حتما برای شما پیش آمده است که ساعت‌ها وقت صرف جستجو، مراجعه به فروشگاه‌های مختلف و امتحان کردن عطرهای متعدد کرده‌اید و در انتها عطری را که می‌خولسته‌اید نیافته‌اید، یا این که عطری را خریده‌اید و پس از مدتی استفاده متوجه شده‌اید که این رایحه دلخواه شما نیست و پولتان را هدر داده‌اید. علت این اتفاق این است که شما روش صحیح امتحان کردن عطر را نمی‌دانید و حس بویایی شما در مراحل مختلف این کار دچار خطا می‌شود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خواهیم روش صحیح امتحان کردن عطر را در چند مرحله به شما آموزش دهیم.

بدون بو به خرید عطر بروید

یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد در هنگام امتحان کردن عطر مرتکب می‌شوند داشتن عطر و مواد معطر است. وقتی که به خرید عطر می‌روید از هیچ نوع عطر و ماده آرایشی معطر مثل کرم دست خوشبو و … استفاده نکنید. اگر عطر خاصی را در جایی بو کرده‌اید و آن را پسندیده‌اید هنگام خرید عطر نام آن را به خاطر داشته باشید. بهتر است لیستی از عطرهایی که دوست دارید تهیه کنید و هنگام انتخاب عطر با خود همراه داشته باشید.

از فروشنده کمک بگیرید

اگر از فروشگاه‌های معتبر و بزرگ خرید می‌کنید به احتمال زیاد فروشنده قصد فریب دادن شما و به اصطلاح انداختن عطرهای کم فروش خود را به شما نخواهد داشت. این فروشنده‌ها در حقیقت کارشناس فروش هستند و اطلاعات کافی درباره عطرها دارند و می‌توانند به شما بگویند که کدام عطرها محبوبیت و فروش بیشتری دارند، کدام رایحه قوی‌تری دارند و کدام برای موقعیت‌های مختلف مناسب هستند. اگر فروشنده خواست که عطر را روی شما اسپری کند اجازه ندهید. این کار باعث می‌شود تمام روز بوی آن عطر از بدن و لباس شما ساتع شود و نتوانید عطرهای دیگری را امتحان کنید و بوهای مختلف با هم مخلوط شده و حس بویایی شما را دچار خطا کند.

امتحان کردن عطر به روش صحیح در فروشگاه

عطر را روی یک تکه کاغذ اسپری کنید

اگر می‌خواهید عطر را به روش صحیح بو کنید از فروشنده بخواهید تا آن را روی یک تکه کاغذ کوچک اسپری کند. معمولا فروشگاه‌های معتبر چنین کاغذهایی دارند اما می‌توانید این کاغذها را در اندازه مناسب تهیه کرده و چند عدد را با خود همراه داشته باشید. پس از امتحان یک یا دو عطر باید حس بویایی خود را ریست کنید، بیشتر فروشگاه‌های عطر یک ظرف حاوی قهوه روی کانتر قرار می‌دهند، بو کردن قهوه باعث می‌شود بوی عطر از بین برود و مغز شما آرام شود.

چند نمونه از این کاغذها را جمع آوری کنید

پس از این که چندین رایحه مختلف عطرها را روی کاغذها جمع آوری کردید نام هر عطر و برند آن را روی کاغذ مربوط به آن یادداشت کنید چون ممکن است بعدا فراموش شود. این نمونه‌ها را داخل کیف خود قرار دهید اما کنار هم نگذارید چون بوهای آن‌ها ممکن است با هم ترکیب شوند و رایحه متفواتی به وجود آید. توصیه می‌کنیم هر کدام از این نمونه‌ها را در یک جیب جداگانه در کیف خود قرار دهید.

نیاز خود را در نظر بگیرید

در انتخاب عطر همه چیز تنها به راحیه و بوی آن مربوط نمی‌شود هرچند رایحه عطر مهم‌ترین چیز در انتخاب عطر است اما عوامل دیگری مثل قیمت، حجم عطر، بسته‌بندی و سایر عوامل بر اساس نیاز شما در این انتخاب نقش دارند و بهتر است روی کاغذهای نمونه عطر این فاکتورها را نیز یادداشت کنید. مثلا اگر هر روز عطر می‌زنید به بسته‌بندی بزرگ‌تر نیاز دارید اما اگر استفاده زیادی ندارید یک شیشه بزرگ عطر قطعا به درد شما نخواهد خورد یا اگر محدودیت بودجه دارید بهتر است از عطرهای با قیمت پایین‌تر انتخاب کنید و ولخرجی نکنید.

امتحان کردن عطر به روش صحیح در منزل

به خانه بروید

هیچ ضرورتی ندارد همان روز که به فوشگاه عطر مراجعه کردید خرید خود را نیز انجام دهید مگر این که عجله داشته باشید یا به قصد خرید هدیه مارجعه کرده‌باشید یا برند و نام عطر محبوب خود را از قبل شناخته باشید. می‌توانید نمونه‌ها را به همراه مشخصات آن‌ها به منزل ببرید و با آرامش تک تک نمونه‌ها را با چند ساعت فاصله بو کنید و در نهایت تصمیم خود را بگیرید. فراموش نکنید که بین بو کردن نمونه‌ها حداقل نیم ساعت فاصله بگذارید و هر نمونه را تنها یک بار بو نکنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بیش از شش نمونه را با خود به منزل نبرید.

در مورد انتخاب عطر با فروشنده مشورت کنید

پس از این که عطر مورد عطر خود را انتخاب کردید مجددا به فروشگاه عطر بروید و با فروشنده مشورت کنید و از میزان محبوبیت و ویژگی‌های عطر مورد نظر بپرسید و علت انتخاب خود را بگویید اما اجازه ندهید او نظر شما را تغییر دهد. یک بار دیگر از فروشنده بخواهید تا عطر مورد نظر شما را روی لباس یا مچ دست شما اسپری کند و آن را بو کنید اگر این همان رایحه مورد نظر شماست عطر را بخرید.

نکات مهم در امتحان کردن عطر

  • هنگام امتحان کردن عطر آن را نزدیک دهان، بینی و دیگر مجاری تنفسی نزنید. اگر عطر با چشم شما تماس پیدا کرد بلافاصله آن را آبکشی کنید و در صورت مشاهده علایم خاصی در چشم به دکتر مراجعه کنید.
  • همیشه لیستی از عطرهایی که دوست دارید تهیه کنید.
  • عطرها را بر اساس بو و رایحه انتخاب کنید نه بر اساس برندها. هر برندی چندین رایحه مختلف دارد که ممکن است باب طبع شما نباشد.
  • عطری انتخاب کنید که تنها خوشبو نباشد بلکه با شخصیت و موقعیت اجتماعی شما نیز همخوانی داشته باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)