کمتر کسی را می‌توان یافت که نام کوکو شانل را نشنیده باشد. او نه تنها یک طراح لباس موفق و تاثیرگذار بود بلکه به عنوان یکی از زنان ماندگار در تاریخ هنر و فعالیت‌های اجتماعی هم به شمار می‌رود که توانست انقلابی در پوشش و لباس‌های زنان در دهه ۱۹۲۰ به وجود آورد. سبک کوکو شانل در طراحی لباس‌های این دهه زنان را از بندهای گذشته رها کرد و به آنان اجازه داد که راحت‌تر به کار و فعالیت بپردازند و به عنوان اعضای فعال جامعه و حتی دنیای سیاست هم شناخته شوند، حال این مدل‌های خاص دوباره به دنیای مد بازگشته‌اند و از تحول جدیدی خبر می‌دهند. در این مقاله تخصصی از مجله قرمز به بررسی سبک کوکو شانل در طراحی لباس‌های دهه ۱۹۲۰ و بازگشت آن‌ها می‌پردازیم.

کفش‌های دو رنگ به سبک کوکو شانل

سبک کوکو شانل در طراحی

البته کفش‌های کلاسیک دو رنگ برند شانل در سال ۱۹۵۷ معرفی شد اما در تصویری که می‌بینید کوکو شانل یک جفت کفش دو رنگ به پا دارد. او در دهه ۱۹۲۰ بیشتر مواقع کفش‌های دورنگ زیبایی می‌پوشید که به بخشی از استایل شخصی او تبدیل شد و در دهه‌های بعدی منبع الهامی برای طراحی کفش‌های معروف و شاخص دو رنگ شانل شد که قسمت نوک پنجه آن رنگ تیره‌تری نسبت به بقیه کفش دارد. این کفش‌ها از آن زمان تا کنون تولید می‌شوند و توسط برندهای دیگر نیز کپی شده‌اند و تقریبا همه افراد معروف  متخصص در مد و فشن این کفش کلاسیک را در کمد لباس‌های خود دارند. کفش‌های دورنگ مزایای زیادی از نظر مد و استایل دارند، تیره بودن پنجه کفش (که معمولا هم به رنگ مشکی است) باعث می‌شود قسمتی از طول پا قطع شود در نتیجه پاها کوچک‌تر به نظر برسند و به دنبال آن ساق پا بلندتر دیده شده و قد فرد کشیده تر به نظر خواهد رسید.

بستن کمربند با همه لباس‌ها

سبک کوکو شانل در طراحی

از دهه ۱۹۲۰ بدنه‌های فلزی و چوبی سفتی که به بالاتنه زنان فرم می‌دادند و با نام کرست شناخته می‌شدند حذف شد. این حذف تا حد زیادی مدیون کوکو شانل و ابداعات او در طراحی لباس بود. این لباس‌های زیر برای فرم دادن کرم و بالاتنه به کار می‌رفتند اما فشار زیادی به این قسمت‌ها وارد کرده و فعالیت و عملکرد زنان را محدود می‌کردند. با حذف این بخش، زن بودن بسیار راحت‌تر شد و زنان به راحتی می‌توانند در لباس‌های راحت و جدید خود فعالیت کنند. اما برای تاکید روی زنانگی همچنان لازم است که کمر باریک‌تر به نظر برسد. به این منظور کوکو شانل همیشه توصیه می‌کرد که با همه لباس‌ها از کمربند استفاده کنید. این کمربند هرچه چشمگیرتر و جذاب‌تر باشد تاثیر بیشتری در زیبایی اندام و لباس‌های شما خواهد گذاشت و آن را با هر سبک و استایلی به خصوص سبک لباس‌های مردانه هم می‌توانید استفاده کنید.

لباس‌های آزاد و راحت به سبک کوکو شانل

سبک کوکو شانل در طراحی

اگر به لباس‌های طراحی شده توسط کوکو شانل در دهه ۱۹۲۰ میلادی نگاهی بیندازید خواهید دید که تقریبا همه این لباس‌ها فرمی راحت و گشاد دارند و کمر آن‌ها پایین‌تر از محل طبیعی کمر قرار گرفته است. این سبک و مدل به یکی از نمادهای شاخص سبک کوکو شانل تبدیل شد و زنان مدرن آن زمان حتما یک عدد از آن مدل لباس را در مجموعه لباس‌های خود داشتند. همان طور که گفتیم کوکو شانل لباس‌های مدل قدیمی زنانه را کنار گذاشت و به جای لباس‌های فرم‌دار با پارچه‌های سفت از پارچه‌های نرم‌تر و روان‌تر برای طراحی لباس‌های زنانه استفاده کرد. کوکو شانل اولین طراحی بود که از پارچه‌های کشباف برای دوخت لباس‌های سطح بالا (اوته کوتور) استفاده کرد و به این ترتیب زنان، دیگر مجبور نبودند لباس‌هایی بپوشند که به تن آن‌ها چسبیده و اجازه حرکت کردن را به آن‌ها نمی‌دهد.

