نگاه بیشتر افراد به آرایش بر اساس آزمون و خطا است یعنی شما روش‌های مختلف آرایش را امتحان می‌کنید تا به بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای آرایش خود برسید. شاید این روش جالب و تفریحی باشد اما کارشناسان آرایشی با نگاه به صورت شما دقیقا می‌دانند چه مدل آرایشی مناسب شما است چون آن‌ها آرایش مناسب فرم صورت شما را انتخاب می‌کنند و بر اساس اصول علمی می‌توانند بهترین روش را برای متعادل کردن چهره و زیباتر کردن آن انتخاب کنند. این که هرکدام از لوازم آرایشی را به چه روشی و در کدام قسمت صورت استفاده کنید به طور مستقیم با فرم صورت شما ارتباط دارد. بنابراین اگر این مقاله را مطالعه کنید و فرم صورت خود را بشناسید می‌توانید آرایش مناسب فرم صورت خود را پیدا کرده و انجام دهید.  این آرایش شامل استفاده از برنزه کننده، رژگونه و هایلایتر است.

آرایش مناسب فرم صورت بیضی

صورت بیضی شکل متعادل‌ترین شکل صورت است چون طول و عرض چهره در قسمت‌های مختلف کاملا با هم متناسب است و بنابراین نوع استاندارد آرایش برای زیباتر کردن آن به روش زیر به کار می‌رود:

آرایش مناسب فرم صورت

  • از یک برس گرد حرفه‌ای استفاده کنید و برنزه کننده مات یا مخملی محبوبتان را زیر برجستگی استخوانی گونه بزنید و به سمت پایین تا مرکز صورت و روی گونه‌ها امتداد دهید و به طور کامل محو کنید.
  • از همان برس قبلی استفاده کنید و رژگونه بزنید به این شکل که نوک برس را با پالت رژگونه تماس دهید و آن را زیر قسمت استخوانی گونه تا برجستگی روی گونه (قسمتی که موقع خندیدن برجسته می‌شود یعنی بالای قسمتی که برنزه کننده زده‌اید) بکشید و کاملا محو کنید.
  • حال نوبت به هایلایت کردن صورت می‌رسد. برای این کار برس گرد کوچک را بردارید و روی پالت هایلایت بکشید سپس برس را روی برجستگی استخوانی گونه بکشید تا براق شود. قسمت‌های دیگری که معمولا هایلایت کننده نیاز دارد روی بینی، بالای لب‌ها، استخوان زیر ابرو و چانه‌ها است که می‌توانید با همان برس گرد کوچک آن را انجام دهید.

آرایش مناسب فرم صورت کشیده

صورت کشیده به صورتی گفته می‌شود که بلندی آن حدود دو برابر عرض آن است و برای متعادل کردن این فرم صورت باید آن را طوری آرایش کنیم که صورت عریض‌تر و کوتاه‌تر به نظر برسد و روی عرض استخوانی چهره تاکید بیشتری داشته باشد. پس لازم است روش آرایش استاندارد را به این شکل تغییر داده و انجام دهید:

آرایش مناسب فرم صورت

  • مرحله اول آرایش، استفاده از برنزه کننده است. برنزه کننده باید در نزدیکی خط رویش مو در بالای پیشانی استفاده شود تا از بلندی صورت بکاهد. همچنین برنزه کننده را در زیر گونه‌ها به کار ببرید و به سمت استخوان گونه محو کنید. زیر چانه و اطرف بینی هم بهتر است برنزه کننده بزنید تا از طول صورت کاسته شود و با نازک‌تر دیده شدن بینی به عرض صورت اضافه شود.
  • رژگونه را بهتر است روی برجستگی گونه‌ها بزنید و به سمت عقب و بیرون محو کنید تا با برجسته شدن گونه‌ها به عرض استخوانی چهره اضافه شود.
  • برای هایلایت کردن چهره، برجستگی روی گونه‌ها را هایلایت کنید و به سمت استخوان گونه محو کنید. برجستگی زیر ابرو، بینی و بالای لب‌ها را نیز هایلایت کنید اما چانه و پیشانی را هایلایت نکنید چون صورت کشیده‌تر دیده خواهد شد.

