خانم‌های کارمند و خانم‌هایی که در محیط‌های کاری رسمی و جدی فعالیت می‌کنند به نوع خاصی از لباس یعنی لباس اداری زنانه نیاز دارند. شاید تصور کنید لباس اداری زنانه فرم‌های محدودی دارد که به هیچ کسی نمی‌آید. اما اگر بدانید کدام مدل لباس برای فرم اندام شما مناسب است می‌توانید لباس اداری را نیز درست انتخاب کنید و استایل رسمی زیبایی داشته باشید. مهم نیست چاق باشید یا لاغر کوتاه باشید یا بلند، اندام ایده‌آل داشته باشید یا دچار چاقی موضعی باشید، همیشه لباس‌هایی وجود دارد که با فرم اندام شما سازگار است و آن را زیباتر و متعادل‌تر نشان می‌دهد حتی اگر یک لباس اداری ساده و معمولی باشد. در این مقاله خواهید دید که بر اساس فرم اندام شما کدام مدل لباس اداری زنانه مناسب شماست.

لباس اداری زنانه مناسب برای خانم‌های قدکوتاه

خانم‌های قدکوتاه معمولا بیش از بقیه خانم‌ها در انتخاب لباس دچار مشکل می‌شوند و معمولا نمی‌توانند لباس اداری که مناسب اندام آن‌ها باشد و داخل آن گم نشوند پیدا کنند. اگر شما جزو افرادی هستید که قد زیر ۱۶۲ سانتی‌متر دارند باید اولا مانتویی انتخاب کنید که کاملا اندازه باشد یعنی آستین بلند یا سرشانه گشاد نداشته باشد، ثانیا طرح مانتو یکدست باشد یعنی از مانتوهایی که رنگ بالاتنه و پایین‌تنه در آن‌ها متفاوت است نباید استفاده کنید، البته بهتر است خط کمر مانتو مشخص باشد تا اندام کشیده‌تر به نظر برسد. در مورد شلوار رسمی هم بهتر است از شلوارهایی استفاده کنید که راسته هستند و خیلی بلند نیستند یعنی قد آن تا مچ پا می‌رسد. به خاطر داشته باشید که بهتر است رنگ همه لباس‌ها مخصوصا شلوار را از رنگ‌های خنثی و تیره انتخاب کنید تا کشیده‌تر و بلندتر به نظر برسید.

لباس اداری زنانه مناسب برای اندام شما

لباس اداری زنانه مناسب برای خانم‌های قدبلند

شاید تصور کنید خانم‌های قدبلند مشکلی در انتخاب لباس به خصوص لباس‌های اداری ندارند اما باید بدانید که داشتن قد بلند هم می‌تواند در انتخاب لباس مشکل ساز باشد و اگر لباس مناسبی انتخاب نشود ممکن است ظاهر فرد نامتعادل و زمخت به نظر برسد. اگر قد شما بلند است و قصد انتخاب مانتوی اداری دارید قبل از هرچیز به جنس پارچه مانتو توجه کنید. پارچه‌ای را انتخاب کنید که نرم و لخت باشد و با حالتی مناسب روی بدن بیفتد. قد این مانتو باید میدی باشد یعنی تا میانه ران، در این صورت اندام شما متعادل‌تر به نظر خواهد رسید. برای انتخاب شلوار هم بهتر است از شلوارهای راسته ساده استفاده کنید که با مانتوی شما هم هماهنگ باشد یا این که از شلوارهای گشاد با فرم مخروطی که قد آن هم چندان بلند نیست و تا مچ پا می‌رسد استفاده کنید.

لباس اداری زنانه مناسب برای اندام شما

لباس اداری زنانه مناسب برای خانم‌هایی که اندام سیبی شکل دارند

داشتن اندام سیبی شکل به این معنا است که بیشتر وزن بدن در قسمت میانی آن یعنی شکم جمع شده است و بقیه قسمت‌ها چندان چاق نیستند. در این نوع اندام چون شکم برجسته است خط کمر تعریف نشده است و برای ایجاد تعادل در آن لازم است که بتوانید خط کمر را تعریف کنید. از مانتوهایی استفاده کنید که چند لایه هستند، لایه‌های زیرین مانتو باید فیت و در رنگ‌های تیره باشند و لایه‌های رویی در رنگی متفاوت که تضاد و تعادل را در اندام برقرار کنند. اگر اندام سیبی شکل دارید و قصد تهیه شلوار رسمی را هم دارید بهتر است از شلوارهای تنگ که فاق بلند هستند استفاده کنید تا هم شکم کوچک‌تر شود و هم پاها پرتر دیده شود و به طور کلی اندام شما متعادل شود.

