همه ما دوست داریم موهای بلند و پرپشت با ساقه‌های قوی و محکم داشته باشیم اما رشد موها در واحد زمان مقدار مشخصی دارد و صبر کردن شاید تنها راه پیش روی شما باشد. البته برخی افراد برای رسیدن به این هدف از روش‌هایی مثل استفاده از قرص‌های مکمل، ماسک‌های تقویت کننده، ماساژ و … هم کمک می‌گیرند که همه آن‌ها در تقویت رشد موها موثر نیستند. روش‌های طبیعی و موثری وجود دارند که رشد موهای شما را به وضوح افزایش می‌دهند و تارهای موی قوی، زیبا و بلندی را به شما هدیه می‌کنند. اما این روش‌ها کدامند؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش‌های طبیعی و موثر برای افزایش و تقویت رشد موها را خواهید شناخت تا با کمک گرفتن از آن‌ها بتوانید موهای خود را تقویت کنید و در مدت زمان کمتری آن‌ها را بلند و پرپشت و زیبا کنید.

روش‌هایی که در این مقاله معرفی می‌شوند کاملا طبیعی هستند و مواد مورد نیاز برای آن‌ها در آشپزخانه هر منزلی یافت می‌شود. در نتیجه این کارها هزینه اضافی برای شما به دنبال نخواهند داشت و دردسر استفاده از مواد و محصولات شیمیایی تقویت کننده را نیز از سر شما کم می‌کند. پس اگر با رشد موهای خود دچار مشکل هستید و می‌خواهید در مدت زمان کوتاه‌تری شاهد بلند شدن موهای خود باشید بهتر است این روش‌های طبیعی را امتحان کنید. این روش‌ها کاملا تست شده و بی‌ضرر هستند و تاثیر آن‌ها از نظر علمی ثابت شده است به شرطی که نکات مطرح شده را در این مقاله جدی بگیرید و به طور دقیق رعایت کنید.

افزایش رشد موها با ماساژ و روغن رزماری

ما از انواع شامپوهای تقویت کننده، نرم کننده‌های گران قیمت و محصولات حالت دهنده و … برای زیباتر کردن موهای خود استفاده می‌کنیم غافل از این که زیبایی و رشد موها در محل دیگری شکل می‌گیرد. ریشه موها در پوست کف سر قرار دارند و یک راه ساده و موثر برای افزایش رشد موها ماساژ دادن کف سر است. ماساژ دادن باعث می‌شود که جریان خون در پوست کف سر و فولیکول‌های مو افزایش پیدا کند، به این ترتیب ریشه موهای شما اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت خواهند کرد و رشد آن‌ها بیشتر و بهتر خواهد شد.

رشد موها

ماساژ دادن کف سر به صورت خشک هم امکان پذیر است اما شما می‌توانید با اضافه کردن روغن‌های مغذی، تاثیر آن را دو برابر کنید. یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای تقویت رشد مو، روغن رزماری است. این روغن قرن‌ها است که به عنوان یک روغن تقویت کننده رشد موها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر آن اثبات شده است. روغن رزماری عروق کف سر را باز می‌کند و خون بهتر به فولیکول‌های سطح پوست می‌رسد، در نتیجه موها بهتر و سریع‌تر رشد می‌کنند. برای این کار شما می‌توانید چند قطره روغن رزماری را داخل شامپوی خود بریزید و یا آن را با روغن‌های پایه‌ای مثل زیتون و نارگیل رقیق کنید و مستقیما روی کف سر ریخته و ماساژ دهید.

افزایش رشد موها با استفاده از ماسک زرده تخم مرغ

اگر موهای شما پس از بلند شدن و عبور و خط شانه‌ها، دچار آسیب و شکنندگی و موخوره می‌شود این ماسک چاره کار شما است. تخم مرغ یک ماده کاملا طبیعی است که در هر خانه‌ای یافت می‌شود و حاوی لسیتین و پروتئین است. این دو ماده تاثیر چشمگیری در تقویت ساقه‌های مو و تغذیه موهای شما دارند. علاوه بر این سولفور موجود در تخم مرغ نیز اثر ضدشوره دارد و برای کسانی که با این مشکل هم دست به گریبان هستند بهترین راه حل به شمار می‌رود.

رشد موها

برای استفاده از این ماسک نسبتا ارزان قیمت و موثر کافی است دو عدد تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. اگر چسبناک بودن این ترکیب برای شما آزاردهنده است می‌توانید آن را با نصف پیمانه آب مخلوط کنید تا رقیق شود و کار کردن با آن آسان تر شود. این مخلوط را مستقیما روی موهای خشک و برس زده خود بمالید و به مدت نیم ساعت به همین حال باقی بگذارید. پس از نیم ساعت موها را شامپو بزنید و مثل همیشه از نرم کننده استفاده کنید. پس از آن خواهید دید که موهای شما پرپشت‌تر شده و رشد آن بیشتر شده و دیگر از شوره سر و خشکی و شکنندگی در آن خبری نیست.