آرایش مناسب فرم صورت قلبی شکل

صورت قلبی شکل صورتی است که در قسمت پایین متعادل است اما پیشانی عرض بیشتری دارد. متعادل کردن چنین صورتی بسیار ساده است و کافی است روی پیشانی از برنزه کننده استفاده کنید. معمولا افرادی که صورت قلبی شکل دارند گونه‌های برجسته‌ای هم دارند که به زیبایی چهره‌شان کمک می‌کند. برای آرایش صورت قلبی شکل کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

آرایش مناسب فرم صورت

  • اولین و مهم‌ترین مرحله استفاده از برنزه کننده است. برنزه کننده یا کانتور را روی بالای پیشانی و اطراف آن بزنید و به سمت اطراف و گیجگاه صورت و زیر گونه‌ها امتداد دهید و محو کنید.
  • برای زدن رژگونه حدود دو انگشت از لبه بینی فاصله بگیرید و از همان قسمت برس بکشید و تا کناره گوش امتداد دهید، روی برجستگی روی گونه تاکید بیشتری داشته باشید. این روش رژگونه زدن باعث می‌شود گونه‌ها برجسته‌تر و زیباتر به نظر برسند و چهره متعادل شود به شرطی که محو کردن را کامل انجام داده باشید.
  • حال برای هایلایت کردن چهره نقاط مناسب را انتخاب کنید. برجستگی روی بینی، برجستگی روی گونه‌ها، زیر ابرو، بالای لب و روی چانه نقاطی هستند که باید هایلایت کنید.

آرایش مناسب فرم صورت گرد

داشتن صورت گرد شما را جوان و شاداب نشان می‌دهد اما اگر می‌خواهید چهره متعادل‌تری داشته باشید باید سعی کنید کمی از عرض چهره بکاهید و به بلندی آن اضافه کنید تا فرم صورت شما به فرم بیضی نزدیک‌تر شود. برای آرایش صورت گرد به این روش عمل کنید:

آرایش مناسب فرم صورت

  • برنزه کننده یا کانتور را بردارید و با برس روی اطراف چهره و پیشانی و زیر گونه‌ها بکشید و کاملا محو کنید تا صورت کوچک‌تر شود و از عرض آن کاسته شود.
  • رژگونه را مانند روشی که برای صورت قلبی شکل گفته شد از فاصله دوانگشتی بینی یا کنار گوش امتداد دهید و به طور کامل محو کنید تا گونه‌ها برجسته‌تر شود و از گردی صورت کاسته شود.
  • حال نوبت به هایلایت کردن صورت می‌رسد. ابتدا هایلایت را روی برجستگی بینی و روی پیشانی بزنید سپس برجستگی روی گونه را هایلایت کنید و در انتها، روی چانه و بالای لب را با هایلایت برجسته کنید تا صورت کشیده‌تر به نظر برسد.

آرایش مناسب فرم صورت مربعی

صورت مربعی صورتی است که خطوط فک و پیشانی زاویه‌داری دارد و باید با نرم کردن این زاویه‌ها و خطوط صورت را گرد‌تر و کشیده‌تر نشان دهید. برای آرایش صورت مربعی شکل بهتر است به روش زیر عمل کنید:

آرایش مناسب فرم صورت

  • کار خود را با برنزه کردن آغاز کنید. برس را به پودر برنزه کننده بزنید و روی کناره‌های پیشانی و گیجگاه و زیر گونه‌ها بزنید. سپس آن را روی خطوط فک بکشید و کاملا محو کنید تا طبیعی و یکدست به نظر برسد. به این ترتیب صورت کمی گردتر شده و از تند زوایای آن کاسته می‌شود.
  • حال نوبت به استفاده از رژگونه می‌رسد. برس رژگونه را با پالت تماس دهید و روی برجستگی گونه‌ها بزنید تا عرض چهره متعادل‌تر شود و حالتی ظریف‌تر پیدا کند.
  • مرحله آخر استفاده از هایلایت کننده است. هایلایت را روی نقاط برجسته گونه و استخوان گونه بکشید. حرکت برس باید به فرم C باشد تا قسمت میانی صورت عریض‌تر شود و به فرم گرد نزدیک‌تر شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)