جواهرات ساده اما به تعداد زیاد

سبک کوکو شانل در طراحی

کوکو شانل جمله معروفی دارد که می‌گوید “قبل از خروج از منزل یکی از جواهرات و اکسسوری‌های خود را حذف کنید”. این گفته شانل نشان از اعتقاد او به سادگی و استفاده کم و متعادل از جواهرات و اکسسوری‌های تزئینی دارد. اما این گفته بیشتر برای استفاده از جواهرات بزرگ و درشت صادق است و شما اگر از جواهرات ریز و ظریف و ساده استفاده کنید می‌توانید آن‌ها را به تعداد زیاد به کار ببرید و نگران شلوغ شدن تیپ خود نباشید، علاوه بر این، چند جواهر ساده و ظریف می‌تواند ترکیب‌های متعدد و متفاوتی بسازد که هرکدام با لباس خاصی هماهنگ خواهد بود. پس به جای جواهرات بدلی و رنگارنگ و شلوغ سراغ جواهرات ساده و شیک با کیفیت بالا بروید و آن‌ها را به تعداد دلخواه با هم ست کرده و استفاده کنید تا از اصول شیکپوشی به سبک کوکو شانل دور نمانید.

ترکیب طرح‌های لباس به سبک کوکو شانل

سبک کوکو شانل در طراحی

کوکو شانل یکی از اولین طراحانی بود که یونیفورم ملوانی را به عنوان یک لباس زنانه طراحی کرد و این سبک را در دیگر طراحی‌های خود نیز به کار برد. این به معنای آن بود که او از طراحی لباس‌های طرح‌دار و به خصوص ترکیب کردن طرح‌های مختلف با یکدیگر ابایی ندارد. او در استایل شخصی خود نیز این سبک را به کار می‌برد و بارها از لباس‌های طرح‌دار در کنار هم استفاده می‌کرد مانند تصویر بالا که او را در یک استایل جذاب با یک کت و دامن طرح‌دار و بلوز راه راه افقی می‌بینید. این ترکیب طرح و پرینت لباس جزو ترندهای جدید مد و فشن است که مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند که اگر با مهارت انجام شود نتیجه درخشانی خواهد داشت و اگر نکات تخصصی آن رعایت نشو ممکن است به یک فاجعه فشن بیانجامد.

جملاتی کلیدی از زبان کوکو شانل

کوکو شانل به عنوان یک زن موفق، مستقل و تاثیرگذار جملات نابی هم از خود به یادگار گذاشته است که با گذشت نزدیک به صد سال هنوز کهنه نشده‌اند و در زندگی امروزی هم مصداق دارند. در ادامه ده جمله از معروف‌ترین این گفته‌ها و جملات را نقل می‌کنیم.

  • شجاعانه‌ترین حرکتی که می‌توانید انجام دهید این است که در مورد خودتان با صدای بلند فکر کنید!

  • ما تنها یک بار زندگی می‌کنیم پس این یک بار باید به حد کافی شگفت انگیز و جذاب باشد.

  • من فشن را نمی‌سازم، من خود فشن هستم!

  • تنها کسانی روی اصالت خود اصرار می‌ورزند که هیچ حافظه‌ای ندارند.

  • زندگی من رضایت بخش نبود بنابراین تصمیم گرفتم زندگی‌ام را خودم بسازم.

  • به همه رنگ مشکی را توصیه می‌کنم، مشکی آنقدر قوی است که همه چیز را در اطراف خود پاک می‌کند.

  • برای من مهم نیست که در مورد من چه فکر می‌کنی، من اصلا در مورد تو فکر نمی‌کنم!

  • مردان همیشه زنانی را به خاطر می‌آورند که باعث نگرانی و ناراحتی آن‌ها شده‌اند.

  • بهترین رنگ در جهان همان رنگی است که به شما می‌آید.

  • صورت بیست سالگی شما را طبیعت به شما داده‌است، صورت سی سالگی شما را نیز زندگی به شما می‌دهد، اما در پنجاه سالگی شما همان صورتی را خواهید داشت که لایق آن هستید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی  بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)