کاترین همنت Katherine Hemnett یکی از نام‌های کمتر شناخته شده در طراحی لباس است اما دنیای مد امروز داشته‌های خود را تا حد زیادی مدیون فعالیت‌های این طراح بریتانیایی است. تیشرت‌های نوشته دار یکی از عادی‌ترین لباس‌های روزمره‌ای هستند که ما هر روز آن‌ها را همه جا می‌بینیم، اما این تیشرت‌ها نخستین بار توسط کاترین همنت طراحی و وارد دنیای مد شدند و چهره آن را برای همیشه تغییر دادند، تیشرت‌هایی که حاوی پیام‌های سیاسی، اخلاقی و امیدبخش بودند و لباس‌ها را به چیزی فراتر از یک پوشش برای بدن تبدیل کردند. در این مقاله تخصصی از مجله قرمز به زندگی کاترین همنت و فعالیت‌های او در طراحی لباس به خصوص طراحی تیشرت‌های نوشته‌دار معروفش خواهیم پرداخت.

کاترین همنت طراح بریتانیایی

زندگی نامه کاترین همنت و تیشرت‌های نوشته دار

کاترین همنت در ۱۶ آگوست ۱۹۴۷ در گریوسنت کنت در انگلستان به دنیا آمد. او از مدرسه هنر سنت مارتین فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۷۹ برند پوشاک مخصوص خود را با نام Katherine E. Hemnett راه اندازی کرد. او در ابتدا به تولید پوشاک زنانه سطح بالا روی آورد اما دو سال بعد پوشاک مردانه را نیز به مجموعه‌های خود اضافه کرد. در همین سال بود که او تیشرت‌های معروف خود را وارد بازار کرد، این تیشرت‌های زنانه و مردانه تیشرت‌های گشادی بودند که روی آن‌ها با حروف درشت عباراتی مثل “CHOOSE LIFE” یعنی “زندگی را انتخاب کن” و “EDUCATION NOT MISSILES” یعنی  “تحصیلات به جای موشک” و عبارات دیگری حاوی پیام‌های مهمی درباره منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، حفظ محیط زیست، صلح جهانی و توجه به آینده جهان درج شده بود. همین سبک طراحی به هویت اصلی برند کاترین همنت تبدیل شد و وقتی ارد مشهوری مثل جرج مایکل در موزیک ویدئوی خود موسوم به Wake Me Up Before You Go Go تیشرت CHOOSE LIFE را به تن کرد برند کاترین همنت به محبوبیتی جهانی دست یافت. علاوه بر این گروه کوئین هم در موزیک ویدئوی Hammer To Fall از تیشرت WORLDWIDE NUCLEAR BAN NOW استفاده کرده بودند.

کاترین همنت طراح بریتانیایی

 

فعالیت‌های حرفه‌ای کاترین همنت

در سال ۱۹۸۴ فروش تیشرت‌های کاترین همنت در سراسر جهان به اوج رسیده بود و هفتصد فروشگاه در چهل کشور محصولات او را به بازار عرضه می‌کردند. البته این موفقیت با تقلید و کپی‌های زیادی هم همراه بود و تولید کننده‌های مختلفی در سراسر جهان این سبک را پیش گرفته و تیشرت‌هایی با نوشته‌ها و پیام‌های سیاسی و اجتماعی تولید و وارد بازار کردند. کاترین همنت به تیشرت‌های خود به چشم یک وسیله انتقال پیام نگاه می‌کرد و معتقد بود “اگر می‌خواهید پیام و عقیده خود را به همه مردم منتقل کنید باید آن را با حروف درشت روی لباستان چاپ کنید.” مجموعه‌های جالب و جذاب کاترین همنت زیبایی شناسی دهه هشتاد را به طور کلی تحت تاثیر قرار داد و چهره‌های معروف آن زمان مثل پرنسس دایانا، بوی جرج، مدونا، میک جگر و … به استفاده از این تیشرت‌ها روی آوردند. اما فعالیت‌های حرفه‌ای همنت در زمینه طراحی لباس تنها محدود به این تیشرت‌ها نبود و او مجموعه‌های متعددی از کیف، کفش، عینک آفتابی و شلوار جین را هم به بازار عرضه کرد تا حدی که برند کاترین همنت در پایان دهه هشتاد به یکی از سودآورترین برندهای پوشاک بریتانیایی تبدیل شده بود. او د سال ۲۰۱۷ یک مجموعه کلاسیک از لباس‌های تک جنسیتی برند خود را به نمایش گذاشت که با استقبال زیادی مواجه شده و به یکی از مجموعه‌های موفق این سال تبدیل شد.

کاترین همنت طراح بریتانیایی

فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی کاترین همنت

در سال ۱۹۸۹ مطالعات و تحقیقات جهانی نشان داد که افزایش تولید پنبه باعث گسترش استفاده از سموم شده و این سموم آلودگی خاک و منابع زیست محیطی را در سطح وسیعی به دنبال داشته است. همنت با اطلاع از این تغییرات تصمیم گرفت که برای نجات محیط زیست و صنعت مد کاری انجام دهد اما تلاش‌های او نتیجه‌ای در پی نداشت و تصمیم گرفت که خط تولید محصولات خود را با قوانین زیست محیطی سخت گیرانه‌تری مجددا راه اندازی کند و در سال ۲۰۰۵ توانست یکی از برترین و موفق‌ترین برندها را در زمینه پایداری زیست محیطی وارد عرصه مد کند. در اواخر دهه ۸۰ او با مارگارت تاچر نخست وزیر وقت بریتانیا ملاقاتی داشت و در این دیدار تیشرتی با این نوشته به تن داشت “۵۸ درصد مردم بریتانیا موشک بالستیک نمی‌خواهند”.

کاترین همنت طراح بریتانیایی

در سال ۲۰۰۳ مدل‌هایی که در نمایش مد برند کاترین همنت حضور داشتند در اعتراض به حضور انگلستان در جنگ با عراق تیشرت‌هایی با این مضمون به تن کرده بودند “جنگ را متوقف و تونی بلر را اخراج کنید”. در سال ۲۰۰۸ او اشارات تندی به نژاد پرستانه بودن نمایش‌های مد بریتانیا داشت و گفت “نمایش‌های مد اینجا پر از دختران سفید هستند و کمپانی‌های لوازم آرایشی علاقه‌ای به دختران سیاهپورست ندارند. من معتقدم زنان سیاه بسیار زیباتر از زنان سفید هستند و وقت آن رسیده است که در نمایش‌های مد تعادل نژادی برقرار کنیم.” کاترین همنت بدون شک یکی از موفق‌ترین طراحان لباس بریتانیایی در دهه‌های اخیر است و نخستین جایزه انجمن طراحان مد بریتانیا را از آن خود کرده است. او در سال ۱۹۹۶ توسط خوانندگان مجله کازموپولیتن به عنوان محبوب‌ترین طراح مد سال انتخاب شد و در سال ۲۰۱۱ جایزه CBE را به خاطر یک عمر خدمت به صنعت مد بریتانیا ازآن خود کرد.

کاترین همنت طراح بریتانیایی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)