ساپورت یا لگینگ یکی از لباس‌های پرکاربرد و تطبیق پذیر زنانه است که تاریخچه بلند و بالایی دارد. ساپورت این روزها در بسیاری موارد جای شلوار را گرفته است. اگرچه می‌بینیم سلبریتی‌ها ر ساپورت بسیار زیبا و خوش لباس به نظر می‌رسند اما پوشیدن ساپورت به این سادگی‌ها هم نیست و محدودیت‌های زیادی برای این کار وجود دارد. برخی از لباس‌ها و اکسسوری‌ها بهتر است همراه با ساپورت استفاده نشوند چون ترکیبی نامتعادل و غیراصولی به وجود می‌آورند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز، پس از آشنایی با تاریخچه لگینگ و ساپورت، خواهید خواند که پوشیدن ساپورت و لگینگ با کدام لباس‌های زنانه مجاز نیست و به جای آن‌ها بهتر است از چه لباس‌هایی استفاده شود.

تاریخچه لگینگ و ساپورت

اولین لگینگ‌ها شلوارهایی مردانه بودند که در قرن چهاردهم میلادی در اسکاتلند مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این ساپورت‌ها در دواقع دو بخش مجزا یعنی دو بوت جورابی خیلی بلند بودند که از چرم یا پارچه‌های ضخیم ساخته شده و در لباس‌های رزم یا لباس‌های روزمره مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در دوره رنسانس این ساپورت‌ها زیر لباس‌های مردانه پوشیده می‌شد و استفاده از آن‌ها تا قرن‌ها ادامه داشت تا این که در قرن نوزدهم ساپورت به یک لباس زنانه تبدیل شد.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

در دوران مدرن و از میانه قرن بیستم روش پوشیدن ساپورت متحول شد که این تحول را مدیون یکی از شناخته شده‌ترین آیکن‌های مد آن زمان یعنی آدری هیپورن هستیم. او در فیلم سایرینا شلوارهای کاپری تنگی همراه با بلوز مشکی به تن داشت که در آن دهه بسیار محبوب شد. البته این شلوارها چندان کشی نبودند اما در مقایسه با شلوارهای گشاد رایج در دهه ۴۰ تحول بزرگی به شمار می‌آمد.

ساپورت و لگینگ

اما با اختراع پارچه‌های اسپندکس در سال ۱۹۵۸ توسط جوزف شیورز، پوشیدن ساپورت هم متحول شد و اولین لگینگ از جنس لیکرا در سال ۱۹۵۹ به وجود آمد که مورد علاقه دختران لاغر آن زمان قرار گرفت و طراحانی مثل مری کوانت و امیلیو پوچی از آن برای طراحی‌های خود ایده گرفتند.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

دهه هفتاد دوره شکوفایی لگینگ بود، در این زمان ستارگان سینما، تلویزیون و موسیقی مثل بازیگران سریال ستارگان چارلی، دبی هری و … از این شلوارها استفاده می‌کردند، ساپورت‌های براق و رنگارنگ در این زمان بسیار محبوب شد. این محبوبیت تا دهه ۸۰ هم ادامه داشت و در این زمان ساپورت‌های چند رنگ را همه جا می‌شد دید.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

از دهه نود میلادی ساپورت‌های کشباف هم به پوشاک زنانه راه یافت و شلوارهای رکابی هم یکی از نوآوری‌های ان زمان بود. با شروع هزاره جدید کمی از محبوبیت ساپورت‌ها کاسته شد اما مدل‌ها کوتاه آن گاهی همراه با لباس‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر لگینگ دوباره محبوب شده است و جایگاه خاصی در لباس‌های زنانه پیدا کرده است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها شاهد کمرنگ شدن آن باشیم.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

پوشیدن ساپورت با بادی زنانه

قانون اول در مد و فشن این است که پوشیدن لباس تنگ همراه لباس تنگ ممنوع است. بادی زنانه هم یک لباس تنگ است که بالاتنه و بهشی از پایین تنه را پوشش می‌دهد و ترکیب آن با ساپورت چندان جالب و راحت نخواهد بود. به جای این کار توصیه می‌شود از ترکیب یک تیشرت معمولی با ساپورت استفاده کنید و یک پیراهن یا ژاکت را دور کمرتان گره بزنید تا پوشش کافی داشته باشید. البته اگر به هر دلیلی قرار است لباس تنگی را همراه ساپورت بپوشید روی آن از یک پوشش مثل پیراهن دکمه‌دار استفاده کنید و دکمه‌ها را باز بگذارید.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

