بالاخره انتظارها به سر رسید و رویدادهای مد به ایستگاه آخر خود یعنی شهر پاریس رسید. هفته مد پاریس آخرین مرحله از رویداد ماه مد است که پس از میلان در شهر پاریس برگزار می‌شود و طراحان و برندهای به نام این شهر به معرفی و نمایش طرح‌ها و ایده‌های خود می‌پردازند. شهر پاریس از قرن‌های گذشته مهد مد جهان بوده است و همیشه معروف‌ترین و موفق‌ترین برندها در این شهر فعالیت داشته‌اند به همین دلیل است که رویداد هفته مد پاریس همیشه بیش از بقیه رویدادها مورد توجه علاقمندان بوده است و بینندگان و مخاطبان بیشتری دارد. در این مقاله به بررسی تخصصی تعدادی از نمایش‌های هفته مد پاریس بهار و تابستان ۲۰۱۸ پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

الکساندر مک کوئین Alexander McQueen

هفته مد پاریس مک کوئین

سارا برتون طراح برند الکساندر مک کوئین اذعان کرد که آرزو داشته است یک مجموعه مثبت و خوشبینانه برای برند طراحی کند چون در حال حاضر به اندازه کافی اتفاقات سیاه و تلخی در جهان در حال وقوع است که نیازی به دامن زدن به آن‌ها وجود ندارد. مرگ تراژیک و تلخ الکساندر مک کوئین بنیانگذار برند در سال ۲۰۱۰ موجی از غم و اندوه را در دنیای م دبه وجود آورد، حال سارا برتون معتقد است که باید از این مرحله عبور کرد و پیامی مثبت به جهان ارائه داد، پیامی پر از زیبایی، زنانگی و انرژی بخشی و او در کار خود بسیار موفق عمل کرد و ما شاهد یکی از زیباترین نمایش‌های هفته مد پاریس بودیم، گل‌ها روی لباس‌های زیبا با رنگ‌های گرم و پارچه‌های درخشان، لباس‌هایی که خارج از فرم رایج خود به کار رفته بودند اما چیزی از هویت ایرلندی-اسکاتلندی (ملیت سارا برتون و الکساندر مک کوئین) آن‌ها کاسته نشده بود.

آلتوزارا Altuzarra

هفته مد پاریس التوزارا

جوزف آلتوزارا طرح جوان پاریسی اولین بار بود که نمایش خود را در هفته مد پاریس برگزار می‌کرد (تا سال گذشته او در نیویورک فعالیت می‌کرد) و به نظر می‌رسد که او در زادگاه خود بسیار موفق‌تر و بهتر عمل کرده است. او برای طراحی این مجموعه منابع الهام متعددی داشته است که یکی از آن‌ها طبق گفته خود او انیمیشن زیبای پرنسس مونونوکه اثر هایائو میازاکی در سال ۱۹۹۷ بوده است و این منبع الهام تمی  محلی و فولکلوریک به لباس‌ها داده بود که در نوع خود بسیار زیبا و در عین حال شیک و امروزی بودند. اگر این انیمیشن زیبا را دیده باشید می‌دانید که پیام اصلی آن قرار گرفتن طبیعت در مقابل صنعت است که به شکلی هنرمندانه تصویر شده و پیام خود را ارائه می‌دهد. آلتوزارا نیز در مجموعه خود توانست این پیام را به شکلی زیبا و در لباس‌های خوش دوخت مثل کت خز سفید، توری‌های درشت و تونیک‌های زیبا به تصویر بکشد.

بالمن Balmain

هفته مد پاریس بالمن

برند معروف فرانسوی بالمن امسال هم با مدیریت طراح جوان خود اولیویه روستینگ در هفته مد پاریس شرکت کرد و طرح‌های زیبا و چشم نوازی ارائه کرد. روستینگ چند فصلی بود که به نظر می‌رسید در نوعی ورطه تکرار افتاده است، تکرار و تقلیدی از طرح‌های پرطمطراق و پر از جزئیات شرقی که اگرچه زیبا اما شلوغ و آزاردهنده بودند. اما این فصل بالمن برخلاف پیش بینی‌ها عمل کرد و مجموعه‌ای جدید و جذاب را به نمایش گذاشت، او از مجموعه خود به عنوان یک عصر جدید و یک جشن بزرگ نام برد. اگرچه روستینگ یک چهره رسانه‌ای با میلیون‌ها فالوور در اینستاگرام است اما نشان داده است که در کار خود جدی است و یکی از افراد موفق در دنیای مد امروز به شمار می‌رود. لباس‌هایی که طراحی کرده بود با تزئینات فراوان، سنگ دوزی، پولک و … درخشش خیره کننده‌ای داشتند و خبر از بلوغ و رشد تفکر طراح خود می‌دادند.

