داروی استرادیول (Estradiol) یا استراس (Estrace) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی استرادیول (Estradiol) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی داروی استرادیول

داروی استراس با نام عمومی استرادیول نیز شناخته می‌شود. قرص استراس، حاوی ماده‌ی استرادیول (که نوعی استروژن می‌باشد) است. استرادیول، یک نوع هورمون زنانه است که بسیاری از فرآیندها را در بدن تنظیم می‌نماید.

این دارو برای درمان علائم یائسگی مانند داغ شدگی ناگهانی بدن و تغییرات واژن، همچنین برای جلوگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه، و همین طور برای جایگزین کردن استروژن در خانم‌هایی که مشکلات تخمدان یا سایر شرایطی که باعث کمبود هورمون استروژن در بدن می‌شود را دارند، استفاده می‌شود. به علاوه، این دارو گاهی اوقات به عنوان بخشی از درمان سرطان، برای خانم‌ها و یا آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروی استرادیول، به صورت کِرِم که در قسمت واژن استفاده می‌شود نیز موجود است. استرادیول

 

اطلاعات مهم درباره استرادیول

اگر موارد زیر را دارید، نباید از استرادیولاستفاده کنید:

خونریزی واژنی که هنوز دلیل آن مشخص نیست، بیماری کبدی، اختلالات خونریزی، اگر عمل جراحی مهمی دارید، اگر تا کنون یک حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، لخته شدن خون، سرطان سینه، سران رحم یا واژن داشته‌اید؛

در صورتی که باردار هستید، از داروی استرادیول استفاده نکنید.

مصرف این دارو ممکن است خطر ابتلا به وضعیتی که ممکن است منجر به سرطان رحم شود را افزایش بدهد. هر گونه خونریزی واژنی غیر معمول را سریعاً گزارش دهید.

مصرف داروی استرادیول ممکن است خطر لخته شدن خون، سکته‌ی مغزی و یا حمله‌ی قلبی را افزایش دهد. از این دارو نباید برای جلوگیری از بیماری های قلبی، سکته‌ی مغزی یا زوال عقل استفاده نمود. استفاده‌ی طولانی‌مدت از داروی استرادیول، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه، رحم یا تخمدان را افزایش دهد. آزمایشات فیزیکی و ماموگرافی را مرتباً انجام دهید. همچنین در دوره مصرف داروی استرادیول، به صورت ماهانه وضعیت سینه‌های خود را برای مشاهده‌ی وجود یا عدم وجود غده، بررسی کنید.

استرادیول، یک نوع هورمون زنانه است که بسیاری از فرآیندها را در بدن تنظیم می‌نماید.

نکات مهمی که قبل از مصرف استرادیول باید رعایت کرد

اگر نسبت به استرادیول حساسیت دارید و یا موارد زیر را دارید، نباید از داروی استراس یا استرادیول استفاده کنید:

  • خونریزی واژن غیر معمول، به طوری که هنوز دکتر شما را ویزیت نکرده باشد؛
  • بیماری کبدی؛
  • سابقه‌ی حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی یا لخته شدن خون؛
  • افزایش خطر لخته شدن خون به دلیل مشکلات قلبی یا اختلالات خونیِ موروثی؛
  • سابقه‌ی سرطان‌های وابسته به هورمون، یا سرطان سینه، رحم یا واژن؛

در صورتی که باردار هستید، از داوری استرادیول استفاده نکنید. اگر در دوره مصرف این دارو باردار شدید، بلافاصله به دکتر خود اطلاع دهید.

مصرف این دارو ممکن است خطر لخته شدن خون، سکته‌ی مغزی یا حمله‌ی قلبی را در شما افزایش بدهد. همچنین در صورتی که شما دارای فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، یا اضافه وزن هستید و یا سیگار می‌کشید، این خطر برای شما بیشتر از سایرین می‌باشد.

از این دارو نباید برای جلوگیری از بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی یا آلزایمر استفاده کرد؛ زیرا در واقع مصرف این دارو ممکن است خطر ابتلا به این وضعیت ها را در شما افزایش نیز بدهد.

برای اطمینان از اینکه داروی مورد نظر برای شما خطری در پی ندارد، اگر تا کنون موارد زیر را داشته‌اید، به دکتر خودتان اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی؛
  • بیماری کبدی، یرقانی که در اثر حاملگی و یا تزریق هورمون ایجاد شده باشد؛
  • بیماری کلیوی؛
  • اختلالات کیسه‌ی صفرا؛
  • آسم؛
  • صرع، یا سایر اختلالات تشنجی؛
  • میگرن؛
  • لوپوس؛
  • اندومتریوز یا تومور فیبروئید رحمی؛
  • آنژیوادم ارثی (یک اختلال مربوط به سیستم ایمنی و لنفوسیت ها)؛
  • پورفیریا (یک اختلال آنزیمیِ ژنتیکی، که باعث ایجاد علائمی می‌شود که بر روی پوست یا سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند)؛
  • یک اختلال تیروئیدی؛
  • میزان بالای کلسیم در خون؛

استفاده‌ی طولانی مدت از داروی استرادیول، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه، رحم یا تخمدان را در فرد افزایش دهد. در مورد این مورد، با دکتر متخصص صحبت کنید.

داروی استراس یا استرادیول، هورمون هایی را که باعث تولید شیر در بدن زنان می‌شود را کاهش می‌دهند، بنابراین می‌تواند باعث کمبود تولید شیر در بدن مادر شود. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

برای درمان علائم یائسگی مانند داغ شدگی ناگهانی بدن و تغییرات واژن، همچنین برای جلوگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه به کار می‌رود.