پوشیدن ساپورت با بلوز‌های یقه باز

همان طور که می‌دانید. ساپورت پوشش کاملی ندارد و به دلیل تنگ بودن جزو لباس‌های محدودیت‌دار است. به همین دلیل شما نمی‌توانید همراه با آن از لباس‌هایی استفاده کنید که پوشش کافی ندارند. بلوزهای یقه بار، تاپ‌های تیوپی، بلوز شانه افتاده، بلوزهایی که پشت آن‌ها باز است و به طور کلی با ترکیب آن‌ها پوشیدگی بدن شما کافی نخواهد بود گزینه‌های مناسبی برای پوشیدن همراه با ساپورت نیستند. اگر به هر دلیلی مجبور هستید که چنین لباس‌هایی بپوشید بهتر است روی آن از یک پوشش مناسب مثل پیراهن بلند، مانتو یا ژاکت بافتنی بلند استفاده کنید.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

پوشیدن ساپورت با دمپایی

بهترین کفش برای پوشیدن با ساپورت کفش تخت است چون استفاده از کفش پاشنه بلند نه تنا راحتی کافی ندارد بلکه باعث می‌شود ظاهر شما چندان موقر به نظر نرسد. اما در این میان یک استثنا هم وجود دارد و آن دمپایی به خصوص دمپایی لاانگشتی است، چون اگر ساپورت را با دمپایی بپوشید بیش از حد تنبل و نامرتب به نظر خواهید رسید که اصلا قابل قبول نیست. پس بهتر است به جای دمپایی از کفش کتانی، کفش کالج، کفش عروسکی و یا یا بوت‌های تخت استفاده کنید تا هم تیپ متعادل و هم احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

پوشیدن ساپورت با دامن یا پیراهن

اگرچه پوشیدن ساپورت با دامن یا لباس مجلسی در دهه ۲۰۰۰ میلادی باب شده بود اما این کار اکنون جزو اشتباهات جدی مد و فشن است و اگر می‌خواهید جزو اشتباه کنندگان نباشید و تیپتان قدیمی و دمده به نظر نرسد هرگز همراه با دامن و لباس مجلسی خود از ساپورت استفاده نکنید و بهتر است به جای ساپورت آن‌ها را با جوراب شلواری در طرح و رنگ دلخواه خود بپوشید. اگر هم قصد پوشیدن ساپورت دارید به جای پوشیدن دامن و پیراهن همراه با آن، از سوئیشرت، مانتوی مجلسی، مانتوی بافتنی یا کاپشن و پالتوی بلند استفاده کنید.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

پوشیدن ساپورت با کیف ورزشی

این مورد شاید کمی عجیب به نظر برسد اما اکسسوری‌ها هم در پوشیدن ساپورت اهمیت دارند. هرگز دیده نشده است که یک سلبریتی وقتی که شلوار ساپورت به تن دارد کیف ورزشی همراه داشته باشد، حتی اگر قصد رفتن به باشگاه را داشته باشند. واقعیت این است که یک راه ساده برای ارتقا دادن استایل با ساپورت استفاده از یک کیف شیک و سطح بالا است و استفاده از کیف ورزشی تیپ شما را سطح پایین نگه خواهد داشت. بنابراین همیشه این نکته مهم را مد نظر داشته باشید و به جای حمل کیف ورزشی معمولی از کیف زنانه شیک استفاده کنید.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

پوشیدن ساپورت با تاپ کوتاه

همان طور که گفتیم پوشیدن ساپورت با بلوزهای پشت باز، یقه باز، بدون شانه و … مجاز نیست چون پوشش کافی ندارند. این مساله در مورد بلوزهای گشاد کوتاه و بلوزهای ورزشی که بالای کمر می‌رسند نیز صادق است و بهتر است چنین بلوزهایی را هراه ساپورت نپوشید. اما اگر مجبور هستید برای باشگاه یا موقعیت‌های یگر از این ترکیب لباس استفاده کنید هنگام خروج از منطقه راحتی و خصوصی خود، حتما یک پوشش بهتر روی آن داشته باشید مثلا از ژاکت ورزشی بلند یا مانتوی اسپورت استفاده کنید.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

پوشیدن ساپورت با زرق و برق اضافی

همان طور که بلوزهای یقه باز و پشت باز برای پوشیدن با ساپورت مناسب نیستند استفاده از جواهرات بزرگ و رنگارنگ هم برای پوشیدن با ساپورت مجاز نیست چون ترکیبی غیرعادی و نامناسب با این شلوارها به وجود می‌آورد که مورد تایید شیکپوشان نیست. ساپورت لباسی با استایل راحتی و ورزشی است و جواهرات زیاد در کنار آن جایی ندارد و توصیه می‌شود به جای این کار یا اصلا جواهرات نداشته باشید یا از تعداد محدودی جواهرات ظریف و کوچک استفاده کنید.

پوشیدن ساپورت و لگینگ

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیکپوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)