شانل Chanel

هفته مد پاریس شانل

نمایشی که بیشترین تعداد بیننده را در هفته مد پاریس دارد بدون تردید نمایش مد شانل است. خیلی‌ها از ماه‌ها قبل انتظار نمایش مد شانل را می‌کشند تا ببینند این بار کارل لاگرفلد چه تم و غافلگیری برای نمایش خود انتخاب کرده است، پس از کازینو، فرودگاه و موشک فضاپیما او این بار تم آبشار و آب را برای نمایش مد انتخاب کرد. لئوناردو داوینچی زمانی گفته بود آب نیرویی است که طبیعت را به جلو می‌راند و کارل لاگرفلد نیز قصد داشت همین پیام را منتقل کند. دکور نمایش نیز آبشار بزرگ و زیبایی بود که با تم اصلی هماهنگی داشت و لباس‌هایی با زمینه آبی و پوتین‌ها و کلاه‌های شفاف نیز با این تم کاملا منطبق بودند. همه چیز این نمایش را می‌شد به نحوی با آب و دریا و آبشار مرتبط ساخت، چیزی که تا حدی اغراق آمیز و خارج از حد به نظر می‌رسید اما از شیکی و زیبایی لباس‌ها چیزی کاسته نمی‌شد.

کوم دگارسونز Comme des Garçons

هفته مد پاریس کوم دگارسونز

بدون تردید نمایش مد کوم دگارسونز یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین نمایش‌هایی بود که در هفته‌های مد امسال اجرا شد. این نمایش کوتاه و مختصر که تنها از ۱۵ لباس باشکوه و زیبا تشکیل یافته بود جنبه جدیدی از خلاقیت ری کاواکوبو طراح کهنه کار و نواندیش ژاپنی را در معرض دید بینندگان قرار داد. مذهب، هنر و خدا عناصر تشکیل دهنده این نمایش بودند، روی پارچه لباس‌ها می‌شد تابلوهای تاریخی مثل شام آخر و نقاشی‌های زیبای امروزی را نیز مشاهده کرد که شبیه به گرافیتی‌های چندبعدی هستند. کاواکوبو سبک خاص خود را دارد که در نزدیک به ۴ دهه فعالیتش برای طرفداران و علاقمندان شناخته شده است و شاید چیزهایی که او به نمایش می‌گذارد قابل پوشیدن نباید اما لباس‌هایی که در فروشگاه‌های کوم دگارسونز ارائه می‌شود لباس‌هایی زیبا و کاربردی هستند.

دیور Dior

هفته مد پاریس دیور

وقتی ماریا گرازیا چیوری سال گذشته مدیریت طراحی برند دیور را به عهده گرفت با طراحی‌های خود همه را شگفت زده کرد، او سبکی جدید برای دیور ابداع کرد که هرچند با روح برند و آرمان‌های کریستین دیور فاصله داشت اما تحسین منتقدین و توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. هدف چیوری از مجموعه‌های خود قدرتمندسازی زنان و نوعی ترکیب سبک زنانه و سطح بالا با سبک راحتی است اما شواهد بد این مدعا است که چیوری به نوعی ورطه تکرار گرفتار شده است و در دو فصل گذشته حرف جدیدی برای گفتن نداشته است. او نه تنها از روح و سبک دیور فاصله گرفته بلکه با ترکیب‌های تکراری خود یعنی بلوز راحتی و دامن توری و چیزهایی از این قبیل نشان داده که چیز تازه‌ای برای ارائه ندارد و شعارهای او نیز تکراری و نخ نما به نظر می‌رسند. به نظر بیشتر منتقدان دیور یکی از ناامیدکننده‌ترین نمایش‌های هفته مد پاریس را اجرا کرد که کمتر از حد انتظار مخاطبان نیز بود.