نحوه مصرف

استرادیول را دقیقاً طبق دستورالعملی که دکتر برای شما تجویز کرده، مصرف کنید. قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کرده و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

استرادیول، ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم شود. در دوره مصرف این دارو، اگر هر گونه خونریزی غیر طبیعی واژنی داشتید، بلافاصله به دکترتان اطلاع دهید.

دکتر شما، باید وضعیت سلامتی‌تان را به طور مرتب بررسی نماید (هر ۳ یا ۶ ماه یک بار) تا مشخص کند که آیا لازم است به مصرف این دارو ادامه دهید یا خیر. در مدت زمان مصرف دارو، خودتان هر ماه وضعیت سینه‌های خود را بررسی کنید تا ببینید غده‌ای وجود دارد یا خیر و همچنین سالی یک بار آزمایش ماموگرافی داشته باشید.

اگر یک عمل جراحی مهم نیاز است بر روی شما انجام شود به طوری که پس از آن نیاز است که به مدت طولانی بستری شوید یا استراحت کنید، ممکن است لازم باشد تا به مدتی کوتاه، مصرف داروی مورد نظر را قطع کنید. همه‌ی دکترها و جراحانی که شما تحت نظر ایشان هستید، باید بدانند که شما داروی استرادیول را مصرف می‌کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، نور و رطوبت قرار دهید. زمانی که دارو را مصرف نمی‌کنید، درب قوطی آن را محکم ببندید.

برای جایگزین کردن استروژن در خانم‌هایی که مشکلات تخمدان یا سایر شرایطی که باعث کمبود هورمون استروژن در بدن می‌شود را دارند، استفاده می‌شود.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، استرادیول را مصرف کنید. به هیچ وجه برای جبران دوزهای مصرفی از دست رفته، داروی بیش از اندازه مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در دوره مصرف این دارو باید اجتناب کرد؟

از سیگار کشیدن خودداری کنید. چرا که می‌تواند به میزان زیادی باعث افزایش خطر لخته شدن خون، سکته‌ی مغزی یا حمله‌ی قلبی در دوره‌ی مصرف داروی استرادیول شود.

گریپفوروت و یا آب گریپفوروت می‌تواند با این دارو تداخل داشته باشد و منجر به ایجاد عوارض جانبی ناخواسته‌ای گردد. از مصرف گریپفوروت و محصولات حاوی گریپفوروت خودداری کنید.

سردرد، یکی از عوارض جانبی احتمالی در اثر مصرف داروی استرادیول می‌باشد.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • علائم حمله‌ی قلبی- مثلاً: درد یا فشار در قفسه‌ی سینه، دردی که تا آرواره یا شانه‌های شما گسترش پیدا کند، حالت تهوع، تعریق؛
  • علائم سکته‌ی مغزی – مثلاً: بی‌حسی یا ضعف (مخصوصاً در یک سمت از بدن)، سردرد شدید و ناگهانی، لکنت زبان، مشکلات در تعادل بدن یا مشکلات بینایی؛
  • علائم لخته شدن خون – مانند: از دست دادن قدرت بینایی به طور ناگهانی، درد شدید قفسه‌ی سینه، احساس تنگی نفس، سرفه به همراه خون بالا آوردن، درد یا احساس گرما در یک یا هر دو پا؛
  • تورم یا حساس شدن به درد در قسمت شکم؛
  • یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛
  • مشکلات حافظه‌ای، گیجی، رفتار غیر طبیعی؛
  • خونریزی واژنی غیر معمول، درد در ناحیه‌ی لگن؛
  • وجود یک توده در سینه‌ها؛
  • میزان بالای کلسیم در خون – علائم: حالت تهوع، استفراغ، یبوست، تشنگیِ زیاد یا ادرار زیاد، ضعف عضلانی، درد استخوانی، کاهش انرژی؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی استرادیول عبارت است از:

  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی یا درد معده؛
  • تغییرات خلق و خو، مشکلات خواب (بی‌خوابی)؛
  • علادم سرماخوردگی – مانند: آبریزش از بینی، درد سینوسی، گلو درد؛
  • افزایش وزن؛
  • سردرد، کمردرد؛
  • درد سینه ؛
  • نازک شدن و ریزش موها؛
  • خارش یا ترشحات واژنی، تغییرات در دوره‌ی قاعدگی، خونریزی غیر منتظره؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. در مورد تقلیل عوارض جانبی این دارو، از دکترتان مشورت بگیرید. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

بسیاری از دارو ها ممکن است با استرادیول یا استراس تداخل داشته باشند.

تاثیر داروهای دیگر بر استرادیول – تداخل های دارویی

گاهی اوقات، مصرف برخی از داروهای خاص به همراه همدیگر خطرناک است. بعضی از داروها اگر به همراه هم مصرف شوند، ممکن است باعث افزایش عارض جانبی یا کاهش تاثیر داروها شوند.

بسیاری از دارو ها ممکن است با استرادیول تداخل داشته باشند. اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.  در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید و یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، دکترتان را در جریان قرار دهید.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید که این دارو و در کل سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. همچنین هرگز داروهای خودتان را با دیگران سهیم نشوید و از داروی استرادیول فقط در شرایطی که برایتان تجویز شده، استفاده کنید.

اطلاعاتی که در این صفحه قرار داده شده، عمومی بوده و ممکن است بخشی از آن در مورد وضعیت شخص شما به طور خاص، صدق نکند. بنابراین همواره در مورد این که آیا این اطلاعات در مورد شما نیز صدق می‌کند یا خیر، با دکترتان مشورت نموده و سوالاتتان را از پزشک متخصص بپرسید.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر اطلاعاتی در مورد یک داروی خاص نیاز دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما در میان گذارید تا تیم مجله قرمز  اطلاعات مورد نیاز در مورد داروی مد نظرتان را فراهم کند.