خشکشویی لباس‌ها به صورت حرفه‌ای کار کم هزینه‌ای نیست به‌خصوص زمانی که تعداد لباس‌هایی که نیاز به خشکشویی دارند بیش از یک عدد باشد. اگرچه روی تگ راهنمای برخی لباس‌ها عبارت “فقط خشکشویی” درج شده است اما این به معنای آن نیست که حتما باید به مغازه‌های خشکشویی سطح شهر مراجعه کنید، شما می‌توانید این کار را در منزل و با بسته‌های خشکشویی لباس در منزل انجام دهید.

آماده کردن لباس‌ها

لباس‌هایی را که در منزل قابل خشکشویی هستند بشناسید: تگ روی لباس را که حاوی اطلاعات مفیدی درباره نحوه مراقبت از لباس است به دقت بخوانید. معمولا لباس‌هایی که از جنس پشم، ابریشم و ریون هستند باید خشکشویی شوند و شما می‌توانید خشکشویی آن‌ها را به روشی که خواهیم گفت در منزل انجام دهید. ممکن است برخی لباس‌ها قابلیت شستشو با آب را هم داشته باشند اما شما به دلایلی ترجیح دهید آن‌ها را خشکشویی کنید مثل لباس‌هایی از جنس پنبه که گلدوزی و منجوق‌دوزی‌های ظریفی دارند و شستشو با آب ممکن است به آن‌ها آسیب بزند. اما لباس‌هایی که از جنس چرم و جیر و خز هستند را نمی‌توانید در منزل خشکشویی کنید چون تمیز کردن این لباس‌ها نیاز به تکنیک‌های خاصی دارد که در منزل قابل پیاده‌سازی نیست.

میزان کثیفی لباس را بررسی کنید: خشکشویی خانگی برای یکی دو لکه ساده جواب می‌دهد اما اگر لباس شما سرتاپا گلی شده باشد و یا لکه بسیار بزرگ باشد و به سادگی پاک نشود مجبور هستید آن را به یک متخصص خشکشویی بسپارید.

از مواد لکه‌بر برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید: معمولا بسته‌های خشکشویی در منزل حاوی یک بطری یا قلم مخصوص لکه‌گیری هستند که لکه‌های برپایه چربی یا آب را پاک می‌کنند و لباس را برای خشکشویی آماده می‌کنند. پس قبل از شروع به خشکشویی حتما با مواد لکه‌بر لکه‌ها را پاک کنید تا در فرآیند خشکشویی این لکه گسترده نشود. حتما استفاده از لکه‌بر این موارد را در نظر داشته باشید.

  • قبل از استفاده از لکه‌بر آن را در قسمت کوچکی از لباس (قسمت داخلی دوخت لباس بهترین محل است) تست کنید تا مطمئن شوید این ماده به بافت پارچه آسیب نمی‌رساند.
  • پارچه را زیاد نسابید چون ممکن است به الیاف آن آسیب برسد.
  • لکه‌بر را تنها روی لکه بزنید، اگر کل لباس را با لکه‌بر بپوشانید ممکن است فرم لباس تغییر کند.
  • ماده لکه‌بر را روی چرم یا جیر نزنید.

راهنمای کامل خشکشویی لباس در منزل

فرآیند خشکشویی لباس‌ها

لباس‌ها را داخل کیسه قرار دهید: بسته‌های خشکشویی در منزل حاوی یک کیسه مخصوص هستند که سه تا چهار عدد لباس در آن جا می‌گیرد. مطمئن شوید که لباس‌های همرنگ را با هم داخل کیسه قرار می‌دهید و یا از رنگ ندادن لباس‌ها به یکدیگر مطمئن شوید. به وزن و حجم لباس‌ها هم دقت کنید، بیش از نصف حجم کیسه نباید پر شود چون لباس‌ها باید بتوانند در داحل این محفظه بچرخند. دو لباس مجلسی بلند و یا چهار بلوز حداکثر ظرفیت این بسته‌هاست.

ورقه خشکشویی را باز کرده و داخل کیسه قرار دهید: ورقه خشکشویی حاوی مقدار کمی آب، امولوسیون کننده و خوشبوکننده است. وقتی این ورقه توسط خشک کن ماشین لباسشویی گرم می‌شود تولید بخار می‌کند و کثیفی و چروک لباس‌ها را از بین می‌برد.

کیسه خشکشویی را داخل خشک کن قرار دهید: زیپ کیسه را ببندید و از تمیز بودن فیلتر ماشین لباسشویی مطمئن شوید، درجه خشک کن را روی گرم و به مدت سی دقیقه تنظیم کنید. اگر ماشین لباسشویی شما قابلیت تنظیم زمان را ندارد با برنامه عادی و گرمای معمولی این کار را انجام دهید. هرچه مدت قرار گرفتن لباس‌ها در خشک کن بیشتر باشد چروک و کثیفی لباس‌ها بهتر و بیشتر از بین می‌روند. وقتی فرآیند خشکشویی به پایان رسید بالافاصله لباس‌ها را از خشک کن خارج کنید.

لباس‌ها را از خشک کن خارج کنید: بلافاصله لباس‌ها را در چوب رختی قرار دهید تا بر اثر آویزان شدن صاف شوند و فرم ثابت به خود بگیرند. اگر نتیجه راضی کننده است می‌توانید لباس‌ها را بپوشید و یا در کمد لباس قرار دهید.

راهنمای کامل خشکشویی لباس در منزل

انبار کردن و مراقبت حرفه‌ای از لباس‌ها

لباس‌ها را کامل بررسی کنید:  پس از انجام خشکشویی لباس‌ها را به طور کامل بررسی کنید. اگر لکه‌گیری لباس به خوبی انجام نشده باشد ممکن است ردی از لکه روی لباس باقی مانده باشد. در این صورت می‌توانید لکه‌بری را مجددا انجام دهید.

اتو کنید: طبیعی است که اثر خشکشویی در منزل مانند خشکشویی حرفه‌ای در مغازه‌ها نیست چون آن‌ها از مواد شیمیایی برای تمیز کردن و صاف کردن لباس استفاده می‌کنند. به همین دلیل می‌توانید پس از خشکشویی خانگی اتو کردن را برای گرفتن نتیجه بهتر انجام دهید. هنگام اتو کردن از آب استفاده نکنید.

از بخارشو استفاده کنید: هرچند خرید یک دستگاه بخارشوی خانگی ممکن است هزینه‌بر باشد اما ارزش سرمایه‌گذاری دارد چون بخارشو کردن لباس‌ها باعث نو شدن و از بین رفتن همه چروک‌ها و آلودگی‌ها از روی لباس می‌شود و ظاهری شیک و حرفه‌ای به لباس می‌دهد بدون آن که نیاز به اتو کردن داشته باشید.

لباس‌های خشکشویی شده را جدا نگهداری کنید: محل خاصی برای لباس‌های خشکشویی شده در کمد لباس خود در نظر بگیرید. باید این لباس‌ها را در محلی قرار دهید که هوا در آن جریان داشته باشد تا مدت طولانی‌تری تروتازه و تمیز باقی بمانند تا مجبور نباشید خشکشویی را مرتب و به دفعات زیاد انجام دهید.

راهنمای کامل خشکشویی لباس در منزل

اگر این مقاله را پسندیدید می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد  در دسته مراقبت از لباس در مجله قرمز مشاهده و مطالعه کنید.

منبع: HowStuffWorks