ایسی میاکه Issey Miyake

هفته مد پاریس ایسی میاکه

یوشیوکی میامائه طراح برند ایسی میاکه در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۱۸ این برند نشان داد که همچنان دنباله رو روح برند ایسی میاکه و آرمان‌های میاکه افسانه‌ای است. هرچند میاکه هنوز در قید حیات و فعال است اما مدیریت برند خود را به اشخاص دیگری سپرده و خود در بخش تحقیقات و پژوهش فعالیت می‌کند، او همان کسی است که بلوز یقه اسکی معروف استیو جابز را اختصاصا برای وی طراحی کرده بود و از چهره‌های ماندگار فشن در دهه ۸۰ و ۹۰ به شمار می‌رود. روح برند میاکه زیبایی تکنولوژیکی است، چیزی که در نمایش هفته مد پاریس امسال این برند نیز کاملا هویدا بود، رنگ بندی‌های دلپذیر، فرم‌های پیچیده اما منظم مثل زیگزاگ و مارپیچ‌های موازی که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کرد از شگفتی‌های این نمایش بود که نشان داد این برند ژاپنی همچنان موفق و پیشتاز است.

لویی ویتون Louis Vuitton

هفته مد پاریس لویی ویتون

کمتر کسی است که نام برند افسانه‌ای لویی ویتون را نشنیده باشد، این برند از قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین برند‌های فرانسوی است که اکنون با مدیریت نیکلاس گسکیه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. گسکیه در مجموعه امسال خود در هفته مد پاریس ترکیبی از لباس‌های ورزشی سبک خود با لباس‌های قرن هجدهمی را ارائه کرده بود که در نوع خود جالب توجه و زیبا بود. این نمایش در سردابی برگزار می‌شد که با تم اصلی هماهنگی داشت و تحسین تماشاگران را به دنبال داشت. به گفته منتقدان این نمایش یکی از ده نمایش برتر ماه مد بوده است و در خلق زیبایی و نوآوری بسیار موفق عمل کرده است. گسکیه با تاکید روی فرهنگ سلطنتی فرانسه و نمایش نمادهایی از مصر باستان مثل سر شیر و فراعنه سعی داشته است به مجموعه خود هویت و غنا ببخشد و تا حد زیادی موفق عمل کرده است.

سن لوران Saint Laurent و هفته مد پاریس

هفته مد پاریس سن لوران

هوای ماه اکتبر پاریس بسیار دلپذیر است و هیچ چیزی زیباتر از تماشای یک نمایش مد در فضای باز و زیر برج ایفل نیست. آنتونی واکارلو مدیر طراحی برند سن لوران از این شرایط آگاه بود و به همین دلیل این فضا را برای ارائه نمایش مد خود برگزید. امسال پس از مرگ پیر برگ مرد دوم برند سن لوران این برند شرایط خاص و جدیدی داشت و واکارلو در ادامه سبک خاص خود که همسو با آرمان‌های سن لوران فقید هم هست به ارائه جذابیت پرداخت. لباس‌های نصفه و نیمه از چرم سیاه و براق که در کنار شیک بودن و جذاب بودن به ورطه تکرار نیز نیفتاده بودند و هنوز حرف‌های جدیدی برای گفتن داشتند و در فضای دلپذیری که برای  نمایش انتخاب شده بود هر مخاطبی را عاشق خود می‌کردند.

والنتینو Valentino

هفته مد پاریس والنتینو

پیرپائولو پیکولی چند سال است که تعدادی از بهترین و شگفت‌انگیزترین لباس‌های دنیای مد را ارائه می‌کند، چه زمانی که با ماریا گرازیا چیوری در والنتینو همکار بود و چه در یک سال اخیر که به تنهایی به فعالیت خود ادامه داده است. اگر با هویت برند والنتینو آشنایی داشته باشید می‌دانید که لباس‌های بلند با مدل‌های کشیده و باوقار و کاربرد رنگ قرمز هویت اصلی این برند است و همه این هویت به همراه خلاقیت و نوآوری‌های جذاب در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۱۸ این برند رعایت و اجرا شده بود. این مجموعه حتی به گفته خود والنتینو گاواروانی که دوران بازنشستگی خود را می‌گذارد “خیلی والنتینو” بود اما اثری از تکرار در آن مشاهده نمی‌شد. ۷۶ لباسی که در این مجموعه به نماش درآمدند همگی زیبا، چشم نواز و نوآورانه بودند و تحسین بینندگان را برانگیختند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WWD (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)