لباس اداری زنانه مناسب برای اندام شما

لباس اداری زنانه مناسب برای خانم‌هایی که اندام گلابی شکل دارند

اندام گلابی شکل اندامی است  که در آن حجم پایین تنه نسبت به بالاتنه بیشتر است و عرض شانه و سینه کم و در عوض باسن و ران‌ها چاق هستند. برای ایجاد تعدال در چنین اندامی باید از لباس‌هایی استفاده شود که حجم بالاتنه را بیشتر می‌کند. اما این اندام با اندام پسرانه فرق دارد و اگر بیش از حد روی کمر تاکید شود ممکن است پایین‌تنه چاق‌تر به نظر برسد بنابراین بهتر است از مانتوهایی استفاده کنید که حالت تونیک دارند و روی کمر جمع می‌شوند و در بالاتنه حالت گشادی به وجود می‌آورند اما روی باسن هم تنگ نمی‌شوند. شلوار مناسب برای اندام ساعت شنی شلواری است که کمر آن روی باریک‌ترین قسمت بدن بنشیند و پس از آن حالت گشاد و راسته داشته باشد تا چاقی باسن و ران‌ها به چشم نیاید. شلوار راه راه ساده هم می‌تواند اثر بیشتری در لاغر کردن پایین تنه داشته باشد.

لباس اداری زنانه مناسب برای اندام شما

لباس اداری زنانه مناسب برای خانم‌هایی که اندام ساعت شنی دارند

اندام ساعت شنی یکی از فرم‌های زیبا و ایده‌آل برای اندام زنانه است که همه خانم‌ها دوست دارند چنین اندامی داشته باشند. در این نوع اندام خط کمر مشخص است و عرض باسن و سینه و شانه تقریبا نزدیک به هم هستند. برای این نوع اندام محدودیت چندانی در انتخاب لباس رسمی و اداری وجود ندارد اما اگر شما جزو افرادی هستید که اندام ساعت شنی دارند و قصد دارید برای خودتان مانتوی رسمی بخرید بهتر است به جای مدل‌های ساده و معمولی مدلی را انتخاب کنید که در قسمت آستین‌ها حالت کلوش داشته باشد تا بازوهای شما زیباتر و در تعادل با اندام به نظر برسد. برای انتخاب شلوار هم محدودیت خاصی وجود ندارد اما بهتر است از شلوارهای دمپا گشاد که پاها را کشیده‌تر نشان می‌دهند و با کفش رسمی و پاشنه بلند هم هماهنگی خوبی دارند استفاده کنید.

لباس اداری زنانه مناسب برای اندام شما

لباس اداری زنانه مناسب برای خانم‌هایی که اندام پسرانه دارند

خانم‌هایی که اندام پسرانه دارند معمولا فاقد برجستگی‌ها و قوس‌های زنانه در اندام خود هستند، به این نوع اندام اندام مستطیلی شکل هم می‌گویند که در آن عرض شانه و سینه و باسن تقریبا نزدیک به هم است خط کمر چندان در آن مشخص نیست. برای ایجاد تعادل در چنین اندامی شما باید لباسی را انتخاب کنید که این قوس‌ها را در بدن ایجاد کند. مثلا استفاده از مانتوهایی که در قسمت سینه و شانه دارای چین و رافل هستند و به این قسمت‌ها حجم می‌دهند ایده مناسبی  برای این کار است. خط کمر مانتوی شما باید مشخص باشد و کمی بالاتر از محل طبیعی آن قرار بگیرد تا اندام ظریف‌تر دیده شود. مانتوهایی دورنگی که در قسمت بالاتنه و پایین‌تنه رنگ متفاوتی دارند برای خانم‌های با اندام پسرانه و مستطیلی مناسب است. اگر قصد انتخاب یک شلوار رسمی هم دارید دقت کنید که شلوار اداری شما بهتر است ساسون‌دار و دارای جزئیات در قسمت‌های مختلف (مثلا لبه تا شده) باشد تا توجه را به قسمت مچ پای شما جلب کند.

لباس اداری زنانه مناسب برای اندام شما

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)