شال پتویی یکی از شال‌های پرکاربرد به خصوص در فصل بهار و پاییز است که علاوه بر گرم نگه داشتن شما در روزهای خنک و آب و هوای نامتعادل این فصل به عنوان یک اکسسوری شیک و خوش استایل نیز مطرح است. اما شال‌های بزرگ پتویی دست و پاگیر هستند و اگر روش مناسبی برای بستن شال پتویی یا روسری انتخاب نکنید ممکن است دچار مشکل شوید و حتی قید استفاده از این اکسسوری زیبا و خاص را هم بزنید. اما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما ده روش مختلف برای بستن شال پتویی و روسری را به شما آموزش خواهیم داد که با به کار بردن آن‌ها می‌توانید به استایل یکنواخت و تکراری خود تنوع و جذابیت بیشتری بدهید.

شال پتویی چیست و چه کاربردی دارد؟

شال پتویی همان طور که از نامش پیداست یک شال پاییزی در ابعاد بزرگ است که شما را گرم نگه می‌دارد. البته شال پتویی را می‌توان نوعی روسری ضخیم هم برشمرد که سر و گردن را گرم نگه می‌دارد. ابعاد این شال‌ها معمولا از ۱۱۰ و ۱۲۰ سانتی‌متر هم بیشتر است البته این شال‌ها می‌توانند به شکل مربع یا مستطیل هم باشند. هر خانم شیک پوشی باید یک شال پتویی زیبا در کمد لباس‌های خود داشته باشد تا بتواند استایل خود را کامل کند پس اگر به دنبال خرید یک شال پتوی مناسب هستید چند نکته مهم را باید مد نظر داشته باشید:

۱- به جنس شال توجه کنید و شالی را انتخاب کنید که به اندازه کافی نرم و لطیف باشد تا در استفاده از آن دچار مشکل نشوید.

۲- اندازه‌ای را که برای پوشاندن بدن خود لازم دارید اندازه بگیرید و شالی را بخرید که این مقدار را پوشش دهد و خیلی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از آن نباشد.

۳- اگر شال بیش از حد بزرگ باشد در صورت نیاز می‌توانید قسمت اضافی شال را برش دهید و آن را اندازه کنید. البته برخی برندها شال پتویی را به صورت متری به فروش می‌رسانند و نیاز به برش دارند.

۴- پس از برش دادن، لبه‌های شال را تا بزنید و با دست یا چرخ خیاطی بدوزید.

 

روش کلاسیک برای بستن شال پتویی

روش‌های مختلفی برای بستن و گره زدن شال پتویی و روسری وجود دارد اما روش کلاسیک، رایج‌ترین و ساده‌ترین روش است که تحت هر شرایط و با هم استایلی قابل اجرا است. برای بستن شال به روش کلاسیک آن را از قطر آن تا کنید تا به شکل مثلث درآید. سپس دو طرف این مثلث را بگیرید و پشت گردن خود بیندازید طوری که در یک طرف شال بیشتری نسبت به طرف دیگر داشته باشید. سپس طرف بلندتر را به پشت گردن خود بیندازید، هر دو گوشه شال را روی جلوی بدن برسانید و با دست مرتب و متقارن کنید. به این ترتیب شال پتویی کلاسیک شما آماده است و می‌تواند به خوبی شما را گرم نگه دارد بدون آن که دست و پاگیر باشد.

بستن شال پتویی و روسری

مدل شال روی شانه

علاوه بر روش کلاسیک روش‌های دیگری هم برای بستن شال پتویی وجود دارد که ساده‌ترین و معمولی‌ترین آن انداختن شال روی شانه‌ها است مثل روشی که برای پوشیدن شنل و پانچو به کار می‌رود. در این شرایط شال پتویی شما می‌تواند نقش یک شنل یا پانچو را هم برای شما ایفا کند. برای بستن شال پتویی به این شکل کافی است لباسی مثل مانتوی بهاری به تن کنید و شال را از قطر آن تا کرده و روی شانه‌ها بیندازید، این شال اگر در رنگ‌های روشن و جذاب انتخاب شود می‌تواند به نقطه عطف استایل شما تبدیل گردد.

بستن شال پتویی و روسری

بستن شال با کمربند

هرچند شال پتویی یک اکسسوری محسوب می‌شود اما می‌توان آن را مانند یک لباس رویی هم به کار برد و با یک اکسسوری دیگر یعنی کمربند آن را روی بدن محکم کرد. این ترفند بهترین راه برای تاکید روی کمر و باریک نشان دادن آن است و حتما هم لازم نیست شال پتویی لباس رویی شما باشد. اگر می‌خواهد شال پتویی به یکی از لایه‌های لباس شما تبدیل شود کافی است آن را روی شانه‌ها بیندازید سپس کمربند را روی آن ببندید و لباس رویی خود را که ممکن است مانتو یا پالتوی جلوباز باشد روی آن بپوشید.