تقویت رشد موها با کمک روغن کرچک داغ

بارها درباره تاثیر روغن کرچک در تقویت موهای سر و ابرو و مژه مطالبی را بیان کرده‌ایم اما روغن کرچک یا کاستر بدون اغراق، قهرمان دنیای مراقبت از مو است و اگر تمام خواص آن را بشناسید و به چشم خود ببینید احتمالا برای همیشه استفاده از روغن‌های گیاهی دیگر مثل نارگیل ار کنار خواهید گذاشت. اول از همه این که روغن کرچک خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارد و همه آلودگی‌هایی را که در کف سر و ریشه مو وجود دارند از رشد موها جلوگیری می‌کنند از بین می‌برد. دوم این که این روغن حاوی اگا۶، ویتامین E، پروتئین‌ها و دیگر مواد مغذی مورد نیاز ساقه موهای شما است. این مواد به طور مستقیم در موها جذب می‌شوند و آن را مرطوب و نرم نگه می‌دارند.

رشد موها

اما سومین و مهم‌ترین ویژگی روغن کرچک این است که اگر به طور داغ استفاده شود تاثیر بسیار چشمگیری در افزایش رشد موهای شما خواهد داشت. برای استفاده از روغن کرچک به این شکل، آن را روی کف سر خود بمالید و ماساژ دهید طوری که تا نوک ساقه موها هم برسد. سپس موهایتان را بالای سرتان جمع کنید و با یک کلاه مخصوص حمام بپوشانید. در گام آخر سشوار را بردارید و به مدت ۱۵ دقیقه موها را سشوار بکشید. سپس به حمام بروید و موهایتان را با شامپو و نرم کننده بشویید و از زیبایی و درخشش آن‌ها لذت ببرید.

داشتن رژیم غذایی مناسب برای تقویت رشد موها

قرص‌های مکمل متنوعی برای تقویت رشد موها وجود دارند مثل بیوتین. اما واقعیت این است که هنوز تاثیر واقعی این مکمل‌ها در رشد موها ثابت نشده است. پس بهتر است به جای خرید این قرص‌های گران قیمت (که حاوی مقادیر غیرضروری و اضافی ویتامین و مواد معدنی هم هستند و ممکن است در نهایت به بدن و موهای شما صدمه بزنند) یک رژیم غذایی کامل و مناسب را دنبال کنید که در آن انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی به مقدار کافی وجود داشته باشد. این روش، کاملا بی‌ضرر است چون دقیقا به همان شکلی عمل می‌کند که طبیعت برای ما در نظر گرفته است.

رشد موها

اگر می‌خواهید موهایی قوی و زیبا با رشد مناسب داشته باشید حتما مقدار مناسبی از اسیدهای چرب سالم مثل امگا۳ را از طریق خوراکی دریافت کنید. این اسیدهای چرب برای بدن بسیار ضروری هستند چون بدن ما نمی‌تواند آن‌ها را بسازد و لازم است که مقدار کافی آن در رژیم غذایی ما وجود داشته باشد. اگر امگا۳ کافی دریافت نکنید بدن شما مجبور می‌شود از قسمت‌های غیرحیاتی مثل ساقه مو و پوست مقدار مورد نیاز خود را دریافت کند و مشکل خشکی و شکنندگی موها از همین‌جا آغاز می‌شود. اما با دریافت مقدار مناسب این ماده مهم، فولیکول‌های مو به خوبی تغذیه خواهند شد و موهایی درخشان و خوش حالت با رشد بالا خواهید داشت.

کنار گذاشتن سشوار و ابزارهای حرارتی

احتمالا بارها شنیده‌اید که استفاده مکرر از ابزارهای حرارتی مثل سشوار و اتومو و فرکننده‌های حرارتی چه بلایی بر سر ساقه‌های موهای شما می‌آورد اما لذت کوتاه مدتی که پس از سشوار کشیدن و حالت دادن به موها عاید شما می‌شود گوش دادن به این توصیه‌ها را دشوار می‌کند. اما کارشناسان آرایشی و متخصصان پوست و مو بدون تردید بیان می‌کنند که بهترین راه برای تقویت رشد موها کنار گذاشتن ابزارهای حرارتی از جمله سشوار است. البته لازم نیست سشوار را برای همیشه کنار بگذارید بلکه می‌توانید تعداد دفعات سشوار کشیدن را در هفته به نصف کاهش دهید و به جای آن اجازه دهید موها به طور طبیعی و با جریان هوا خشک شوند.

رشد موها

شاید فکر کنید بدون سشوار کشیدن نمی‌توان موها را به سرعت خشک کرد به خصوص اکنون که در فصل زمستان هستیم و هوا سرد است. اما محصولاتی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. اسپری‌های خشک کننده مو همان طور که از نامشان پیداست سرعت تبخیر آب را در موها افزایش می‌دهند و شما پس از حمام کردن و گرفتن آب اضافی موها می‌توانید با استفاده از این اسپری‌ها موهای خود را سریع‌تر خشک کنید بدون آن که نیازی به استفاده از سشوار داشته باشید.

 

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)