب به نظر برسند.

تا کردن شلوار جین

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Men Real Style (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)