بستن شال پتویی و روسری

پیچیدن نامنظم شال دور گردن

شال‌های نازک و ظریف را به راحتی می‌توان روی بدن فرم داد و با کمربند و راه‌های دیگر آن را به بخشی از استایل تبدیل کرد برای بستن شال پتویی ضخیم معمولا راه‌های محدودی وجود دارد ولی کارشناسان توصیه می‌کنند اگر شال پتویی ضخیمی دارید سعی کنید آن را به حالتی نامنظم فرم دهید. پس در این استایل “هرچه نامرتب‌تر شیک‌تر” را سرلوحه کار خود قرار دهید و سعی نکنید مرتب و بدون نقص به نظر برسید، شال را دور گردن خو به روش معمولی بپیچید و اجازه دهید گوشه‌های آن در هر جهتی که می‌خواهند قرار بگیرند.

بستن شال پتویی و روسری

انداختن شال روی شانه

شال ضخیم را می‌توان روی شانه هم انداخت، اما در این روش نباید شال را از قطر آن تا کنید بلکه باید آن را به شکل مستطیلی یا مربعی مورد استفاده قرار دهید. این مدل بستن شال پتویی تا حد زیادی شبیه به استفاده از شال‌های زمستانی معمولی است و می‌تواند نقش شالگردن را برای شما بازی کند. پس سعی کنید این نوع شال را از رنگ و طرحی جذاب و همراه با استایل ساده یا سرتاپا مشکی انتخاب کنید تا به نقطه کانونی استایل شما تبدیل شود و زیبایی و جذابیت آن را افزایش دهد.

بستن شال پتویی و روسری

انداختن شال روی شانه به شکل نامتقارن

شال پتویی محدود به فصل و شرایط آب و هوایی خاصی نیست و شما در هر شرایطی می‌توانید از آن استفاده کنید چون این نوع شال آزادی زیادی دارد و اگر فقط روی شانه‌ها انداخته شود نقش عملکردی آن حذف شده و فقط از نظر شیکپوشی و استایل مطرح خواهد بود. برای بستن شال پتویی به این شکل فقط کافی است آن را مانند تصویر به صورت نامتقارن روی شانه‌ها بیندازید. این روش استایلی خانمانه به شما می‌دهد و بهترین راه برای جذاب‌تر کردن یک تیپ سرتا پا مشکی است.

بستن شال پتویی و روسری

بستن شال پتویی به شکل دستمال گردن بزرگ

همان طور که گفتیم شال پتویی معمولا شکل مربعی دارد و با بهره گیری از این شکل مربعی می‌توان آن را به یک دستمال گردن بزرگ تبدیل کرد. دستمال گردن معمولی نمی‌تواند شما را گرم نگه دارد و فقط یک اکسسوری تزئینی است اما دستما گردنی که با شال پتویی درست شده باشد هم از نظر تزئینی و استایل کاربرد دارد و هم به خوبی شما را گرم نگه می‌دارد. شالی که به عنوان دستمال گردن به کار می‌رود باید رنگ و طرح جذابی داشته باشد تا بتواند این نقش دوگانه را به خوبی ایفا کند.

بستن شال پتویی و روسری

مدل مستطیلی

همیشه لازم نیست شال پتویی از قطر آن تا شود و به مثلث تبدیل شود، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای بستن شال پتویی تا کردن آن از وسط است، با این کار شال شما از فرم مربعی به فرم مستطیلی تبدیل می‌شود و شباهت زیادی به شالگردن معمولی پیدا می‌کند. اگر شال نازکی دارید که به اندازه کافی شما را گرم نمی‌کند با این روش می‌توانید به ضخامت آن اضافه کنید و در روزهای خنک‌تر مورد استفاده قرار دهید. پس از تا کردن، مستطیل به دست آمده را روی گردن بیندازید و از استایل جدید خود لذت ببرید.

بستن شال پتویی و روسری

مدل حلقه‌ای برای بستن شال پتویی

اگر گوشه‌های شال برای شما دست و پا گیر هستند به راحتی می‌توانید آن‌ها را حذف کرده و شال خود را به یک شال حلقه‌ای ساده و زیبا تبدیل کنید. برای این کار ابتدا شال را مانند روش کلاسیک دور گردن بیندازید و دو گوشه آن را به هم گره بزنید (اگر شال ضخیم باشد می‌توانید از یک سنجاق قفلی کمک بگیرید) سپس حلقه ایجاد شده را دور گردن خود فرم دهید و آزاد و راحت به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید.

بستن شال پتویی و روسری

مدل نامتقارن

معمولا سایز شال پتویی بزرگ‌تر از آن است که بتوان آن را مثل شال‌های زمستانی دور گردن گره زد و کارهای خلاقانه انجام داد. اصولا گره زدن شال پتویی هم کاری است که چندان توصیه نمی‌شود چون احتمال چروک شدن آن وجود دارد و گره به دست آمده ممکن است خیلی بزرگ و آزاردهنده باشد. اما یک روش جالب برای بستن شال پتویی این است که آن را از قسمت عرض آن تا کنید طوری که به یک شال بلند و ضخیم تبدیل شود سپس آن را یک دور دور گردن پیچیده و انتهای کوتاه‌تر آن را داخل حلقه به دست آمده فرو کنید.

بستن شال پتویی و روسری

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه جواهرات و اکسسوری مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)